Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Prat om tung MC.
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by IImilleniumII »

Hva blir konsekvensene hvis man har en sykkel reg. som lav effekt, forsikrer den som full, krasjer og må bruke kasko? Tenker det samme om hvis man blir hardt skadet å må bruke ansvarsforsikringen.
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Super-blackbird »

IImilleniumII wrote:Hva blir konsekvensene hvis man har en sykkel reg. som lav effekt, forsikrer den som full, krasjer og må bruke kasko? Tenker det samme om hvis man blir hardt skadet å må bruke ansvarsforsikringen.
er ikke helt med deg her. du sier at visst du kjører en laveffekt sykkel som er forsikret som full effekt?
mener du registrert laveffekter som er omgjort til full (ulovlig) så forsikre den som full effekt?

isfall får du nok en regress eller iverstefall at de ikke dekker noe i det hele tatt? for du kjører rundt i et ulovlig kjøretøy.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Jarle »

Forsikringen bør jo egentlig være i orden da, men det spørs om ikke staten vil ha noe avgift for effektøkning...
Hvordan de stiller seg til det etter en krasj aner jeg ikke.
Verre om man har fulleffekt som er reg. som lav effekt.
Mulig selskapet ser om den er reg. som full eller lav effekt, og kanskje stiller ett spm vedrørende dette...
Er få forsikringsselskap som skiller på dette, men noen er det jo.

Mye synsing her...
Letteste er å spørre selskapet men mulig dem begynner å lure ;-)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Babelfisken »

Super-blackbird wrote:
IImilleniumII wrote:Hva blir konsekvensene hvis man har en sykkel reg. som lav effekt, forsikrer den som full, krasjer og må bruke kasko? Tenker det samme om hvis man blir hardt skadet å må bruke ansvarsforsikringen.
er ikke helt med deg her. du sier at visst du kjører en laveffekt sykkel som er forsikret som full effekt?
mener du registrert laveffekter som er omgjort til full (ulovlig) så forsikre den som full effekt?

isfall får du nok en regress eller iverstefall at de ikke dekker noe i det hele tatt? for du kjører rundt i et ulovlig kjøretøy.
Forsikringsselskapet har nok ingen ting med lovligheten så lenge opplysninger stemmer. At man evt. utelater at den er registrert som laveffekt spiller heller ingen rolle så fremt de er klar over at sykkkelen faktisk er full effekt.
Er selskapet klar over uoverenstemmelsen vil nok mange nekte forsikring men det er en helt annen sak.
User avatar
Svennis
Posts: 160
Joined: 21 Jun 2006 00:26
MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special
Location: Lørenskog

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Svennis »

Eneste som vil skje er at de vil stusse dersom sykkelen blir kondemnert, erstatningen de da utbetaler er da lavere enn estimert, og de vil da kunne se på årsakssammenheng mellom økt effekt og det sykkelen er registrert som. Det som kan skje er jo at de rapporterer at sykkelen er forsikret som fulleffekt, og den vil da bli kontrollert. Dersom sykkelen da er ulovlig, vil du kunne få kraftig avkortning. Men som tidligere nevnt av andre her, det hadde vært mye verre om det var omvent, forsikret som laveffekt og er fulleffekt.

Spørs jo mye på saksbehandleren da, de gidder ikke bruke mye tid på skadeoppgjør der det meste ser greit ut.
No pain, no gain... Mind over body!!

Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Babelfisken »

Svennis wrote:Eneste som vil skje er at de vil stusse dersom sykkelen blir kondemnert, erstatningen de da utbetaler er da lavere enn estimert, og de vil da kunne se på årsakssammenheng mellom økt effekt og det sykkelen er registrert som. Det som kan skje er jo at de rapporterer at sykkelen er forsikret som fulleffekt, og den vil da bli kontrollert. Dersom sykkelen da er ulovlig, vil du kunne få kraftig avkortning. Men som tidligere nevnt av andre her, det hadde vært mye verre om det var omvent, forsikret som laveffekt og er fulleffekt.

Spørs jo mye på saksbehandleren da, de gidder ikke bruke mye tid på skadeoppgjør der det meste ser greit ut.
Hvordan skal de kunne kreve avkortning for å gi rett opplysning til dem men undratt å opplyse tollvesnet. Tviler jeg veldig på. Verste som kan skje er at de rapporterer dette til toll-myndighetene og så får man en kraftig regning derfra enten sykkel er kondemnert eller ei.
pannelars
Posts: 20
Joined: 16 Jan 2009 11:21
MC: Yamaha YZF R6 Rossi 2005 modell
Location: Rygge
Contact:

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by pannelars »

Jeg har forikring hos Gjensidige og de skiller ikke på om sykkelen min er full er lav effekt. Det er samme pris på forsikringen uavhengig om den er nedplombert eller ei. Så da gjelder vel forsikringen uansett???

