Page 2 of 3
Re: F800GS ombygging
Posted: 19 Apr 2018 11:55
by inunf
Er det helanlegg eller slip-on? Man sparer litt mer vekt med helanlegg, spesielt hvis det er katalysator og/eller eksosventil som ikke kommer bort med slip-on. Om det er slip-on og du ikke vil bytte til helanlegg (det blir dyrt), er det litt vekt å spare på å fjerne eksosventilen hvis du kan fjerne servoen også. Avhengig av produsent kan man klippe en ledning, kjøpe en lureplugg eller flashe ECU for å fjerne feilmeldingen man får når man kobler den bort. Sparte vel ca. 1 kg på banesykkelen med å ta den bort. Kun servoen og brakett altså, selve ventilen var borte for lengst.
Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.
Re: F800GS ombygging
Posted: 20 Apr 2018 10:36
by Epylypzon
inunf wrote:Er det helanlegg eller slip-on? Man sparer litt mer vekt med helanlegg, spesielt hvis det er katalysator og/eller eksosventil som ikke kommer bort med slip-on. Om det er slip-on og du ikke vil bytte til helanlegg (det blir dyrt), er det litt vekt å spare på å fjerne eksosventilen hvis du kan fjerne servoen også. Avhengig av produsent kan man klippe en ledning, kjøpe en lureplugg eller flashe ECU for å fjerne feilmeldingen man får når man kobler den bort. Sparte vel ca. 1 kg på banesykkelen med å ta den bort. Kun servoen og brakett altså, selve ventilen var borte for lengst.
Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.
Jeg har kun slip-on nå. Men blir nok å bytte ut fremdre deler i løpet av vinteren kanskje. Sparer 900 gram
Syns det er greit å ha tenningslås på en sykkel som ikke bare står parkert hjemme.
Tanklokk er ikke så mye å spare på, veier nok knap noen hundre gram orginalt.
Re: F800GS ombygging
Posted: 21 Apr 2018 08:15
by Epylypzon
Re: F800GS ombygging
Posted: 04 May 2018 10:25
by Epylypzon
Ting har skjedd
Plate for instrumenter, først i plexi for å lage mal
20180420_180917 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Så stålplate
20180420_224831 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_224841 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_224945 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tilpassing av sidedeksel
20180420_200555 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_210714 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180420_212517 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Begynner å ta form
20180420_231519 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Gaffelbeskyttere fra KX250
20180423_204800 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Grunning av plate til instrumenter og framskjerm
20180423_210549 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Deler for å lage bremseslange forran
20180424_103008 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skiltoppheng
20180424_170145 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ny bakpart
20180424_203251 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Plugg til orginallykta må bort
20180424_213538 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ny plugg loddes på
20180424_221330 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Lys ble det
20180424_221716 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Grunning av ramme
20180424_230105 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180424_230109 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180424_230114 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Bremseslange på plass
20180424_230847 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Nye foldbare kinaspeil
20180425_091317 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Detalj
20180425_185614 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180425_185847 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Nytt batteri
20180424_214539 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
1kg til venstre, 5 til høyre
20180424_214753 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Liten testtur
20180425_204010 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Dekkskift er vel på tide, blir vel ikke mer snø nå
20180426_201125 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Vekt demontert bremseskive
20180426_212242 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
"Ferdig"
20180427_173258 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180427_194744 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Bremserøret på bakbremsen er et midlertidlig, nytt fra en ikke abs sykkel er bestilt.
20180427_205134 by
Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 04 May 2018 10:41
by Tommas
Det så knallbra ut
Sikkert en del som kommer til å klø seg i hodet når de ser sykkelen
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 04 May 2018 10:46
by JK95
Knalltøft!
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 04 May 2018 12:01
by inunf
Tøft! Hvor stor ble vektreduksjonen?
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 04 May 2018 13:21
by Epylypzon
inunf wrote:Tøft! Hvor stor ble vektreduksjonen?
Har ikke veid så nøye enda, men + - 25kg.
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 04 May 2018 13:25
by Trondgv
Rått! Har du link til kinaspeilene?
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: F800GS ombygging - nærmer seg
Posted: 04 May 2018 13:42
by Epylypzon
Trondgv wrote:Rått! Har du link til kinaspeilene?
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... rs&_sop=15
Fra 65kr inkl frakt
Re: RE: Re: F800GS ombygging - nærmer seg
Posted: 04 May 2018 13:44
by Trondgv
8 øre for disse [emoji23]
https://m.ebay.com/itm/Pair-Black-Motor ... SwHUhaISme
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 04 May 2018 20:19
by Lazyboy
Ble bra dette. Imponert over tempoet ditt med sykklene dine. Sjøl er jeg blitt så gammel at jeg tenker mer på allt jeg skulle gjort enn og faktisk gjøre det.
Rundt 25 kg slanking er slett ikke verst
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 04 May 2018 22:44
by Busa Trond
Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren
Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 04 May 2018 23:16
by knutk
Busa Trond wrote:Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren
Hadde det vært min sykkel hadde det vært mest å hente på å slanke føreren
Re: RE: Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"
Posted: 05 May 2018 00:56
by Epylypzon
knutk wrote:Busa Trond wrote:Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren
Hadde det vært min sykkel hadde det vært mest å hente på å slanke føreren
Hvis man står fast i ei myr er det vel bedre med lettest mulig sykkel? Og en lett sykkel er vel uansett bedre å hanskes med enn en tung?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk