Erfarne tips til valg av lett-mc!

Prat om lett MC.
Post Reply
fredrikh
Posts: 2
Joined: 18 Nov 2012 11:42
MC: Kjøper lett-mc våren 2013.

Erfarne tips til valg av lett-mc!

Post by fredrikh »

Hei,
Dette er mitt første innlegg her, så jeg kan jo starte med å presentere meg selv:
Jer er en 16 år gammel gutt fra Oslo som har mopedlappen, men etter fire dager fikk jeg sansen for noe større. Moped er jo greit nok å dure rundt på, men ærlig talt det blir virkelig kjedelig etterhvert! Planlegger derfor å kjøpe lett-mc og ta lappen i mai/juni. :D Jeg har skaffet meg et godt innblikk i hva som er smart å velge av brukte motorsykler når det gjelder alder, km stand og modell, men nå sitter jeg virkelig fast:

Sykkelen jeg har mest lyst på er sikkert ikke overraskende for mange av dere Honda Varadero. Problemet er bare det at den er vilt dyr, og mange av modellene er enten veldig gamle eller har veldig høy km. stand. Dette medfører jo etterhvert at deler må byttes ut. Eks: En til 24 000,- fra 2004 som har gått 14 000 km.
Kan noen her derfor gi meg en detaljert "beskrivelese" av hva slags stand en Varadero burde være i når man kjøper den?
Forslag fra andre nettsteder enn finn.no settes pris på.

Lurer også på hva folk syns om CBF 125, CBR 125, Hyosung GTR 125 og Daelim Roadwin 125. :)

På forhånd tusen takk for svar!
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Erfarne tips til valg av lett-mc!

Post by Hchaugen »

Hei! Velkommen til forumet :)

125 blir gjerne noe dyrere enn moped, selvom mange nyere mopeder er dyrere enn en "greit" brukt lett-mc. Erfaringen min er at lett-mc er verdt pengene, og at det er lettere å selge igjen når den tid kommer!

Har selv kjørt Varadero, og det er en finfin sykkel å starte på. Om du er høy er den helt ypperlig! Selv styrte jeg unna "racing"(Rs125, Nsr den gang, 2-takt osv.) 125cc fordi jeg ikke ville ha det "heftigste" helt i starten, og ble værende med en Kawasaki Eliminator 125. Konge sykkel som er lettkjørt og vanvittig enkel å vedlikeholde selv. Kanskje noe kjedelig å se på, men en sykkel som uten tvil er til å stole på. Jeg kjørte min ca 20.000 på 2 år, og med 32 000 på tellern starter den like fint den dag i dag, som den dagen jeg kjøpte den.

Du kan også prøve Autodb.no !

Som så mange andre har sakt før, prøv deg frem. Er ofte det beste ;)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Erfarne tips til valg av lett-mc!

Post by Gammelgutt »

14000 km på åtte år er da ikke mye.

Jeg har ingen erfaring med Honda, men startet mclivet med en naken Daelim Roadwin (m forgasser) i 2008. Kjørte 36000 km i løpet av et år, uten noen problemer. Måtte bytte bakhjulslagre pga rust, men det er slik som skjer om en er dum og bruker høytrykksvasker. Jeg monterte fullt koffertsett på Daelimen og det gikk greit med lass. Originalt bakdekk er 140/60-17, gikk opp til 150/70-17 ved bytte av dekk, på det viset fikk jeg ned turtallet noe ved normal kjøring.

Etter et år utvidet jeg til førerkort A og kjøpte en Hyosung gt 250. Den er lik 125en bortsett fra forstillingen og at 125 har forgassere. Hyosungen gikk 59000 km på to år. Eneste problemet med den var simringer i forgaffel (usd) og bakdemperen måtte byttes. Motoren bare gikk og gikk uten feilslag, sjekket ventiler to ganger, men var nøye med olje og filterskift.
Last edited by Gammelgutt on 24 Dec 2012 11:07, edited 1 time in total.
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Erfarne tips til valg av lett-mc!

Post by Mr. Magelius »

Har en Daelim Roadwin 123 R FI 2008 mod :) Kjempe sykkel, topper fint 125 km/t på flata :) Fet sykkel, kjempebehagelig på lengre turer, men også gøy å ha for småråning med gutta ^^, Varadero har jeg også kjørt, svært lettkjørt sykkel, ektremt god sittestilling og ikke så værst drag heller :) Varadero er dyr, ja, men 14000km på en 2004 mod er noe du burde slå kloa i, med mindre den er rustet ihjel :P
Post Reply