Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Domino »

Har dekkene på denne sykkelen samme diameter? Dersom fordekket har større diameter enn bakdekket (som mange adv-sykler har) så vil det jo ta X antall omdreininger mellom hver gang begge hjulene f.eks. er på det "stedet" der en eventuell ubalanse gjør seg gjeldende. Eller dersom begge dekkene har en "flat spot".
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Hva som skjer med "humpingen" er fremdeles et mysterium, men det får bli et mysterium for en annen dag. I dag var jeg på jobb i området mellom Leirvik og Lavik. Strålende sol fra blå himmel som stadig flere rundt om i landet melder om. Litt varmt, men greit nok så lenge man er i bevegelse.

Ble relativt tidlig ferdig på jobb, men skal være i området til i morgen, og jeg vet at her er mange fine svingete MC veier i området. Begynte med å kjøre til Lavik, greit å fylle tanken på Husqvarnaen og siden det var varmt kjøpte jeg en is til meg selv.
20230615_153634.jpg
Fra Lavik så kjørte jeg opp i det som heter Lavikdal, et område på noen et par mil med mer eller mindre bare svinger av den typen MC folk liker :D

Kom tilbake til hovedveien så kunne jeg svinge tilbake til Leirvik, eller kjøre retning Dalen i Sogn, det ble retning Dalen ja. Nesten 4 mil med blanding av smale og litt mindre smale veier, men sjelden så bred at to biler kan passere uten å slakke av på hastigheten. Også her er en god og jamn samling av fine svinger og en nytelse for oss som kjører på 2 hjul. Etter å ha passert Dalen så kom jeg til Dalsfjordbrua som man krysser for å kunne kjøre til Askvoll. Jeg kjørte ikke lenger enn akkurat over for en liten stopp. Her hadde temperaturen droppet fra rundt 26 grader til "kjølige" 22 grader så det var mulig å ta 5 minutter for å få i seg litt drikke og ikke minst ta et bilde.
20230615_163847.jpg
Snudde og kjørte tilbake samme vei som jeg kom fra, denne veien var så fin at det var ingen problemer å kjøre den to ganger på en dag som i dag. Og ettersom dette ikke akkurat er en vei full av turistattraksjoner eller campingplasser og den fører heller ikke noen spesiell plass, så er det relativt lite trafikk om man ser bort fra en og annen bonde som er midt i slåtten.

Nesten tilbake på hotellet så dukket det opp en liten avstikker mot Hyllestad og Solbu, der har jeg aldri kjørt og restauranten på hotellet var ikke åpen enda, så da ble det en liten avstikker den veien. Om man ser bort fra de første svingene rett etter jeg tok av så var det ganske lite å berette om den veien, men en fin avstikker på slutten av dagen :)

Vel tilbake på hotellet ble det en kald, lokalbrygget IPA som smakte meget godt sammen med en saftig burger.
20230615_182507.jpg
Og hvordan kjennes sykkelen når jeg har kjørt ca 14 mil på primært svingete veier med gode nedlegg? Helt fantastisk! Synes jeg kjenner litt i rolig hastighet, men i dag var fokuset en helt annen plass og alt fungerte fint :)

Så da er det på tide å bekymre seg om neste problem som dukket opp i dag. Noen som har sett noe slikt før??
20230615_181103.jpg
Ble jeg advart når jeg kjøpte Rukka? JA!! Hørte jeg på det? NEI!! Jeg stolte på selgeren som sa at Rukka sine problemer med glidelås eksisterte ikke lenger. Er heldigvis meldt varmt vær i morgen når jeg skal kjøre hjem, så blir det en tur til forhandler i starten på neste uke for å klage litt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by intruder »

Herlig reportasje Spirit,bilder i tillegg til tekst blir bra.Skal oppsøke en nabo som er sterk på data så kanskje jeg kan lære kunsten selv en dag også :thumleft
Ellers er det jo bra du er blitt slik kompis med Norden-sykkelen =D>
Den glidelåsgreia får du fortelle mer om etter reklamasjon...
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Fredag betyr helg, ikke minst for meg som har vert på jobbreise. Startet dagen med litt jobb fra hotellet i Leirvik mens solen godt og vel varmet opp veien jeg skulle kjøre hjem.

