MC-nyheter

Prat om tung MC.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: MC-nyheter

Post by RuneMC »

Da har prisene for Himalayan 452cc kommet . TL = tubeless, dvs slangeløse dekk
Ble kanskje mer enn mange håpet...
Himalayan452priser.JPG
Mer info her
https://www.lazyboyz.no/himalayan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: MC-nyheter

Post by RuneMC »

Artig at det er svensk startup av el-motorsykkelen "Roam Air" i Kenya

https://www.nrk.no/urix/nairobi_-tenar- ... 1.16666097

https://www.roam-electric.com/motorcycles
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: MC-nyheter

Post by pelsen »

RuneMC wrote: 18 Dec 2023 09:45 Artig at det er svensk startup av el-motorsykkelen "Roam Air" i Kenya

https://www.roam-electric.com/motorcycles
Jeg får ikke noe ha-begjær av denne, snarere tvert imot. Men Himalayan i din forrige post er noe jeg har tenkt litt på, den er nok litt mer egnet på veier som jeg har lyst til å kjøre, og som er vonde å kjøre på KTM RC8R. Norske vedlikeholdsfrie veier er jo vonde på RC8R, og de er det mange av.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: MC-nyheter

Post by ashland »

Er noe usikker på om dette burde ligge under Humor-tråden eller her :-k Det har jo vært tulla og flesa litt om, men nå er Amerka på saken :roll:


https://www.bike.no/nyheter/mekaniske-s ... ShFFCv0c1w
fun is not a straight line
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bjerknez »

ashland wrote: 29 Dec 2023 10:42 Er noe usikker på om dette burde ligge under Humor-tråden eller her :-k Det har jo vært tulla og flesa litt om, men nå er Amerka på saken :roll:


https://www.bike.no/nyheter/mekaniske-s ... ShFFCv0c1w
Hva i alle dager skal disse støttebeina være gode for? Jeg leste artikkelen men klarte liksom ikke å plukke ut de gode argumentene derfra. Er de laget for å forhindre at motorsyklisten velter? Det skrives at disse kan brukes som støtte, men i følge plasseringen av hjulene på tegningen så ser vel ikke det ut som noen spesiell solid løsning?

Men jeg synes uansett denne hører mer hjemme i humor avdelingen :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 29 Dec 2023 13:29
ashland wrote: 29 Dec 2023 10:42 Er noe usikker på om dette burde ligge under Humor-tråden eller her :-k Det har jo vært tulla og flesa litt om, men nå er Amerka på saken :roll:


https://www.bike.no/nyheter/mekaniske-s ... ShFFCv0c1w
Hva i alle dager skal disse støttebeina være gode for? Jeg leste artikkelen men klarte liksom ikke å plukke ut de gode argumentene derfra. Er de laget for å forhindre at motorsyklisten velter? Det skrives at disse kan brukes som støtte, men i følge plasseringen av hjulene på tegningen så ser vel ikke det ut som noen spesiell solid løsning?

Men jeg synes uansett denne hører mer hjemme i humor avdelingen :lol:
Hmm, noen som husker "wheelonass" fra mcsiden? Så ja, ser potensialet, men joda virker litt "trehjulssykkel" som jeg hadde før jeg begynte på barneskolen 🙃
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 29 Dec 2023 14:01
Bjerknez wrote: 29 Dec 2023 13:29
ashland wrote: 29 Dec 2023 10:42 Er noe usikker på om dette burde ligge under Humor-tråden eller her :-k Det har jo vært tulla og flesa litt om, men nå er Amerka på saken :roll:


https://www.bike.no/nyheter/mekaniske-s ... ShFFCv0c1w
Hva i alle dager skal disse støttebeina være gode for? Jeg leste artikkelen men klarte liksom ikke å plukke ut de gode argumentene derfra. Er de laget for å forhindre at motorsyklisten velter? Det skrives at disse kan brukes som støtte, men i følge plasseringen av hjulene på tegningen så ser vel ikke det ut som noen spesiell solid løsning?

