Page 1 of 2

For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 12 Jul 2009 22:44
by _Adler_
Hei.

Må si jeg er meget forundret over den, jeg mener, dårlige kvaliteten på asfaltleggingen i Norge. Er blitt lagt ny asfalt noen plasser her i distriktet, og har også kjørt nedover mot Oslo, der det har blitt lagt ny asfalt enkelte strekninger/steder. Alt kjørt med bil.Det som går igjen er usedvanlige humpete og ujevne veier, av og til kjennes det nesten ut som om man kjører på en helt nedslitt vei....... Kjørte også i Sveits i år, på autobahn, nylagt asfalt, på en eksisterende vei, lite vibrasjoner og humper i forhold. Så hva er det som svikter?! På veier med nylagt asfalt, på eksisterende veier, så er det ofte verre enn på helt nye veier (tunnelstrekninger f.eks.), så virker da som det er grunnarbeidet det står på?! Hva klarer de nedover Europa, som asfaltleggere i Norge ikke klarer?! Noen veier er veldig bra igjen, så er ikke bare dårlig

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 12 Jul 2009 23:03
by Paiwani
Har ikke støtt på noen dårlige nye veier enda alle har egentlig vært bra(i mitt nærområde ihvertfall). Men finnes mange dårlige veier ja,

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 12 Jul 2009 23:12
by Galilee
Norske veientrepenører ser ut til å være amatører.

Tilogmed helt nye veier gir følelsen av å dra på åpent hav i småbåt. F.eks. Nye E18 ved Gutufossen.

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 12 Jul 2009 23:15
by Kleppa
Tanken har faktisk slått meg når jeg har kjørt hjem fra jobb på nye E18 mellom Larvik og Sandefjord. Virker som det er ujevnheter i selve underlaget og ikke nødvendigvis asfalten det er noe galt med. Vet ikke om farten kan spille en rolle på opplevelsen?

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 13 Jul 2009 00:22
by _Adler_
Galilee: Genialt sagt, men er jo faktisk sant! Ja, virker som ujevnheter ja, skjønner ikke hva de driver med. Ang. fart, har jeg ikke tenkte noe på, men på humpete veier så er det om og gjøre å holde konstant litt gass, for å holde demperene oppe og absorbere ujevnhetene bedre, så jo raskere jo bedre kanskje? Merker de godt i lav fart også. Kjørt på veier + industriområder bygget i forbindelse med industriutbygginger der store selskaper som Hydro har vært inne i bildet, og der er kvaliteten faktisk atskillig bedre, men dette er helt nye veier igjen, med bra grunnarbeid virker det som, og de føles som nye tross flere år med tung trafikk.

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 13 Jul 2009 08:46
by Rimol
Trur at det har veldig mye med grunnarbeidet å gjøre. i tuneller er det jo mye bedre asfalt enn det er ellers da det er hardere grunn fra før.

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 13 Jul 2009 13:35
by Dominator
Her var det mange rare påstander :-k

Norske asfaltleggere holder faktisk like god, om ikke bedre, standard som på kontinentet. Når det er sagt har ujevn veigeometri stort sett ingenting med kvaliteten på asfalten å gjøre. Det er svært strenge krav til kvalitet og utførelse av asfaltlegging.

I Norge (og Sverige) sliter vi med noe de ikke har på kontinentet, nemlig marine avsetninger eller leire om du vil. Det er ofte vanskelig å beregne hvordan leira oppfører seg når man skal bygge en vei på den. Når leira slutter og du møter fast fjell kan du få setningsproblemer som oppleves som ujevn vei. Dette er oftest ikke noe problem på nye veier, dette oppstår over tid.

Norske veientreprenører holder svært høy standard. Det er eksempler på tyske entreprenørfirma som har hatt store problemer med å bygge vei i Norge. At veistrekninger kan få ujevn veioverflate kan skyldes mange ting, men ofte står det på penger. For få grunnundersøkelser, underdimensjonert veiunderbygning osv. I bunn og grunn handler dette som sagt om penger, der byggherren (Statens Vegvesen) har sine rammer og budsjetter å holde seg til. Rammene er gitt fra stortinget. Til sjuende og sist er det politikerne vi har stemt på som sitter med løsningen :-#

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 13 Jul 2009 13:59
by Scotty

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 13 Jul 2009 14:03
by KristianW
Dårlige veier i Norge???

Er Paven katolikk??

Jeg er sjokkert over hvor dårlig standard det er på enkelte veier. En ting er at det er "telehiv", sprekker og hull - en annen ting er at NYLAGT asfalt er så humpete at man skulle tro det var fartsdumper man kjørte på. Men hva kan man forvente når anbud på asfaltering av vei blir gitt til det billigste alternativet.

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 13 Jul 2009 14:17
by Dominator
Ingen tvil om at norske veier holder for dårlig standard. Men det har lite eller ingenting med det trådstarter peker på, nemlig kvalitet på NY asfalt.

