Derfor du ikke får prøve sykkelen
Men som Busa sier, den så bred ut? Blir den ikke å subbe i svingene
Jeg måtte ut i garasjen å måle litt
Ifølge BMW er bredden med speil 94cm. Jeg kom frem til 95cm bredde over koffert settet, 1cm bredere enn speilene. Kan ikke finne noe ang bredde med de originale koffert settet. Men tror det ikke er langt unna det jeg har nå
Av ren nysgjerrighet, hva ligger bredden på GS/GSA med kofferter? De har riktignok en 42 liter, men det må være bredere?
knutk wrote:
Palma wrote:Nå mangler det bare skikkelige knastedekk så er du i mål!
Normalt ville dette være en naturlig konsekvens, men etter å ha ligget bak Ashland på grusturen i øst har jeg bare en ting å si: Knastedekk er oppskrytt
Vil det bli feil å gjenta hva tshansen sa når vi parkerte lørdag
Var veldig overrasket over hvor fint det gikk selv, men var jo tørt den dagen også, det har nok litt å si
Palma wrote:Nå mangler det bare skikkelige knastedekk så er du i mål!
Normalt ville dette være en naturlig konsekvens, men etter å ha ligget bak Ashland på grusturen i øst har jeg bare en ting å si: Knastedekk er oppskrytt
Det minner litt om en tur til Lindesnes... Ashland i tet sier at han får ta det litt rolig med kliss nytt fordekk.
10 min senere føles det som vi har Rossi i front
Så fort gikk det ikke den dagen
Det er mer flaut når jeg det tredje året oppdaget alle 50 sonene ut til camping plassen
Fort går det nødvendigvis ikke, men med litt lange høstdager går det fint å ta igjen gamle synder i garasjen
Motoren til Taifun kom tilbake fra en liten overhaling. Det viste seg att stemplet hadde fått seg en smell og måtte hones opp, sammen med nye stempelfjører, pakninger og gjennomgang av det elektriske. Skal den nå fungere
Klarte kunststykket å dra ut plugg ledningen når jeg skulle løfte inn motoren. Fikk på plass den igjen, men ny kabel må bestilles, den har nok vært kappet ett par ganger og enden så ikke helt bra ut lenger.
Fem bolter, choke, frigir og gass wirer senere
Fant ut ved montering att clutch vaieren er for kort Det hadde jeg ikke lagt merke til ved demontering, men nå fikk jeg se den er 6 - 7mm for kort. Når den monteres står clutch armen litt i spenn selv om alt er helt slakket.
I beste Piipi Langstrømpe - stil ble garasjen inntatt med sikte på å bytte kjede og drevpakke. Noe jeg aldri har gjort før, så det klarer jeg sikkert I prinsippet kan det ikke være så vanskelig..
En gledelig nyhet var lappingen av bakdekket mitt ute på visjan ved Klit i Danmark for noen uker siden. Den ser forsatt ut til å holde tett. Det er jammen ikke gæli til å være første gangen av en amatør Det hadde ikke gått uten Biltema, masse nysgjerrige folk rundt og en meget hyggelig hollender med "lappesaker på boks" Uansett ryker nok dekket når våren kommer til neste sesong, det har gjort sitt
Først av alt, var litt rengjøring påkrevd, selv om jeg hadde tatt det en gang tidligere i sommer
Med Louis sitt kjede verktøy ble det gamle kjedet splittet. Det rare var att bruksanvisningen anbefalte bruk av vinkelsliper til å kutte det gamle kjedet?!? Hoppet over det punktet og gikk for alternativ 2 - Presse ut en av kjede lenkene, med verktøyet. Mye enklere enn vinkelsliper
Nye drev foran og bak kom på plass. Først så de gamle ikke så ille ut, men ved nærmere sammenligning var de gamle drevene mer slitt enn hva det så ut som
SÅ begynte det jeg var mest skeptisk til - Få på det nye kjedet og spleise det. Etter å saumfart YouTube, med bl.a. denne videoen
Samt tatt diverse målinger i alle rettinger, ble skjøte lenken montert. Uansett kan det ikke gå mer enn gæli
Kontrollmåling og demontering/montering av verktøy ett dusin ganger, endre jeg opp med dette resultatet
Det så veldig bra ut, men allikevel klarte jeg å presse i sammen skjøtestykket skjevt. Enn skal ikke være for utolmodig når det går på 10-dels millimetere.
