Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Post Reply
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Har oppgradert litt i heimen nå, med D3100 og en Sigma 10-20 HSM (som inunf har snakket om tidligere i tråden). Har også bestilt ny kamerabag på nett. Straks det blir bedre fotovær og jeg har fri skal nylinsa testes ut :)

Noen andre som har kjøpt noe morro fotoutstyr i det siste?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

Har ikke kjøpt noe, men en kompis stakk nettopp til Kina på 3 måneders fototur. Han la igjen noe greier her fordi han var redd for vekta på sekken, så nå har jeg en 85 mm f/1,8 og en 80-200 mm f/2,8 på lån. Er imponert over 85'en, den er sylskarp!

Her er forresten bloggen til vennene mine som er i Kina nå:
http://lightsofasia.com/
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

3 måneders fototur hørtes ikke ille ut ;) Flotte bilder også
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Den store fototråden

Post by Kristian V. »

Hadde planer om å kjøpe Canon 7D og Canon 70-200 f2.8L IS II i sommer...men det ble ikke noe av :/

Heftig tur det der! Skulle gjerne hatt råd til noe slikt selv. Har du hørt noe om hva de må betale for en slik tur eller hva budsjettet er på?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

De har vel prøvd å skrape sammen så mye de kunne, mener på at det var snakk om rundt 40-50 000 per pers. Vet ikke omdet var inkludert flybilletter eller ikke. Du lever jo ganske billig i Asia, ihvertfall enkelte plasser.
Svinso
Posts: 34
Joined: 02 May 2005 17:01

Re: Den store fototråden

Post by Svinso »

Nettopp kjøpt meg mitt første kamera, canon 400d. Har brukt kameraet et par ganger og tatt bilder av drifting og lignende.. kom gjerne med tilbakemeldinger!




User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Likte spesielt godt det nederste :)
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Den store fototråden

Post by Kristian V. »

Jeg lurer bare på en ting: Hva slags innstillinger har du brukt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser noen av bildene viser god bevegelse i bilen, dvs dekkene "går rundt" på noen av bildene, mens på de andre er hjulene fryst..

Jeg kan tippe at du har brukt Auto, og baserer det på at på bildet der framhjulet er fryst, er det mye lys, dvs lukkertiden går drastisk opp, mens på de første som hjulene går rundt er det mindre lys, og lukkertiden har gått ned.
Men jeg tar gjerne feil selvsagt.

For min del var det det av Supra'n som jeg likte best. Man ser svingen og ikke kun en bil med røyk :) Kunne kanskje vært croppet litt.

Panorering av biler er gøy å øve på, hvertfall når man føler man får det til. Lykke til videre :D
Svinso
Posts: 34
Joined: 02 May 2005 17:01

Re: Den store fototråden

Post by Svinso »

Takk for positiv feedback! Jeg er fortsatt veldig fersk, så har mye å lære.
Når det gjelder spørsmålet ditt, så er alle bildene tatt i full Manuell. Jeg husker ikke eksakte inntillinger, men prøvde meg mye fram og tilbake for å bli kjent med kameraet. Så grunnen til det du påpeker er vel bare at jeg har brukt kjappere lukkertid der det ser ut som hjula står rolig.

Går det ann å se hvilke innstillinger jeg har brukt etter at jeg har fått de over på pcen? evt hvilket program bør brukes?

Betyr panorering at bilen er i fokus og resten rundt er blurry? i så fall så er jeg enig at det er artig å øve på, men vanskelig til tider

Hva mener du med croppet?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

Blender, lukker, ISO osv. står i exifen. Dette får du frem i Lightroom, iPhoto, Photoshop osv. Anbefaler lightroom til, veldig lett i bruk og fint til å justere eksponering/farger osv.

Panorering betyr at du følger bilen med kameraet slik at bilen står stille i forhold til kameraet og dermed blir skarp. Du beveger kameraet i forhold til bakgrunnen, slik at bakgrunnen blir dratt ut over (blurry).

Å croppe er "digital zoom". Du klipper bort noe av det som er rundt motivet for å fjerne forstyrrende elementer eller fremheve motivet bedre eller whatnot.
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Den store fototråden

Post by Kristian V. »

Du kan lese mer om panorering her: http://www.digital-photography-school.c ... g-subjects

evt søke på google etter mer info.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by herkit »

inunf wrote:Blender, lukker, ISO osv. står i exifen. Dette får du frem i Lightroom, iPhoto, Photoshop osv.
Om en har Windows 7 (og trur kansje Vista) så får man dette i Properties/Egenskaper når man høgreklikker på fila, klikk på Details/Detaljer fliken...
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Den store fototråden

Post by Kristian V. »

Tar ikke så mye bilder om dagen ute, men inne hender det at jeg tester ut litt produktfotografering.
Syntes det er gøy å teste, og man trenger ikke så store plassen for å få det til heller.

Image

Canon har forresten lansert nytt kamera, EOS 1D X!
http://www.canon.no/For_Home/Product_Fi ... R/EOS_1Dx/

Får vel skrive det inn på ønskelista :P
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Kenneth Waal »

Får vell slenge meg med jeg også. Bildene er ikke redigert i photoshop eller noe, de kommer rett fra kameraet. Skulle ønske jeg kunne photoshop for å si det sånn.
Kam: Nikon D90

Image
Image
Image
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Den store fototråden

Post by Kristian V. »

Photoshop Elements eller Lightroom er ikke så fryktelig vansklig å bruke til de vanlige tingene som beskjære, rette horisont, kontrast, fargekorrektur osv.
Og lurer man på noe så er det masse hjelpevideoer på Youtube :)
Post Reply