MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nÄ 16 feb 2019 15:33

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 28 jul 2016 11:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
Det har ikke blitt noen langturer sĂ„ langt i Ă„r, sĂ„ det var pĂ„ hĂžy tid! Det har liksom alltid krasjet, enten med jobb eller med fritidsaktiviteter for minstemann. NÅ skulle mor og far pĂ„ tur! En drĂžy uke fĂžr ble to overnattinger booket, og en stille bĂžnn sendt vĂŠrgudene
 Den skulle vise seg Ă„ funke ekstremt godt!

Onsdag 20.07 ble baggasje lesset pĂ„ sykkelen, og vi rullet avgĂ„rde hjemmefra kl. 10:30. Som normalt en halvtime etter skjema. Koffertene pĂ„ Tiger Explorer’n er en anelse mer romslige enn BMWs Vario-kofferter, og det gjĂžr ingenting. Fruen fikk naturligvis den stĂžrste kofferten, mens jeg tok den minste pĂ„ eksossiden. Litt ekstra tĂžy og kamerautstyr tok plass i toppboksen. Vann og diverse smĂ„tterier i tankvesken.



FĂžrste stopp ble Åmot for full tank og noe Ă„ drikke. Allerede var temperaturen bikket +20 og solen stekte fra en skyfri himmel. Veien gikk videre oppover Sigdal og Eggedal til Haglebu, der det ble en aldri sĂ„ liten stopp for vafler og brus. Her fikk vi ogsĂ„ turens laveste temperatur, med ikke-kjĂžlige +16! Og mens vaflene ble fortĂŠrt lette jeg frem actionkamera og fikk montert de. Ett pĂ„ hjelmen, foran haka, og ett foran pĂ„ venstre koffert. NĂ„ skulle vi nemlig starte pĂ„ ukjente veier snart. Normalen hadde vĂŠrt Ă„ kjĂžre til Gol og sĂ„ over Hemsedal, men jeg hadde lagt onde planer i Garmin Basecamp pĂ„ forhĂ„nd, og etter noen fĂ„ kilometer pĂ„ kjedelige Rv7 tok vi av ved Nesbyen og inn pĂ„ Fv214 til Tunhovd og sĂ„ Fv120 langs PĂ„lsbufjorden. Fine veier oppover her, i et naturskjĂžnt terreng med fine sveipende kurver – som skjemmes av en del telehiv enkelte steder, som forventet.

Bilde
Pause ved PÄlsbufjorden

Jeg fant en liten grusstubb som gikk ned mot vannet og tok av for en stopp. Her nede var det en utkjĂžringsrampe for bĂ„t, som sykkelen ble pent parkert pĂ„ – rett i vannkanten. Et par nederlendere i bobil hadde ogsĂ„ funnet denne perlen, og sto linet opp litt til venstre for bildet over. Bobilen var det eneste som skjemmet idyllen, men det syntes sikkert de om oss ogsĂ„.

SĂ„ var neste stopp Geilo, og det var lunsjtid. En tyrkisk restaurant ble lokalisert, og den kebaben i pita vi fikk servert her var noe ganske annet enn det du fĂ„r pĂ„ vanlige jallasjapper! Riktignok kostet den noen kroner mer ogsĂ„, men det var den verdt
 Mette og gode skulle vi slenge oss avgĂ„rde igjen. Jeg drar actionkameraene ut av toppboksen og klipser det ene i hakefestet pĂ„ hjelmen. «Knekk!» 
 og der tok selve festeklipset pĂ„ kameraet kvelden! IKKE kjĂžp slike kritiske komponenter billig fra Kina, det er lĂŠrdommen her. Dermed mĂ„tte jeg klare meg med ett kamera resten av dagen.

Bilde
Velkommen til Vestlandet – eller MC-paradis!

PÄ Geilo svinger man til hÞyre i rundkjÞringen (eller venstre hvis du vil over Hardangervidda) og kjÞrer til Hagafoss . Her er det obligatorisk venstre sving ut pÄ Rv50 mellom Hol og Aurland, et fantastisk stykke vei langs postkort-Norge pÄ sitt beste. Vakre innsjÞer, smÄ setrer, fjell, hÞyhastighetskurver, hÄrnÄler og trange tunneler som dreier 360 grader inni fjellet. Her fÄr du alt, og her entrer du ogsÄ formelt sett Vestlandet i det grensen til Sogn og Fjordane krysses.

