Page 8 of 10

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 17 May 2009 16:09
by inunf
TageSK wrote:[youtube]1Cb2Lz4UHeE[/youtube]
Han som arrangerte turen til Corsica har laget en liten video som gir en følelse av turen.

[TaSK]

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 17 May 2009 23:46
by TageSK
inunf wrote:
TageSK wrote:[youtube]1Cb2Lz4UHeE[/youtube]
Han som arrangerte turen til Corsica har laget en liten video som gir en følelse av turen.

[TaSK]
Se der - det er godt det er noen som kan sine ting! Takker!

Det som er av interesse er vel omlag 1:40 ut i filmen - hvor Bamsefar viser at han kjøre på grus i godt driv.
Naturligvis, noen minutter senere ligger han med nesen i grusen :shock:

[TaSK]

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 18 May 2009 00:10
by Kriston
Ikke bra! Hvordan gikk det med sykkelen?

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 18 May 2009 09:02
by TageSK
Kriston wrote:Ikke bra! Hvordan gikk det med sykkelen?
Image
Som du ser har jeg beskyttet sylindrene en smule. Og tåkelyset er truket litt inn, og du ser at det ikke er nedi bakken her.
Dette viser forresten ikke et fall, men at jeg "plasserte" sykkelen horisontalt (husk: Definisjonen av fall er at det er separasjon!).

Uansett - noen skraper på ene kofferten (den som ble brukt som plog), ikke mer lakk igjen på motorvernet (men det var jo godt oppskrapet
fra før, og at det rant ut masse olje fra gaffelen fordi sim-ringen ikke er helt god, bortsett fra det var det bare en hyggelig opplevelse.
Slikt må man ta med godt humør.

Hadde jeg ikke hatt en R115GS, da hadde nok pipen hatt en annen lyd (men da hadde jeg heller ikke forsøkt meg på den stien der)

ca 300 km i Garfagnana i går på 17. mai.

[TaSK]

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 09 Jun 2009 11:21
by TageSK
Image
Sukk. Dette dekket har bare gått 5.000 km. Vanligvis kjører jeg minst 15.000 på et Tourance, så her er det penger
rett ut av vinduet.

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 09 Jun 2009 20:33
by TageSK
AJ_Twin wrote:Koster litt å få dekket plugget, men ikke verre enn at det lønner seg når det kun har gått noen få tusen...
Fredag skal Hustruen og jeg til en bby som heter Foggia - dit er det 600 km. Kjjører ned på Autostrada, og da holder vi ca 140 km/t. Hadde det ikke vært for det hadde jeg fått det plugget. Men fordi jeg tidvis kjører i høye hastigheter, og med mye last (vi blir nok ca 500 kg til helgen) svelger jeg det der med 100 euro.

Sukk.

[TaSK]

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 21 Jun 2009 15:54
by TageSK
Første del av vår helgetur til Puglia er her.

666 km denne første dagen.

[TaSK]

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 21 Jun 2009 20:19
by Ola M
Veldig stilig med bokresearch! Som lidenskaplig flynerd er det alltid stilig å høre slike historier, tillater meg å pirke på skrivefeilen F-38E, jagerflyene het P- (for pursuit) i de dager. :)

Det du skriver om å se på skog istedenfor trær når man kjører motorvei var utrolig motiverende på en litt uventet måte. Jeg elsker "the low road", men kanskje har jeg slukt myten om motorsykkelen på de smale svingete veier litt for lett. Det er jo noe med følelsen av Reise (med stor R) som man virkelig kjenner når triptelleren virkelig klikker unna. Kanskje minner det litt om det å reise med tog, bortsett fra den fundamentale forskjellen - man er en transportmaskin i seg selv, ikke ombord i en!

Nå ser jeg mye lysere på transportetappen gjennom Tyskland om en måneds tid!

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 21 Jun 2009 23:37
by TageSK
Ola M wrote:Som lidenskaplig flynerd er det alltid stilig å høre slike historier, tillater meg å pirke på skrivefeilen F-38E, jagerflyene het P- (for pursuit) i de dager. :)
Gulp - skal kaste meg over den der! Minus to poeng for den der :shock:
Ola M wrote:Det du skriver om å se på skog istedenfor trær når man kjører motorvei var utrolig motiverende på en litt uventet måte. Jeg elsker "the low road", men kanskje har jeg slukt myten om motorsykkelen på de smale svingete veier litt for lett. Det er jo noe med følelsen av Reise (med stor R) som man virkelig kjenner når triptelleren virkelig klikker unna. Kanskje minner det litt om det å reise med tog, bortsett fra den fundamentale forskjellen - man er en transportmaskin i seg selv, ikke ombord i en!

