Poffa i dag!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Poffa i dag!

Post by orion »

Hallo'en,, I dag hvar det min tur til og poffe bak hjulet på min honda shadow 125cc visst! sinnsykt sjipern :x det hendte i en runkjøring ved kvadrat (sandnes), og hvar på vei ut på motorveien :? jeg slapp egentligt lett ifra, la meg ned i rundkjøringen, der lå det tydeligtviss masse glass fra knust bilvindu som jeg ikke så, kjørte ut av rundtkjøringen og aksa til 60km/t, så bynte sykkelen og vingle no sinnsykt, bremsa ned og inn til siden, å der hvar det nix luft i bak hjulet gitt :shock: ett svært glass ting hadde greid og okupert gjennom gummien, bare bra at lufta gikk ut før jeg kom meg inn på motorveien, det kunne jo godt "bra" :? jeg hadde heller ikke mobil med, så måtte til og trille tilbake til en kompiss og låne tlf.. (noen som har prøvd og trille en sykkel uten luft i bakhjulet? inni h****** så stress/tungt) Etter at jeg fikk den hjem, så jeg nærmere på dekkene, og fram hjulet hvar ikke akkoratt glass fritt, en del store biter også som hadde gnidd seg inn i dekket. etter ett par minutter med plukking så hvar det glass fritt både bak og framme. Skal inn og få fikset/kjøpe nytt bak hjul på mandag. håper jeg slipper dette mer :)
Turbo Dream<3
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

huff da, høres kjipt ut ja :roll:

velvel, no harm done...
Image
User avatar
||SnoW||
Posts: 49
Joined: 26 Apr 2005 16:54
Location: Moss

Post by ||SnoW|| »

Shadowen er ikke akkurat en av de letteste sykkelen og trille rundt på heller. Har selv trilla min tidligere shadow i oppoverbakke pga dritten gikk tom for størm (glemte å skru av tenninga :roll:)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Vår best venn er mobilen. Drar aldri en meter uten den fordi jeg VET at det kan skje både det ene og det andre med min bike hvertfall. Her om dagen hadde jeg kjørt gjennom Drøbak tunellen(som er noen mil unna her jeg bor) og biken begynte å lugge. Jeg skjønte at det var på tide med påfyll av suppe. Ringte mutter og ba henne være i stand-by modus, så skulle jeg ringe igjen enten når jeg hadde funnet en bensinstasjon eller når jeg hadde gått tom. Ikke visste jeg hvor nærmeste stasjon var så det ble prøve/feile metoden. Hadde flaks denne gangen og nærmest rullet inn på en stasjon i fri :lol:
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

du skal takke gudene for at ikke du hadde mere fart å var f.eks i sving for da er det ikke arti med å punge hjul på sykkel..........for etterpå går man å plukker sykkeldeler m.m ned fra trærne :roll:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

vega wrote:du skal takke gudene for at ikke du hadde mere fart å var f.eks i sving for da er det ikke arti med å punge hjul på sykkel..........for etterpå går man å plukker sykkeldeler m.m ned fra trærne :roll:
Ok, trodde motorsykkeldekk hadde stive kanter og sånn jeg, sånn at man ikke mistet fullstendig kontroll umiddelbart?

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kommer kun ann på én ting: Hvor fort luften tappes, altså hvor stort hullet er og hvor brått det kommer på. Kjører man over noe stort og skarpt i litt hastighet og det sier skikkelig pang, da begynner det nok å woble litt ja :?
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Kommer kun ann på én ting: Hvor fort luften tappes, altså hvor stort hullet er og hvor brått det kommer på. Kjører man over noe stort og skarpt i litt hastighet og det sier skikkelig pang, da begynner det nok å woble litt ja :?
Ok, så også motorsykkeldekk mister formen helt om de går tom for luft?

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Snakker om driten ! :evil: Nå skjedde det faen meg med meg også. Kjørte en del småveier fra Asker til Drammen. Så skulle jeg snu og ta en annen av de indre veiene tilbake. Var en 180 graders sving som var veldig krapp, så jeg kjørte vel i 5-10km/t. Merket at dekket gikk sidelengs :x Var en bensinstasjon 200meter unna så jeg kjørte bort dit. Gikk inn og spurte om de hadde dekkfiks på boks, men neida, det var selvsagt utsolgt igår :shock: Da startet hodet mitt å tenke ut muligheter å komme seg hjem på uten å sette andre kjentfolk i sving. Det er et veldig lite hull så det har tatt lang tid før luften har siget ut. Javel, da var planen som følger: Fylle helt fullt for så å kjøre hjemover og fylle ved nærmeste stasjon når jeg merket at det ble lite luft igjen. Kom meg sakte men sikkert hjemover og måtte fylle luft tre ganger. Der kjørte jeg rolig på indre vei og selvsagt kommer en søndagsbilist og legger seg i 40 i 60 sonen. Lite luft eller ikke, han skulle jeg bare forbi. Jeg tok en forbikjøring og gjett hva som så skjer. En gedigen øyenstikker kommer mot meg i en heidundranes fart. Prøver å vri hodet unna, men SPLATT ! Rett i synsfeltet mitt. Jeg stopper i en busslomme, for jeg kunne knapt se :x Fikk skrapt vekk jævelen og kjørte så videre. Kjørte indre veier da det er kortere mellom bensinstasjonene her. Da jeg kom til Asker by som er 5-6km unna her jeg bor, stoppet jeg på en stasjon der og fylte luft for så og bare hoppe i det å kjøre motorveien hjem. Gikk helt fint å bare la meg i slowass feltet. Kom meg hjem, og like hel. Hadde hullet vært større så tviler jeg nok på hvor vellykket denne askjonen hadde vært :roll:
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Bad luck Gixx... Jeg hadde blitt skikkelig forbanna hvis det hadde skjedd meg iallefall! Antakeligvis bare gått hjem.. :P
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

