mellomtung forsikring gsx

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

mellomtung forsikring gsx

Post by bengtern »

hei :) hyggelig at forumet er oppe igjen!

har litt spørsmål om forsiking. Fattern har foriksing i vesta, og han har ringt og snakka med de om forsiking på gixxern min, men de sa at den må være regga på han hvis den skal gå på forsikinga hans. Ingen muligheter for at den kan stå regga på meg, men på hans forsikring? er det ikke noe som heter familie forsikring?

noen som har erfaringer med bilsport&mc forsikring? bra selskaP?

fikk tilbud fra gjensidige på 35 tusen for full kasko helt sykt.. dette er med 20% start bonus.

Har også fått tilbud fra terra 1 Ansvar m/full kasko (20% start bonus) kr. 18.792,- 2. Ansvar m/brann-tyveri (20% start bonus) kr. 8.152,-

er jo mye bedre, men er ikke dette vel dyrt også? :S
Nå:Gsx-r600 k8
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by Lord Erik »

Jeg har ordnet det slik at sykkelen min er registrert og forsikret gjennom min far med full kasko, tror den kom på rundt cirka 8000 kr hos Gjensidige. En av bilene hans er derimot forsikret på meg for at jeg skal kunne spare opp en bonus.

Med tanke på de prisene du har fått oppgitt ville jeg ha forsøkt noe det samme. Og hadde jeg vært deg ville jeg ikke ha gått for annet enn full kasko, det er veldig kjekt å ha når uhellet først er ute.
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by bengtern »

Lord Erik wrote:Jeg har ordnet det slik at sykkelen min er registrert og forsikret gjennom min far med full kasko, tror den kom på rundt cirka 8000 kr hos Gjensidige. En av bilene hans er derimot forsikret på meg for at jeg skal kunne spare opp en bonus.

Med tanke på de prisene du har fått oppgitt ville jeg ha forsøkt noe det samme. Og hadde jeg vært deg ville jeg ikke ha gått for annet enn full kasko, det er veldig kjekt å ha når uhellet først er ute.
ja har helst lyst på full kasko. Ja det er bare det at, fattern ikke vil at den skal stå regga på han fordi han tror at jeg kanskje vil gjøre noe ulovlig med sykkelen og at det da vil gå ut over ham. men vil det gjøre det?? Hvis jeg står som eier og fører over sykkelen, å den står regga på faren min og hans forsikring. Vil da f.eks hvis jeg fjerner 34hk sperra og blir tatt av polisen, og får ca.60 tusen i bot, vil noe av det gå utover ham da?

det eneste det kan gå utover ham, er vel bare forsikrings bonusesen hvis jeg f.eks krasjer? jeg har ikke peiling, men er vel eier og fører som står ansvarlig? hvis det ikke går utover ham i det heletatt, blir det ikke noe problem, så da kan jeg fikse forsikring og regging på ham :)
Nå:Gsx-r600 k8
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by Lord Erik »

Det er jo selvsagt en ordning faren din må være inneforstått med og godta. Og ja, det går utover forsikringsbonusen hans dersom du krasjer eller skader sykkelen på andre måter. Sånn sett har en god grunn til å være litt bekymret, uhell skjer lett. Forøvrig er jeg ganske sikker på at sykkelen må være registrert på faren din for at den skal kunne inkluderes i hans forsikring, og så vidt jeg vet er ikke forsikringsselskapene spesielt glad i at man gjør slikt, så det kan være like greit å ikke nevne det for dem.

Akkurat det med fjerning av plombe tror jeg sjelden noen blir tatt for på større motorsykler (?). Selvsagt, om du har en sykkel som er registrert som laveffekt og du krasjer i 260 km/t så vil nok forsikringsselskapet være vanskelig, men det vil nok ikke være et problem for deg (if you catch my drift)...
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by inunf »

Politiet er ganske nazi på folk som har jukset med effekten her på østlandet, og de er spesielt ute etter gixxere siden det har vært en del episoder med gixxere som har blitt solgt som laveffekt på papiret men fulleffekt i virkeligheten.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by Lord Erik »

Hvordan foregår det egentlig? Jeg har hørt om saker hvor politiet har hatt testutstyr på parkeringsplasser og tatt inn mopeder for test, men har aldri hørt at dette har blitt gjort med motorsykler... :-s
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by bengtern »

