xyvind's blogg [BMW R1200GS Adventure]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by xyvind »

Bikeridr wrote:
xyvind wrote:Fikk prøvd varmeholkene i dag da. Og de funker veldig bra. Dog blir gassrulla mye varmere enn den andre siden. Er det normalt? Kjennes også ut som at det er kun en stripe tvers over holkene som blir varm. Full guffe ble uansett for varmt, så jeg er positivt overrasket over hvor varme de blir :thumleft

Vindskjermen er GULL! Nå kjørte jeg bare i 46km/t innover, men det var absolutt ingen turbulens opp til denne hastigheten. Håper det er like komfortabelt i 77km/t også :roll:
Hmm, jeg har nå min 2. Yamaha med originale varmeholker. Kan ikke si jeg har merket noen forskjell på holkene. Mine blir varme helt rundt, og som du sier, full guffe kan fort bli for mye.

Morsom historie, helt tilbake til det Herrens år 2003. Jeg hadde vært innom Hessdalen og kjørte i retning Alvdal, med det for øye å besøke Aukrust-senteret. Det regnet røde og grønne samegutter, så jeg var jo blitt lettere vasstrukken (utenpå). Klærne var tette nok de, men ikke hanskene. Varmeholker hadde jeg, de var jo originalmontert på TDM'en. Så ankom jeg nå Alvdal og fant frem til Alvdal bensinstasjon-videoutleie-motell-og-fiskemottak. Der i resepsjonen satt det en søt ung pikelill, hvor jeg kom trampende inn, lett gjørmete (var ganske myke grusveier i Hessdalen) og vasstrukken, sent på kvelden. Jeg prøvde å berolige den fagre pikelill at "I come in peace". Uansett, i Alvdal, i 2003, på nevnte Alvdal bensinstasjon-videoutleie-motell-og-fiskemottak var der ikke kommet noen booking-PC, så jeg måtte skrive meg inn i en god gammeldags "besøksprotokoll for hotellovernatting". Som nevnt, mine hansker var ikke vanntette, så jeg var rimelig våt på fingrene, og med nevnte holkevarmere på "full pupp" de siste sju timene, så var jeg iallefall helt motsatt av neglesprettkald på fingrene. Så, da jeg skrev meg inn i "besøksprotokoll for hotellovernatting" så røk/dampet det noe aldeles skikkelig av hendene mine. Etter ansiktsuttrykket til den stakkars hotelljenta å dømme, så var det visst Fanden Himself (aka "Erik den Eldre") som skrev seg inn til overnatting. :D
Hehe, morsom liten historie :lol:
Apropos Hessdalen - dit har jeg lyst en gang. Overnatte ute og se på UFO's. Er veldig fascinert av det som foregår i den dalen :smt006
ojda wrote:Har hatt noen forskjellige varmeholker i årenes løp, og det er ganske vanlig at den ene holken "kommer"
før den andre.
Men når det er strøm nok jevner det seg ut etterhvert [-(
Hadde tatt en telefon til butikken :thumleft
Var det jeg også tenkte, på den korte 20-minutters turen til jobb, at den vil få opp temperaturen på venstresida etterhvert.
Lasse Liten wrote:Helt vanlig at gassrullen blir varmere, fordi den har plastrullen i mellom styret og varmeelementet leder ikke styret bort like mye varme som på andre siden der det er holke rett på metall.
Og her har vi den logiske forklaringen! Tror jeg slår meg til ro med dette nå. Venstresida ble varm den også, bare ikke like varm på den korte turen. Men dette er jo helt logisk! :thumleft
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by freddy123 »

Det at du blir varmere i den hånda ved gassrulla er naturlig :)

Eller nei ved kjøring i 46kmt så skjønner jeg det ikke, da har du nesten ikke brukt gassrulla aktivt ...

Nei glem det :)

Er det de originale holkene til Yamaha du har kjøpt ? Spørs nok om det ikke blir tur ut å kjøpe de idag :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by xyvind »

freddy123 wrote:Det at du blir varmere i den hånda ved gassrulla er naturlig :)

Eller nei ved kjøring i 46kmt så skjønner jeg det ikke, da har du nesten ikke brukt gassrulla aktivt ...

Nei glem det :)

Er det de originale holkene til Yamaha du har kjøpt ? Spørs nok om det ikke blir tur ut å kjøpe de idag :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
=D> bra resonnement!

