Aprilia sr 2006 - oljeskjært stempel/sylinder?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Abreham103
Posts: 1
Joined: 01 Mar 2012 16:19
MC: Aprilia sr 2006.

Aprilia sr 2006 - oljeskjært stempel/sylinder?

Post by Abreham103 »

Det var en dag i november jeg var en tur ute å kjørte. Jeg kjørte et par kilometer for så å stoppe.
Når jeg starta mopeden igjen fikk jeg kjørt maks 50 meter før den begynte å lage noen merkelig lyder. Det hørtes ut som om deler skrangla rundt i mopeden, rett og slett som en motorsag eller et veldig merkelig maskingivær.
Jeg stoppa umiddelbart og sjekka olja (har egen oljetank) Den var riiimelig tom. Jeg fylte på litt og kjørte et par hundre meter. Jo lenger jeg kom, jo jævligere lyder og saktere gikk mopeden. Jeg stoppa den, og prøvde å starte den igjen for å sjekke om den starta i det hele tatt. Det gjorde den ikke. Det kom bare en veldig slapp lyd og den ville ikke tenne.
Så jeg et par spørsmål for dere med litt mer peiling : Høres dette ut som et tympisk eksempel på oljeskjært motor? Kan det evt bare være sylinder eller bare stempel? Hvor på mopeden ligger disse delene? Og hvordan kan jeg se om den er skjært?
Lurer også på billigste alternativ, hvis den faktisk er skjært. Kjenner ingen som kan mekke spesielt godt.
Takk for alle svar!
ørnes
Posts: 1
Joined: 01 Mar 2012 14:43
MC: Piaggio NRG DT
Daelim S-five

Re: Aprilia sr 2006 - oljeskjært stempel/sylinder?

Post by ørnes »

Du har skjært stemplet , det er ikke noe som heter "oljeskjært" , det er nok olje eller kjøling som er for lite av , eller en knekt stempelring som begynte metall lyden :-k
Tja , du har ikke mye peiling skriver du , scootere er enkle å mekke, men når du ikke vet hvor sylinder er henne, det med scootere er at motoren er festet med en aksling framme og bak henger den i støtdemper , du skrur av plasten nede ved motoren da ser du bedre.
Men så skal du av med bensin-olje slanger, trur du har en vannkjølt motor , og da må det kobles ifra vannkjølingen .
Kor bor du , jeg har en Piaggio nrg + en til Daelim s-five .
Legger ut lenker på de to største i landet på deler og trim. http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... x&cPath=13
og denne som har verksted så kan du høre på pris og fikse din motor http://www.mc-deler.no/moped_scooter.asp .
Men jeg kan fikse den viss du betaler reisen .
Mvh Arne
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Aprilia sr 2006 - oljeskjært stempel/sylinder?

Post by MowZ »

Høres ut som om du har denne har skjært seg. Er den trimmet? Du vil nok ha store riper i stempel og en del i sylinder vil jeg tro da du har prøvd å startet og stoppet flere ganger. Da vil du trenge nytt stempel og evt honing av sylinderen for å få bort ripene. Beste er vel bare å sette den på verksted når du ikke har noe peil selv :-)
BMW S1000RR, Simply the best!
Post Reply