Svchost.exe, hva er det?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Svchost.exe, hva er det?

Post by Æ'ndalitten »

Jeg lurer litt på hva Svchost.exe er.
Siden det er 7 slike prosesser i gang på min maskin nå, og en del av de bruker ganske mye resurser, så lurer jeg på akkurat hva det er og hva det gjør. Har ingen peiling på hva det gjør, så jeg tør ikke stenge det heller.

Noen som vet hva det er? :?:
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

søk på google så får du opp ganske mange svar. Det er fulle lister over hva alle prosseser er for no.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Det er en viktig systemfil i windows, men det kan være en dummy fil av et virus ad-ware eller lignende. Hvis det står at det er ''system'' som user name kan du nok ikke fjerne den ved å trykke den av.

Kjør ad-aware og antivirus så skal det nok hjelpe...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

Service Host Process

Windows kjører 100vis av services som vises(pakkes sammen) som svchost.exe i Task manager istedenfor å ha en uendelig lang liste...... på det som kjøres..... hver svchost.exe kan inneholde en gruppe av services som kjører sammen.. derfor kan det være mange av dem.... Det har også forekommet at viruser lager kopi av den .. som så bruker allt av ressurser maskinen har....
Du trenger bare 1
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Bra svar, 33.R.P.M. :D

Det er mange tjenester (services) i Windows som strengt tatt ikke er nødvendig for en vanlig bruker. De bruker en del ressurser, opptil 70 mb ram og av og til mer. Skriver en "services.msc" i Run/Kjør (Start-->Run/Kjør) kommer en seg dit man bla. kan deaktivere tjenester.
En som kaller seg BlackViper har laget flere guider om hvilke tjenester man kan deaktivere m.m. Majorgeeks.com har lagt denne informasjonen ut på siden sin: http://www.majorgeeks.com/page.php?id=12

Jeg har følgt denne guiden og pc'en min går raskere og jobber smidigere. Jeg har også frigjort minst 50 mb ram. Husk at du kan avslutte tjenester du trenger, så det er lurt å vite hva en gjør så les godt. Uansett hvilke tjenester du deaktiverer (unntatt RPC tjenesten), du kommer deg alltid inn i windows igjen. :)

Lykke til alle sammen.
Yamaha Aerox 2004

Image
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Ville jeg merket noen forskjell på en PC med P-M @ 2,0GHz (tilsvarer kanskje P4 på 3,2) og 1GB ram ?
- Skyt her -
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Eike_Oak wrote:Ville jeg merket noen forskjell på en PC med P-M @ 2,0GHz (tilsvarer kanskje P4 på 3,2) og 1GB ram ?
Når en har en såpass bra maskin vil man ikke kjenne så mye forskjell som på en "eldre" og "dårligere" maskin. Du vil nok kjenne litt forskjell, da bla. spesielt på oppstarten av Windows. Alle disse tjenestene må jo også starte opp på lik linje med andre programmer. De fleste vil jo selvsagt utnytte pc'en fullt ut og gjøre den raskere og da er det jeg nevnte lurt. Prøv og test ut litt og se om det går raskere :)
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

_Adler_ wrote:
Eike_Oak wrote:Ville jeg merket noen forskjell på en PC med P-M @ 2,0GHz (tilsvarer kanskje P4 på 3,2) og 1GB ram ?
Når en har en såpass bra maskin vil man ikke kjenne så mye forskjell som på en "eldre" og "dårligere" maskin. Du vil nok kjenne litt forskjell, da bla. spesielt på oppstarten av Windows. Alle disse tjenestene må jo også starte opp på lik linje med andre programmer. De fleste vil jo selvsagt utnytte pc'en fullt ut og gjøre den raskere og da er det jeg nevnte lurt. Prøv og test ut litt og se om det går raskere :)
Her er det 400Mhz og 256 MB RAM, så jeg skal prøve det du sier.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Æ'ndalitten: Jeg tipper du kommer til å få en ganske mye bedre pc etter at du følger den guiden, spørs hvilken windows du bruker. Den guiden gjelder Windows Xp SP2 (Service Pack 2). Jeg konfigurerte stort sett slik det stod i "Power User" med noen unntak. Husk å les godt hva tjenestene gjør så slipper du å komme opp i problemer og du ikke vet hva som forårsaker det.
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Har XP Office SP2, på en gammel IBM. Men må vente til i kveld med å gjøre det, for nå vil jeg ut og kjøre igjen! 8)
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

_Adler_ wrote:Æ'ndalitten: Jeg tipper du kommer til å få en ganske mye bedre pc etter at du følger den guiden, spørs hvilken windows du bruker. Den guiden gjelder Windows Xp SP2 (Service Pack 2). Jeg konfigurerte stort sett slik det stod i "Power User" med noen unntak. Husk å les godt hva tjenestene gjør så slipper du å komme opp i problemer og du ikke vet hva som forårsaker det.
Jeg er dum!
Og maskinen er enda dummere!
Stilte in som "Pro"-greiene sa, og nå er maskinen et vrak som ikke klarer noen ting!
Ikke forandre noe som du ikke er 100% sikker på, og som du har spurt ekperter om i tillegg!
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Dumt da, Æ'ndalitten.
Jeg sa du måtte passe deg og lese mye: Husk å les godt hva tjenestene gjør så slipper du å komme opp i problemer og du ikke vet hva som forårsaker det.
Jeg tok meg god tid, studerte og leste i minst 2-3 timer om hva tjenestene gjør. Er noen tjenester en trenger f.eks. at man kan komme seg på nett, alt avhenger jo også av om du har nettverk, trådløst nettverk osv.
Om en ikke har nettverk kan man deaktivere flere tjenester enn om man ikke har nettverk, for noen brukes kun hvis en har nettverk.
Stilte in som "Pro"-greiene sa, og nå er maskinen et vrak som ikke klarer noen ting!
Hva er det ikke funker m.m.?

Les også mer her:
Mirror av blackviper.com
Er bare å stille alt tilbake igjen da, mens du stiller det inn på nytt, denne gangen sikker på at det du gjør er rett.
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Ingenting funker, les mer i bloggen min.

Maskinen bruker fem-ti minutter på oppstarten, bruker 20 sekunder på å avslutte, ikke kan man klippe og lime, ikke kan man flytte på ting, ikke kan man stille tilbake instillingene, ikke funker internett/netverk, ikke funker det å brenne ut ting som jeg vil ha, for ingen maskinener har hittil klart å lese av det brenneren har brent, (om Nero funker vet jeg ikke heller), WMP starter ikke...etc.etc.

Det eneste som funker er Word, iTunes og enkelte forskjellige programmer; det er ikke funnet noe rusk på maskinen, verken med Spybot S&D, AdAware SE, Windows AntiSpyware eller NOD 32.
Mistenker et virus, siden alt har klikka, men da burde jeg merka det.. :?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Format C:\ :wink:
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Hva mener du?
Det skulle ikke forundre meg om det ikke hjelper, men når jeg først er desperat..
Takker hvis du forklarer nermere for meg hva du mente med det du skreiv gixxerman
Post Reply