Da er BMWen straks klar for en ny sesong etter service og opprydning i det elektriske. Veldig greit å ha et lite verksted en kan jobbe på, værre er det når en gammel R100 har stjålet plassen min på løftebordet.
Begynte med å bytte bremsevæske, noe jeg også gjorde i fjor men tenkte det var likegreit å bare bytte i år, den er tross alt 23,000km gammel og fikk til tider kjørt seg nedi alpene. Til sånne ting som dette støtter jeg de lokale sjappene og jeg ender alltid på på Haugaland MC. Her er det alltid god service å få samtidig som prisene er greie. Kjøpte en boks bremsevæske for 130,-. I fjor brukte jeg DOT4 men endte opp med DOT5.1 denne gangen. Hva som er forskjellen vet jeg helt ærlig ikke..Begge deler funker sikkert bra. Bremsevæska som skulle byttes ut så fin ut helt til jeg fikk ny bremsevæske på plass, da var det helt klart fargeforskjell. Kjøpte en genial nippel i fjor som gjør at jeg kan lufte bremser helt alene. Den har en tilbakeslagsventil som åpnes når jeg presser inn hendelen og lukker seg momentant slik at jeg ikke får noe luft i systemet.
Fylt litt for mye, hyggelig å finne ut av når pakningen skal på plass og det renner ut over alt.
Neste jobb var å sjekke ventilene. Aldri vært borti det før så måtte ha en liten runde på Google før jeg satte i gang. Den største jobben er egentlig demonteringen av alt som ligger rundt ventildekselet. Av med luftfilter boks og oljetank (Som forresten er noe jævla dritt..). Coil blir demontert og lagt til sides. Løsner tennpluggen for å gjøre det litt enklere å få motoren i TDC. Etter litt demontering var endelig dekselet av og jeg fikk sjekka ventilene. Alt var ok, men en eksosventil må nok justeres til neste år. Må investere i et sett med ventilshims til den tid så jeg slipper å bestille shims når jeg har fått sjekka størrelsen. På noen av bildene her ser dere også hva som er den neste jobben på listen, rydde opp i det elektriske..
Blir kvalm av å se på dette rotet..
Nå begynner jobben jeg har utsatt siden jeg kjøpte sykkelen. Jeg investerte i en fancy liten koblingsboks for en stund siden. Kanskje noen har hørt om den før, Fuzeblock. Veldig praktisk i og med at den er såpass liten og har ingen avanserte funksjoner slik som den Palma har som styrer juletrelyset på Betty. På sykkelen min er det veldig lite plasser hvor jeg kan plassere boksen, så jeg endte opp med å kjøpe noe kraftig borrelås med tape som jeg klistret på bensintanken under setet. Blir også mye lettere vis jeg skal koble til noe mer senere, bare til å dra den av og flytte på den slik at jeg får bedre plass. Jeg la opp en ledning fra + polen på batteriet og en som gikk rett på chassis som jord. På "subframen" fant jeg en bolt som mangla mutter i samme slengen, sikkert greit å ha den på plass. Synderen kjenner jeg veldig godt, har tydeligvis glemt å stramme den når jeg bytte bakdemper tidligere i år. I tillegg til strøm kobla jeg meg inn på + ledningen til baklyset. Denne styrer et rele slik at jeg har strøm kun når tenningen er på. På denne fancy koblingsboksen kan jeg velge 2 posisjoner på sikringene slik at jeg kan ha strøm på hele tiden, eller kun når tenningen er på (Se bilde). Boksen har 6 utganger som kan brukes til det en måtte ønske.
Her kan du se hvor en kan plassere sikringene, enten på constant 12V eller switched 12V.
Her har den fått strøm og signalkabel fra baklyset.
"Litt" ryddigere rundt batteriet, ikke fult av kabelsko og ledninger som en ikke vet hva går til. Tidligere så det ut som et bomba horehus. Batteriet må også byttes. Ser ut som at det er det originale BMW batteriet. Det har levd på kanten veldig lenge nå og det var ikke en dråpe vann igjen inni det.
Bestiller meg et nytt gel batteri i morgen.
I tillegg til opprydningen fjerna jeg bryteren til ekstralyset og kobla meg inn på langlyset i stedet.
Nå kan jeg endelig slappe litt av med tanke på det elektriske på sykkelen når jeg er på tur. Til tider så har jo ekstralysene levd sitt eget liv. Tror ikke bryterene fra Biltema er beregnet på regnvær og vibrasjoner fra en 1-sylindra slagdrill.
Har såvidt begynt å planlegge ferien i sommer. Sånn det ser ut nå har jeg kun 2 uker ferie de første ukene i Juni, noe som betyr at jeg har ferie fra og med HPR.
Jeg tenkte å holde meg på hjul fram til jeg skal på Vålerbanen 8-10 juni for å se på Classic TT. Så vis noen tenker seg på en liten tur etter HPR blir jeg gjerne med. Om det blir grus eller asfalt har ikke så mye å si, men jeg kunne tenkt meg å kjørt litt nordover.
Hva jeg finner på etter Classic TT vet jeg ikke. Det er et lite forbehold her med tanke på garasjebygging i sommer men tror jeg skal få det til å gå opp.
Jeg skal også offshore senere i sommer og har nok noen uker med avspasering i etterkant så en skal ikke se bort i fra at jeg tar turen sørover igjen.