Elektriske motorsykler
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Elektriske motorsykler
Litt mer om nullutslipps TT og syklene som er meldt på. Ser ut som mye spennende deltakere
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Elektriske motorsykler
Drar opp igjen denne jeg, med tanke på at KTM Freeride er offisielt lansert
Liker tanken på å putre rundt i skauen med el-crosser, hadde ikke gjort meg noe for å si det sånn
Kom også på en ny fordel. Mindre vedlikehold og hvis du vraker den slipper du olje og bensin overalt.. Også noe å ta med i beregningen..
Liker tanken på å putre rundt i skauen med el-crosser, hadde ikke gjort meg noe for å si det sånn
Kom også på en ny fordel. Mindre vedlikehold og hvis du vraker den slipper du olje og bensin overalt.. Også noe å ta med i beregningen..
- Galilee
- Posts: 934
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Elektriske motorsykler
Hvis en el-motor putrer, så tror jeg du har problemer.supermons wrote:
Liker tanken på å putre rundt i skauen med el-crosser...
Selv bygger jeg kanskje om en båt til elmotordrift hvis det ikke blir noe årnings på den antikvariske motoren i den.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Re: Elektriske motorsykler
Har tegnet litt deler for en kar som skal være med i det nullutslipps-TT'et. De har bygget en el-sykkel basert på en RGV 250 VJ21. Skal se om jeg finner en link til prosjektet.
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Elektriske motorsykler
Drar opp igjen denne jeg, med tanke på at MotoCzysz har sluppet noen bilder av sykkelen sin.
Artikkel: http://www.dinside.no/844897/navnet-skj ... tlig-ingen
Artikkel: http://www.dinside.no/844897/navnet-skj ... tlig-ingen
- Night Rider
- Posts: 84
- Joined: 14 Jun 2007 14:27
- MC: F800S 2007
X Suzuki SV 650 K3 - Location: Oslo
Re: Elektriske motorsykler
Godt gjort å få en batteripakke til nesten å se snasen ut!
Re: Elektriske motorsykler
Må si at jeg blir mer og mer positivt innstilt til el-sykler. Selv om jeg liker en god motorlyd, høres det litt artig ut å kunne suse bortover veien tilnærmet lydløst, og det er alltid kjekt med teknologisk utvikling. Ankepunktet er selvsagt rekkevidden. For folk med mitt "forbruk", hovedsakling preget av relativt korte turer i nærheten av bebyggede strøk, kan dette til dels løses med utvikling av kort ladetid slik at man kan lade når man tar en pause.
Re: Elektriske motorsykler
Sikker greit med lydløst på langturer og sånt, men i kø og ved lanesplitting, tror jeg faktisk lyd har en positiv virkning på å gjøre bilførere oppmerksom på oss.Lord Erik wrote:Må si at jeg blir mer og mer positivt innstilt til el-sykler. Selv om jeg liker en god motorlyd, høres det litt artig ut å kunne suse bortover veien tilnærmet lydløst, og det er alltid kjekt med teknologisk utvikling. Ankepunktet er selvsagt rekkevidden. For folk med mitt "forbruk", hovedsakling preget av relativt korte turer i nærheten av bebyggede strøk, kan dette til dels løses med utvikling av kort ladetid slik at man kan lade når man tar en pause.
Med mindre alle bilførere som stamper i kø blir døve... Dét hadde blitt en ideell verden!
Re: Elektriske motorsykler
Mja, så vidt jeg har lest er det ikke noe hold i den "loud pipes saves lives" påstanden. Og personlige erfaringer støtter oppunder den konklusjonen. Jeg har så godt som aldri hørt en sykkel komme før jeg ser den i sidevinduet eller speilet når jeg kjører i kø, så jeg tror effekten er lav eller ikke der i det hele tatt. De fleste sykler er relativt stille på tomgang eller ved lave RPMs, og mesteparten av lyden fra eksosen er uansett rettet bakover.
Men en el-sykkel vil nok derimot være enklere å lanesplitte med enn en standard sykkel. Ingen behov for giring, ingen behov for clutching, og sikkert ganske stødig kontroll over motoren selv ved ekstremt lave hastigheter. Noe som ikke alltid er tilfellet med forbrenningsmotorer.