PÄ vei ned til Aurlandsvangen er det nok Ä ta bilder av, og det ble et fotostopp eller to fÞr vi kjÞrte inn et fÞlge pÄ 4 polske motorsykler. Disse ble vi liggende bak, men like fÞr Aurlandsvangen vinket mannen i front oss forbi mens han sakket av og glante inn pÄ fÞrste og beste campingplass. Vi fortsatte ned til «byen», fikk tanket opp sykkelen og kjÞpt oss en is i det som nÄ var temperaturer syden verdig. Og mens vi stÄr og gomler is kjÞrer det polske fÞlget frem og tilbake, opp til flere ganger, i sakte fart. Her lette gutta etter overnatting, og hadde de stoppet skulle jeg forsÞkt Ä formidle at det er nesten hÄplÞst her! Aurlandsvangen var nemlig et av stedene jeg sjekket ut for overnatting fÞr vi dro, og det var nada Ä oppdrive allerede da.

Bilde
Dramatisk natur sÄ det holder


Polakkene forsvant etterhvert, sĂ„ enten fant de seg en gressflekk Ă„ slĂ„ opp teltene pĂ„ eller sĂ„ fortsatte de videre pĂ„ sin vei. Uansett var det nĂ„ tid for turens fĂžrste nasjonale turistveg, nemlig gamleveien over Aurlandsfjell til LĂŠrdal. En fantastisk stubbe vei som bare mĂ„ anbefales. Sist jeg kjĂžrte her var det ei helvetes tĂ„ke deler av veien, men i dag badet hele omrĂ„det i strĂ„lende sol. Dessverre var det mer trafikkert nĂ„ enn sist jeg var her
 Jeg kommer ikke langt opp i fjellsiden fĂžr en motgĂ„ende buss melder sin ankomst, og her er det «min er stĂžrre enn din» som gjelder. Det var bare Ă„ legge inn apostelreversen og komme seg noen meter bakover slik at bussen kunne passere, og passasjeren var ikke veldig fornĂžyd der bussen omtrent strĂžk forbi jakka hennes. Videre oppover ble et par usannsynlig treige svensker i Volvo forsert, fĂžr det ble en kjapp stopp pĂ„ Stegastein. Her var det sĂ„pass folksomt at vi ikke gadd Ă„ bli vĂŠrende lenge fĂžr turen gikk over fjellet og ned til LĂŠrdalsĂžyri. Klokken var vel ca. 19:30 da vi rullet inn til fĂžrste overnatting, et motellrom pĂ„ LĂŠrdal Ferie- og Fritidspark. Rommet var billig, men legg til sengetĂžy, hĂ„ndklĂŠr og frokost (ikke inkludert), og prisen nĂŠrmet seg fort tusenlappen. Stedet er flott der det ligger helt nede ved sjĂžen, og er utrolig godt tilrettelagt for barn. Etter en middag og et pils ble det senga, og vi sov godt helt til kl. 5 pĂ„ morgenen. For her var det nemlig lytt, og nĂ„r asiaten galet vĂ„knet ogsĂ„ vi
 Ei helsikes kakling pĂ„ ukjent sjing-sjong sprĂ„k i det de smĂ„, fotograferende bordet en buss for Ă„ reise videre!



Dag 2:

Kvelden i forveien hadde Google Maps fortalt meg at det lĂ„ en Expert-butikk i Øvre Årdal, og ikke faen om jeg ville kjĂžre resten av turen uten kamera pĂ„ hjelmen. Jeg satte min lit til at disse hadde nytt hjelmfeste, men sjappa Ă„pnet ikke fĂžr kl. 11! AltsĂ„ var det bare Ă„ drĂžye avreisen litt, og klokken ble 10:30 fĂžr vi var pĂ„ veien ogsĂ„ i dag. Straka vegen til Øvre Årdal og inn pĂ„ Expert kl. 11:05. Her var en enslig guttunge pĂ„ jobb, i full gang med stĂžvsuging av butikken (mulig utprĂžving av nye produkter?). «Har dere GoPro montasjer?» 
 «Jada, vi har litt her borte». PĂ„ et lite stativ hang et begrenset utvalg i noen poser, og etter litt leting ble det bingo! Nest siste posen med det jeg trengte, 250 kroner hversĂ„god takkskalduha og jeg hadde kamera pĂ„ hjelmen igjen. Godt var det, for 100m. bortenfor starter nemlig Tindevegen!

Bilde
Expert i Årdal redder dagen (og filmen)

Bilde
Tindevegen i all sin prakt!