Prøvde alle muligheter å presse mer på en øvre siden av skjøten, men uansett hva jeg gjorde, dro den med sen den "undre delen" også. Litt irriterende att det var en en slurve feil som fikk på plass delen skjevt.. Hvor mye det egentlig har å si i praksis/bruk aner jeg ikke. Det vil nok tiden vise
Så var det å presse ut "pinnene" med det samme verktøyet. Ifølge bruksanvisningen skulle 20Nm holde for ett 5xx-kjede, med evt max 25Nm
Mye ble ikke "pinnene" presset ut, alarmerende lite vil jeg si for den ene..
I dagene fremover melder Yr om trivelig høstvær med dertil hyggelig temperatur. Så da gjenstår det prøvetur og se om hærligheten holder
Meget bra dette vil jeg si! Hvilket kjedeverktøy er det du bruker? Var nede å bestilte meg nye drev og kjede selv i dag! Ha litt å putle med i vinter er viktig
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Litt plunder og annen fremgangsmåte enn YouTube videoen. Anbefaler å lese brukerveiledningen til verktøyet.
Selve jobben gikk lettere enn forventet, men likte ikke den skjeve pressing min
Litt plunder og annen fremgangsmåte enn YouTube videoen. Anbefaler å lese brukerveiledningen til verktøyet.
Selve jobben gikk lettere enn forventet, men likte ikke den skjeve pressing min
Jeg har selv verktøyet fra biltema, men har lest flere plasser at dette ikke passer optimalt med noen kjeder? Uten at jeg kan huske at det var noe problem. Det gikk helt fint når jeg byttet kjede på ducatien min for mange år siden
Ser XLmoto har et billig sett som kan vurderes om biltema pakken ikke funker
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Litt plunder og annen fremgangsmåte enn YouTube videoen. Anbefaler å lese brukerveiledningen til verktøyet.
Selve jobben gikk lettere enn forventet, men likte ikke den skjeve pressing min
Har også samme verktøy fra samme leverandør.
Har ikke prøvd noe annet, så mangler referanser.
Synes det virker som god material-kvalitet og presist laget.
Greit med magnet i mothold-platen for å forenkle plassering av verktøyet.
Bruksanvisningen har forbedrings potensial.
Litt plunder og annen fremgangsmåte enn YouTube videoen. Anbefaler å lese brukerveiledningen til verktøyet.
Selve jobben gikk lettere enn forventet, men likte ikke den skjeve pressing min
Har også samme verktøy fra samme leverandør.
Har ikke prøvd noe annet, så mangler referanser.
Synes det virker som god material-kvalitet og presist laget.
Greit med magnet i mothold-platen for å forenkle plassering av verktøyet.
Bruksanvisningen har forbedrings potensial.
@knutk: Det er når enn ikke skjønner noe og eneste utvei er bruksanvisning att den først kommer frem Da hadde det vært ok om den stemte, men kan også ha noe med oversettelsen. Tysken min er så rusten, så prøvde meg aldri på den tyske utgaven
Har ikke brukt noe annet og til første gang å være er jeg veldig fornøyd med verktøyet. Når jeg vet hvordan det fungerer. Har kanskje noe med brukeren å gjøre..
Fikk dog ikke helt ro i sjelen att mindre enn 0,1mm skulle holde kjede og skjøten på plass.. Prøvde igjen i dag å presse bare på øverste del av skjøtelenken og fikk den bedre sammen nå
Ny runde med pressverktøyet og momentnøkkel, det hjalp betraktelig på pressingen
Men det er akkurat litt slik usikkerhet ("håpe at det holder)" som gjør at pressing (montering) av kjede setter jeg bort til proffe.
