Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Prat om mellomtung MC
Jarman
Posts: 4
Joined: 19 Aug 2009 22:07
MC: Skal kjøpe meg sykkel!

Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by Jarman »

Heisann!

Er rimelig noob på området, men har nå bestemt meg for å ta lappen på mellomtung istedenfor bil.

Er det slik som jeg har forstått, at man tar kubikk/vekt, for å få dette magiske kw/kg 0,16? Jeg skjønner virkelig ikke helt. Leste førsteposten, og det stod i eksempelet ZX- 6R. F.eks denne (http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... l&tot=null). Har jeg lov til å kjøre denne? Om det er slik jeg har forstått kan jeg ikke det? Men da må jeg vel ned på 250 kubikk for å få noe som er lovlig, eller? Og det finner jeg ingenting av på finn.

Håper noen kan hjelpe en nybegynner, takker. :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by tshansen »

Med mellomtung lappen kan du vel kjøre så mange ccm du vil, bare den ikke overskrider 34kw?? :-k rett meg om jeg tar feil!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Kvassheim
Posts: 53
Joined: 10 Jun 2009 00:49
MC: Suzuki Bandit 600
x Kawasaki Vulcan 750
x Kawasaki Ninja 250
Location: Grimstad

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by Kvassheim »

LordShaft wrote:Med mellomtung lappen kan du vel kjøre så mange ccm du vil, bare den ikke overskrider 34kw?? :-k rett meg om jeg tar feil!
tror du blander hk med kw, grensa er på 34hk, husker ikke hvor mange kw det tilsvarer men tror det var noe rundt 20

hmm ja, rett meg om JEG tar feil igjen :)
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Vet ihvertfall at grensen på HK på Mellomtung er 34HK. Tror det skal ha noe med sykkelvekten å, at den ikke skal overskrives. Men er ikke helt sikkert, så rett meg om jeg har feil. Men er bare til å lese i førsteposten, mener det skal stå noe der. :)
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by tshansen »

Selvfølgelig mente å skrive HK!!! ;-) Liten trykkleif! :-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by Rimol »

Grensa er på 25 kw altså 34 hk, eller 0,16 kw pr kg, ccm har ingen betydning.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Jarman
Posts: 4
Joined: 19 Aug 2009 22:07
MC: Skal kjøpe meg sykkel!

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by Jarman »

Jammen altså. Fungerer det ikke sånn at man tar kubikk/ kg? nei faan. Hvordan kan jeg regne meg frem til hva som er lov? Kan man strype alt ned, slik at det er lov å kjøre?
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Leazand wrote:
Mellomklasse Effekt


En mellomklasse sykkel er en sykkel som har opptil 34 hk (hestekrefter), eller 25kW (kiloWatt).

34 hk og maks 0,16 kw/kg


Det er ingen begrensninger på kubikk når det gjelder mellomklasse, så enten det er en 250cc eller 2.4 liter V8, har det ingenting å si.

Jeg skal ikke gå inn på fordeler/ulemper ved stor/liten motor, men hoved fordelen med å ha en litt mindre motor (kubikk) når man skal anskaffe seg en mellomklasse sykkel hvis man tenker effekt, er en bedre effekt/vekt ratio.

Siden man kan maks ha 0,16 kw per kilo (tørrvekt vel?), og maks 25 kw (34 hk)
-> 25kw/0,16 = 156 kg
Da vil i teorien en sykkel som veier 156 kg være den ultimate vekten som mellomklasse sykkel her i landet (hvis du tenker antall krefter/kilogram).
Visst den ikke har over 34 HK kan du registere den som en mellomtung.
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by knetrom »

Du tar ikke kubikk delt på vekt, da ville det blitt cm^3/kg og det gir liten mening. Du tar effekten i kilowatt og deler på vekten, altså kW/kg som du skriver. En kilowatt tilsvarer ca 1,36 hestekrefter, så hvis du kan vekten og effekten i kilowatt blir det ([effekt i kilowatt] * 1,36)/[vekt i kilogram]
inunf
Posts: 4919
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by inunf »

Legg merke til at vekten som skal brukes er den som står i vognkortet (vekt av sykkel uten fører), IKKE den som produsentene oppgir (tørrvekt). Aprilia RS 250 med 34 hk har 0,154 kw/kg, noe som er bortimot det nærmeste du kommer grensen på 0,16 kw/kg. En ZX6 vil ligge på rundt 0,12-0,14 kw/hk.
Jarman
Posts: 4
Joined: 19 Aug 2009 22:07
MC: Skal kjøpe meg sykkel!

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by Jarman »

Ah. Nå skjønner jeg. Mange takk folks :)
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by bengtern »

Jarman! den sykkelen som ligger på finn der, er ikke regga som 34hk. Skal du ha sykkelen registrert på deg så burde du ikke kjøpe den. Jeg vurderte zx6 jeg også, og var i kawa butikk og spurte en kar der om det, Og han sa at man kunne bare få setti ned sykler til 34hk fra 2004mod og oppover, eller så vil det ikke bli godkjent.
Så Du burde finne en som står regga som 34hk, om den står som fulleffekt gjør ingen ting :P Da gjør det ikke noe åssen model det er fordi da er den allerede godkjent \:D/
Nå:Gsx-r600 k8
Jarman
Posts: 4
Joined: 19 Aug 2009 22:07
MC: Skal kjøpe meg sykkel!

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by Jarman »

bengtern wrote:Jarman! den sykkelen som ligger på finn der, er ikke regga som 34hk. Skal du ha sykkelen registrert på deg så burde du ikke kjøpe den. Jeg vurderte zx6 jeg også, og var i kawa butikk og spurte en kar der om det, Og han sa at man kunne bare få setti ned sykler til 34hk fra 2004mod og oppover, eller så vil det ikke bli godkjent.
Så Du burde finne en som står regga som 34hk, om den står som fulleffekt gjør ingen ting :P Da gjør det ikke noe åssen model det er fordi da er den allerede godkjent \:D/
Ah. Stemmer. namnam
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by Rimol »

bengtern wrote:Jarman! den sykkelen som ligger på finn der, er ikke regga som 34hk. Skal du ha sykkelen registrert på deg så burde du ikke kjøpe den. Jeg vurderte zx6 jeg også, og var i kawa butikk og spurte en kar der om det, Og han sa at man kunne bare få setti ned sykler til 34hk fra 2004mod og oppover, eller så vil det ikke bli godkjent.
Så Du burde finne en som står regga som 34hk, om den står som fulleffekt gjør ingen ting :P Da gjør det ikke noe åssen model det er fordi da er den allerede godkjent \:D/
Tull! Jeg har selv en 2000 mod zx6 som jeg regga ned til 34 hk (25 kw) i 2007. Hadde ingen problemer med dette. Det er bare å kjøpe og ta kontakt med forhandler av Kawasaki så fikser de plombering og de nødvendige papirene. Papirene må du levere til biltilsynet og da er alt i orden. var ikke nødvendig med visning av sykkelen engang.

Plomberings kitet og monteringa kostet 5000 tilsammen, husker ikke hvor mye det ble hos biltilsynet.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: Kawasaki ZX- 6R Ninja, lov?

Post by bengtern »

ah nice! ja da var det han karen fortalte meg bare tull ihvertfall xD men, man kan jo aldri være sikker så sikkert best å høre med biltilsynet eller noen som kan eksagt reglene om dette
Nå:Gsx-r600 k8
Post Reply