Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
-
- Posts: 415
- Joined: 23 May 2005 22:56
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke) og kalle V-motorer for V-motorer, uavhengig av hvilken vei V'en står...
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Ikke V-inkel, men vink-L
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! - BLOGGEN -
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! - BLOGGEN -
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Jeg vet forskjell på rekke og rad, men linje blir vel da på skrå?AJ_Twin wrote:.. .eller at de står på linje... som de gjerne sier utlandet --> inline twin, inline triple og inline foursylinder... ?Fidel wrote:Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke)...
AJ.. er rekkefirer og linjefirer da det samme? Bare at du velger å oversette line med linje istedet for rekke?
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Hva med å innføre begrep som 'ved siden av hverandre, tett inntil-parallell-2'er' ? (3'er og firer for den saks skyld) av hensyn til de som ikke forstår hva en rekkemotor er
Halle
- mekkern
- Posts: 5141
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
stjærnemotor blir vel sirkelmotor da,,,,eller flatsirkelmotor,,,
-
- Posts: 415
- Joined: 23 May 2005 22:56
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
"In line" kan like gjerne oversettes med "på rekke" også.AJ_Twin wrote:.. .eller at de står på linje... som de gjerne sier utlandet --> inline twin, inline triple og inline foursylinder... ?Fidel wrote:Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke)...
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Nei, hvorfor det?AJ_Twin wrote: Glemt nå gjerne alt jeg har skrevet om linjetoere, linjetreere, linjefirere og linjeseksere for den saks skyld i tillegg til V(inkel)motorer og flattoere...
Det er jo nettopp det som er kult da, at akkurat har engasjert en hel haug med folk på forumet.
Og det er nettopp for det du sier; Vi har lite å ta oss til.
Noen må jo lage litt liv og røre her, eller hva?
Jeg selv er for makelig anlagt om dagen, så jeg surrer bare sånn passe overfladisk og akkurat passe ikke-seriøs til å skrive noe som helst fornuftig.
Og foreløbig er det bare du som har klart å fått meg til å skrive så mye i den modusen jeg er i nå (og har vært en stund).
Det er et kompliment!
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! - BLOGGEN -
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
JA!!! Det må du gjøre!!!! Prøv flere også da! (nytt gammelt, el flere modeller.)
Får jeg bli med?
Ha det gøy da!
Regner med å høre følelsene og reflkesjonene etter prøvekjøringen?
Får jeg bli med?
Ha det gøy da!
Regner med å høre følelsene og reflkesjonene etter prøvekjøringen?
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! - BLOGGEN -
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Guzzi elskere står ikke i veien for å lage choppere heller. Her er et par;
Jenter;
Hvite frynser?
Eller en rosa chopper?
Eller "bare" en nostalgiker?
Og andre "glidere";
Og til slutt en skuter;
Jenter;
Hvite frynser?
Eller en rosa chopper?
Eller "bare" en nostalgiker?
Og andre "glidere";
Og til slutt en skuter;
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! - BLOGGEN -
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Ingen tvil om at MG kan produsere perler. Men de choppersakene ville ikke jeg blitt sett sammen med iallefall.
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Men det hadde vært gøy å kjørt inn på Grava med den og parkert midt i Harleyene. Lurer på hvor mye oppmerksomhet en Guzzi custom-chopper ville fått jeg...
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! - BLOGGEN -
-
- Posts: 415
- Joined: 23 May 2005 22:56
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Hey! Otto Cilindri (8 sylindre) er en klassiker! Den er på listen over Verdens Ti Viktigste Motorsykler og greier, og skal omtales med respekt og ærbødighet
Sykkelen var ansett som et mesterverk dengang, og det er grunn til å la seg imponere selv i dag. Jeg så motoren på Guzzi-museet i Mandello i vår. Vakkert er bare fornavnet
Sykkelen var ansett som et mesterverk dengang, og det er grunn til å la seg imponere selv i dag. Jeg så motoren på Guzzi-museet i Mandello i vår. Vakkert er bare fornavnet
-
- Posts: 415
- Joined: 23 May 2005 22:56
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?
Du har rett - Otto Cilindri var ekstremt krevende, og var det siste Guzzi gjorde før de la opp racing på slutten av 50-tallet.
