Tatt av LASER

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Så, bulldog, det du sier er at uniformert politi som holder laserkontroll ikke hjelper, men kun uniformert politi som ikke gjør noe,men bare synes?
Den biter ikke jeg på.

Jeg har tilgode å se en fartskontroll på motorveien, men det har vært mange her i mitt nærmiljø. Laser/radar langs skoleveier er jo blitt utført mange ganger i området. Politiet har vært kjempefornøyd, de tok nesten ingen.

Og den historien din bulldog, om disse ungdommene, den viser faktisk at de ikke kjører gris der de vet politiet kontrollerer. Det forteller da bare at det hjelper. Da gjenstår det jo å øke intensiteten i de tettbygde strøkene da.

Det innlysende må jo være å angripe dette fra flere hold, mer uniformert politi, mer laserkontroller og selvfølgelig holdnings-arbeid.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

lassie wrote:Det innlysende må jo være å angripe dette fra flere hold, mer uniformert politi, mer laserkontroller og selvfølgelig holdnings-arbeid.
Först kanske det skulle göras en del "holdnings-arbeid" åt andra hållet, s.a.s. Det vore fint om myndigheterna kunde inse det fullständigt absurda missförhållandet mellan brott och straff för trafikbrott idag.
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Det første jeg har lyst til å si er at jeg er glad på dine vegne. Du har politi i ditt nærmiljø som har skjønt ting. Men at det er få som blir tatt sier mer om bilistene der enn politiet. Det høres faktisk ut som en solkinnshistorie.
Personlig så tror jeg generelt ikke på solkinnshistorier, men det får være mitt problem.

Politiet rundt om i det ganske land har forskjellige måter de arbeider på.
Noen spiller på lag med lokalbefolkningen og samfunnet, andre igjen ser på samtlige personer som potensielle kriminelle og oppfører seg deretter.
Skrekk-historien fra nord-Norge er et godt eksempel på det.

Når det gjelder villmannskjøringen her i Øvre Romerike så er jeg helt uenig med deg når du mener at politiets arbeid virker. Her er jeg 100% enig med Jalmar. Det virker som penger i statskassen er viktigere enn det som er begynt å bli et problem her.
Nå er det ikke slik at UP bor på motorveien slik det kanskje virket i det forrige innlegget. Men hvis det er kontroll i Ullensaker/Eidsvoll, så er det overveiende sannsynlig at den kontrollen befinner seg et sted på motorveien. Det blir litt slik som jeg nevnte med fotoboksene. Problemet er overhodet ikke løst, de har bare flyttet på det og forsåvidt også økt det, siden det nå går utover langt flere og ikke minst svakere grupper.
Jeg vet det er svært mange her oppe som nesten daglig ringer politiet.
Enkelte strekninger er så ille at folk ikke tør å gå tur langs veien. Det er faktisk enkelte butikker som betaler drosje-regningen til pensjonistene, fordi de ikke tør å gå lenger (og her oppe er det spreke pensjonister).
Store deler av butikkene i sentrum gikk til politiet med en samlet klage på villmannskjøringen midt på dagen rundt butikkene.
Det er uhyggelig mange utforkjøringer her. Ofte ruller bilene rundt og inn på sykkelstiene (der det finnes). Også dette på dagtid.
Og politiet? -Joda, de stiller seg fremdeles opp på motorveien, gjerne på den lengste og retteste sletta, og søndags morgen mellom 0700-0900 er et tidspunkt som går ofte igjen.
Hadde det nå enda vært promille-kontroll, så hadde det ihvertfall vært et snev av logikk i det, men det er ren fartskontroll. Og det er for å få inn mest mulig penger. Har enda ikke vært en dødsulykke på nevnte strekning på det tidspunktet, og det har ikke noe med kontrollen å gjøre. De som blir tatt er stort sett langveisfarende på tur mellom Trondheim og Oslo.

Tidligere i år var det noen naboer på Mogreina som satte opp en pappfigur av en politimann langs "lokalveien". Det tok noen dager før værstingkjørerene luktet lunta, men de dagene kjørte de jaggu pent. Pluttselig var det også en behagelig ro. Det er stor forskjell på biler som triller forbi i 50-60 sammenlignet med når de ligger side om side med fullt pådrag og alle uten orginale eksosannlegg.