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 13 Jul 2009 14:26
by Dominator
KristianW wrote:Dårlige veier i Norge???

Er Paven katolikk??

Jeg er sjokkert over hvor dårlig standard det er på enkelte veier. En ting er at det er "telehiv", sprekker og hull - en annen ting er at NYLAGT asfalt er så humpete at man skulle tro det var fartsdumper man kjørte på. Men hva kan man forvente når anbud på asfaltering av vei blir gitt til det billigste alternativet.
Nylagt asfalt humpete som fartsdumper? Kunne vært moro å vite hvilken veistrekning dette gjelder?

I 99% av tilfellene går anbudet til den som har lavest pris. Det gjør det selvfølgelig, siden alle anbydere gir pris på akkurat det samme. Det er ikke slik at den som vinner anbudet står fritt til å gjøre som de vil. Nei, jobben er beskrevet ned til minste detalj og kravene til kvalitet og utførelse gjelder alle anbydere.

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 13 Jul 2009 14:35
by mekkern
I den nye tunellen i Drammen (E-18) la de den så dårlig at de har måtte frese av toppene.... her er det grunnfjell...når du kjørte var det akkurat som dønninger i båt..
Noen firmaer er flinke -andre helt ubrukelige...

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 14 Jul 2009 13:09
by KristianW
Dominator wrote:
KristianW wrote:Dårlige veier i Norge???

Er Paven katolikk??

Jeg er sjokkert over hvor dårlig standard det er på enkelte veier. En ting er at det er "telehiv", sprekker og hull - en annen ting er at NYLAGT asfalt er så humpete at man skulle tro det var fartsdumper man kjørte på. Men hva kan man forvente når anbud på asfaltering av vei blir gitt til det billigste alternativet.
Nylagt asfalt humpete som fartsdumper? Kunne vært moro å vite hvilken veistrekning dette gjelder?

I 99% av tilfellene går anbudet til den som har lavest pris. Det gjør det selvfølgelig, siden alle anbydere gir pris på akkurat det samme. Det er ikke slik at den som vinner anbudet står fritt til å gjøre som de vil. Nei, jobben er beskrevet ned til minste detalj og kravene til kvalitet og utførelse gjelder alle anbydere.
Selvsagt setter jeg det litt på spissen med "fartsdumper" men faktum er at man opplever "dønninger" på mange veier. Ta en tur i bussfila mellom Skøyen og avkjøringen til Akerbrygge... Det har vært slik siden asfalten ble lagt.

Hvorfor tror du at de som vinner anbudet er billigst?
Jo; De gjør jobben fort som faen, de bruker dårlig material, de gjør dårlig forarbeid. (Høvling, jevning av dumper osv osv). Resultatet er ujevne veier.

Mest graverende jeg har opplevd var oppe i Nord-Norge. Tunnelen gjennom Korgenfjellet. Jeg var faktisk sjøsyk etter å ha kjørt gjennom den, og jeg blir ikke sjøsyk i båt engang. Nå skal det være sagt at det er noen år siden.

Når det er sagt, så er det ikke bare dumper som er problemet, det er også blant annet dårlig "skjøt" mellom filene - som kan skape problemer.

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 14 Jul 2009 14:05
by Dominator
KristianW wrote: Hvorfor tror du at de som vinner anbudet er billigst?
Jo; De gjør jobben fort som faen, de bruker dårlig material, de gjør dårlig forarbeid. (Høvling, jevning av dumper osv osv). Resultatet er ujevne veier.
Å være effektiv er jo et konkuransefortrinn i seg selv, ikke bare i entreprenørbransjen. Hvis du mener "fort som faen" i betydningen gjøre en dårlig jobb, kan man risikere å måtte gjøre jobben om igjen. Det er det ingen av de store asfaltentreprenørene som gjør. "Dårlig material" er det heller ingen som bruker. Som sagt, det er svært strenge krav til kvalitet på asfalt. Det tas jevnlige prøver som testes i laboratorium og som skal oppfylle alle kriterier. Ang. forarbeid er det ikke gitt at asfaltleggerne skal "jevne ut" dumper. Hvis vi holder oss til bussfila mellom Skøyen og Aker brygge antar jeg at problemet ligger i grunnforholdene. Å legge tykkere asfalt i dumpene kan tvert imot forsterke problemet siden man tilfører ekstra tyngde. Å rette opp slike ujevnheter krever at man graver opp hele veien og bygger den på nytt. På E18 er det lettere sagt enn gjort...

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Posted: 14 Jul 2009 15:12
by mekkern
men når du legger en splitter ny vei-kobbervikdalen-drammensbrua på/i fjell i 2008 og faen ikke greier å legge asfalten flatt og uten kanter er du ikke noe tess uansett hva du prøver å bortforklare det med...