Sykkelene viste allerede 24 grader når jeg startet opp utenfor Hotel Sognefjord rundt kl 10:30. Startet dagen med å kjøre retning Dalen der jeg kjørte i går, de svingene blir jeg nok ikke lei med det første :D Men jeg kjørte bare er stykke før jeg tok av en stikkvei mot Yndestad Gard og Guddal. Her var veien enda smalere der den lå pent inntil Hovlandsvatnet. Enda en vei som ikke så mange kjenner tydeligvis, for her var det verken varebiler, traktorer eller bobiler.

Ett lite stemningsbilde langs vannet måtte til.
20230616_110806.jpg
Ble egentlig litt overrasket når jeg kom til Yndestad Gard at der ikke var mer trafikk, for det var campingplass med relativt mange vogner parkert. Men mest sannsynlig var det helgeturister som ikke var kommet på plass enda.

Kom etter hvert til et veiskille der jeg kunne velge å kjøre til Vadheim, noe som betyr en del mil på E39 opp til Førde, eller jeg kunne kjøre retning Sygna og i følge min GPS droppe mer eller mindre alt av E39 og likevel komme til Førde, det passet mye bedre for meg :D

Første del av veien var omtrent som en godt asfaltert sætrevei, smal, mye opp og ned, litt svinger og plutselig litt inne i skog. Kom nesten ut i vanlig bebyggelse igjen men så skulle GPS'en ha meg retning Bringeland Lufthavn... Greit nok, der har jeg aldri vert og der er sikkert en vei jeg ikke har kjørt før. Men jeg hadde ikke før svingt av så skulle jeg plutselig ta av igjen... Endte opp med at jeg kjørte forbi "avkjøringen" og måtte snu for å finne "veien".
20230616_115119.jpg
"Veien" som GPS'en skulle ha meg inn på ser moro ut den, men skiltet man kan se over sykkelen på bilde sier tursti og viser innkjøring forbudt skilt. I tillegg var det varmt, jeg hadde ikke knastedekk og det var fredag. Jeg hadde ingen planer om å møte noen turgåere mens jeg står å banner å sliter med å løfte en veltet Husqvarna i 26+ grader.

Legger meg på minne ca hvor denne veien er til en annen gang, nå var det som sagt varmt, helg og jeg hadde en middagsavtale med fruen om noen timer. Det ble E39 igjennom Førde og videre opp til Byrkjelo, ingen stopp hos Bakar Jon, han har sluttet å bake der for flere år siden og er nå oftere på besøk hos mine foreldre hjemme i Ørsta enn han er i bakeriet. Over utvikfjellet dukket det slevfølgelig opp et par bobiler som ble hensynsfullt passert, noe som viste seg å bare være starten på en lang rekke utenlandske bobiler oppover mot Sunnmøre.

Etter å ha passert Stryn er det kun sjarmøretappen igjen igjennom Grodås og den reltivt nye Kvivsvegen, men så lang kom ikke jeg. Rett før Grodås møter jeg en lang rekke biler som står stille, kjapt tenker jeg at det kan ikke jeg gjøre i denne varmen, så jeg bare legger meg i venstre felt å siger fremover mens flere bilister ser misunnelig på meg og en vinker og klapper. Så ser jeg blålysene... bilulykke... bil mot fjellvegg... jeg stopper for å sjekke vegvesen.no og politiloggen, konkluderer kjapt med at dette vil ta tid å rydde, snur rundt og vurderer alternative veier hjem.

Kjører retning Eid og passerer Nesjartun Camping og kommer til Mogrenda. Her er det skiltet mot Heggjabygda, en vei som verken GPS eller Google vil anbefale men som er perfekt for MC. Her kjørte vi faktisk på en pre-høst tur for noen år siden. Smalt og svingete, akkurat som vi liker det, men jeg kjenner at gleden ikke blir helt rett, i dag er det omvei for å komme hjem, men det er noen hakk bedre enn E39 og ferge.

Kommer litt forsinket hjem etter 3 dager på tur, det er fint å være på MC tur igjen, men jobb i kombinasjon med varme gjør at det er godt å komme hjem også.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 15 Jun 2023 19:33

Så da er det på tide å bekymre seg om neste problem som dukket opp i dag. Noen som har sett noe slikt før??
Ble jeg advart når jeg kjøpte Rukka? JA!! Hørte jeg på det? NEI!!
:plystre
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by ashland »

Turer er alltid flott å lese om, så er det ikke rent skjeldent enn stjeler noen ideer, veier eller steder det er verdt å ta en sving om, når enn er i samme traktene 8)