Hvis jeg da event. skal ta ut prombene og omregistrere sykkelen, er det noen som vet hva det vil koste??
Yamaha YZF-R6 Rossi - 2005 modell :)
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by FunSize »

Statusendring av kjøretøy
Skal bare være å fylle inn info og så regnes det ut forskjellen.. Er vel det man må betale inn om man øker effekten.
07 Yamaha FZ6-S :D
kamaki
Posts: 16
Joined: 07 Oct 2007 17:34
MC: 2000 Yamaha FZS600 Fazer
Location: Porsgrunn

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by kamaki »

Som alle vet, så har forsikringer én pris FØR skade, og en helt annen pris ETTER skade! Forsikringsselskaper er noen svin, som på langt nær er like kundevennlige når en skade er oppstått, som når de skal selge deg en forsikring.

Jeg ville absolutt ikke valgt å høre på de naive svarene her inne, som sier at "ingenting skjer", "får sikkert bare en liten regning i posten pga effektendringen" etc etc.

Det som sannsynligvis vil skje, er at forsikringsselskapet vil sette seg fullstendig på bakbeina og nekte å utbetale erstatning, nettopp fordi du med overlegg har oppgitt feil opplysninger i forhold til hva sykkelen din er registrert for, med tanke på effekten.
Og nå er det ikke bare snakk om erstatning i forhold til din egen sykkel, at den evt har blitt totalvraket. Men også i forhold til erstatningen til den ungen du har kvestet for livet da du skulle være kul og dra på bakhjulet, og alt gikk skeis..... :?

Ha papirene i orden, det er det beste rådet å gi deg her!

Jada, jeg setter ting til de grader på spissen her, det er jeg fullstendig klar over. Mest sannsynlig vil du ikke havne i denne ulykken, og ingen vil merke at du ulovlig kjører med fulleffekt. Men på den annen side så er det greit å tenke over at ting også KAN få store konsekvenser. :smt077

K
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Banditbiker »

Babelfisken wrote:
Super-blackbird wrote:
IImilleniumII wrote:Hva blir konsekvensene hvis man har en sykkel reg. som lav effekt, forsikrer den som full, krasjer og må bruke kasko? Tenker det samme om hvis man blir hardt skadet å må bruke ansvarsforsikringen.
er ikke helt med deg her. du sier at visst du kjører en laveffekt sykkel som er forsikret som full effekt?
mener du registrert laveffekter som er omgjort til full (ulovlig) så forsikre den som full effekt?

isfall får du nok en regress eller iverstefall at de ikke dekker noe i det hele tatt? for du kjører rundt i et ulovlig kjøretøy.
Forsikringsselskapet har nok ingen ting med lovligheten så lenge opplysninger stemmer. At man evt. utelater at den er registrert som laveffekt spiller heller ingen rolle så fremt de er klar over at sykkkelen faktisk er full effekt.
Er selskapet klar over uoverenstemmelsen vil nok mange nekte forsikring men det er en helt annen sak.
Tar jeg ikke mye feil, har forsikringsselskapene tilgang til motorvognregisteret, og kan selv gå inn og se om en sykkel er regget som full eller laveffekt.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Babelfisken »

Banditbiker wrote:
Tar jeg ikke mye feil, har forsikringsselskapene tilgang til motorvognregisteret, og kan selv gå inn og se om en sykkel er regget som full eller laveffekt.
Det har du nok rett i og det var iofs også noe som forundret meg ved trådstarters utgangspunkt. Ville tro det er vanskelig å få forsikringsselskapet til å godta fulleffekt med mellomklasse i vognkort. For alt de vet kan dette være snakk om uvettig trimming.
Men har de først godkjennt en forsikring som fulleffekt ser jeg ikke at eier skulle få noe problem fra forsikringsselskapet. Toller derimot...
LEctOR
Posts: 68
Joined: 20 Aug 2006 18:43
MC: Honda CB900 Hornet
Location: Oslo

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by LEctOR »

Om du noen gang skal bli stoppet av politiet å dem ser i vognkortet ditt så vil kanskje dem lage litt problemer for deg.
Om dem får for seg at det ikke stemmer at du kjører plomba så sender dem deg vel til biltilsynet med en gang.

Jeg mener nå at det er best å bare gjøre ting lovlig så er iaf alt i orden. Slipper man å tenke på det.

Veit ikke hvordan forsikringsselskapet ser på dette om du skal bli utsatt for en ulykke eller om andre blir skadet.
Men er ikke umulig at dem vil henge seg opp i det. Ikke minst det forsikringsselskapet som beskytter den andre parten i saken.
Veit at "svindel" fører til feks ikke mer forsikring på noe, noen gang, ever more.