hehe, hadde nok gått hjem i ren tross jeg også. Bannet og steiket hele veien hjem :)

hvem er neste?
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei nå skal dere høre ! Jeg har nok ikke punga allikevel :D Ventilen har stått skeivt en stund uten at jeg har tenkt noe videre over det. Når jeg fyller på min bike på bakhjulet så MÅ jeg skru løs mutteren som støtter opp ventilen, eller så kommer jeg ikke til med munnstykket på pumpa. Ved siste fylling før jeg satte nesa hjem tightet jeg til litt ekstra der, og nå så er det faktisk brukbart med luft i bakdekket. Trenger kanskje litt ekstra så nå skal jeg ta med meg 12mm skiftenøkkel ned på bensern og fylle opp, så skal jeg dytte hardt på ventilen så den står HELT rett og så tighte til alt det jeg kan(ikke runding av gjengene da seff :wink: ) Tror jeg har flaks i uflaksen her nå :mrgreen: Har jo Tubeless Radial dekk så det er ganske viktig har jeg nå skjønt, at den ventilen står støtt og stødig i rett posisjon.

Oppdatering kommer etter jeg har kjørt meg en liten tur i nabolaget :P
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Oppdatering: Jeg har ikke punga, det er den gode nyheten, og den dårlige... Jo, dekket har tatt skade av hendelsen så det har ikke den formen det burde ha, så nå kjennes det ut som om jeg kjører over små dumper med gjevne mellomrom. Dekket ble aldri så flatt at det har vært kontakt med felgen, så det er ikke felgen som har tatt skade.
Noen som vet hva jeg må gjøre nå ? Er det bare å kaste dekket å kjøpe nytt, eller hur :roll:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Gixxerman wrote:Oppdatering: Jeg har ikke punga, det er den gode nyheten, og den dårlige... Jo, dekket har tatt skade av hendelsen så det har ikke den formen det burde ha, så nå kjennes det ut som om jeg kjører over små dumper med gjevne mellomrom. Dekket ble aldri så flatt at det har vært kontakt med felgen, så det er ikke felgen som har tatt skade.
Noen som vet hva jeg må gjøre nå ? Er det bare å kaste dekket å kjøpe nytt, eller hur :roll:
Mulig det er ødelagt,da ja. Men om du bytter,eller om du beholder dekket. Kjøp ventilforlenger med 90 graders bøy.www.mc-artikler.no har dem ,langt nede på siden.
Best.nr Modell Pris
10-06-030 Ventilforlenger med 90 graders bøy. 62,50
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Dekkene har harde sidevegger, forsterket med alt mulig som kevlar og stål. Disse hjelper å holde formen på dekket og gir kontrollert fleksibilitet som gjør at dekket varmer seg opp til riktig temperatur. Brukes dekket med for lite lufttrykk, som å trille et punktert dekk, eller gatefolk som pumper en gang i halvåret, blir sideveggene brutt ned. I værste tilfelle ser du trådene stikke ut, da er det full krise, luften kan trykke seg ut gjennom den tynne sideveggen.

Vanligvis er problemet litt mer subtilt. Varmeegenskapene endres i dekket. Risikoen for oppheting med eksplosjon som følge er stor ved gatekjøring. Derfor er det viktig å alltid være nøye med luften og heller helle mot for mye enn for lite!

Varmeutvikling i dekket sendte en fyr her i Bergen over i motgående kjørefelt, på motorveien, for en del år siden. Kjørte på gammelt slitt dekk. Heldigvis kom det ingen i mot akkurat da.


På slangedekk er det forresten en uting å stramme ventilmutteren. Kjekt å ha ved montering, etterpå bør den være løs slik at man kan se om ventilen flytter på seg. Ved hard nedbremsing, f.eks., kan dekket bli dradd på felgen og slangen følger med. Sitter ventilmutteren fast revner det i festet til mutteren, er den løs kan den bøye seg litt og dekket settes på plass igjen før det blir hull. Finnes låsetriks for å få dekket til å sitte fast.

Vet ikke hvordan det er med slangeløse dekk, men skulle tro at ventilen funker som en indikator på at dekket har sklidd på felgen her også? Noen som vet noe?
Post Reply