Mht Benelli/MG: Den historien er ikke ukjent. Bare mindre kjent. Begge selskapene (pluss Maserati) ble kjøpt av Alejandro De Tomaso i 1973. Han mente verden hadde behov for flere multisylindrede motorsykler (han hadde selvsagt observert hvilken suksess Honda hadde med sin dengang banebrytende CB 750). I og med at De Tomaso nå hadde fabrikk både i Pesaro (Benelli) og Mandello del Lario (Guzzi) kunne han produsere litt av hvert. Det ble skrudd sammen 4-sylindrede Benelli'er og Guzzi'er som i prinsippet var samme sykkel, bare med forskjellige merker på tanken. 500'n ble skrudd sammen av Benelli, 350'n (og senere 350 GTS og 400 GTS) ble skrudd sammen av Guzzi. Konstruksjonen var imidlertid Benellis - Guzzi hadde (med unntak av Otto Cilindri og et par andre eksperimentmodeller) lite kunnskap om annet enn singel og twin. De firesylindrede maskinene ble ingen salgssuksess, og mange mener De Tomasos bare tappet mc-fabrikkene for midler for å bygge De Tomaso Pantera og andre lekkerbiler. Men det er ikke helt sant, for økonomien bedret seg jevnt og trutt under De Tomaso. Selv de firesylindrede u-Guzziene bidro til gode inntekter, og Guzzi fikk frem legendariske sportstwinner som 850 Le Mans-serien. Guzzi/Benelli produserte også den første lette 4-sylindrede serieproduserte maskinen, en 254 (som egenlig var en 231 ccm). Den ble imidlertid definitivt ingen salgssuksess, og forsvant kjapt fra katalogene. Guzzi produserte før øvrig også en 2-takt parallelltwin på 250 ccm. Den var også kortlivet. "Alle" ville bare ha 4-takt twin fra Guzzi.
De STORE Benelliene som kom senere ble for øvrig produsert i Pesaro, ikke Mandello. Og den økonomiske veksten under De Tomaso stagnerte opp gjennom 80-tallet og forvitret helt i 1993, men det er en annen historie.
1977 Moto Guzzi 254
1974 Moto Guzzi 350 GTS. Legg merke til designlikheten med Honda CB750.
1974 Moto Guzzi 400 GTS
1974 Benelli 500 Quattro
Mht Benelli/MG: Den historien er ikke ukjent. Bare mindre kjent. Begge selskapene (pluss Maserati) ble kjøpt av Alejandro De Tomaso i 1973. Han mente verden hadde behov for flere multisylindrede motorsykler (han hadde selvsagt observert hvilken suksess Honda hadde med sin dengang banebrytende CB 750). I og med at De Tomaso nå hadde fabrikk både i Pesaro (Benelli) og Mandello del Lario (Guzzi) kunne han produsere litt av hvert. Det ble skrudd sammen 4-sylindrede Benelli'er og Guzzi'er som i prinsippet var samme sykkel, bare med forskjellige merker på tanken. 500'n ble skrudd sammen av Benelli, 350'n (og senere 350 GTS og 400 GTS) ble skrudd sammen av Guzzi. Konstruksjonen var imidlertid Benellis - Guzzi hadde (med unntak av Otto Cilindri og et par andre eksperimentmodeller) lite kunnskap om annet enn singel og twin. De firesylindrede maskinene ble ingen salgssuksess, og mange mener De Tomasos bare tappet mc-fabrikkene for midler for å bygge De Tomaso Pantera og andre lekkerbiler. Men det er ikke helt sant, for økonomien bedret seg jevnt og trutt under De Tomaso. Selv de firesylindrede u-Guzziene bidro til gode inntekter, og Guzzi fikk frem legendariske sportstwinner som 850 Le Mans-serien. Guzzi/Benelli produserte også den første lette 4-sylindrede serieproduserte maskinen, en 254 (som egenlig var en 231 ccm). Den ble imidlertid definitivt ingen salgssuksess, og forsvant kjapt fra katalogene. Guzzi produserte før øvrig også en 2-takt parallelltwin på 250 ccm. Den var også kortlivet. "Alle" ville bare ha 4-takt twin fra Guzzi.
De STORE Benelliene som kom senere ble for øvrig produsert i Pesaro, ikke Mandello. Og den økonomiske veksten under De Tomaso stagnerte opp gjennom 80-tallet og forvitret helt i 1993, men det er en annen historie.
1977 Moto Guzzi 254
1974 Moto Guzzi 350 GTS. Legg merke til designlikheten med Honda CB750.
1974 Moto Guzzi 400 GTS
1974 Benelli 500 Quattro