Jeg er ikke ille godt bevandret i kjøredresser, men de brukes ofte og mye. BMW Enduroguard jakken ble byttet på garanti 1 gang pga vanninntrenging. Dog holdt ikke den nye jakken lenge heller, det har også nok litt av hvor mye den er blitt brukt også...
På returen fra Korsika i fjor ble det investert i en Revit Quantum jakke på Louis, for varme dager. Når regnet kommer får heller regnjakke dras på

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... 1425170014

Enduroguard´en lever fint videre, den er flott når det er guffent ute, men langturer pakkes regndressen med
fun is not a straight line
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by kvase »

ashland wrote: 19 Jun 2023 10:16 Turer er alltid flott å lese om, så er det ikke rent skjeldent enn stjeler noen ideer, veier eller steder det er verdt å ta en sving om, når enn er i samme ..
På returen fra Korsika i fjor ble det investert i en Revit Quantum jakke på Louis, for varme dager. Når regnet kommer får heller regnjakke dras på

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... 1425170014

Enduroguard´en lever fint videre, den er flott når det er guffent ute, men langturer pakkes regndressen med
Den logikken der har jeg også for det godt med litt klima komfort også :D
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by RuneMC »

@Spiritofwinter Gode turreferat og bilder - keep 'em coming :thumleft :)

Min Dainese-jakke kjøpt i 2017 på MC-messen er glidelåser fortsatt OK på (tilsv laminert jakke med Dainese sin versjon av goretex, funker og puster bra til halvparten av Rukka-pris)

Lindstrand bukse så løsnet hele glidelåsen til høyre lomme fra tekstilet etter noen års bruk - fikset med forsvarets sy-sett. Ditto med ene kneputen som var begynt å skli nedover nå i år... så litt lavere kvalitet enn Dainese (men fortsatt en verden bedre enn "plastpose"-Bullfighter). Selve glidelåsene på både jakke og bukse dog helt OK etter 100K km - så Rukka har nok et problem...
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

I går svinget jeg innom forhandler jeg kjøpte dressen av. Tok med både jakke og bukse ettersom der også har løsnet en søm på ene beinet. Forhandler tok imot, fant kjøpet i systemet sitt og vil sende inn jakke og bukse til importør i Oslo. Glidelås på jakken kunne muligens bli byttet i Oslo, men de var usikker ang buksen. Men så snart de har fått tilbakemelding fra importør så skulle jeg få melding. Om det skulle bli en langdryg reperasjon så hadde de dress jeg kunne låne, men det var av annen type uten at det var spesifisert :)
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 21 Jun 2023 22:49 I går svinget jeg innom forhandler jeg kjøpte dressen av. Tok med både jakke og bukse ettersom der også har løsnet en søm på ene beinet. Forhandler tok imot, fant kjøpet i systemet sitt og vil sende inn jakke og bukse til importør i Oslo. Glidelås på jakken kunne muligens bli byttet i Oslo, men de var usikker ang buksen. Men så snart de har fått tilbakemelding fra importør så skulle jeg få melding. Om det skulle bli en langdryg reperasjon så hadde de dress jeg kunne låne, men det var av annen type uten at det var spesifisert :)
Feilen med Rukka er at deg er glidelåsen som utvider seg og dermed lukker den ikke ordentlig. Ofte innebærer «reperasjon» at glidelås bøyes litt tilbake å slik kan «reperasjonen» gjenta seg et par ganger :smt009
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by pelsen »

Borg wrote: 21 Jun 2023 22:58 Feilen med Rukka er at deg er glidelåsen som utvider seg og dermed lukker den ikke ordentlig. Ofte innebærer «reperasjon» at glidelås bøyes litt tilbake å slik kan «reperasjonen» gjenta seg et par ganger :smt009
Jeg har gjerne med en Leatherman i lomma og fikser glidelåsen når det trengs, det er bare å klemme sammen glideren litt. Den kan fikses mange ganger hvis man er litt forsiktig med tanga.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Bjerknez »

Jeg blir slett ikke overrasket over dyre premium varer som går i stykker. Jeg har ingenting i mot og gi mer penger for noe som faktisk er bedre, men mine erfaringer så langt er at prisen slett ikke står i stil med det man får og ofte er det tvert i mot.

Jeg har hatt min Ata Fury "billigdress" i snart 5 år nå. Ikke tar den inn vann og ikke er det noe galt med noen av glidelåsene. Det har det heller aldri vært.