Men jeg synes uansett denne hører mer hjemme i humor avdelingen :lol:
Hmm, noen som husker "wheelonass" fra mcsiden? Så ja, ser potensialet, men joda virker litt "trehjulssykkel" som jeg hadde før jeg begynte på barneskolen 🙃
Nei, men fant artikkelen og ser at argumentene i artikkelen til wheeonass var lettere og fordøye enn argumentene i linken over her. Førstnevnte nevner jo at hjulene er ment for å hjelpe bevgelseshemmede ved å holde sykkelen oppreist ved stopp etc. uten at man trenger å sette beina i bakken.

Så kan jeg jo mene mitt om hva jeg synes om at det nærmest er en menneskrett å kjøre motorsykkel (eller bil). Hvor man spesialbygger biler på statens regning med joysticker og annet for at dem uten armer og bein også kan kjøre... jeg har til og med sett at dette er gjort i vogntog.

En løsning som dette må jo nesten uansett bli godkjent som et tilleggsutstyr for folk med bevegelseshemning før det kan tas i bruk regner jeg med? Jeg hadde nok ikke helt klart å slippe tanken om hva som kan skje hvis disse hjulene plutselig aktiveres i en sving eller på rettstrekket for den saks skyld. Jeg mener at skal noe slikt bli godkjent så må det strenge krav og mye testing til.....
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 29 Dec 2023 14:17 Jeg mener at skal noe slikt bli godkjent så må det strenge krav og mye testing til.....
Her er vi vel rimelig enige, du og jeg :)

Vi ser jo hvordan det går med "grundig testet og godkjent" ifbm enkelte ipads på hjul og "autopilot". Ikke alt som er helt i vater der..
Mtp "wheelonass", så hadde jo hun rimelig mye problemer før hun fikk det godkjent. (Og sånn må og skal det være).
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 29 Dec 2023 14:34
Bjerknez wrote: 29 Dec 2023 14:17 Jeg mener at skal noe slikt bli godkjent så må det strenge krav og mye testing til.....
Her er vi vel rimelig enige, du og jeg :)

Vi ser jo hvordan det går med "grundig testet og godkjent" ifbm enkelte ipads på hjul og "autopilot". Ikke alt som er helt i vater der..
Mtp "wheelonass", så hadde jo hun rimelig mye problemer før hun fikk det godkjent. (Og sånn må og skal det være).
Jeg tror jeg heller ville satset på en sykkel som faktisk hadde tre hjul. Som feks. Yamaha Niken som ikke akkurat ble noen suksess i Norge slik jeg har forstått det. Men denne kunne man vel kanskje ikke løse fremakselen på? Kunne man gjort dette så hadde dette vært et bedre alternativ synes jeg. Rett og slett fordi det hadde vært en del av sykkelens elektronikk og montert ved produksjon av sykkel.

Å ettermontere slike hjul på diverse sykler rundt om ville jeg vært skeptisk til. Disse hjulene må jo testes på hver eneste sykkel dem skal monteres på. Hjulene skal takle en del vekt uten å gå ut av stilling og siden disse hjulene nærmest er livsviktig for føreren så mener jeg uansett i utgangspunktet at det ikke skulle vært lovlig.

Litt kjipern og stoppe i køkjøring for så og finne ut at hjulene ikke slo seg ut og du deiset rett i bakken uten mulighet for bevege beina med hodet liggende ut i motgående kjørefelt....

Jeg vet ikke... jeg er ikke akkurat kjempebegeistret over slike løsninger.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 29 Dec 2023 14:34
Bjerknez wrote: 29 Dec 2023 14:17 Jeg mener at skal noe slikt bli godkjent så må det strenge krav og mye testing til.....
Her er vi vel rimelig enige, du og jeg :)

Vi ser jo hvordan det går med "grundig testet og godkjent" ifbm enkelte ipads på hjul og "autopilot". Ikke alt som er helt i vater der..
Mtp "wheelonass", så hadde jo hun rimelig mye problemer før hun fikk det godkjent. (Og sånn må og skal det være).
Ja, hun fikk møte Norsk byråkrati og smålighet...

