Reklamasjon?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Reklamasjon?

Post by xadox »

Hei

Når jeg gjorde unna siste vasken før vinterlagringen var det ca 6-7 grader ute og da merker jeg at det dogget inne bak glasset på hovedlykta... Sjekket om det var skrudd igjen ordentlig der pæra skiftes og det var det... Kan det være at en pakning har løsnet eller noe slikt? Og er det garanti på slikt? Yamaha har 5 års garanti og sykkelen ble kjøpt ny sommeren 07...

Takk
1.3.1.2
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Reklamasjon?

Post by StenR »

På meg høres det ut som en opplagt garantisak. Hovedlykter kan knappest kalles slitedel :-)
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Reklamasjon?

Post by Gixxer »

Når luft kjøles ned så vil vann kondensere ut, og en får dugg. Sånn er det bare. Hva skal Yamaha gjøre? oppheve fysiske lover?
Get your knee down and prey!
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Reklamasjon?

Post by StenR »

Dersom lykten er tett, noe frontlykter skal være, så skal det ikke dugge. Lufta inne i hovedlykta skal være så tørr at en nedkjøling av lykteglasset ikke skal kunne nå duggpunktet. Du kan prøve å tørke ut lykta forsiktig med en hårføner, men kommer problemet tilbake mener jeg fremdeles at du har en opplagt garantisak.

Jeg tipper at det har dogget fordi lufta inne i lykta har vært varm (oppvarmet fra lyset), tatt opp i seg mer fukt og når du så brå-avkjøler lykteglasset med vann på 4-5 grader, så har du nådd duggpunktet. Spørsmålet er hvordan lufta inne i lyktehuset kunne bli så fuktig. Dette kan tyde på at lykta er utett.
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Reklamasjon?

Post by Gixxer »

En lykt er ikke 100% lufttett. Derfor vil luftfuktigheten over tid være den samme inni lykta som utenfor.
Get your knee down and prey!
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Reklamasjon?

Post by StenR »

Du har nok rett i at de ikke er lufttette, Gixxer. Så over lagring vil jeg anta at du kan ha rett. For å få et duggpunkt på 4-5 grader (vanntemperaturen du vasket med) ved en utetemperatur på 7grader, må du ha hatt en relativ luftfuktighet inne i lykta på ca 85%. Det er høyt! Men hvis sykkelen har vært lagra stillestående utendørs i svært fuktig vær, kan jeg kjøpe det.

Jeg vet om flere som har fått nye hovedlykter til bil på garanti (Ford, VW og Toyota (utette hovedlykter er vel en av de ytterst få feilene som har vært på forrige Avensis)). Dugg og fukt/støv i hovedlykter generelt, kan være en anmerkning på EU kontroll. Så det er ikke noe som alltid kan ignoreres. Jeg sier ikke at lykta di 100% sikkert er ødelagt. Ved helt spesielle situasjoner kan det sikker oppstå, og vasking/brå nedkjøling er en spesiell situasjon. Men om dette er noe du ser flere ganger, så bør lykta byttes på garanti før den utløper.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Reklamasjon?

Post by RockeRolf »

StenR har rett. En lykt skal ikke dugge på innsiden. Dette medfører fare for skade og korrosjon på reflektor og er ifølge sjekkpunkt på en EU kontroll på bil en mangel som skal utrettes.

Et annet eksempel er instrumenter. Skal man godta dugging innpå instrumentglassene? Aprilia har hatt recall pga. at dette selvfølgelig ikke er akseptabelt da fukt her vil skade elektronikken på sikt.
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Reklamasjon?

Post by Gixxer »

Tror vi er ganske enige StenR.

RockeRolf, vis meg den sykkelen som IKKE vil få litt dugg i frontlykten når en vasker den med kaldvann og det er kaldt ute. Jeg har ikke vært borti noen. Eller det er ikke helt sant. Har hatt flere sykler med amerikansk sealed beam-pærer. Og de dugger naturlig nok ikke.
Get your knee down and prey!
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Reklamasjon?

Post by xadox »

Jeg vet ikke men det som er rart at kun lykten på venstre side dugget helt og ingenting på høyre siden... Da det er delt for nær/fjernlys på sykkelen... Jeg ser igjen når snøen har smeltet og stikker innom yamaha da. Kjøpte sykkelen på vinterbro kan jeg stikke til hvilken som heles yamaha forhandler pga dette? eller må jeg til Vinterbro?

takk
1.3.1.2
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Reklamasjon?

Post by RockeRolf »

Høres tilforlatelig ut om du kun har nærlys i en av lyktene (den høyre). Normalt skal varmen fra pæra tørke ut luften inni lyktehuset. Om du bruker langlyset lite så kan lufta inne i dette lyktehuset være råere av en eller flere årsaker.

Har ikke hatt problemer med dugg siden jeg kjørte sykkel med gammelt rundt lyktehus av stål og det ikke var automatisk kjørelys på doningene. Om man har så mye fukt inni lyktehusene at man får igjendugging ved vask eller på kjølige dager/kvelder vil man på sikt få problemer med reflektorer. Derfor er dugging inni lykteglass en ting som vil bli anmerket ved teknisk kontroll på kjøretøy. Fikk et heftig utlegg på en bil etter siste EU kontroll pga. dette.
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: Reklamasjon?

Post by Super-blackbird »

enig med deg RockeRolf.

er heller ikke mange biler jeg har sett med dugg i lyktene.
skal vel ikke være forskjell fra bil til mc ??
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Reklamasjon?

Post by Guinss »

Gixxer wrote:vis meg den sykkelen som IKKE vil få litt dugg i frontlykten når en vasker den med kaldvann og det er kaldt ute
jepp bra sagt, slik har det vært med begge syklene jeg har hatt. Det er jo luft inni lykta, så når man vasker med kaldtvann blir det selvfølgelig litt kondens/dugg. Skal man unngå dette må vel lyktehuset være helt tett og fyllt med gass.

Om det blir dugg i lykta av kjøring i regnvær f.eks, da har man en reklamasjonssak.
User avatar
moto
Posts: 475
Joined: 05 Jan 2007 19:13
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998
Location: Nittedal

Re: Reklamasjon?

Post by moto »

brukt steamer? høytrykkspyler?
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Reklamasjon?

Post by xadox »

nei vasker sykkelen kun med vannslange og såpe...
1.3.1.2
User avatar
MvAgustaRider
Posts: 46
Joined: 22 Jan 2009 21:48
MC: MV Agusta F4 1000R

Re: Reklamasjon?

Post by MvAgustaRider »

Garantisak ? Joa, men her snakker vi at kjøringen kan ha gitt det hele en glipp. Man må legge skjønn til i det hele. Det er vel gummimuffer som på det meste annet, og disse kan såklart glippe. Man klager vel ikke om kjedet er slakt, eller oljelampa lyser fordi man ikke vet hva olje er ?
Post Reply