Supermotard på hvite skilt.

Prat om tung MC.
Post Reply
Raga
Posts: 18
Joined: 02 Jan 2009 10:30
MC: Zx9r

Supermotard på hvite skilt.

Post by Raga »

Hey.

Trenger litt hjelp og erfaringer om SM på hvite skilt. Så innlegget om valg av SM, og har brukt søkefunksjonen, men fant ingen tråder som ga meg svar på mine spørsmål. Hvis moderatorne er uenig så ikke nøl med å flette inn denne tråden i den andre

Jeg er en relativt fersk sjåfør. Fyller 20 i april. Har A1 siden jeg var 16, som jeg oppgraderte til A tvert jeg fylte 18 (bil-lappen kom til vinteren når sykkeln havna i garasjen :( ) Suste rundt på en FZR400 til den ble forsøkt stjelt. De klarte ikke å få start på den, så de rulla den over kanten til nidelva i trondheim. Fikk forsikringspenger heldigvis, så er på jakt etter ny sykkel nå.

Siden jeg har hatt racing til nå, så tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt. Siden jeg fortsatt har et behov for å "herje fra meg", så tenkte jeg en SM sykkel hadde passet meg utmerket. Er altfor redd for å tippe med en kåpesykkel. Så en sykkel som er leken og tåler en smell faller godt i smak.

Sykkelen kommer kun til å bli brukt på vei. Aldri på bane

Så noen som har lyst til å dele sine erfaringer med SM sykkel på vei? Kostnader på vedlikehold, mulighet for lengre turer, driftskostnader, eventuelt en pekepinn til hvilken sykkel? Andre ting jeg bør tenke over før jeg bestemmer meg for SM?

Jeg er klar over at det varierer fra modell til modell, men er en generell pekepinn mulig?

Dette er ikke en tråd om hvilken sykkel jeg skal ha, heller OM jeg skal ha SM, men info om hva som er aktuelt er vel en fordel.
Tenker vel et sted mellom 20 - 40.000 er mulig, men er en fattiglus, så jo lavere jo bedre. Eldre sykkel er absolutt ikke utelukket.

Husqvarna TE610 Husky så meget interresant ut. Kom også over Suzuki DRZ, men Husqvarnaen falt mer i smak.

Tjolahopp.

EDIT: en annen fordel er at som MC-entusiast så er vinterkjøring meget lokkende :D
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: Supermotard på hvite skilt.

Post by IImilleniumII »

Melder meg på denne. Kan være intr. i en SM. DRZ virker fornuftig mtp servicer og kan virke som ett billig alternativ til ktm, aprilia og andre motarder..
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Supermotard på hvite skilt.

Post by knetrom »

Om det hjelper på svarene så henger jeg meg på her også; her er en gylden mulighet til å overbevise meg om at DRZ IKKE er en bra SM ;)

For meg virker den bra grunnet (lest og hørt, og snakket med en som eide en enduro DRZ):
-Lengre serviceintervaller enn jeg har sett på andre SM med skilt
-Du får de ganske billig om dagen
-Jeg liker utseendet på de, særlig i svart
-De er sterk nok til å kjøre på bakhjulet men ikke uten at du hjelper til, altså en fin nybegynnersykkel

Negativt:
-Aprilia SXV er så utrolig mye penere
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: Supermotard på hvite skilt.

Post by IImilleniumII »

Har hørt at SXV har mange barnesykdommer og er ustabil. Hvis det ikke var for det hadde jeg nok vurdert en SXV i stedet. Vet du hvor store serviceintervallene er på DRZ? Det eneste som trekker svært ned på DRZ er antall hk som er på rundt 40, men som helt sikkert er positivt for forsikringen.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Supermotard på hvite skilt.

Post by FV »

Å sammenligne en DR-Z med en SXV blir helt feil. Eneste likheten mellom disse syklene er at begge er såkalte supermotarder, altså krossykler med gatedekk. Likhetene slutter vel der.
Er du uerfaren og vil ha en pålitelig sykkel du kan pendle til jobb med samtidig som du vil dra litt wheelies så er nok DR-Z sykkelen for deg. Er du derimot villig til å skifte olje oftere enn folk skifter sokker, skru mer enn du kjører og betale dyrt for deler som ryker ofte så kjøper du SXV.
Om du vil ha begge deler så kjøper man vel Husaberg?
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Re: Supermotard på hvite skilt.

Post by vegsir »

Raga wrote:Hey.
Så noen som har lyst til å dele sine erfaringer med SM sykkel på vei? Kostnader på vedlikehold, mulighet for lengre turer, driftskostnader, eventuelt en pekepinn til hvilken sykkel? Andre ting jeg bør tenke over før jeg bestemmer meg for SM?
-olje/filterskift. under 200kr pr gang. på de råeste så gjøres dette hver 5-20t.
-drevsett ca 2000 byttes kanskje en gang i året. alt etter vedlikehold og kjørelengde.
-kjedespray 150kr for en boks osm holder kanskje et halvt år eller deromkring.
-bremseklosser. får du i de fleste prisklasser.
-samme med dekk kan regne fra ca 2000 og oppover for et sett med dekk.
-motoroverhaling 6000 og oppover.
tror jeg fikk med det viktigste da.

lengre turer skal gå greit så lenge du er klar for det. må regne med å bytte litt på hvilken rumpeball du sitter på og variere med å stå litt av og til. men går helt fint. nå har ikke jeg prøvd noe annet enn husaberg, men det funker kjempebra for meg.(den er forresten til salgs \:D/ )
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
Post Reply