Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4573
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Ja, følelsen av "kalvedansen" om våren er alltid både spennende og deilig befriende.
Du får trøste deg med at det finnes bare to typer motorsyklister; de som *har* veltet og de som *kommer til å* velte
Du får trøste deg med at det finnes bare to typer motorsyklister; de som *har* veltet og de som *kommer til å* velte
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9165
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Her må det reklameres på veltebøyler
De virket jo ikke
Ikke kult med striper i smykket, men jeg kjenner deg godt nok til å vite at du tar den
Sjøl planlegger jeg vårslipp førstkommende Lørdag
De virket jo ikke
Ikke kult med striper i smykket, men jeg kjenner deg godt nok til å vite at du tar den
Sjøl planlegger jeg vårslipp førstkommende Lørdag
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Har du ikke latt den 'hvile' før nå? Da er du treig...JRO wrote: ↑22 Mar 2021 13:56 Da ble det sesongstart for 2021 sesongen, hadde planer om en liten ca. 2 timers tur for å komme i gang. Sola var framme og det var ca. 8 grader i lufta.
IMG_1520.jpg
Trykka på start knappen og den dro noen runder tente, men starta ikke. Sånn holdt jeg på noen minutter sykkelen små tente, men jeg fikk den ikke til å gå. Jeg bor som dere vet på toppen av en bakke og tenkte at da triller jeg den i gang. Gikk fint la inn 3. gir og den startet raskt opp. Og så skulle jeg ta en U sving i bunnen av bakken for å kjøre opp igjen til garasjen.
Men så var det disse hersens U svingene da, med rusten kropp, hoppete turtall, da skjønner dere det nok. Jeg lå på ryggen i gata og sykkelen lå fint på siden. Ikke snakk om at jeg fikk den opp så måtte vente til første bil kom, som selvfølgelig var en god nabo som hjalp meg opp med sykkelen igjen. Så da kom de første skrubbe merkene på sykkelen.
IMG_1521.jpg
Kom meg opp igjen til huset, fikk på hjelm å hansker og kommet med av gårde, med såret stolthet, varm i topplokket og adrenalin pumpene rundt i kroppen. Fikk meg en god tur, men her må det kjøres mer, tror ikke jeg har følt meg så rusten noen gang. Koordinering av armer, ben og hode satt ikke helt.
IMG_1522.jpg
Da jeg kom hjem med 850'n etter å ha henta den på Speed skulle jeg bare sparke ut sidestøtta før jeg gikk av sykkelen. På denne modellen sitter 'Sparke-knotten' på støtta bak fothvileren, så den er ikke lett å se, ei heller når støtta er nede. Jeg sparka ned støtta og hørte et klikk, så da var det bare å slippe sykkelen over på siden. Tok et par sekund før det gikk opp for meg at klikket kom av at jeg ikke sparka støtta hardt nok, så den spratt opp igjen...... Kun en ripe på veltebøla, og en større ripe i mitt Ego, akkompagnert av salige kommentarer fra kjærringa....
Ser at der kom en mikroskopisk ripe på Ducatien.
Heldigvis tipper jeg at de fleste av ditt kjørefølge er gubber på vår alder, og vi ser så dårlig at at alle riper mindre enn et A4 ark blir ikke lagt merke til. Og når du bytter sykkel følger ripa med sykkelen
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Kjip start, men sikkert en god vekker for flere av oss på hvor rusten en kan bli over vinteren
- Galilee
- Posts: 935
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Her er en historie om rust (og iver) fra 2008 i Carpe-TDM:
Member
Galilee
892 posts
Location:Norway
TDM model: 1996
Posted 22 May 2008 - 08:15 pm
I Finally put the bike toghether enough to go for a test ride.
I was fiddling about in the garage and found out that if i skipped the plastic bits (sides and rear end) I'd manage a short trip before dark.
Here's some advice for ppl in the same situation:
- Remember to tighten (and double check) before test ride.
- ....especially the handlebars
- Handlebars will fold downwards under hard braking if the bolts aren't tightened properly.
- Under hard braking and handlebars folded downwards it's hard to reach the clutch
- If you don't use the clutch you might kill the engine
- Very few people carry allen keys on them, even professional carpenters don't necessarily have them, and especially not the size needed to do up the handlebar bolts.
- Always remember to bring tools even for a short test ride.
- Remember to charge the battery before the test ride, it's easier to start the engine if you do, especially if you just killed the engine emergency braking.
- If the battery isn't charged (too low voltage), the starter relay just makes a weird buzzing noise.
- If you try to push-start a TDM in 1 or 2nd. the rear wheel might lock, you might get out of balance, and you might twist your ankle trying to save the bike.
- Push start your bike in 3rd, it's also easier if you by any chance has a twisted ankle.
- When push starting the engine, keep your hand on the clutch so you can avoid running along with the started bike, especially if you have a twisted ankle.
To sum up: DON'T RUSH IT! take your time and make sure you have remebered everything.
Member
Galilee
892 posts
Location:Norway
TDM model: 1996
Posted 22 May 2008 - 08:15 pm
I Finally put the bike toghether enough to go for a test ride.
I was fiddling about in the garage and found out that if i skipped the plastic bits (sides and rear end) I'd manage a short trip before dark.
Here's some advice for ppl in the same situation:
- Remember to tighten (and double check) before test ride.
- ....especially the handlebars
- Handlebars will fold downwards under hard braking if the bolts aren't tightened properly.
- Under hard braking and handlebars folded downwards it's hard to reach the clutch
- If you don't use the clutch you might kill the engine
- Very few people carry allen keys on them, even professional carpenters don't necessarily have them, and especially not the size needed to do up the handlebar bolts.