EDIT: Jeg hører riktignok ofte på musikk når jeg kjører bil, så kan være det er derfor jeg sjeldent hører sykler. Jeg vil tro at jeg ikke er alene om dette.
Men en el-sykkel vil nok derimot være enklere å lanesplitte med enn en standard sykkel. Ingen behov for giring, ingen behov for clutching, og sikkert ganske stødig kontroll over motoren selv ved ekstremt lave hastigheter. Noe som ikke alltid er tilfellet med forbrenningsmotorer.
EDIT: Jeg hører riktignok ofte på musikk når jeg kjører bil, så kan være det er derfor jeg sjeldent hører sykler. Jeg vil tro at jeg ikke er alene om dette.
Re: Elektriske motorsykler
Hvis rørene virkelig er loud pipes, så legger jeg nok merke til dem. Standard sykler er det ofte som du sier med, evnt at de står å gasser litt bak før de smetter forbi.
Som regel ser jeg de i speilet før jeg ser de på siden.
Som regel ser jeg de i speilet før jeg ser de på siden.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: Elektriske motorsykler
Vil påstå at jeg selv har en ganske høylytt sykkel, og er sjeldent at biler flytter seg når jeg kjører i kø dersom det ikke er motgående trafikk. Er det motgående trafikk ser de bilene meg og lager plass, som igjen får den medgående trafikken til å oppdage meg også. Men på veier med to felt samme vei er det sjeldent at jeg blir oppdaget. De gangene det skjer ligger jeg som oftest rett bak biler, og jeg merker at de plutselig oppdager meg fordi de svinger hardt inn til siden.
Men ja, om du har en virkelig bråkete sykkel, type rette rør på en 1200 ccm HD, så blir du nok lagt merke til. På godt og vondt. Selv jeg finner noen av disse ekstremt høylytte syklene plagsom og irriterende, og det tror jeg ikke er noen fordel.
Men ja, om du har en virkelig bråkete sykkel, type rette rør på en 1200 ccm HD, så blir du nok lagt merke til. På godt og vondt. Selv jeg finner noen av disse ekstremt høylytte syklene plagsom og irriterende, og det tror jeg ikke er noen fordel.
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Elektriske motorsykler
Det beste middelet for lanesplitting er å kjøre bak en som buldrer. Det er alltid bedre plass da, og folk ser etter om det kommer flere motorsykler.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Elektriske motorsykler
Det er da virkelig ikke problem å lage nok lyd til at bilene foran flytter seg selv om man ikke kjører buldresykkel
Tror nok ikke at dette vil fylle alle behovene vi har, men for trial kan man ha støysvake sykler med bra dreiemoment, for banekjøring trenger man ikke superhøy rekkevidde og man slipper støykrav og for småpendling til jobb burde det være fint også. Sånn jeg ser på det er det ikke en komplett erstatning, men en god måte å utfylle behovet på, og erstatte der det er mest fornuftig. Vi får bare håpe de blir konkurransedyktige på pris etterhvert
Tror nok ikke at dette vil fylle alle behovene vi har, men for trial kan man ha støysvake sykler med bra dreiemoment, for banekjøring trenger man ikke superhøy rekkevidde og man slipper støykrav og for småpendling til jobb burde det være fint også. Sånn jeg ser på det er det ikke en komplett erstatning, men en god måte å utfylle behovet på, og erstatte der det er mest fornuftig. Vi får bare håpe de blir konkurransedyktige på pris etterhvert
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Elektriske motorsykler
Jeg ser for meg at jeg kan komme til å kjøre elektrisk MC i fremtiden. Men det er pris og rekkevidde / ladetid som blir utfordringen. I mtsetning til med bil er jeg ikke så fokusert på svekket batterikapasitet om vinteren.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Elektriske motorsykler
Angående lavetid så er det iallefall litt utvikling på den siden nå. Ser MC24 har en artikkel om Brammo Empulse som skal gjøre 160km/t og 160km i rekkevidde. Ser da ikke så værst ut heller?
Jeg skulle iallefall likt å prøve en
Jeg skulle iallefall likt å prøve en