Lord Erik wrote:Forøvrig er jeg ganske sikker på at sykkelen må være registrert på faren din for at den skal kunne inkluderes i hans forsikring, og så vidt jeg vet er ikke forsikringsselskapene spesielt glad i at man gjør slikt, så det kan være like greit å ikke nevne det for dem.
Yes det stemmer, de i vesta sa det, men faren min mener at selv om jeg står som eier vil han stå for den tekniske standen på kjøretøyet pågrunn av at den står regga på ham, stemmer dette? har ikke noe planer om å sette opp sykkelen, ihvertfall ikke hvis det kan gå utover ham, hvis den står regga på ham. Men f.eks har jeg ei potte som bråker litt for mye og blir stoppa, mener han at da vil han få bot fordi sykkelen ikke er i godkjent teknisk stand.
Nå:Gsx-r600 k8
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by Onsløv »

Det er fører som skal sørge for at kjøretøyet han fører er i teknisk forskriftsmessig stand.
Din far kan bare si at du stjal nøklene :D

Uansett, har ikke faren din lyst til å ha MC'en regga på seg med deg som sjåfør, så må du vel bare godta det?
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by inunf »

Den episoden jeg hørte om gikk på at de stoppet alle syklene på vei til grava, og der det var "skjellig grunn til mistanke" eller hva det nå heter (alle som var laveffekt i vognkortet), så tauet de inn syklene og benket dem hos et MC-verksted (tror det var Fast bikes). Har også hørt at det er en MC-purk som kjører mye frem og tilbake i området rundt grava på onsdager og sjekker vognkort. De er svært klar over at det jukses med det, og har visst begynt å bli nøyere på kontrollene.

Har du "bråkepotte" så får du bare mangellapp. Sett på originalanlegget til du skal på visning, så ordner det seg.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by knetrom »

Du KAN jo bare kjøre med 34 hk i et par år så slipper du alle bekymringene ;) Det er jo deilig å slippe å se seg over skuldrene og bli paranoid hver gang du ser en politibil.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by Lord Erik »

knetrom wrote:Du KAN jo bare kjøre med 34 hk i et par år så slipper du alle bekymringene ;) Det er jo deilig å slippe å se seg over skuldrene og bli paranoid hver gang du ser en politibil.
Godt poeng. ;-)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by RH racing »

bare så du vet det.. om du har planer å fjerne sperra:

- du kan få en "bot/avgift" på 1000kr pr hk sykkelen er oppjuster
- bli tatt for dokument forfalskning, noe som kan være opptil 2års fengsel
- har du blitt tatt pga hastighet kan førekortet ryke inntill to år
- har du vært utsatt for ulykke med kanskje store personskader kan du som fører + faren din som eier måtte stå til ansvar og får regress fra forsikringen. kan være milionbeløp.

kjører du en tung regget sykkel med forsikring som tung:
- miste lappen
- har du vært utsatt for ulykke med kanskje store personskader kan du som fører + faren din som eier måtte stå til ansvar og får regress fra forsikringen. kan være milionbeløp.

så vil tro det er tryggere å ha en fulleffekter....

er sikkert mere som kan skjer og... men dette er en del av di "vanligste" tingene.... så tenk deg om ett par ganger føre du gjør noe... greit en 34hk er kjipt når du vet du har mere å gå på... men kan ha det ganske gøy med en mellomklasse i svingene og...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by Lord Erik »

RH racing wrote:...er sikkert mere som kan skjer og... men dette er en del av di "vanligste" tingene.... så tenk deg om ett par ganger føre du gjør noe... greit en 34hk er kjipt når du vet du har mere å gå på... men kan ha det ganske gøy med en mellomklasse i svingene og...
Forutenom de andre gode poengene RH kom med her, så vil jeg gjerne stemme i at mellomklassen kan være gøy. Jeg kjørte mellomklasse i fjor, og syntes det var topp. Ærlig talt la jeg merke til at jeg manglet gamp først og framst når jeg hadde andre med meg bakpå. Og kanskje det vil gjøre faren din litt mer villig til å forsikre den for deg dersom han slipper å tenke på at du kjører ulovelig. ;-)
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by Joachim »

knetrom wrote:Du KAN jo bare kjøre med 34 hk i et par år så slipper du alle bekymringene ;) Det er jo deilig å slippe å se seg over skuldrene og bli paranoid hver gang du ser en politibil.
Det er et veldig godt poeng!
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: mellomtung forsikring gsx

Post by RH racing »

Joachim wrote:
knetrom wrote:Du KAN jo bare kjøre med 34 hk i et par år så slipper du alle bekymringene ;) Det er jo deilig å slippe å se seg over skuldrene og bli paranoid hver gang du ser en politibil.
Det er et veldig godt poeng!
man er uansett paranoid hva enn man kjører... så å slippe litt av den følelsen når man faktisk kjører pent er gull verdt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply