Svensk bensin

Prat om tung MC.
Post Reply
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Svensk bensin

Post by MC-fantom »

Jeg var en snartur i sverige med sykkelen. Ca 2 mil etter tanking kom lampen for motorfeil på. Jeg sjekket koden på displayet som sa at det var feil på O2 måler (lamdasonden som måler forholdet mellom bensin og luft). Dette er ingen kritisk feil så jeg kjørte vidre. Lampen kom og gikk underveis hjem. Etter hjemkomst kontaktet jeg en Yamahaforhandler og fortalte om feilen. Han fortalte at han hadde hørt om lignende episoder før på andre sykler. Grunnen er at svenskene har noe de kaller for miljøbensin som de har blandet ut med alkohol (jeg fylte 96 okt). Dermed blir målingen feil.
Konklusjon: Når du er i sverige, fyll konsekvent 95 okt bensin.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
||SnoW||
Posts: 49
Joined: 26 Apr 2005 16:54
Location: Moss

Post by ||SnoW|| »

Fyller kun 95 jeg. Hva er vitsen med å fylle 96?
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Høyere oktantall vil si mindre fare for selvantenning/knock i kompresjonsfasen, og gjør at du kan kjøre høyere kompresjon og/eller mer trykk i sylinderen din.

For de som ikke har trimmet motor er det ingen vits i det hele.
il4
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Det er selvfølgelig ingen grunn til å fylle 96 okt, men at jeg gjorde det var tilfeldig fordi jeg ikke tenkte at det kunne være noen forskjell. Nå vet jeg bedre.
Hva er best? FJR 1300 så klart
kroffer
Posts: 7
Joined: 03 Aug 2005 20:39
Location: Trondheim

Post by kroffer »

Godt å vite! takk skal du ha :)
æ hate å gå..
Post Reply