Akkurat som Ashland og Freddy123 var jeg på Rustløseren til Senior MC på rudskogen den 1 mai.
Begjynte å bli en stund siden jeg sist var på Rudskogen, grunnet problemen med sykkel forrige sesong, så jeg så frem til dette som en liten unge ser frem til bursdagen sin
Vis av erfaring fra 2015 når jeg var på Rustløseren forrige gang tenkte jeg å komme frem i god tid til åpningen kl 12 så jeg satte av hjemme fra sånn ca 9,30 med 2 timer vei enlig Google Maps. Det var 4-5 grader og sol hjemme men etter kommet meg forbi Mjøndalen på E134 ble det overskyet og jeg begjynte å føle meg kald men presset på, kjørte i skinndressen var tross allt tid for banekjøring
. Det kalde varte helt til jeg kom meg ut på andre siden oslofjordtunnelen og tog meg en kjapp pause, tok ca 30 sekunder å få varmen tilbake.
Resten av turen og dagen var fra blå himmel og sol
Kom frem til Rudskogen litt før 11.30 og grinden var lukke med en god del sykler foran, hmm viste seg at det åpnet grinden kl 12 og ikke selve registreringen. Fant Freddy123 og slo av en prat mens vi ventet på kl. JEg tror de åponet grinden sånn ca 12.02 eller noe, men det ble mye bevegelse når de åpnet og alle ville komme seg inn.
Siden min gamle Tuono som i vognkortet var listet med 105db og den ble målt på 94-98db ved mine tidligere turer på Rudskogen var jeg litt nervøs for hvordan den nye som er oppført med 107db i vognkortet ville ta seg ut. Heldig? for meg så var det tatt en besluttning om at de med orginalanlegg ikke trengte å støymåle
men jeg er rimelig sikker på den ville klart det men nok på det berømte håret da.
Som andre nevt er opplegget slik at ca halve dagen er egnet till kjøretekniske øvelser som brems, unnamanøver og serpentinkjøring. Personlig har jeg alltid likt bremse og unnamanøveren. Det viste seg fort hvor rusten jeg var etter å ikke ha kjørt skikkelig på en hel sesong og hverkenbrems eller unnamanøveren gikk like knirkefritt som forrige gang. Veldig greit og bli obs på det selv, ikke det at jeg gjorde feil eller dårlig men det er de der små tingene som en fort "glemmer".
Andre halve delen av dagen er sporvalg a.k.a banekjøring. Nytt for i år er at det nå er oppdelt i moduler som bygger videre på modul 1-4 i førerutviklingskurset til SeniorMC. Så modul 4-7 er på Rudskogen og siden detta var nytt for i år var det egentlig som tidligere da de infører dette i år.
Da jeg ikke kjørt noe særlig i 2016 og like å heller føler meg snabb i en langsom gruppe en motsatt
var jeg melkdt in i hva som ble modul 5. Jeg kunne nok helt sikker vært i modul 6 men sånn er det.
Modul 5 gruppen var den desidert største hvilket innebærer "kø" på banen hvis du er uheldig dog klarte jeg meg greit fra det.
Selve banekjøringen følte jeg ikke at jeg "mistet" noe mot sist og jeg fokuserte mest på å få opp fart i svingene med godt driv og jeg kan godt merke det økte dreimomentet i mellomregistret på 1100 vs 1000 Tuonoen.
Dette ledde til at jeg rimelig raskt var raskere en de som låg forran meg i svingene, en 1290SD og en Gixxer, dog dro de fra meg en bit inn på rettstrekken, i ettter kant kom jeg på at jeg rullet på gassen som på veien (dvs ikke bånn gass i utgangen), men så fort det var svinger igjen lå jeg på bakhjulet dems. I denne gruppen er det bare lov å¨foreta forbikjøring på de 2 rettstrekken.
PÅ siste passet følte jeg meg så pass sikker på stosvingen som leder ut på start/mål strekken at jeg fikk betydelig bedre utgang fra svingen og klarte da at vare klar med førbikjøring før halve rettstrekken
"klarte" ikke å komme over tidliger toppfart men jeg er rimelig sikker på at en evt. runde tid ville vært betydelig bedre siden svingene satt mye bedre. Da jeg ikke tidlige har hatt telemtri fra sykkelen vet jeg ikke om jeg hadde mer eller mindre lean angle denne gang, men jeg brukte mye mer plassering av kroppen denne gang, så det stod 40 grader lean angle så ett stykke igjen til motogp
.,
Nå til tå "mistak" på banekjøringen av meg:
Da jeg var så lei av at den 1290SD og Gixxeren dro fra meg gunnet jeg på for å ta en av de og kom da til å kjøre mellom 1290SD og en instruktør, litt før nærme til instruktøren, så jeg fikk meg en tilsnakk (ikke så alvorlig og jeg var bevist på feilet når det skjedde) og det andre var forbikjrøing på gul flagg. De har fra i år skjermer som viser flagg(blinker med lys) og ikke bare personer med fysisk flagg så når horna kom ut noterte jeg meg ikke disse skjermene (ennå en ting å være obs på og godt å være obs på å bruke periferisyn til å oppfatte andre ting).
Allt i allt en ekstremt hyggelig, nyttig og ekstremt morsom dag men bonus av å møte Freddy123 og Ashland igjen.
Ble noen bilder som ligger på sosialmedia (instagram og facebook og jeg gidder ikke finne lenkene da det ikke var så veldig gode bilder).
Så nå skal jeg bare få anledning å ta meg dit noen torsdager i ølået av sommeren og satse på å få anledning for ACR og Våler neste år kanskje.