Re: Kjøre i Toscana
Posted: 17 May 2009 16:09
TageSK wrote:[youtube]1Cb2Lz4UHeE[/youtube]
Han som arrangerte turen til Corsica har laget en liten video som gir en følelse av turen.
[TaSK]
TageSK wrote:[youtube]1Cb2Lz4UHeE[/youtube]
Han som arrangerte turen til Corsica har laget en liten video som gir en følelse av turen.
[TaSK]
Se der - det er godt det er noen som kan sine ting! Takker!inunf wrote:TageSK wrote:[youtube]1Cb2Lz4UHeE[/youtube]
Han som arrangerte turen til Corsica har laget en liten video som gir en følelse av turen.
[TaSK]
Kriston wrote:Ikke bra! Hvordan gikk det med sykkelen?
Fredag skal Hustruen og jeg til en bby som heter Foggia - dit er det 600 km. Kjjører ned på Autostrada, og da holder vi ca 140 km/t. Hadde det ikke vært for det hadde jeg fått det plugget. Men fordi jeg tidvis kjører i høye hastigheter, og med mye last (vi blir nok ca 500 kg til helgen) svelger jeg det der med 100 euro.AJ_Twin wrote:Koster litt å få dekket plugget, men ikke verre enn at det lønner seg når det kun har gått noen få tusen...
Gulp - skal kaste meg over den der! Minus to poeng for den derOla M wrote:Som lidenskaplig flynerd er det alltid stilig å høre slike historier, tillater meg å pirke på skrivefeilen F-38E, jagerflyene het P- (for pursuit) i de dager.
Man kan lure på hvordan Tyskland kunne bli så mektig at hele verden måtte slå seg sammen for å overvinne dem. Man kan se på kartet, og konkludere med at det virker ganske stort, det landet der. Men hvor stort det faktisk er, hvor fruktbart det er, hvilke bunnløse ressurser det landet kan trekke på, se det får man bare grep om man reiser fra Kiel til Bregenz eller Basel. Om man på en dag eller to lar det hele passere i revy. Om man greier å se de store fruktbare slettene som det de er, ikke bare se på hvor vakre frukttrærne og kornåkrene er. Man må la det man ser synke inn. Og i 180 km/t ser man andre ting enn man ser når man kjører i 35 km/t.Ola M wrote:Det du skriver om å se på skog istedenfor trær når man kjører motorvei var utrolig motiverende på en litt uventet måte. Jeg elsker "the low road", men kanskje har jeg slukt myten om motorsykkelen på de smale svingete veier litt for lett. Det er jo noe med følelsen av Reise (med stor R) som man virkelig kjenner når triptelleren virkelig klikker unna. Kanskje minner det litt om det å reise med tog, bortsett fra den fundamentale forskjellen - man er en transportmaskin i seg selv, ikke ombord i en!
Nå ser jeg mye lysere på transportetappen gjennom Tyskland om en måneds tid!
Absolutt! Det mest håndfaste er grenseoverganger; hvorfor er de akkurat her? Naturligvis, om du ikke kjører gjennom Sveits er det ikke lenger noen grenseoverganger å se; føles veldig rart (grensen mellom Italia og Frankrike er på en 50 meter lang strekke mellom to tunneller; om du ikke følger nøye med ser du ikke engang skiltet).Ola M wrote:Tror jeg skal friske godt opp på Europeisk historie før turen, det vil nok krydre opplevelsen bra.
Når jeg greier 187 km/t med min GS må vel du greie minst like mye på din GSX. En sykkel med X må da være raskere enn en uten!Ola M wrote:Om jeg klarer å vri 180 km/t ut av GSXen og hvor komfortabelt det blir er en annen sak. Får håpe nettoresultatet blir det samme om Alpene nærmer seg 35 km/t saktere.
Når du er på Stelvio er ikke Cortina langt unna. Derfra kjører du vestover mot Trentino (over Dolomittene). Det er en fantastisk tur!Ola M wrote:Apropos Alpene, har du en definitv rute å anbefale? Jeg planlegger foreløpig slik at en dag er satt av kun til Alpekryssing slik at det blir litt muligheter til omveier og sikksakking. Stelvio er det eneste jeg vet som er et must, ikke så nøye om andre pass er bedre/finere - et bilde av sykkelen på toppen der kommer til å sikre med et par tusen i merverdi i den eventuelle salgsannonsen.
Absolutt!Ola M wrote:Jeg gjør det uansett på den mest fornuftige måten. Legger ti planer, bestiller båtbillett på begynnelse og slutten av to ukers ferie, kjører langt i begynnelsen og så justerer omfang og velger neste plan etter erfaring og opplevelse- enten blir det langt eller så blir det ikke så langt. Enig i idéen?