Innkjøring av yz250

Prat om ATV og Cross
Post Reply
yz250f
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2008 23:45
MC: Yamaha YZ250F

Innkjøring av yz250

Post by yz250f »

Hei folkens!

Etter at jeg ble lei av dette gatebilstresset og trimming av bil bestemte jeg meg for å selge hele greia og heller kjøpe meg en crosser. Valget falt da på en sprell ny Yamaha YZ250F,. Det skal sies at dette er min første crosser og at jeg ikke har lappen på mc osv. Men motor og kjøring på bane har jeg god erfaring med.

Så igår hentet jeg ut sykkelen og fyrte opp galskapen. I min iver over å ha kjøpt meg crosser ble jeg litt i overkant ivrig etter å kjøre. Kjørte rundt i et grustak og koste meg. Så kom jeg brått på at jeg må da kjøre inn sykkelen, hva pokker tenker jeg på!? :roll:
Kjørte såpass lenge at kneèt på eksosanlegget begynte å skifte litt farge.

Har jeg driti BIGTIME på leggen her eller? :?

Mvh
Nervøs førstegangskjøper av crosser
Anders95
Posts: 38
Joined: 17 Sep 2008 19:55
MC: Honda CBR 125 '11
2012: 1600km
Location: Knarvik, Hordaland

Re: Innkjøring av yz250

Post by Anders95 »

trur ikkje potta er kale med. men husk å bytt olje til motoren etter 5t
Anders95
Posts: 38
Joined: 17 Sep 2008 19:55
MC: Honda CBR 125 '11
2012: 1600km
Location: Knarvik, Hordaland

Re: Innkjøring av yz250

Post by Anders95 »

yz250f wrote:Hei folkens!

Etter at jeg ble lei av dette gatebilstresset og trimming av bil bestemte jeg meg for å selge hele greia og heller kjøpe meg en crosser. Valget falt da på en sprell ny Yamaha YZ250F,. Det skal sies at dette er min første crosser og at jeg ikke har lappen på mc osv. Men motor og kjøring på bane har jeg god erfaring med.

Så igår hentet jeg ut sykkelen og fyrte opp galskapen. I min iver over å ha kjøpt meg crosser ble jeg litt i overkant ivrig etter å kjøre. Kjørte rundt i et grustak og koste meg. Så kom jeg brått på at jeg må da kjøre inn sykkelen, hva pokker tenker jeg på!? :roll:
Kjørte såpass lenge at kneèt på eksosanlegget begynte å skifte litt farge.

Har jeg driti BIGTIME på leggen her eller? :?

Mvh
Nervøs førstegangskjøper av crosser
det trur eg går bra men husk olje etter 5 t
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Innkjøring av yz250

Post by MowZ »

Det burde gå greit, mulig du evt får noe midre effekt ut av den men...
BMW S1000RR, Simply the best!
yz250f
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2008 23:45
MC: Yamaha YZ250F

Re: Innkjøring av yz250

Post by yz250f »

ok det var bra!

Siden jeg er rimelig fersk i dette gamet så merker jeg nok fint lite til om det blir litt mindre effekt :lol:

Hva slags olje anbefales?
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Innkjøring av yz250

Post by FV »

MowZ wrote:Det burde gå greit, mulig du evt får noe midre effekt ut av den men...
Jeg tror du tar feil.
Har lest litt om dette med innkjøring rundtom på nettet, å det viser seg at sykler som kjøres inn hardt får en høyere effekt og mindre sotede stempler. Varigheten på stempel blir nok redusert, men akkuratt dette er jo ikke noe problem med tanke på at du har en sykkel som man bør skifte stempel ofte.
Regner med det er 4-takter du har kjøpt?
Anders95
Posts: 38
Joined: 17 Sep 2008 19:55
MC: Honda CBR 125 '11
2012: 1600km
Location: Knarvik, Hordaland

Re: Innkjøring av yz250

Post by Anders95 »

yz250f wrote:ok det var bra!

Siden jeg er rimelig fersk i dette gamet så merker jeg nok fint lite til om det blir litt mindre effekt :lol:

Hva slags olje anbefales?

les boka du fekk med men eg brukte sae-30 på min tt-r 125
yz250f
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2008 23:45
MC: Yamaha YZ250F

Re: Innkjøring av yz250

Post by yz250f »

FV wrote:
MowZ wrote:Det burde gå greit, mulig du evt får noe midre effekt ut av den men...
Jeg tror du tar feil.
Har lest litt om dette med innkjøring rundtom på nettet, å det viser seg at sykler som kjøres inn hardt får en høyere effekt og mindre sotede stempler. Varigheten på stempel blir nok redusert, men akkuratt dette er jo ikke noe problem med tanke på at du har en sykkel som man bør skifte stempel ofte.
Regner med det er 4-takter du har kjøpt?
Det er 4-takter ja. Det skal vel ikke skiftes stempel _så_ ofte som det høres ut til på deg. 50 timer er hva jeg har hørt.
Husk at jeg er fersk i gamet og driver kun med morsjonskjøring om man kan kalle det for det. Tipper stempelet holder mere enn 50 timer også med min kjøring.
Bytter man forøvrig konsekvent stempel etter 50 timer eller er dette noe man merker!?
User avatar
mekkern
Posts: 5137
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Innkjøring av yz250

Post by mekkern »

når stemplet sprekker og ramler i biter og råden står ut av blokka er det for sent og det bør du merke ja... ;-)

ikke effekten som er prob men matrialtretthet....
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Innkjøring av yz250

Post by FV »

Jeg er enig med deg, om boka sier 50 timer så bør det ikke være noe problem å dra 65-70 ved mosjonskjøring.
Men husk ventilene også da, hva sier boka om sjekk av disse?
yz250f
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2008 23:45
MC: Yamaha YZ250F

Re: Innkjøring av yz250

Post by yz250f »

mekkern wrote:når stemplet sprekker og ramler i biter og råden står ut av blokka er det for sent og det bør du merke ja... ;-)

ikke effekten som er prob men matrialtretthet....
hehe.. tipper jeg merker det rimelig greit ja. :lol:
Post Reply