Sommarkler??

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
norjan
Posts: 9
Joined: 12 Aug 2007 18:54
MC: Yamaha Drag Star 1100 Classic
Location: Nordfjord

Sommarkler??

Post by norjan »

\:D/ Hei, og God Jul.
Må begynde å planlegge sommaren no. I den samanheng lurer eg på om nokon kjenner til lette/tynne køyrekler med godkjent beskyttelse? Har i dag gore tex jakke/bukse med for. Dette er for varmt å køyre i ein varm sommar dag. Ja eg veit eg kan take ut foret, men då vert kleda for store. Finst der gode, tynne køyrekler til sommarbruk?? :D
Drag Star
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sommarkler??

Post by tshansen »

Du får jo mye bra i skinn... de er jo forholdsvis tynn og gir god beskyttelse.

Kjører selv med skinndress, og når gradestokken kryper over 25 grader blir det jævlig varmt uansett hvordan du vrir og vender på det.
Men setter du sikkerhet i høysete er det ikke til å unngå at det blir varmt. :?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Sommarkler??

Post by Relax »

Jeg har en dress fra Halvarson i tekstil og uttagbart for. Vann & vinntett med for, og tynnere enn dongry klær uten for, men langt sikrere. Buksa har hofte & knær "pads" og jakka skulder, albue og rygg beskytter, CE godkjent osv.
Akkurat den dressen jeg har ,har gått ut, men jeg vet det finnes andre.

Det virker for meg opplagt at man går litt på bekosning av sikkerhet med tynn dress, men det er et valg man tar.
Tilbakelent, rolig kjøring på en cruiser og nesten aldri i veldig høye hastigher gjør at jeg synes det er okay for meg.
Er det mellom 5 - 20/22 C så kjører jeg i skinn, nærmer det seg 30 eller mer "dør" jeg i skinn og velger den tynne..men jeg kjører deretter ;) ( Hvertfall prøver....)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sommarkler??

Post by tshansen »

Jeg har selv tekstildress med innerklær jeg kan ta ut.

Men da sliter jeg med at alt som finnes av "beskyttelse" på knær, albuer, skuldrer osv ikke sitter slik de skal! Og klærne blir som trådstarter nevner alt for "stor".
Skulle da uhellet være ute vil jeg bare drømme om hvor disse beskyttelsene vrir seg hen. Kanskje i hverste fall tilogmed forværrer situasjonen :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jon
Posts: 5
Joined: 16 Apr 2009 13:50
MC: BMW K 1200 LT

Re: Sommarkler??

Post by Jon »

Er godt fornøyd med Lindstrands kamuflasjefargete. Kan ta av armer og bein. Praktisk ved lange stopp i varmen.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Sommarkler??

Post by ATWindsor »

Jeg har en dainese-jakke som er ekstremt luftig, svært nære å kjøre med t-skjorte temperaturmessig, den er så kjølig at det skal være ganske varmt i været før den ikke er ubehaglig kald. Bruker den med ryggskinne under, den har sikkert ikke like god sklimotstand som en skinnjakke, men har vanlige beskyttere, og i byen sklir man neppe så langt uansett. Den har store perforeriringer av et "metall"-gitter, men perforeringene er på de stedene der man er minst utsatt, rent sklimessig. Synes den fungerer meget godt. PS den er ikke i nærheten av vanttett.

Den heter forøvrig Dainese Zentex
Post Reply