Men vil forsikringsselskapet godkjenne denne miksen ? Dem ser vel at noe ikke stemmer.
Honda CB 900 Hornet 2004 :smt077
Ninja86
Posts: 5
Joined: 09 Apr 2009 04:40
MC: 2008 Kawasaki ZX6R

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Ninja86 »

Jeg har ganske nylig kjøpt meg ein ZX6R, som er reg. som laveffekt, mens den i realiteten er fulleffekt. Sykkelen står i faren min sitt navn, siden jeg i en alder av 23 synes det blir for dyrt å ha den stående på meg selv (Jeg er 23 og har 50% bonus, faren min er 43 og har 75%. På meg ble det billigste 24 000kr i året, på han ble det 7000kr).

Før jeg kjøpte sykkelen, som jeg på forhånd visste var tung selv om den var reg. som laveffekt, ringte jeg til både Gjensidige og IF Forsikring anonymt for å høre konkret ang. dette som jeg ser veldig mange lurer på: "hva skjer viss, om, hvorfor osv". Jeg oppga at sykkelen jeg skulle kjøpe er reg. som laveffekt, mens den i realiteten er tung. Jeg sa konkret ifra om dette, og spurte litt rundt konsekvenser av diverse ting som kan skje osv. IF sa at det ikke spilte noen rolle hos de, siden jeg betalte for tung og i tillegg oppgav at den var det. Gjensidige har samme pris for lav/tung sykkel, så der var jeg litt rask å avklare om at siden prisen var lik, om det ikke kunne skje noe om jeg "smalt" sykkelen og den var reg. som laveffekt? Neida, viss jeg oppgav spesifikt at sykkelen var tung, såg de bortfra vognkortet, og som kundebehandleren sa "skulle det skje noe, så er det noe du må svare Tollvesenet for, hos oss har du det på det reine". Forsikringsselskapene driter i hva som står i vognkortet, så lenge du KONKRET sier ifra at det som står i vognkortet ikke stemmer, men at du vil betale for fulleffekt. Det er svært viktig å ikke bare oppgi skilt-nummer og type sykkel når man skal forsikre den, fordi da går forsikringsselskapene utifra at man har det som står i vognkortet. Man må spesifikt oppgi at sykkelen er tung, og at man vil betale for det.

Ser mange påstår at viss man kjører sykkel som er laveffkekt, men faktisk er tung, så kjører man "uregistrert", "ikke godkjent" osv. Dette er jo selvfølgelig 100% feil! Sykkelen er idenstisk teknisk sett, enten den er lav/tung. Bremser, hjul, styre, speedometer, kjede, drev ALT er likt. Det eneste man har gjort er å justere opp motoren til sin egentlige effekt (ofte elekronisk). Sykkelen er teknisk laget for fulleffekt, og det er det mange som glemmer. Avgiftsundragelse er noe helt annet enn å kjøre noe som ikke er i teknisk stand eller som ikke er godkjent. Det ulovlige med alt dette er nettopp det, avgiftsundragelse til staten, og ingenting annet! Skjer det noe, er det værste som kan skje at man må betale engansavgiften (differansen mellom lav/fulleffekt) som er på ca 27000kr på en ny sykkel.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by lassie »

Man må jo ha LOV til å kjøre fulleffekt. Trådstarter sier ikke noe om han har sertifikat for tung eller mellomtung. Jeg vil anta at det stiller seg annerledes hvis man kjører tung med mellomtunglappen. Er prisen særlig forskjellig på å forsikre tung eller mellomtung da? Trodde prisen var blitt nærmest lik nå jeg, siden så mange gjør om til tung.
Ninja86
Posts: 5
Joined: 09 Apr 2009 04:40
MC: 2008 Kawasaki ZX6R

Re: Kjøre med fulleffekt, reg som lav

Post by Ninja86 »

lassie wrote:Man må jo ha LOV til å kjøre fulleffekt. Trådstarter sier ikke noe om han har sertifikat for tung eller mellomtung. Jeg vil anta at det stiller seg annerledes hvis man kjører tung med mellomtunglappen. Er prisen særlig forskjellig på å forsikre tung eller mellomtung da? Trodde prisen var blitt nærmest lik nå jeg, siden så mange gjør om til tung.

Prisen er hos mange forsikringsselskaper er lik etter det jeg har forstått, nettopp fordi de vet at mange kjøper laveffekt, men allikevel gjør den om til tung. Men som du sier, hjelper lite om man har forsikringen i orden, om man ikke har sertifikat til å kjøre det aktuelle kjøretøyet. Men det er jo ett annet problem enn det som var diskusjonen i denne tråden...
Post Reply