Noe som tapper batteriet ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Idag fikk jeg f.eks ikke start på sykkelen fordi batteriet var helt tomt. Og det er egentlig ikke første gangen, så jeg begynner å lure; er det mulig at batteriet blir tappet for strøm på en eller annen måte ?
Må nok uansett gå til innkjøp av batterilader. Noen tips til et fint et som koster under tusenlappen ?
Takker for svar!
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by Jarle »

Her har du en som er bra...

Vedlikeholdslading v/vinterlagring og div...
http://www.sparelys.no/index.php?option ... gory_id=12
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by Onsløv »

zizzou wrote:Idag fikk jeg f.eks ikke start på sykkelen fordi batteriet var helt tomt. Og det er egentlig ikke første gangen, så jeg begynner å lure; er det mulig at batteriet blir tappet for strøm på en eller annen måte ?
Ja. Sett et ampermeter mellom +-pol og jord på sykkelen. Ta ut en og en sikring til du får fall. På den kretsen har du sannsynligvis synderen.
Merk at evnt klokke, alarm o.l trekker litt.

Målte f.eks at spilleren i bilen trekker 0.15 ampere i standby. En klokke bør ta en del mindre enn dette.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Men jeg tenker, når sykkelen står parkert uten nøkkelen i etc. Er det da noe som kan tappe batteriet for strøm ?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by supermons »

Har du på "rattlåsen"? På min sykkel kan man sette på baklysene ved å vri nøkkelen et hakk forbi rattlåsen og så ta den ut.

Tipset med amperemeter/multimeter er ikke så dumt, evt sjekk om alarm eller noe annet elektrisk trekker mye strøm når sykkelen står parkert.
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Ja, jeg har på rattlåsen.. skjønte ikke heeelt hva du mente med at du på din sykkel kunne få på baklysene ? Tror ikke det går på min..
Det med måling er jeg usikker på.. er ganske så grønn på motor/mekking etc egentlig :? Har ikke peiling hvor sikringene er, men batteriet vet jeg hvor er! =D>
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by knetrom »

Da mangler du sikkert parklyspære, supermons, for på min Suzuki kan jeg også vri nøkkelen et hakk forbi vanlig rattlås og få rattlås med parklys. Og da kan jeg ta med nøkkelen, og det gjorde jeg en gang og gikk tom for strøm :roll:
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Hm, når jeg først skal til innkjøp av en batterilader, er det lurt å velge en som har amperemeter i tillegg ? Og bør den kunne brukes på alle typer batterier ? Ser det er noen som bare er til "syrefylte blybatterier"..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by supermons »

knetrom wrote:Da mangler du sikkert parklyspære, supermons, for på min Suzuki kan jeg også vri nøkkelen et hakk forbi vanlig rattlås og få rattlås med parklys. Og da kan jeg ta med nøkkelen, og det gjorde jeg en gang og gikk tom for strøm :roll:
Var nok bare jeg som forklarte veldig dårlig, var nemlig det jeg mente. Veldig fort å tappe batteriet litt om man ikke vet om det :P
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Noen tips ?
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by Lølle »

Kjøp Ctek lader og et multimeter ved siden av, det koster en sekstilapp på Clas'ern.
Vet du at batteriet er godt ladet når du parkerer eller er det en mulighet for at laderen eller batteriet ditt er slitent? Det kan du måle deg fram til.
Image
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5128
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by mekkern »

kjøp den 99kr laderen på biltema... den er topp til formålet og greier ikke å koke batteriet. alle "automatiske" ladere er noe dritt for batteriet for folk lar de stå innkoblet og satser på at de skal holde liv i batteriene men batteriene liker ikke strøm inn hele tiden....lad batteriet over natta og bruk sykkelen .Og på høsten lader du over natta og ta av batteripolen og gi det en runde over natta som julepresang eller uti januar..på våren er det bare å koble til og starte..
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Jeg kjøpte meg batteriladeren; "Smartlader for gelebatterier" (skriv det inn i søkefeltet på biltema.no , kunne ikke linke den spesifikke urlen). Ser den grei ut eller ? Står at den kan lade syrefylte blybatterier og gelebatterier, så den kan vel lade alle "typer" batterier til bil og mc, sant ?
Kjøpte meg også et "digitalt multimeter" på biltema (den til 109,-). Hva må jeg stille den på for å måle strømmen på batteriet ? :-k
Takker for svar, og takk for svarene så langt! :)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by knetrom »

For å måle strøm stiller du den på ampere, dvs ADC. Så må du sikkert velge hvor mye strøm du tror det skal gå, men velger du feil er det bare å prøve en av de andre. Siden 0,15A er nevnt kan du sikkert begynne på 20m (0,02) eller 200m (0,2). Jeg glemmer hvilken som er best, for jeg pleier å leke litt med multimeteret før jeg bruker det.. Forskjellen er hvor mange tall du har etter komma. Så er det bare å gjøre som Deauville sa.

Og for å måle spenningen på batteriet setter du multimeteret til VDC og måler fra pol til pol på batteriet, så kan du legge ut resultatet her og få en "dom" på det :)
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Ok, takker! :) Når jeg målte VDC så fikk jeg 10.58. Prøvde å måle ADC, men det viser ingenting ? Den hoppet først litt opp, men så ned til null et sekund senere..
Er forresten batteriladeren jeg kjøpte grei ?
Post Reply