Nå må da snart politiet i Øvre Romerike innse at de gjør noe fullstendig feil i sine prioriteringer. Hvert eneste år går de ut i media og forteller om alle dødsulykkene her oppe og at i år skal de prioritere råkjørerene.
Like fullt, dødstallene stiger for hvert år, samtidig som politiet stadig setter nye rekorder når det gjelder pengesummen de tar inn i form av bøter.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Makan, høres ut som rene texas i eidsvolltraktene.

Men det er en ting jeg ikke skjønner, hvis det hjelper så godt med en poltimann i papp, hvorfor skal det ikke hjelpe med en levende politimann på samme plassen, som drar inn de som har kjørt for fort? Når de kamuflerte politimennene allerede har målt dem med laserne så klart, da hadde de ikke hatt lappen når politiet dro derfra.

Tja, rerell, bøtesatsene er nok i høyeste laget ja. Mener et progressivt bøtenivå ville være bedre, med utgangspunkt i inntekt.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

lassie wrote:Og den historien din bulldog, om disse ungdommene, den viser faktisk at de ikke kjører gris der de vet politiet kontrollerer. Det forteller da bare at det hjelper.
Det er som med en fugleflokk, hvis noen ser en politibil kjøre forbi skolen så er skoleplassen rånefri og tom for mopeder i løpet av 1 minutt!

Det hjelper en del at de er synlige med jevne mellomrom. Men en enslig politibil som du ser der du aldri har set politi før gir ikke samme skrekken.
For å i det hele tatt ha noen innflytelse på kjøringa i et område må politiet vise seg overalt, til et hvert klokkeslett og ikke bare et og anna sted midt på dagen. Har lagt merke til at politiet forvinner fra veien etter klokka halv seks-seks... Da vet jeg at muligheten for å møte en politibil etter barne-tv er serdeles liten; noe som påvirker kjøringa. Det skal jeg erlig innrømme.
Ser også politi-effekten nede i byen på fredag og lørdags kveld/natt. Da stiller de ofte en politibil godt synlig rett forran Kilden/politikammeret mens de samtidig har noen uniformer gående rund. Det gir deg en hvis trygghet og hindrer det samtidig fra å selv starte bråk.

Men fotboksene skremmer ikke oss; det er nå sikkert.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

lassie wrote:Tja, rerell, bøtesatsene er nok i høyeste laget ja. Mener et progressivt bøtenivå ville være bedre, med utgangspunkt i inntekt.
Det spelar ingen roll hur rik man är, det är aldrig befogat att ta 4200 för att köra i kollektivfältet, som är dagens sats. Det har inte ens med trafiksäkerhet att göra. Brott och straff måste stå i relation till varandra, och i relation till andra brott och straff. Resonemanget med att det ska vara lika "kännbart" att få bot oavsett hur mycket man tjänar, köper jag inte.
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

lassie wrote:
Men det er en ting jeg ikke skjønner, hvis det hjelper så godt med en poltimann i papp, hvorfor skal det ikke hjelpe med en levende politimann på samme plassen? Når de kamuflerte politimennene allerede har målt dem med laserne så klart, da hadde de ikke hatt lappen når politiet dro derfra.
Poenget er jo nettopp at synlig politi hjelper, i papp eller ikke.
En politimann som har gjemt seg har null effekt.
All forskning som er blitt gjort på dette området i Europa sier det samme.
Man kjører ikke penere fordi om man har fått bot.
Nå vet ikke jeg hvor mye du ferdes i trafikken, men du har sikkert opplevd følgende en gang: en uniformert politibil kjører bortover veien. På avstand ser det ut som om andemor er ute og lufter ungene sine. Alle ligger pent og pyntelig bak, og pluttselig har alle de dyre bilene blinklys som virker. Alle husker vikeplikt fra høyre og alle stopper for fotgjengere.
Så kan vi tenke på fartskontrollene som pågår i to uker hver eneste høst ved skolestart og uten unntak befinner seg i Tåsenveien og Sognsveien i Oslo. Dette er blitt en tradisjon. "Alle" vet at de står der. Politiet går til og med ut i media og innformerer om det på forhånd (jada, enkelte steder er politiet ålreite).
Like fordømmrade så går ikke antall utskrevne bøter ned.
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

lassie wrote:Makan, høres ut som rene texas i eidsvolltraktene.
Nå liker jeg ikke å sette folk i bås, men etter dette utsagnet ditt å dømme, er du neppe særlig engasjert i traffikale forhold og sammferdsel generelt.
At du ikke har fått med deg hvilken status Øvre Romerike har i forhold til ulykker finner jeg meget merkelig.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Jeg tror det hadde hjulpet med å innføre andre metoder for straff enn bøter.