Har nok vurdert kjedeverktøy jeg også, men veit at det er veldig viktig at slikt verktøy brukes akkurat slik det skal for at det skal bli riktig. OG at man har et verktøy av bra kvalitet. Dessuten har jeg tenkt slik at om jeg betaler for dette de få gangene jeg bytter kjede/drev
(1/2 - 1 arbeidstime ca hver 30000km/annenhvert, tredje år) på asfaltsykkelen min, så overlever jeg nok de utgiftene. I tillegg til sikkerheten jeg da føler. På Dominatorn min har jeg byttet kjede/drev selv noen ganger i løpet av de 10 årene jeg har hatt den, men der bruker jeg klipslås. Det funker bra på den litt mere effektsvake endunkeren.
Litt plunder og annen fremgangsmåte enn YouTube videoen. Anbefaler å lese brukerveiledningen til verktøyet.
Selve jobben gikk lettere enn forventet, men likte ikke den skjeve pressing min
Har også samme verktøy fra samme leverandør.
Har ikke prøvd noe annet, så mangler referanser.
Synes det virker som god material-kvalitet og presist laget.
Greit med magnet i mothold-platen for å forenkle plassering av verktøyet.
Bruksanvisningen har forbedrings potensial.
@knutk: Det er når enn ikke skjønner noe og eneste utvei er bruksanvisning att den først kommer frem Da hadde det vært ok om den stemte, men kan også ha noe med oversettelsen. Tysken min er så rusten, så prøvde meg aldri på den tyske utgaven
Har ikke brukt noe annet og til første gang å være er jeg veldig fornøyd med verktøyet. Når jeg vet hvordan det fungerer. Har kanskje noe med brukeren å gjøre..
Fikk dog ikke helt ro i sjelen att mindre enn 0,1mm skulle holde kjede og skjøten på plass.. Prøvde igjen i dag å presse bare på øverste del av skjøtelenken og fikk den bedre sammen nå
Ny runde med pressverktøyet og momentnøkkel, det hjalp betraktelig på pressingen
Da er det bare å håpe alt holder
Den ene gangen jeg har klinket kjede i mitt syndige liv ble det gjort på min 800GS.
Kjøpte kjede på BMWs delenummer, og der fulgte det med 2 tynne strenger bøyd til slik at de fungerte som distanse stykke mellom ytterplate og innerplate i leddet for å hindre at leddene ble presset forhardt sammen.
Det gjorde at da jeg skulle klinke (presse) var det bare å dra til.
Måling før og etter klinking ga en ekspansjon av pinnen på et par tidels mm.
Var litt skeptisk, hadde forventet mer, men det har nå holdt til nå
Kan ikke si meg uenig i det å overlate enkelte ting til fagfolk, da blir det gjort korrekt med en gang samt enn slipper tvilen om noe er gjort bra nok og vil holde
Men mestringsfølelsen, det å få til ting selv, det er noe eget. Egentlig skal noe slikt ikke være noen heksekunst, så lenge enn har verktøy, riktige deler og evt momenter for skruer/ bolter
Etter endel googling havnet jeg om siden til D.I.D, det skulle jeg gjort med en gang, der ligger tabellen for hvor mye pinnene i kjedelåsen skal "klinkes" http://didchain.com/chainTools.html
Da blir saken straks mye lettere
Tallene i tabellen er i inch, for mitt 525 ZVM-X kjede skal da klinkene være mellom 5,69 og 5,99mm
Så blir det en ny tur i garasjen og fin korrigere kjedelåsen
knutk wrote:
Den ene gangen jeg har klinket kjede i mitt syndige liv ble det gjort på min 800GS.
Kjøpte kjede på BMWs delenummer, og der fulgte det med 2 tynne strenger bøyd til slik at de fungerte som distanse stykke mellom ytterplate og innerplate i leddet for å hindre at leddene ble presset forhardt sammen.
Det gjorde at da jeg skulle klinke (presse) var det bare å dra til.
Måling før og etter klinking ga en ekspansjon av pinnen på et par tidels mm.
Var litt skeptisk, hadde forventet mer, men det har nå holdt til nå
Skeptisk som jeg er høres det merkverdig lite ut, att ett par 100-dels mm skal holde så mye krefter, men kan nok stemme bra
Fant ut pinnene mine skal presses ut med mellom 0,42 og max 0,72mm