knutk wrote:KTMs sykler ser fine ut. Fint at man har alternative sykler å velge mellom, det bidrar til at produsentene må skjerpe seg.
Med hensyn til vekt på sykkel må man nok bare innse at det er som det er.
På en adventure sykkel forventes kjørekomfort, rekkevidde og kapasitet til å dra på passasjer og bagasje. Det krever stor tank, forsterket bakramme og både et sete med komfort samt en form for vindbeskyttelse. Sykkelen må også tåle velt, litt surt og stå i huttiheita med en sykkel som tar kveld bare fordi at førerens fot ble for kort..
Gitt motorens effekt vil den måtte bygges deretter. Man kan selvsagt slanke hele motorblokka, men det går utover motorens holdbarhet og gir troligere hyppigere service.
I takt med kraftigere bremser ønskes også ABS (samt at det nå er myndighetskrav), og alt dette drar opp vekten.
Man kan bytte stål mot aluminium, men for å sykkel som får mye juling vil man da garantert få sprekkeproblem, så stål er greia, med mindre man er villig til å hoste opp penger for Titan. Karbonfiber gir også lettere konstruksjon. CF ramme er sterkt og stivt, men veldig sårbart for slag fra retninger den ikke er designet til å motta. Spør en trå-syklist som har sykkel med CF ramme, og spør hva som skjer om han tryner og får slag i ramma...
KTMs 790 er oppgitt tomvekt til 189 kg, og noe bedre vil man neppe få fra andre produsenter heller.
http://www.advpulse.com/adv-bikes/ktm-7 ... SgmlunC5Ds