Tips for og fjerne små overfladiske riper?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Trulso
Posts: 500
Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim

Tips for og fjerne små overfladiske riper?

Post by Trulso »

Hellåå! Har noen små riper som såvidt vises, men kunne ha vert uten, noen som har ider hvoran få vekk disse? Har hørt at litt tankrem med vann og papir kan hjelpe, noen som har prøvd?[/i]
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

Autoglym
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

tankrem funker på cd-plater :lol:
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Tankrem inneholder slipemidler, så det ville jeg ikke brukt. Det vil sansynligvis føre til at hele området du pusser blir mindre blankt. Grunnen til at det virker på CD er at det fortsatt er gjennomsiktig nok til at CD-spilleren kan lese, mens selve ripen blir jevnet ut og dermed mindre forstyrrende på lysstrålen.

Du kan prøve å bare polere den med vanlig fille og poleringsmiddel.
V4 fun
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Noe som er litt misforstått angående CD/DVD plater er jo at enkelte prøver og være mest forsiktig med undersiden. Det er jo på oversiden at informasjonen ligger. Får man en ripe på undersiden så kan det fikses, men ikke på oversiden. Da har man jo fjernet informasjon.
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Ja, det er noe dritt. I DVDer ligger informasjonen midt i, så der skal det mer til før de blir ubrukelige.
V4 fun
Pollti

Post by Pollti »

Prøv vannsliping,så fint papir du bare kan få tak i,feks 1200 paoir. Bruk rikelig med vann og slip,slip,slip,slip med lette runde beveglser. Er du heldig med resultatet så kan du få det slipte området så blankt at resten av doningen ser matt ut :shock:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Slik jeg forstår det så er det vel snakk om riper i plast ? Egner seg vel ikke å slipe med sandpapir da :?
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

lakkrens funker kanskje også polerer du etterpå
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Gixxerman wrote:Slik jeg forstår det så er det vel snakk om riper i plast ? Egner seg vel ikke å slipe med sandpapir da :?
Jo, forsåvidt, plast kan også være lakkert, vet du.
Men - det finnes en Sonax polish spesielt beregnet på plast (visir, kalesjevinduer etc) som skal funke veldig bra (har ikke prøvd selv)

T'Weed
Pollti

Post by Pollti »

Gixxerman wrote:Slik jeg forstår det så er det vel snakk om riper i plast ? Egner seg vel ikke å slipe med sandpapir da :?


Jøss ! 60 papir kanskje :P Du må bruke spesiellt vannslipepapir da vet du. Naboen tok riper etter katta på panseret av en Tahoe. Det ble så blankt og fint at hele panseret måtte pusses.Men forsiktig,forsiktig. Og
lakken vet ikke at den er sprøytet på plast så det går helt bra.
Post Reply