Tindevegen, ogsĂ„ kalt «snarveien gjennom Jotunheimen» er en 32 km. lang asfaltert bomvei mellom Årdal og TurtagrĂž. Herligheten innledes med godt og vel 10 smale hĂ„rnĂ„lssvinger, der jeg mĂ„tte ned i fĂžrste gir i flere av dem pga. dĂ„rlig sikt og mĂžtende trafikk. SĂ„ fĂžlger den Fardalselvi et stykke, fĂžr man gjennom noen krappe svinger klatrer helt opp pĂ„ snaufjellet. PĂ„ veiens hĂžyeste punkt, 1350 m.o.h, stĂ„r bomstasjonen som flĂ„r deg for kr. 80,- med kort uansett kjĂžretĂžy. Men det er SÅ verdt det! De som ikke har kjĂžrt denne veien fĂžr bĂžr absolutt ta turen
 etter bomstasjonen fortsetter veien pĂ„ hĂžyfjellet og utsikten er magisk i alle retninger, fĂžr den bikker ned til TurtagrĂž og du kommer inn pĂ„ Rv55 – eller Nasjonal Turistveg Sognefjellet, om du vil.

Bilde
Her ligger fortsatt snĂž i veikanten, midt i juli

Klokka var enda tidlig, sÄ vi bestemte oss for Ä svinge til venstre og ned mot Fortun for Ä titte litt, og ikke minst skjÞte pÄ ytterligere noen gromsvinger og hÄrnÄler. Vi stoppet ved et utsiktspunkt over Fortun for drikke og bilder, og utsikten er det lite Ä si pÄ!

Bilde
Fortun i Sogn

Bilde

SĂ„ tilbake samme vei som vi kom, opp mot TurtagrĂž igjen. NĂ„ begynte sulten Ă„ melde seg, og vi svingte inn pĂ„ TurtagrĂž Hotel for Ă„ sjekke ut matforekomstene. Og her holdt det pĂ„ Ă„ gĂ„ galt! Veien opp til parkeringsplassen var ikke grus, men grov, rund pukk. Og den var ikke godt komprimert! Farten er lav i det styret smeller til venstre og forhjulet plĂžyer seg godt nedi. Jeg kaster ut venstrefoten og smeller gassrulla til stoppen i et forsĂžk pĂ„ Ă„ berge ekvipasjen, og lykkes greit med det. I et brĂžkdels sekund overvinner det plutselige pĂ„draget traction controllen, bakhjulet spinner og grusen fyker akkurat nok til Ă„ fĂ„ sykkelen pĂ„ rett kjĂžl igjen – fĂžr elektronikken griper inn og sier «nei, nei
 ikke spinne du!».

Litt svette der ja, men vi parkerer og tusler inn. Mat? Nei, det serveres ikke fÞr klokken 13! SÄ her ble det nestenulykke til ingen nytte. Vi mÄ kjÞre videre, og turen ned pÄ pukkhelvette skal skje uten passasjer. ABS av (just in case), og sÄ ned de 50 metrene til veien for Ä fÄ fruen pÄ igjen. Langt mindre dramatisk enn turen opp!

Vi klatrer opp pÄ Sognefjellet, fortsatt like sultne. All ventilasjon i kjÞreutstyret er vidÄpen, i det temperaturen ikke vil under +20 selv her oppe pÄ hÞyfjellet og sola steiker. Det blÄser godt her oppe, og det hjelper litt pÄ svettingen. Noen fotostopp senere ankommer vi Sognefjellshytta, og her er det endelig mat Ä fÄ! En fantastisk god, hjemmelaget soppsuppe gÄr ned pÄ hÞykant.

Bilde

Bilde
FannarÄki (2068 m.o.h)

SĂ„ bĂŠrer det nedover igjen med oss, og oppover med temperaturen. I det vi kommer til Lom kryper gradestokken faretruende nĂŠr +30, og det er varmt. Bensin pĂ„ sykkelen, en is pĂ„ oss og en stopp innom det berĂžmte bakeriet i Lom? Det ble med 2 av 3 da vi sĂ„ kĂžen inn pĂ„ bakeriet. Hjelpe og trĂžste, her var det folksomt! De gjĂžr nok gode penger der inne, og har laget et «slusesystem» for Ă„ fĂ„ kveget igjennom utsalget
 Helt utrolig.