Nå ser jeg mye lysere på transportetappen gjennom Tyskland om en måneds tid!
Man kan lure på hvordan Tyskland kunne bli så mektig at hele verden måtte slå seg sammen for å overvinne dem. Man kan se på kartet, og konkludere med at det virker ganske stort, det landet der. Men hvor stort det faktisk er, hvor fruktbart det er, hvilke bunnløse ressurser det landet kan trekke på, se det får man bare grep om man reiser fra Kiel til Bregenz eller Basel. Om man på en dag eller to lar det hele passere i revy. Om man greier å se de store fruktbare slettene som det de er, ikke bare se på hvor vakre frukttrærne og kornåkrene er. Man må la det man ser synke inn. Og i 180 km/t ser man andre ting enn man ser når man kjører i 35 km/t.

Moseldalen kan være så flott det bare vil, og det kan være så mange svinger i Swartswald som bare det, men det er noe annet (og vakker natur, det har vi mer enn nok av i Norge!). Om du kjører tusen ganger opp og ned Mosel, ser du ikke hvor stort Tyskland er. Uansett hvor sakte du kjører.

For meg, å nærme meg Munchen, og se Alpene reise seg ufattelig store, det gir en håndfast følelse av hvor stort skillet er mellom nord- og sør-Europa. Og det er Alpenes enormhet (om det er et norsk ord) som er den fysiske manifestasjonen av det skillet. Om du nærmer det Munchen til fots er det enda tre uker til du ser en oppoverbakke. Når Munchen nærmer seg i 180 km/t, da ser du i løpet av en halvtime at du nærmer deg et skille. Et (nærmest) uoverstigelig skille.

Men, naturligvis, å ene og alene tilbringe livet i 180 km/t er like ensformig som ene og alene tilbringe det i 35 km/t.

Livet er variasjon. Skog er ikke dårligere enn trær!

[TaSK]

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 22 Jun 2009 00:55
by Ola M
Fin filosofi! Som man kan ane litt av rapportteksten min har det vokst fram en betydelig interesse for geografi og geologi i meg, man ser jo litt annerledes på planeten vår fra en sykkelsal. Kulturen og historien vokser jo frem av landskapet, lokal ressurser og ferdselsmuligheter er jo store faktorer i hvorfor noen land blir store makter mens andre blir småfisk. Nettopp denne håndfaste følelsen av landets form og innhold er veldig vanedannende. Et slags mentalt fugleperspektiv, men allikevel sett fra bakken. Tror jeg skal friske godt opp på Europeisk historie før turen, det vil nok krydre opplevelsen bra.

Om jeg klarer å vri 180 km/t ut av GSXen og hvor komfortabelt det blir er en annen sak. Får håpe nettoresultatet blir det samme om Alpene nærmer seg 35 km/t saktere. :D

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 22 Jun 2009 09:57
by TageSK
Ola M wrote:Tror jeg skal friske godt opp på Europeisk historie før turen, det vil nok krydre opplevelsen bra.
Absolutt! Det mest håndfaste er grenseoverganger; hvorfor er de akkurat her? Naturligvis, om du ikke kjører gjennom Sveits er det ikke lenger noen grenseoverganger å se; føles veldig rart (grensen mellom Italia og Frankrike er på en 50 meter lang strekke mellom to tunneller; om du ikke følger nøye med ser du ikke engang skiltet).

Som sagt før; For meg er Alpene både fysisk og konseptuellt store. Dersom du komer over Brennerpasset (eller deromkring) kan du ikke unngå å legge merke til at alle byene har to navn; Ett tysk og ett italiensk. Det er historiske og geografiske årsaker til at det er slik. En følelse av hvorfor Italia mente at Alto Adige (også kalt Sud Tyrol) burde tilhøre Italia får man best når man får en følelse av geografien i området. At det skulle tilhøre Østerrike virker helt feil.
Og om du svinger til høyre efter brenner og ender opp i Dolomittene, da har de også der skilt på to språk. Det ene er Italiensk, det andre er Ladino. Hvorfor de ikke snakker Italiensk i Dolomittene er det både historiske og geografiske årsaker til.

