Huff, nå har det faktisk gått en hel vinter siden jeg sist postet noe her, det må vi gjøre noe med
Ting skjer jo iløpet av en hel vinter, det største er vel huskjøp?
Jada, jeg og Marie har kjøpt oss leilighet!
1. Etasje av en tomannsbolig, med carport
Den skal vi overta 7. Juni, en liten uke etter HPR
Det blir forøvrig startskuddet på en meget hektisk periode for oss
Vi har en uke på å overta leiligheten, male de fleste veggene, flytte ut av sokkelen vi leier og ta utvask
Opp i det hele skal vi rekke å restaurere en gammel Mini?
Som noen her sikkert har fått med seg skal vi nemlig delta i tidenes biltur gjennom Europa i sommer, nærmere bestemt Rally Retro 2019. Anbefaler en titt på fjøsbok-gruppa vår, der det vil bli gjevnlige oppdateringer fram mot turen
https://m.facebook.com/Rallyretro2019/
Kort forklart er vi en gjeng på 13 lag som skal kjøre gjennom Europa i 17 dager i gamle, uholdbare biler. I tillegg skal vi ha med en Ural-fører som sitter i rullestol
Som nevnt kommer jeg og Marie til å delta i en 1971 Morris Mini 1000
Denne kom alarmerende nok levert fra Kristiansand bakpå planet på en Transit
Vår plan var i hovedsak å gjennomgå bilen rent teknisk, lyddempe litt i forkant av å montere nytt interiør, og det skulle være det hele. Tror dere det ble slik?
Neidaaaaaaa
Så klart var vi så heldige at vi oppdaget «litt» rust
Resultatet av litt kapping ser dere ovenfor. Begge kanalene, batterikassen, deler av et dempertårn og deler av gulvet var helt på trynet
Etter en god del jobb ble vi ferdig med å sveise inn siste del med nytt stål i dag.
Kapping, tilpassing og innsveising av både nye panel samt små platebiter her og der har resultert i at bilen i det minste er 98% rustfri nå
Legger med et lite blinkskudd Marie tok under sveising av gulvet.
I tillegg har Marie fått snikstartet med dashbordet, som består av hele 5 trebiter!
Dette er som dere kanskje skjønner bare starten. Vi skal bytte både bensintank, slanger og rør. Likeså bremserør, slanger, tromler bak og konvertere til skiver fram. Hele kupéen skal lydisoleres det vi har mulighet til før vi monterer komplett nytt interiør siden det gamle i stor grad manglet. Kjølesystem skal byttes så det er forberedt på søreuropeisk varme og motbakkene i alpene. Og om tid og penger strekker til skal motoren få litt mer power og en utveksling som passer litt bedre til moderne hastigheter. Nå skjønner dere kanskje at dette blir en hektisk vår, med HPR og flytting i tillegg
Heldigvis er det like gøy med pakker til bil som til MC!
Men dette er jo et MC-forum, så vi må vel ha litt MC også? Ducatien er jo ute, og siden den var så skitten måtte den vel få en vask
Var senest i dag på Cars and Coffee, og det var mektig godt når sol og 10 varme slo til
Men alt er ikke bare fryd og gammen på MC-fronten heller. Rammen begynner å vise ganske mye steinsprut-merker, lakken på plasten rundt baksetet takket ironisk nok for seg når jeg tok av beskyttelsesfolie i fjorhøst, og siden tanken er i plast sveller den ut pga etanolen i bensin
Dette skulle jeg helst fikset i vinter, men pga litt mer jobb på Minien enn planlagt så frykter jeg Ducatien må vente til høsten, i og med at en ny tank koster 16k
Det får være nok syt fra denne kanten, eller hva?