Greia var at hun ønsket en sykkel som kunne legges ned i svingene, mao. trike var utelukket.

Et firma i Tyskland bygde om sykler til varianter med støttehjul for handikappa folk, og bygget ble kunde-tilpasset. Før syklene ble levert ble den ombygde sykkelen også Tüv godkjent.

Hun hadde kontaktet dette firma i Tyskland, og de tilbød henne en sykkel som opprinnelig ble bygget til en annen person, men av ulike grunner ble ikke sykkelen levert. Derfor kunne hun få kjøpe den, ferdig tilpasset og Tüv godkjent.
Hun kontaktet biltilsynet om muligheten for import og registrering, og fikk til svar at så lenge sykkel var Tüv godkjent skulle registrering gå greit.

Sykkelen ble bestilt, levert og tatt med til biltilsynet for godkjenning. Og der fikk hun byråkratiet midt i trynet...
Tüv godkjenning ble ignorert, og de la fram en liste over krav som måtte innfris før de ville registrere sykkelen....

Men poenget i denne tråden er jo at støttehjul ikke er noe nytt....
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bjerknez »

Ikke ofte jeg sier det, men av og til er det bedre å si nei og legge alt ansvar angående overbevisning til motpart for å lette sin egen ræv. Jeg synes ikke det skal være lett og få til slike ting som dette som potensielt kan være skadelig og i værste fall dødelig om systemet svikter.

Dessuten er støttehjul på MC neppe noe som kommer å selge i bøtter og spann og bør ikke engang prioriteres. Så sant ikke produsenten selv ser et marked og gjør dette på skikkelig måte.

Å kjøre motorsykkel og eller bil etc. er ingen menneskerett. Førerkortet er noe man har på utlån og er kun gyldig hvis man er ved sine fulle fem og kjlrer et kjlretøy som ikke er potensielt trafikkfarlig ut av boksen. Har man et handicap så er jo sikkert det lite gøy å jeg synes det er bra at det blir lagt til rette for handicappede mange steder, men å spesialtilpasse MC og biler for at en/ei som er lam fra livet og ned skal kunne kjøre blir bare feil i mitt hode.

Man får faktisk kjøpt 3 hjulinger som akselen kan låses på. Hva er galt med dem, bortsett fra at dem kanskje ikke passer inn i estetisk perspektiv?

Klarer man ikke å sette beina i bakken for å støtte motorsykkelen så klarer man trolig heller ikke å håndtere bakbremsen på skikkelig vis. Skal man flytte denne også kanskje? I så tillfelle må man i det minste kunne forlange en ny førerprøve med dette systemet for å få verifisert at føreren takler systemet i alle scenarioer kanskje?

Men hvis vi snakker om støttehjul i form av komfort uten noen medisinsk grunn så er det noe helt annet. Men allikevel synes jeg nå uansett at dette bør testes ut SKIKKELIG før man lovlig kan montere dette.

En jeg kjenner har bare en fungerende arm grunnet et medfødt handicap. Han har fått spesialtilpasset bryterene rundt rattet slik at han kan betjene blinklysene samt langlys etc. med den friske armen. Girspaken derimot får han ikke beveget på før bilen står stille da den andre armen er defekt. Han har fikset dette med å teipe fast et plastrør til spaken. Men skal han bytte sang på popanlegget eller legge inn en ny rute på GPS så er det jo livsfarlig siden han må bruke venstre arm til dette, som han styrer bilen med. DET har dem ikke tenkt på!

Han kjlrte rett i ræva på en tankbil for noen år siden. Jeg tøt påstå jeg vet hvorfor.

I dag har han fått en spesialtipasset bobil som han kjlrer Europa rundt med. Grøss og gru...

Jeg har sittet på han noen ganger (ikke i bobilen) å jeg kan med en gang si at det virker ikke trygt overhodet... men fullt lovlig er det!
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bjerknez »

Her er et godt eksempel:
https://www.nrk.no/vestland/otto-driv-t ... 1.13682197

Galematias spør du meg....
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 29 Dec 2023 18:10 Her er et godt eksempel:
https://www.nrk.no/vestland/otto-driv-t ... 1.13682197

Galematias spør du meg....
Nå er det vel ingen som har spurt....

Stordalen bruker å referere til et utsagn fra sin far: 'Man må selge de jordbæra man har'....

Her er det ikke snakk om kjøp og salg. Men ingen mennesker har bestilt seg selv. Når har ingen spurt meg heller.... Men jeg er motstander av å bremse folks ønsker om å forbedre sin livskvalitet.
Ja, jeg deler synet på at behovet for et handikap toalett i en Flysimulator er litt i overkant. Men meg bekjent foreligger der ingen statistikk som støtter opp under ønsket om å begrense deres muligheter for å bygge om kjøretøy slik at de kan ferdes trygt i trafikken, på lik linje med de funksjonsfriske bilførere. Derimot finnes der mange eksempler på at det største faremomentet hos en fører finnes mellom ørene....
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bjerknez »

Missforstå meg rett. Jeg er igså for at det skal tilrettelegges for handikappede og andre med spesielle behov. Spørsmålet er om det skal være en menneskerett å kjøre bil/MC/vogntog etc. for det virker sånn noen ganger.

På trafikkskolen lærer man at lappen bare er til utlån. Noen ganger er jeg usikker på det....
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC-nyheter

Post by mekkern »

Hvor en skal sette grensen for funksjonsmessig/kroppslig forsvarlig og ikke minst lurt eller ikke er en diskusjon som ikke er noe bare ett individ bør vurdere for andre.

Men når det er sagt så ser en jo en del "langs veien"-og med den mer enn opplagte faren for å kaste stor stein i glasshus og lignende:

Det er mange jeg ser som ikke burde ha rettighet til å føre kjøretøy overhodet-og da snakker jeg om tilsynelatende funksjonsfriske-mentalt kan jeg ikke vurdere overhodet.
Men når jeg ser at de har marginal kontroll på hvor kjøretøyet befinner seg i kjørebanen eller unngå å kjøre borti andre på en parkeringsplass så stusser jeg litt på om det er litt for lett å få førerkort/beholde det.-men litt selvinnsikt på hva (type/størrelse)en prøver å føre hadde heller ikke skadet.
Med MC er det også flere momenter som kommer inn enn bare det å ikke velte stillestående på flatmark.
Kjører man MC så må en også planlegge mer enn når en sitter i en bil-selv om dette normalt går automatisk for de fleste.

Så kan man snakke om hjelpesystemer og hvilken grad en vil sette som grense.
Når en ser hva som er mulig i dag kontra for få år siden så er utviklingen enorm og rask.
ikke all utvikling er til det bedre heller når en ser på en del støttesystemer som "selvkjøring/autopilot" som foreløpig kun er hjelpesystemer men mange ser på som fullverdige soveputer,og benytter de deretter.
Når en om få år får full mix av autonome kjøretøy med sovende passasjerer Selvbalanserende MC sammen med gammelvolvoen MC elsparkesykler sykler og gående med og uten vovvov og/eller ørepropper og barnevogn mens de ser på mobilen- ja da er det komplette kaos et faktum. =D>

Personlig så er det helt sikkert at når jeg ikke greier å kjøre 2hjuling forsvarlig uten hjelp så blir alt under 4 hjul uaktuelt.
Ungene har også fått beskjed om å si i fra hvis de merker jeg ikke er "helt med",så jeg kan gi meg med alle typer kjøretøy.
Men håper det blir en del år til da. :lol:

Men når dette er sagt så skal jeg lukte litt på den nye Royal Enfield Himalayaen..
Spent på hvordan den er å kjøre og ikke minst kvaliteten-ikke minst siden den er såpass høyt priset i forhold til konkurrentene som eksempelvis KTM.
Post Reply