Har problemer med mopeden min. Putrer mye på lave turtall...

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Har problemer med mopeden min. Putrer mye på lave turtall...

Post by _Adler_ »

Hei!

Har hørt at 2-taktere i noen tilfeller trenger motstand i luftfilteret for å funke optimalt/bra. Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Suzuki TSX med powerfilter (uten noe særlig motstand) skal visst nok gå elendig.

Jeg har nemlig et lite problem med mopeden min, som jeg tror kanskje skyldes at forgasseren og sylinderen får for lite motstand og for mye luft, eller i alle fall noe i den duren. Problemet er som følger:

Jeg har trimmen i signaturen. Da jeg brukte trimsyl. brukte jeg for liten dyse. Originalt er #80, mens jeg brukte #86. Dette fungerte bra når jeg kjørte inn, men dårlig da jeg var ferdig. Pluggen var mørk sjokoladebrun (litt svart) under innkjøringa. Når jeg begynte å kjøre hardere skjærte den seg og pluggen var lys sjokoladebrun, da... Jeg satte da på powerfilter og bytta først til 100 dyse. Pluggen var svart og våt, samme med #94 dyse. Den skjærte seg igjen.

Fiksa så den originale sylinderen og holder på å kjøre den inn. Problemet er at den putrer veldig mye på lave turtall. Når den får litt turtall går den noelunde normalt, rent, men med en gang jeg slipper gassen litt begynner den å putre og gå urent igjen. Er en sånn 4-takt lyd på en måte, som om den brenner urent. Jeg prøvde først med 94, da oppførte den seg slik. Pluggen var også svart, sotete og våt, selv om jeg stillte blandingsskruen noelunde rett. Det samme skjedde med 86 og med den originale 80. 80 skal jo egentlig være altfor liten med den trimmen, men pluggen var fremdeles svart og sotete. Den oppførte seg også slik som jeg beskrev litt lenger opp... Mopeder pleier av og til å "firtakte" når de får for mye bensin, men i dette tilfellet får den jo ikke det, siden jeg bruker org. dyse på effektanlegg og powerfilter.... Har ikke stillt forgassernåla, men tror neppe det har noe å si i dette tilfellet.
Hva tror dere er problemet!? Skal sette på det originale luftfilteret og sjekke om den går normalt da, men inntil da håper jeg noen kan hjelpe meg
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Du kan ikke lese på pluggen om dysa er riktig etter at du har kjørt normalt.

For å lese av pluggen må du finne en strekning på ca 1-2 km hvor du må holde FULL gass HELE veien. Etterpå kutter du motoren tvert når du stopper. Da først vil pluggen gi riktig bilde på om dysa er rett. Du må se på fargen på porselenet rundt midtelektroden og ikke på selve metallet.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Altså satt på den originale luftfilterboksen på i går. 86 dyse var i, 80 originalt. Litt for stor kanskje, men den oppfører seg fremdeles rart. Er fremdeles den putrelyden på lave turtallet, men er kanskje litt bedre. Noe annet rart skjedde også: Jeg skulle kjøre opp en bakke og da stoppet den når jeg ga litt mer gass. Tok og hadde på reservetanken, gikk greit en stund, men så skjedde det igjen. Når jeg ga gass holdt den på å stoppe.... Turtallet steg også litt og den begynte å kjøre litt av seg selv, kjørte 20 km/t uten å ha gassen i i det hele tatt :unsure: Når jeg først ga litt gass kjørte den med samme fart. En jeg kom i kontakt med mente at bensinslangene kanskje er tett (eller at det er dårlig gjennomstrømning). Kan det kanskje hende at det er det som gjør at den går såpass rart, som den gjør? For det er jo bare på lave turtall den går så dårlig, som om den ikke får nok bensin, da...
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

MXer50 wrote:Du kan ikke lese på pluggen om dysa er riktig etter at du har kjørt normalt.

For å lese av pluggen må du finne en strekning på ca 1-2 km hvor du må holde FULL gass HELE veien. Etterpå kutter du motoren tvert når du stopper. Da først vil pluggen gi riktig bilde på om dysa er rett. Du må se på fargen på porselenet rundt midtelektroden og ikke på selve metallet.
Så det er umulig å se om forbrenninga er bra om man kjører den inn? Jeg ser på porselenet, fordi metallet rundt stort sett er blankt, litt vått. Selve "bøyen" har vært svart til nå...
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Jepp. dysa må leses av etter kjøring med full gass. Grunnen til dette er at det er ved ca 3/4 til full gass hoveddysa bestemmer mengden bensin. Ved mindre gasspådrag er det blandeskruen og nålposisjonen som bestemmer mengden bensin motoren får.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

MXer50: Hva tror du er problemet med mopeden min? Hva skal jeg gjøre? :( En hos et mc-verksted i Molde mente det muligens kunne være at en simmering i veiva eller noe slikt kunne være problemet, men synes dette også høres litt rart ut.... :?
Yamaha Aerox 2004

Image
mirsco
Posts: 14
Joined: 04 Jan 2006 15:05

Post by mirsco »

mulig en simme ring på veiva er gåen, slik at du mister komprisjonen.
Gutt på 15, som er født og oppvokst på mc. Har selv en shadow og en Trail sykkel, gamlingen har en xx Turbo som Erik Marklund (mc-xpress) har bygd, med 263gamp på hjulet. Er også diverse annen stasj på den=)
Post Reply