RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - værer våren...

Post by RuneMC »

Takker.

Den skal nok behørig fotograferes fra overtakelsen og videre i forskjellige omgivelser :)

Tenkte jeg skulle ta bilde av en i samme farger hos forhandleren som hadde "Solgt" lapp på, men jammen var kameraet utladet. Må ha kommet borti på-knappen når det har ligget i sekken tidligere. Blir et sjekkpunkt før overatakelsen!
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - første tur 2016

Post by RuneMC »

Da ble det jammen første lille tur på MC'n også. Nok til å få motoren litt varm langs Drammensfjorden så jeg kunne ta et oljeskift.

Den var ikke helt i humør etter vinterlagring så måtte lade batteriet et par omganger og til slutt sette en varmluftsovn på motoren en stund, siden det virket som om oljen var ganske tykk. Men det er vel mest tempen som er skyld - så at den nye oljen jeg helte på også var rimelig tyktflytende. Mulig batteriet bør byttes også.

Men uansett deilig å ha kjørt første lille tur på vekselvis tørre/våte veier. Nå er det bare å krysse fingrene for at snøen holder seg unna :thumleft

Image

Funderer ellers på å selge V-Strom'en som nå har gått 114 247
Men blir kanskje så lite å få for den at det er mer lønnsomt å beholde som pendlersykkel ?
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - årets første Hurumrunde

Post by RuneMC »

Minusgrader om morgenen har gjort det uaktuelt å pendle ennå, men på dagene har det jo kommet opp i god temp.

Så også idag med 8C og sol rundt kl 12. Med nyladet batteri var det bare å trille ut av garasjen og vri om startnøkkelen, og den startet så lett som bare det. Skiftet jo olje sist helg også, så etter en kjapp spray av kjedet var det klart for kjøring.

Satte først kursen mot Monsterbike for å sjekke om de hadde noen toppbokser utstilt så jeg kan vurdere hvilken som vil være passelig for den nye når den kommer. Har tanker om Givi V47NT, men de hadde ikke noen utstilt som jeg så i farten. Knipset et bilde av MC'ene rett utenfor
Image

Så forresten når jeg jobbet med bildet i Lr at den cruisern ser ut til å ha litt lite luft i fordekket. :-k

Etter Monsterbike ble det tilbake og nedover Grimsrudveien. Veiene var tørre og fine med et tynt, hvitt saltlag - men ingen problem med grep. Noen svinger var skyggefulle og litt fuktige, men uten is.

Dagens lille stopp for bilde
Image

Deretter ned mot Klokkarstua - og det var så lovende forhold at jeg bestemte meg for å kjøre hele runden rundt Hurumlandet.
Tok det rolig, spesielt i skyggepartier, men det var ingen problem nå på dagtid. Flotte kjøreforhold med sol og tørre veier. Anakee 2 dekkene overbeviste igjen med supert grep :thumleft

Møtte også endel både med og uten passasjer som var på vei i motsatt retning. Tipper det ble ca ti MC-hilsener idag :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: RuneMC's blogg - årets første Hurumrunde

Post by freddy123 »

Ser helt konge ut :)

Jeg skal hente hjem HD'n til torsdag og da blir det grimsrudveien på meg også elsker de svingete partiene langs med vannet der :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - årets første Hurumrunde

Post by RuneMC »

Er absolutt fornøyd med å ha denne veien 5 min unna der jeg bor - veldig fin vei å ta "rustløsningen" på hver vår :)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: RuneMC's blogg - årets første Hurumrunde

Post by Flanker »

Det er kun Yr.no og en forverrelse av forkjølelsen som kan hindre Tiger-henting i Skien til uka nå ja. Flott å se at du er i gang igjen, og bildene dine gjør som vanlig ikke vondt å se på [emoji106]
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RuneMC's blogg - årets første Hurumrunde

Post by hakhap »

Syntes jeg så deg på Monsterbike, rakk ikke å si hei da jeg var der med familien med litt tidspress
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - årets første Hurumrunde

Post by tshansen »

Rune =D> Det er ingen hemmelighet at jeg har gledet meg stort til at du skal komme deg ut på sykkelen igjen. De bildene og turrapportene dine er en fryd å kose seg til om morran med kaffekoppen :thumleft
Bildene dine er også til stor inspirasjon.. Så dette lover veldig bra. Når får du ny sykkelen da? :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - årets første Hurumrunde

Post by ojda »

Velkommen på veien til både deg og til både meg :lol:
Sjöl skröyt jeg litt tidligere av at jeg skulle vente til et rensende regnskyll hadde feid over Östlandet 8)
Men når man er sååå gammel som meg er det lov til å väre litt glemsk \:D/

Jeg ser også fram imot at du kommer med brukerinntrykk av Hondaen :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - årets første Hurumrunde

Post by RuneMC »

@hakhap - aha, ingen problem, jeg var som vanlig altfor fokusert på det jeg skulle se etter til at jeg registrerte noe særlig av andre folk

@LS - tidligst onsdagen, men tipper det blir uka etter Påske pga nevnte økede behandlingstid av engangsavgift :roll:

@ojda - godt å se Tiger'n våkne fra Enebakk-hiet :thumleft Jeg har faktisk hatt et par barneår i Enebakk, men lenge siden, før skolealder.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Drammen - Hanekleiva - Vikersund

Post by RuneMC »

Etter litt vårrengjøring av garasjegulv var klokken blitt 11 og tempen 7,5C - så ikke noe å lure på - ut på tur :thumleft

Forrige uke var jeg på kundebesøk i Drammen og ble obs på noen fine veggmalerier, som jeg tenkte kunne bli fine motiv. Dermed etter litt putring ned hovedgaten og over på Papirbredden som det heter på andre siden, fant jeg tilbake til veggen. Som en bonus var P-plassen foran helt tom idag..
Image

Men det var flere veggmalerier/grafitti. På en port i andre retningen
Image

Og på endeveggen til det første veggmaleriet
Image

Rett bort i gata var det et fjerde veggmaleri av et fossefall
Image
Friske innslag på det som ellers ville vært noen kjedelige vegger.