Et Cetera.

Uansett: Du har mye å glede deg til!

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Ola M wrote:Om jeg klarer å vri 180 km/t ut av GSXen og hvor komfortabelt det blir er en annen sak. Får håpe nettoresultatet blir det samme om Alpene nærmer seg 35 km/t saktere. :D
Når jeg greier 187 km/t med min GS må vel du greie minst like mye på din GSX. En sykkel med X må da være raskere enn en uten!
Komfortabelt er det ikke! Men man blir veldig full av adneralin (hvordan nå det ordet staves), hvilket er en opplevelse i seg selv :shock:

Om du greier å la være å se hvor fort sykkelen din går, da blir jeg imponert over din selvkontroll. Pump dekkene dine mye hardere enn du er vant til fra Norge :twisted:

Filmen viser hvordan det er å kjøre i 187 km/t. Mye å si om det, men kjedelig er ikke et passende ord.

Jeg har nettopp oppdaget at jeg har veldig mye dyr vin i boden. Jeg drikker nesten utelukende hverdagsvin. Så om du har forslag til menyer som passer til Amarone, Brunello og Barolo har jeg både kjøkken og, som sagt, vin.
Velkommen skal du være!

[TaSK]

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 22 Jun 2009 12:38
by Ola M
Jo lenger bak i alfabetet bokstavene er, jo raskere skal det jo være. :-k Har litt fintuning av forgassere igjen, skal jo klare 210 i følge brosjyren, vi får se...

Apropos Alpene, har du en definitv rute å anbefale? Jeg planlegger foreløpig slik at en dag er satt av kun til Alpekryssing slik at det blir litt muligheter til omveier og sikksakking. Stelvio er det eneste jeg vet som er et must, ikke så nøye om andre pass er bedre/finere - et bilde av sykkelen på toppen der kommer til å sikre med et par tusen i merverdi i den eventuelle salgsannonsen. :)

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 22 Jun 2009 20:08
by TageSK
Ola M wrote:Apropos Alpene, har du en definitv rute å anbefale? Jeg planlegger foreløpig slik at en dag er satt av kun til Alpekryssing slik at det blir litt muligheter til omveier og sikksakking. Stelvio er det eneste jeg vet som er et must, ikke så nøye om andre pass er bedre/finere - et bilde av sykkelen på toppen der kommer til å sikre med et par tusen i merverdi i den eventuelle salgsannonsen. :)
Når du er på Stelvio er ikke Cortina langt unna. Derfra kjører du vestover mot Trentino (over Dolomittene). Det er en fantastisk tur!
En (eldgammel) turbeskrivelse er å finne her.

[TaSK]

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 24 Jun 2009 00:38
by Ola M
Godt forslag! Etter å ha lest mye og mer skjønner jeg vel at jeg ikke får gjort alt som man helst ville ha gjort når man er der. Et spørsmål til, sånn for planleggingens skyld; hvor mange dager bruker man mellom Hirtshals i Danmark og Toscana via Alpene? Jeg har beregnet fire hele dager, dvs kjører fra Danmark om morgenen 21 juli, gjør 1000 km på Autobahn til Darmstadt (der jeg overnatter hos en bekjent), så til Alpene neste dag, så opplevelsesdagen den 23 juli og så ankomst den 24. Tror du jeg klarer det en dag før uten å være veldig Iron Butt eller er det en fin og realistisk plan?

Jeg gjør det uansett på den mest fornuftige måten. Legger ti planer, bestiller båtbillett på begynnelse og slutten av to ukers ferie, kjører langt i begynnelsen og så justerer omfang og velger neste plan etter erfaring og opplevelse- enten blir det langt eller så blir det ikke så langt. Enig i idéen?

Re: Kjøre i Toscana

Posted: 25 Jun 2009 08:37
by TageSK
Ola M wrote:Jeg gjør det uansett på den mest fornuftige måten. Legger ti planer, bestiller båtbillett på begynnelse og slutten av to ukers ferie, kjører langt i begynnelsen og så justerer omfang og velger neste plan etter erfaring og opplevelse- enten blir det langt eller så blir det ikke så langt. Enig i idéen?
Absolutt!

Ellers er et første utgast av andre dagen i Puglia klar, her.

[TaSK]