Jeg hadde en Klim Lattitude dress tidligere som slett ikke var noen billigdress. Det var riktignok ikke noe galt med den, men dressen jeg har nå er bedre når det kommer til å holde meg varm. MYE bedre. Klim var bedre på luftemuligheter når det var varmt. Ellers vil jeg si disse to dressene føles tilnærmet like i funksjon.

Personlig syntes jeg ikke Klim dressen var verdt 4 ganger prisen grunnet dette.

Det skal sies at Ata Fury aka billigdressen, trolig er laget mer for de kalde dagene da den er ganske varm. Derfor har jeg nå kjøpt meg Halvarsson skinnjakke, denim MC bukse, passende skinnstøvler og sommerhansker for de varme dagene. Fortsatt er totalprisen under det en Klim dress koster i dag.

Det beste kjøpet jeg har gjort på lenge. Å kjenne luften trenge igjenom buksa og hanskene når jeg kjører er magisk. Ata Fury dressen var jo helt tett og alt for varm. Det var luftemuligheter på den men disse fungerte ikke veldig bra. vertfall ikke bra nok synes jeg. :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Endelig første feriedag og tid til litt MC igjen :D

Honda prosjektet har mer eller mindre okupert MC løfteren siste året, men siden det fremdeles ikke er veldig store delene som er montert så ble hele Honda prosjektet flyttet pent til siden i dag.
20230724_140047.jpg
Honda prosjektet er fremdeles aktivt, men jeg hadde behov for å bruke MC løfteren på Norden i dag.
20230724_140054.jpg
Har tidligere nevnt at det ble kjøpt inn veltebøyler fra Givi, de ble aldri montert, så i dag var det på tide.
20230724_140104.jpg
Har vel også nevnt at passformen ikke nødvensigvis er perfekt, bøylene er beregnet på en KTM 790adv, som har mye likt med Norden, men ikke alt. Hjelper heller ikke at veltebøylene deler noen festepunkt med bunnplaten fra Outback Motortek, som heller ikke passet helt på Norden og krevde litt tilpasning for å fungere.

Når man forventer problemer så er det greit å starte organisert, så får man se hvor mye kaos det blir underveis.
20230724_142314.jpg
Første del på høyre side, alt ok.
20230724_143159.jpg
Første del på venstre side, alt ok.
20230724_143209.jpg
Men så var det feste sammen med bunnplate da...
20230724_145411.jpg
Kjapp runde med vinkelsliper og lakkboks så ser alt bedre ut :)
20230724_205221.jpg
Fremdeles meget knotete å feste sammen delene i fronten, men heldigvis har Givi sendt med lange skruer.

Innfestning i bakkant av bøylen på høyre side, perfekt passform, dette går bedre enn forventet :D
20230724_154008.jpg
Så var det innfestning i bakkant på venstre side...
20230724_154535.jpg
Denne skal inn i samme hull som feste for bunnplaten og ingen av festene gir rom for det andre, full kollisjon på nesten hele delen...

Frem med vinkelsliperen, ca kapping, litt finpuss og plutselig ser det ut som delene kan bli montert sammen, om man ser bort fra at innfestningen til Givi bøylen er borte vekk...
20230724_170646.jpg
Heldigvis har jeg tilgang til sveisesparat :D

Liten obs til folk som kan å sveise før dere scroller videre nedover... jeg kan IKKE å sveise, men jeg klarer normalt sett å få et par metalldeler til å henge ca sammen.

Heldigvis var jeg for fokusert underveis til å ta bilder :plystre
Så eneste bilde jeg har er etter sveising og sliping.
20230724_202414.jpg
20230724_202419.jpg
En kjapp runde med grunning og lakk så ble det slik.
20230724_204717.jpg
Nå skal lakken få tørke noen dager mens jeg bruker litt ferietid sammen med familien, så får vi se om det er mulig å montere sammen både bunnplate og veltebøyler senere i uken :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Palma »

Vinkelsliper og sveiseapparat er våre beste venner i tillegg til jekkestropper og brekkjern ved montering.. Men skyt den høna som har driti på stykkene dine (og kalt sveising...) \:D/
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by ArcticTiger »

Dette er «kaldsveis» Spirit. Du må skru opp strømmen! Det står på pakka hvor mye amp du skal ha i forhold til godstykkelse. Bruk heller i overkant med amp, bare vær lett på labben. Og ikke bruk for tjukke pinner, 2,5 mm er nok på slikt småtteri. Slip bort det meste og sveis det opp igjen med mer amp😊 Og hvis du lakker før stålet har kjølnet helt, så tørker lakken på no time👍🏾
Post Reply