- Always remember to bring tools even for a short test ride.
- Remember to charge the battery before the test ride, it's easier to start the engine if you do, especially if you just killed the engine emergency braking.
- If the battery isn't charged (too low voltage), the starter relay just makes a weird buzzing noise.
- If you try to push-start a TDM in 1 or 2nd. the rear wheel might lock, you might get out of balance, and you might twist your ankle trying to save the bike.
- Push start your bike in 3rd, it's also easier if you by any chance has a twisted ankle.
- When push starting the engine, keep your hand on the clutch so you can avoid running along with the started bike, especially if you have a twisted ankle.
To sum up: DON'T RUSH IT! take your time and make sure you have remebered everything.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2655
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Kjedelig å starte sesongen på denne måten @JRO Hvor fort vi blir rustne gjennom vinteren er skremmende, heldigvis er det ikke mange milene som skal til før vi er varme i kjøredressen igjen
Her blir det sesongslipp i dag, håper jeg, om ikke SSV har surret bort skiltene mine i vinter
Her blir det sesongslipp i dag, håper jeg, om ikke SSV har surret bort skiltene mine i vinter
fun is not a straight line
- Spiritofwinter
- Posts: 1641
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Kjip start på sesongen, er nok flere av oss som er rustne etter vinteren, enkelte kanskje litt mer enn andre (tenker på min stive ankel...). Men greit å få på den første ripen, da er det liksom gjort
Som en av de som jamt lar MC-en "hvile" litt på tur så har jeg tenkt litt på at om jeg skal investere i ny MC igjen en gang, så er det kanskje like greit å bare legge den ned å få første stripen på parkeringsplassen til forhandleren slik at det er gjort. Da kan man kjøre på med ny MC uten bekymring for den første stripen
Som en av de som jamt lar MC-en "hvile" litt på tur så har jeg tenkt litt på at om jeg skal investere i ny MC igjen en gang, så er det kanskje like greit å bare legge den ned å få første stripen på parkeringsplassen til forhandleren slik at det er gjort. Da kan man kjøre på med ny MC uten bekymring for den første stripen
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Takker for all omtanken, men jeg skal nok overleve dette og. Jeg føler jeg må få ordnet det lille merket i tanken, virker som det er slitt helt ned til metallet. Men det ble 350 km. i dag i nydelig vær. Kjørte rundt omkring i Østfold, der snøen er borte.
Merker at biker genet nå begynner å komme tilbake, til og med forbikjøringene begynner å sitte greit. Deilig med 160 hk mellom beina og en kjenner at kreftene i sykkelen aldri tar slutt. Hadde glemt munnbind i dag, så ble kun kjøring. Fikk ikke en pølse engang, satans pandemi.
Merker at biker genet nå begynner å komme tilbake, til og med forbikjøringene begynner å sitte greit. Deilig med 160 hk mellom beina og en kjenner at kreftene i sykkelen aldri tar slutt. Hadde glemt munnbind i dag, så ble kun kjøring. Fikk ikke en pølse engang, satans pandemi.
- kvase
- Posts: 4061
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Pølse feber ja ikke greit å få etter en slik en skrape -
Men jeg tenker du blir frisk for Pølsesjuka og får retta på skrapa så er det på tut å kjør igjen uten for mye som tynger ned gleden på 1260 din
Men jeg tenker du blir frisk for Pølsesjuka og får retta på skrapa så er det på tut å kjør igjen uten for mye som tynger ned gleden på 1260 din
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Palma
- Posts: 4746
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Æsjameg @JRO. Slik er aldri morsomt, men det hender vel de fleste... akkurat som det er noen trøst
Fint du kom deg opp på sykkern igjen og fikk en fin tur. Viktig å komme seg på hesten igjen etter slike episoder. Den kunne jo funnet ut at det er bare å legge seg ned for så å slippe tur
Fint du kom deg opp på sykkern igjen og fikk en fin tur. Viktig å komme seg på hesten igjen etter slike episoder. Den kunne jo funnet ut at det er bare å legge seg ned for så å slippe tur
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2655
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
350km som andre turen i starten av sesongen er spenstig
Skjønner ikke helt det med munnbind og pølse er det ikke lettere å spise den uten munnbindet
Har du tenkt noe på vårtur og Gaustadtoppen ennå?
Skjønner ikke helt det med munnbind og pølse er det ikke lettere å spise den uten munnbindet
Har du tenkt noe på vårtur og Gaustadtoppen ennå?
fun is not a straight line
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9165
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Anntyder du at han har noe valg
Det er klart vi skal ha vårtur til Gaustadtoppen med kaffe og niste Sånn er det med det
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Ja, det blir vårtur til Gaustatoppen. Tenkte jeg skulle se det an til veien over fjellet er åpnet, men da blir det kanskje langt ute i mai før tur. Vi dro 26. april 2020, men den helgen er tatt av AT for pølsetreff i år. Og da kom vi ikke over fjellet bare opp til bommen. Så kanskje søndag 9. mai kunne være en aktuell dato, kanskje veien over Svineroa til Tuddal er åpnet da? Kom gjerne med tanker om dato.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2655
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"
Tradisjoner skal ikke rokke ved
Veien over Gaustadtoppen er jo flott, så ikke dumt å vente til den er farbar. Da bør enn vel som du sier vente til 9 eller 16mai
Stemmer for du ser ann om de slipper noe ang vei åpning etterhvert
Veien over Gaustadtoppen er jo flott, så ikke dumt å vente til den er farbar. Da bør enn vel som du sier vente til 9 eller 16mai
Stemmer for du ser ann om de slipper noe ang vei åpning etterhvert
fun is not a straight line