Hva øve på til teoriprøva?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Hva øve på til teoriprøva?

Post by Kriz »

Bare noen tips av hva jeg burde lese og hva jeg burde lese på.. på forhånd takk :)
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Vikeplikt, førstehjelp (helt grunnleggende), Diverse kjøreteknikker (plassering i veibanen og slikt) er iallefall noe du kunne. Det er sikkert flere punkter som folk kan nevne her :roll:
Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Alt egentlig.
Øv deg hvertfall på å oppdage vikeplikter og andre ting på sånne "prøvebilder", veldig fort å overse noe på de.
Lær deg å tenke gjennom spørsmålene godt, tenk gjennom svarene du har markert, er de virkelig riktige? Se på de alternaltivene du ikke har markert, er det noe som ER riktig alikevel?

Ikke les på det du er 100% sikker på at du kan, les på det du vet du ikke kan, og hvertfall det du tror du kan.
Flere av feilene man får er på spørsmål man TROR man kan, det er dumt å stryke på noe du trodde du kunne. Så derfor leser du på alt for sikkerhets skyld. :wink:

På prøven vil du få spørsmål fra alle emnene, som f.eks. vikeplikt, førstehjelp og skilt.
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Les gjennom spørsmål og svaralternativer nøye før du svarer.

Husk at flere alternativer kan være riktige, men det kan like så godt komme 10 oppgaver etter hverandre hvor bare ett svaralternativ er riktig.

Tenk logisk, logisk, logisk.

Om du står fast ved en oppgave så lar du være å svare og går videre til neste.

Når du er ferdig med alle oppgavene går du igjennom alt på nytt fra begynnelsen av. Så kan du også tenke litt nøyere på de du ikke klarte ved første gjennomgang.

Skip for sikkerhets skyld gjennom en tredje gang for å sjekke at alt er slik du vil det skal være. Husk at det er 2 ukers karantene om du driter deg ut. Like greit å få det gjort skikkelig, så slipper man ihver4tfall å tenke på om det kunne vært gjort bedre.

Lykke til. Det går nok greit. Om somalere klarer det kan du.
User avatar
Trulso
Posts: 500
Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim

Post by Trulso »

Les igjenom vedleggende bakerst i boken, var dette jeg lærte mest av.. de som egentlig står i mc boken er slike ting som du klarer og tenke deg til selv, litt dårlig laget egentlig :?
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Boka er ferdig "uttenkt", de legger frem mange av de tankene som du selv skulle tenkt selv. Skrevet på en litt anna måte en norges lover og liknende bøker, der det kun står hva som ER lov, og hva som IKKE er lov.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Takker for hjelpen alle sammen... er det mye førstehjelp det er vel det jeg er mest usikker på.. får vel søke opp noen av medic sine topicer :)

R wrote: Skip for sikkerhets skyld gjennom en tredje gang for å sjekke at alt er slik du vil det skal være. Husk at det er 2 ukers karantene om du driter deg ut. Like greit å få det gjort skikkelig, så slipper man ihver4tfall å tenke på om det kunne vært gjort bedre.
Å feile er ikke noe valg... må klare det hvis jeg skal ta lappen i år så har mye press på meg
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

R wrote:Om somalere klarer det kan du.
Det var da utrolig rasistisk sagt.
V4 fun
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Kriz wrote:Å feile er ikke noe valg... må klare det hvis jeg skal ta lappen i år så har mye press på meg
I såfall anbefaler jeg følgende lover og forskrifter:
Vegtrafikkloven
Trafikkreglene

Om du virkelig vil lære alt:
kjøretøyforskriften
trafikkopplæring og førerprøve
skiltforskrifter (brukes sammen med Vegvesenets liste)
bruk av kjøretøy
krav til kjøretøy

For kjøretøy og førerkort er det stort sett bare MC-relaterte ting som er noen vits i å lese på. Fordelen med å lese reglene er at du får en bedre forståelse for logikken i forhold til om du bare leser tolkninger (som f.eks. opplæringsboken).

Aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk tro de er kjempelure når de har lest en eller annen tolkning, som de så ser et hull i, og så tror de f.eks. at de kan utnytte det for å unngå å bli straffet, eller at lovene forbyr noe som burde være lov, og at den derfor er idiotisk. Problemet er at hullene er der bare i tolkningene, og ikke i selve lovene, siden de stort sett er veldig godt formulert i forhold til å unngå slikt.
V4 fun
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Kosh wrote:
R wrote:Om somalere klarer det kan du.
Det var da utrolig rasistisk sagt.
Nei. Det er fakta, ikke rasistisk ment. Tro det eller ei.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

de snakker vel dårligere norsk enn oss da, er jo ikke noe rasistisk ved det :lol:
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Teoriprøven er ikke noen norskprøve, og man kan bruke tolk. En smart somaler vil klare den mye lettere enn en dum nordmann. Det er en større fordel å være smart enn å kunne norsk, så å si at selv en somaler kan klare det er å si at alle somalere er dumme.
V4 fun
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

eh hvis de sliter med å lese til prøva så blir det vel ikke så lett, helle ikke å lese spørsmålene... slutt å vær så ekstremt anti-rasistisk
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Kriz wrote:slutt å vær så ekstremt anti-rasistisk
Bedre å være ekstremt antirasistisk enn litt rasistisk.
V4 fun
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Kan vi ikke like godt slutte nå? :roll:
Post Reply