Ja, det er de originale Tracer-holkene. De er ikke helt like de som du har sett på. Og det er fordi jeg kan styre de med de knappene som allerede er på venstresiden av styret. Samme knappene som jeg styrer de computer-greiene med. Også kommer de opp i displayet, som jeg la ut bilde av lenger opp i bloggen her. Jeg er såpass nerd at jeg synes det er skikkelig tøft! :smt069
Image
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by Bjerknez »

Sikker på at du ikke tok en johan før du kjørte på tur xyvind og at det er det som er forklaringen på at du føles ekstra varm i høyre lanken?
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by Bjerknez »

xyvind wrote: Jeg er såpass nerd at jeg synes det er skikkelig tøft! :smt069
Kjenner følelsen. Har slik i displayet jeg også, rett ved siden av der jeg får opp informasjon om hvor hardt innstilt demperne er 8)
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by xyvind »

Bjerknez wrote:Sikker på at du ikke tok en johan før du kjørte på tur xyvind og at det er det som er forklaringen på at du føles ekstra varm i høyre lanken?
Om det var en "Johan" eller "en stille Anders" så er de begge venstrehendte :smt102

8-[ #-o ughh..
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by xyvind »

Bjerknez wrote:
xyvind wrote: Jeg er såpass nerd at jeg synes det er skikkelig tøft! :smt069
..rett ved siden av der jeg får opp informasjon om hvor hardt innstilt demperne er 8)
Slik informasjon har jeg ikke bruk for. Kan bli litt for mye informasjon også, akkurat som i min forrige post :-s

Neste sykkel skal nok ha slik informasjon. Og det blir vel om ca. 20 år tenker jeg, når barna flytter hjemmefra :roll:
Image
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by hakhap »

ojda wrote:
xyvind wrote: ikke smågodt å oppdrive om da'n. Eller hva tenkte du på? :-k

Er jo det som er så bra med "ungdommen", De er så BlåØyde :twisted: :twisted: :twisted:
Image

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by biker7 »

Så vindskjermen virket lovende mener du ? Ble en slik Puig på meg også. Nå har jo ikke jeg prøvd sykkelen enda, så kan jo egentlig ikke uttale meg om den orginale skjermen heller. Men hadde litt trua på Puigen, samt litt penere utseende teller jo også en del. Første prøvetur (om ikke alt for lenge håper jeg ! ) blir nok med puigen i laveste stilling, setet i høyeste stilling. Hvor høy er du forresten ? Dette kan jo også ha en del å si i forhold til vind etc. Er selv 182cm. :D
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by xyvind »

biker7 wrote:Så vindskjermen virket lovende mener du ? Ble en slik Puig på meg også. Nå har jo ikke jeg prøvd sykkelen enda, så kan jo egentlig ikke uttale meg om den orginale skjermen heller. Men hadde litt trua på Puigen, samt litt penere utseende teller jo også en del. Første prøvetur (om ikke alt for lenge håper jeg ! ) blir nok med puigen i laveste stilling, setet i høyeste stilling. Hvor høy er du forresten ? Dette kan jo også ha en del å si i forhold til vind etc. Er selv 182cm. :D
Ja jeg fikk prøvd litt mer på turen hjem fra jobb. Denne vindskjermen lager ingen turbulens overhodet. Nå er det et mye lavere støynivå i hjelmen. Veldig veldig fornøyd!
Jeg har skjermen i laveste innstilling og setet i høyeste posisjon. Jeg er 183/184cm, mener jeg å huske. Du må bare glede deg, dette er en morsom sykkel å kjøre.

Vær litt obs på de justerskruene/rattskruene som du justerer vindskjermen med. De løsner når man kjører. Så i dag at jeg faktisk har greid å miste den på venstresiden.
Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by biker7 »

Høres meget lovende ut dette :thumleft Takk for tips. Ellers så syntes jeg det var noe litt "slarket" med denne skrue-mekkanismen da jeg monterte/justerte Puigen. Skrudde til skruene, men alikevel så "raklet" det litt i feste-dingsene, hvis du skjønner :lol: La imellom en liten gummibit på hver dings, og skrudde til. Da forsvant "raklingen" 8)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by biker7 »

Ellers så kan jeg jo nevne at jeg har laget meg et toppboks-feste til Tracern. Kjøpte en flatjern-bit og noen rør-biter. Skruer/skiver hadde jeg selv, sammen med toppboks og festeplate fra forrige sykkel. Kostet meg derfor den nette sum av 100 spenn, pluss noen timers hodebry og jobb. I tillegg til selvmekket brakett og en rørbit på hver side som "spacer", brukes bakre festehull til håndtak sammen med 2 rørbiter. :D

Image

Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by xyvind »

Flått med tåpp-båks, men personlig har jeg ikke bruk for det. Kjører med tailbag jeg. Får plass til det jeg behøver i den.
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by xyvind »

ojda wrote:Ikke bry deg om det freddy123 det straffer seg nok
Innen sankthans har sykklene deres rustet vekk. Da kan de skryte da [-(
Blåøyd du liksom..
Image

Image
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!!]

Post by freddy123 »

Flink gutt sykkelen trenger spa behandling i det føret som er nå :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply