Halloween

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Jeg har vært på halloween-fest to ganger. Og det har vært ganske koslig. Men nå takler jeg ikke skrekk-filmer da. Så det er litt synd...
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

hallowhat? vet det er ei gruppe som kaller seg halloween men synes ikke de spillte så bra att det er grunn til å feire :roll: synes det er lamt å ta etter en annen nasjons kultur (ang USA mangel på) ta heller frem historie boka å da finner du nok unskyldniger til å kle deg ut å bli full for merkedager har vi en drøss av :)
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Andre lands kulturer???

Halloween er ikke en kultur.
Det er en høytid. Med en del KRISTENDOM inn i bildet faktisk!

Og det kommer ikke fra USA, USA har bare gjort den om, slik at den har blitt mest for barn, slike som disse BARNA på dette forumet, som kaster egg og annen drit på folk de ikke liker, slike barn som totalt har misforstått hvordan man skal feire halloween.. :roll:
Hærverk er IKKE halloweenfeiring.. jeg kan sukke meg i døde av oppgitthet overfor slik oppførsel... :roll:

Og det er heller ingen unnskyldning for å drikke. Man må da ikke ha en unnskyldning for å drikke forresten!?

Kle seg ut kan man gjøre på karneval også ja! Men karneval er da heller ikke egentlig "norsk kultur"? Hva med Valentines day? Eller morsdager? Farsdager? Homseparade? Har man bare lov til å feire dager som vi selv har opprinnelsen til?

Jeg synes da det er grunn nok å "tro" på det man feirer til å feire det!
Litt om Halloween..
Ancient Origins
Halloween's origins date back to the ancient Celtic festival of Samhain (pronounced sow-in).

The Celts, who lived 2,000 years ago in the area that is now Ireland, the United Kingdom, and northern France, celebrated their new year on November 1. This day marked the end of summer and the harvest and the beginning of the dark, cold winter, a time of year that was often associated with human death. Celts believed that on the night before the new year, the boundary between the worlds of the living and the dead became blurred. On the night of October 31, they celebrated Samhain, when it was believed that the ghosts of the dead returned to earth. In addition to causing trouble and damaging crops, Celts thought that the presence of the otherworldly spirits made it easier for the Druids, or Celtic priests, to make predictions about the future. For a people entirely dependent on the volatile natural world, these prophecies were an important source of comfort and direction during the long, dark winter.

To commemorate the event, Druids built huge sacred bonfires, where the people gathered to burn crops and animals as sacrifices to the Celtic deities.

During the celebration, the Celts wore costumes, typically consisting of animal heads and skins, and attempted to tell each other's fortunes. When the celebration was over, they re-lit their hearth fires, which they had extinguished earlier that evening, from the sacred bonfire to help protect them during the coming winter.

By A.D. 43, Romans had conquered the majority of Celtic territory. In the course of the four hundred years that they ruled the Celtic lands, two festivals of Roman origin were combined with the traditional Celtic celebration of Samhain.

The first was Feralia, a day in late October when the Romans traditionally commemorated the passing of the dead. The second was a day to honor Pomona, the Roman goddess of fruit and trees. The symbol of Pomona is the apple and the incorporation of this celebration into Samhain probably explains the tradition of "bobbing" for apples that is practiced today on Halloween.

By the 800s, the influence of Christianity had spread into Celtic lands. In the seventh century, Pope Boniface IV designated November 1 All Saints' Day, a time to honor saints and martyrs. It is widely believed today that the pope was attempting to replace the Celtic festival of the dead with a related, but church-sanctioned holiday. The celebration was also called All-hallows or All-hallowmas (from Middle English Alholowmesse meaning All Saints' Day) and the night before it, the night of Samhain, began to be called All-hallows Eve and, eventually, Halloween.
Even later, in A.D. 1000, the church would make November 2 All Souls' Day, a day to honor the dead. It was celebrated similarly to Samhain, with big bonfires, parades, and dressing up in costumes as saints, angels, and devils. Together, the three celebrations, the eve of All Saints', All Saints', and All Souls', were called Hallowmas.
Death Is The Road To Awe.
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

Jaha å dere har på dere dyreskinn altså? å danser rundt bålet?? synes det er ganske klare paraleller til ett norønt blot så hvorfor ikke ta det ordet i bruk istedet? har vært på blot å det var kjempemorro mat å mjød fikk vi servert å de spilte Hednigarna å Ym stammen i bakgrunnen. å ang de halloween arragementene som er her så er det som regel uteplassene som har de (re flatfyll). men gjør hva man vil for meg noe gresskar på hodet mitt ser dere aldri :wink:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Sukk... Jeg gir opp... :smt102 #-o ](*,)

JEG skal i hvertfall kose meg på Halloween, sammen med andre som setter pris på spesialeffekter og skumle saker. :D

Dette er forresten meg. (Klassevenninne av meg som har laget den. http://www.mirjamclement.com/ )
Synes sånt er kult jeg...!
Image

Du får kose deg med vikingfesten din du vega... ;) Er sikkert kult for de som like øl.. eller mjød.. og pølser av reinsdyr.. eller noe sånt..

JuhuU!
Death Is The Road To Awe.
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

hehe god tur da :wink: ang viking fest så har norsk hedning samfunn slike treff på sørlandet å de er IKKE nazilight tullinger som vigrid o.l. det er de som ødelegger den kultur arven som vi har :( men koz deg på festen å stilig maske :wink:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

WOW Shortybebeh!! Den var stili! Brukte dere lang tid på å få til den da? var å så de andre bildene på nettsiden også.. Jeg er mektig imponert :D
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Hun brukte like lang tid som oss andre ;)

8 uker...

Jeg hadde henne som modell til denne vet du:
Image
Death Is The Road To Awe.
Post Reply