Hva med at en person som har blitt tatt i å kjøre så og så fort så og så mange ganger ikke har lov til å kjøre bil/mc som går i over 80 i så og så lang tid ?
- Skyt her -
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Saken er den bulldog, at diskusjonen gjaldt om det var riktig med kamuflert politi eller ikke. Har aldri vært uenig i at vi må ha mer uniformert politi, eller at det skal hjelpe. Min mening er at vi skal ha begge deler, ikke bare det ene.
Saken ligger i om man skal kamuflere seg for å få tatt flere, du får det til å høres som om all politi skal gjemme seg, og ikke synes. Det er totalt feil. Du vet faktisk ingenting om hvordan veibildet ville vært i dag hvis vi ikke hadde hatt skjult fartsmåling. Da hadde det nok vært enda værre, så å si at dette ikke hjelper har du nok ikke grunnlag for.
Vi ser at antall tatte stiger jevnt med de økonomiske opp og nedturer her i landet. Har folk bedre råd kjører de fortere. Dette er en kjent sak. At det da ikke skal hjelpe å sette opp bøtenivået, og ta flest mulig er ikke riktig.

Det er du selv som fremhever øvre romerike som "villmannsland", ikke jeg. Angående båssetting får det stå for din regning.

Høye bøter alene hjelper ikke, skal man få ned grisekjøringen må det bli flere kontroller også.

Øvre romerike ligger høyt på statistikken når det gjelder alvorlige ulykker, det visste jeg, men det vil ikke gjenspeile hvordan de som bor der kjører. For disse ulykkene skjer jo stort sett på en gjennomgangsvei, og de som har havnet i disse ulykkene kommer vel ikke bare fra øvre romerike? Det er det samme med østfold, grunnen der er ikke at østfoldingene kjører gris hele tiden, men folk på vei gjennom østfold. Harryturer er vel et stikkord. Du glemmer ganske enkelt mange momenter i statistikken, en statistikk kan være misvisende. Så joda, jeg følger da med, gjør du?

Rerell, helt enig i at en bot på 4200 for å kjøre i kollektivfelt er for høyt, det har ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre.
En bot er der for å få folk til å kjøre penere, og da må det svi. Sier seg selv da at man ikke bryr seg om en bot på 4-5000 hvis man tjener 1 mill i året. Det gjør man derimot hvis man tjener 200K i året...det er hva jeg vil frem til. Er du ikke enig i det så er det greit det.

Eike-Oak, vi har noe som er ganske likt, prikksystemet. Det går jo litt lenger, du får ikke lov til å kjøre noenting for en stund med det systemet. Helt topp.
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Siden jeg har vært ganske krass i kritikken til politiets måte å prioritere fartskontroller her i distriktet, føler jeg det er på sin plass å legge til følgende:
I går hadde politiet en større fartskontroll i en 60-sone mellom to byggefelt midt på skoleveien!
Trenger vel kanskje ikke nevne at det til tider var store køer av biler som ble vinket inn til siden.........

Kjempetakk til politiet som ihvertfall i går prioriterte riktig :)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

En av langt over 300 er jo en begynnelse ;)
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Men tilbake til laserne...
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Æ'ndalitten wrote:Men tilbake til laserne...
Her er avisene (eller andre) tydeligvis ute å kjører... link nr 2
I en test som er utført av den britiske avisen Daily Mail, viste lasermålingen blant annet at en stillestående vegg beveget seg i 70 km/t.
I en ny test har denne omstridte fartsmåleren LTI 20.20 vist flere feilmålinger. I en test utført av Daily Mail ble en murvegg tatt for å kjøre i 27 kilometer i timen.
User avatar
Doffen
Posts: 404
Joined: 28 Apr 2005 17:58
Location: Trondheim

Post by Doffen »

"Men politiet gjør bare jobben sin"
G of the week
Post Reply