Og et lite bilde av en urban MC
Image

På vei tilbake kjørte jeg på innfall ned til elva og der var det jammen en fotogen stålkule med litt dimensjoner
Image

Kult med slik type kunst
Image

Fotografen kan skimtes også
Image

Og et siste med mer stilistiske farger
Image

Nåvel det var jo ikke bare urban fotografering på programmet, men også kjøring.

Kjørte videre opp til Fjell og derfra Østbygdaveien til Sande. Det var litt snø ennå, men tørre veier
Image

Videre tok jeg sjansen på Hanekleiva, mest som en rekognoseringstur tenkte jeg. Det gikk pent og pyntelig der det var skygge og så fuktig ut, men det ble da noen fine svinger på solvarme veier også.

Etter Hanekleiva tok jeg om Røedsveien og Bergsveien. Fin vei dette for rolig tempo gjennom spredt bebyggelse, skog og åkre.
Image

Fra Eidsfoss og opp langs Eikeren var det bare å peise på langs flotte veier opp til Vestfossen.
Ettersom veiene så langt hadde vært isfrie og det ikke fristet med motorveien til Drammen, så tok jeg sjansen på å kjøre videre til Skotselv og Vikersund.

Ble litt mer betenkt ettersom jeg nærmet meg kjøleskap-traktene til Busa Trond, men tenkte jeg i verste fall kunne snu hvis det ble noe skikklig is på veien langs sydsiden av Tyrifjorden. Denne ligger jo mye i skygge, så det er alltid noen grader kjøligere langs denne veien.

Veien var humpete og med mye strøsand ennå. Mest sand på kanten av veien, men også midt i hvert kjørefelt en del steder. Is var det faktisk også ute i veien noen få steder, men enkelt å kjøre utenom. Uansett gikk det ikke spesielt fort da jeg hele tiden måtte navigere for å unngå strøsand og dessuten saktnet ned for alt som var vått i skyggen, da det kunne tenkes å være is.

Her et lite stemningsbilde fra Modumveien, som den heter, mellom Vikersund og Sylling
Image

Sånn trivselsmessig tror jeg at jeg venter noen uker til før jeg kjører den veien igjen. Mye morsommere når en ikke lurer på om det ligger sand eller is rett rundt svingen.

Fra Sylling ble det korteste vei hjem - men alt i alt en tur med respektabel lengde så tidlig i sesongen :thumleft

Ellers prøver jeg å oppdra bilister på mine turer da
* Antall bært til bilister foran som ikke ga tegn forut for sving til venstre 2 (De ga tegn idét de svingte :evil: )
* Antall bært til bilister som kjørte imot i mitt kjørefelt: 4
pluss noen til for diverse annet... Jeg har et horn og er ikke redd for å bruke det 8)
Last edited by RuneMC on 22 Mar 2016 06:24, edited 2 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Drammen - Hanekleiva - Vikersund

Post by tshansen »

=D> =D> =D>

Det er så herlig... nok en påminnelse om at vi er igang! Gledelig lesning dette Rune, å de vegg maleriene er sinnsykt imponerende... :shock: :shock:

Utrolig tøft det første med den ungen i vannet. Helt sinnsykt, dette må de ha brukt mye tid på 8)

Det kan være fornuftig å ta det litt med ro på de våte partiene, hvertfall i skyggen. Det er fortsatt mye kulde i bakken enda, så det er liksom aldri helt godt å si hva en "møter" ;-)
Par uker til nå, så tenker jeg mye er gjort. Kjenner jeg gleder meg litt på dine vegne til ny sykkelen kommer på veien. Håper du tar deg tid til å skrive litt om alle inntrykkene som dukker opp underveis \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Drammen - Hanekleiva - Vikersund

Post by mekkern »

møtte deg i dag ved hokksund-dog i bur... :redface
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: RuneMC's blogg - Drammen - Hanekleiva - Vikersund

Post by Kant1 »

Aaaahh du Rune.
Du vet å bringe godsaker til menigheten din ;-)
Utrolig flotte bilder, spesielt den stålkula var utrolig stilig.
Men såpass med kilometer en tidlig vårdag lover godt for fortsettelsen.
Og snart har du ny sykkel på tunet.... mye å glede seg til..og over :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Twinmannen
Posts: 94
Joined: 08 Nov 2015 16:48
MC: Honda CB 500 1995 mod.

Re: RuneMC's blogg - Drammen - Hanekleiva - Vikersund

Post by Twinmannen »

Kant1 wrote:Aaaahh du Rune.
Du vet å bringe godsaker til menigheten din ;-)
Utrolig flotte bilder, spesielt den stålkula var utrolig stilig.
Men såpass med kilometer en tidlig vårdag lover godt for fortsettelsen.
Og snart har du ny sykkel på tunet.... mye å glede seg til..og over :thumleft
Må bare si meg veldig enig! =D>
Image
Post Reply