Ta bort lakk av motor
Ta bort lakk av motor
Har et problem.Han jeg kjøpte sykkelen av har lakka motoren med en sølvfarget lakk.Det er nok en lakk som tåler varme men den er jo så STYGG.Under lakken er sikkert motoren stygg dær å.Går det ann på noe vis å få av lakken og få motoren til å se ordentlig ut.Det gjelder en SUZUKI GS 1000 G.
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Det finnes et eller annet stoff som du kan ha på lakken så den løsner og flasser av, er ikke helt sikker på hva det heter, men skal prøve å finne det ut.
EDIT: Sikkert lakkfjerner som Desmo nevner lengre ned her
EDIT: Sikkert lakkfjerner som Desmo nevner lengre ned her
Last edited by supermons on 28 Nov 2005 21:30, edited 1 time in total.
Hvis du er kresen på hvordan det skal se ut vil jeg anbefale å demontere sjiten og bruke sand/glass/plastblåsing, avhengig av hva som er lettest tilgjengelig.. det er ikke så stor forskjell i resultatet.
Hvis du er mer do-it-yourself og det ikke er så nøye går det an å prøve forskjellige mekaniske måter å fjerne lakken. Det er mange timer med god underholdning i våtpapir.
Hvis du er mer do-it-yourself og det ikke er så nøye går det an å prøve forskjellige mekaniske måter å fjerne lakken. Det er mange timer med god underholdning i våtpapir.
il4
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Den største,vanskeligste og grundigste jobben ville være å demontere motoren,og bruke lakkfjerner på det som er lakkert først. Og så pusse med fint slipepapir,og så polere etter med polerpasta og tøyskive på en drill. Men det en en kjempejobb,og mye grisearbeid. Fint blir det etter hvert.....
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
Som Desmo sier, det er en skikkelig jobb hvis du skal få motoren helt strøken. Et alternativ er jo å bruke en svart/grå varmebestandig lakk og lakkere over den stygge sølvfargen??
Jeg brukte kjemisk malingfjerner på motordeler en gang for å fjerne noen malingprikker som ikke skulle være der. Malingfjerneren var effektiv som tusan den, så effektiv at den også etset bort den originale motorlakken.. :oops:
Hvis du ser på sykkelen som et rep.objekt som du ønsker å bruke mye tid på, følg Desmo sin oppskrift. Hvis du bare vil at den skal se litt mindre corny ut, og ser på sykkelen som en brukssykkel (ikke utstillingssykkel) ville jeg gått for løsningen med å hive på en annen lakk utenpå den gamle. Forutsatt at malingen hefter skikkelig osv.. Lykke til!
Jeg brukte kjemisk malingfjerner på motordeler en gang for å fjerne noen malingprikker som ikke skulle være der. Malingfjerneren var effektiv som tusan den, så effektiv at den også etset bort den originale motorlakken.. :oops:
Hvis du ser på sykkelen som et rep.objekt som du ønsker å bruke mye tid på, følg Desmo sin oppskrift. Hvis du bare vil at den skal se litt mindre corny ut, og ser på sykkelen som en brukssykkel (ikke utstillingssykkel) ville jeg gått for løsningen med å hive på en annen lakk utenpå den gamle. Forutsatt at malingen hefter skikkelig osv.. Lykke til!
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
glassblåsing(evt fin sand) kan gi fint resultat ...
MEN !!!!
Du risikere at glass/ sandkornene blir bakt inn i aluminiumen/magnesiumen..og plutselig så har du slipemidler ferdig innbakt i motoren..
Pleier bruke malingsfjerner/ rensemidler.. og så bruke 3M pad (scotchpad?) Dette er en sånn firkantet slipe duk, noe a'la stålull.
Avhengig av teksturen i materiallet(glatt eller knudrete/sandstøpt) så kan man få ganske bra resultat. Er overflaten veldig glatt/ slett, så kan det vises litt riper. Men.. litt fint(1200) papir eller en eller annen slipepasta kan jevne ut dette. Skal man ha det polert så fjerner ting som autosol etc en god del riper.
MEN !!!!
Du risikere at glass/ sandkornene blir bakt inn i aluminiumen/magnesiumen..og plutselig så har du slipemidler ferdig innbakt i motoren..
Pleier bruke malingsfjerner/ rensemidler.. og så bruke 3M pad (scotchpad?) Dette er en sånn firkantet slipe duk, noe a'la stålull.
Avhengig av teksturen i materiallet(glatt eller knudrete/sandstøpt) så kan man få ganske bra resultat. Er overflaten veldig glatt/ slett, så kan det vises litt riper. Men.. litt fint(1200) papir eller en eller annen slipepasta kan jevne ut dette. Skal man ha det polert så fjerner ting som autosol etc en god del riper.