Neste stopp Valdresflye, og jeg gledet meg til Ă„ komme opp i hĂžyden igjen der temperaturen er mer levelig inni hjelmen. Nuvel, den gleden skulle vise seg Ă„ bli kortvarig – her var det nemlig trafikk, og ikke minst bobiler Ă©n masse! Hva er det som feiler enkelte av disse bobilsjĂ„fĂžrene? En kilometer med kĂž bak seg pĂ„ smal vei med begrensede forbikjĂžringsmuligheter, luntende minst 30 under fartsgrensa. Hadde det vĂŠrt tyskere som var mer opptatt av naturen enn veien sĂ„ kunne jeg skjĂžnt det, men her var det primĂŠrt norske bobiler som syndet. Ikke faen om de stoppet for Ă„ slippe forbi, og det ble en del trĂ„kling for Ă„ ta seg frem her.

NĂ„r vi nĂ„r toppen av ‘flye stuper plutselig temperaturen betraktelig, og faretruende skyer kan skimtes bĂ„de her og der. Her er det bare Ă„ komme seg forbi enda noen flere hus pĂ„ hjul, og vi ankommer BeitostĂžlen og turens siste overnatting; Bergo Hotel. En litt annen standard enn motellet kvelden fĂžr, men det er ogsĂ„ prisen selv «off season» pĂ„ sommeren. En dusj og en Ăžl senere, og vi setter oss klare for Ă„ spise i restauranten i det drittvĂŠret bryter lĂžs. Det regner som fy ute, men dagens etappe er over for vĂ„r del og det gjĂžr ingenting. Etter Ă„ spist oss halvt fordervet i buffeten (valuta for pengene vet du!), finner vi senga.

Neste morgen vÄkner vi uten asiatisk hjelp til fortsatt vÄte veier, men det er i ferd med Ä klarne opp. Og innen vi er klare til avreise skinner sola nok en gang, asfalten er tÞrr og temperaturen har nÄdd +18. Hjemturen gikk pÄ E16 som mer eller mindre transportetappe, og annet enn stopp for drikke og bensinfylling gikk det i ett. Jo lengre sÞrÞst vi kom, jo varmere ble det. Dagens rekordnotering fikk vi i HÞnefoss-traktene, med +27. Vel hjemme kl. 15 presis ble alt pikkpakk tatt inn og sykkelen fikk seg en kjapp vask for Ä fjerne de flere hundretusen insektene som hadde blitt avlivet disse tre dagene. En fantastisk tur var over, vi kommer nok tilbake til disse veiene ved en senere anledning:)

Ruta for hele turen finner du her, sammen med en del bilder som ble knipset pÄ mobilen underveis: https://locatoweb.com/map/single/204077289

Innlegget ble opprinnelig publiser pÄ bloggen min her: https://ingepettersen.no/2016/07/26/fje ... -mot-vest/

_________________
Mine filmer pÄ Vimeo
Bilder pÄ Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 feb 2017 13:02 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
At denne har ligget ubesvart er rart. Kanonflott tur med masse fine bilder og video jo!
Kjenner sesongen kommer krypende nÄ!


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 feb 2017 13:17 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2016 15:03
Innlegg: 597
MC: Uten Sykkel
Sted: Rena
Hos flere denne har gÄtt hus forbi :shock: Minnene strÞmmer tilbake, kjÞrte Lom - Sognefjell og Tindeveien for 3 Är siden. Flott referat Flanker :thumleft

_________________
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: Bullweiler28


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 feb 2017 13:35 
JĂžss... fikk litt flashback her...

Kjþrte nþyaktig den veien i fjor sommer. Årdal, Tindevegen, sognefjellet, Lom, STrynefjellet, Geiranger, Trollstigen :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 feb 2017 13:48 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5721
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Denne mÄ ha vert skrevet med usynlig blekk (som ikke virker lenger) 8)
For heller ikke jeg har sett denne fĂžr :(
Men nÄ!!

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli pÄ: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 pÄ:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 feb 2017 06:34 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
Bedre seint enn aldri da, gutter

Videoen har vel vÊrt postet i (b)loggen min, sÄ den har vel mange fÄtt med seg fÞr. Og bilder + tekst er lÞftet fra min private blogg... Men takk skal dere ha

_________________
Mine filmer pÄ Vimeo
Bilder pÄ Flickr


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 6 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare pÄ emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

SĂžk etter:
GĂ„ til:  
KjĂžrer pĂ„ phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmĂ„l) Language Pack © Lars Christian Schreiner