RuneMC's blogg - Sesongen 2023
RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe2:Geiranger og Trollstigen
Etter et par gjesp av noen tunneler tilbake mot Grotli langs E15 var det å ta av til Fv63 mot Geiranger!
Jeg hadde lyst, men var veldig i tvil om jeg skulle ta Dalsnibba denne gangen fordi det ville ta endel tid ekstra i et dagsprogram som var langt nok.
Videre var det fortsatt tidlig på dagen og sikkert mye skygger nede i Geiranger ennå, så det gjorde utslaget. Dalsnibba får jeg besøke igjen en annen gang.
Rett før man kan ta av til bomveien opp til Dalsnibba.
Så jeg freste videre mot Geiranger
Veien begynner å sno seg nedover mot Geiranger
No ser eg atter slike fjell og daler...
Det var ganske så lange skygger ennå, så sånn sett tor jeg det var like greit å droppe Dalsnibba - for mye som ligger i skjul i skyggene ennå på den avstanden.
Lite trafikk, hvilket passet meg perfekt
Kanskje kommer bølgen?
Selvkomponert postkort fra Geiranger...
Som vanlig var det nok av turister på vandring i gatene i Geiranger. Fra hotellene og nedover og fra havnen på vei oppover for å skaffe seg et utsiktspunkt for foto - så det kan av og til minne om rene gågaten. Et av de få stedene hvor 30 faktisk er en fornuftig fartsgrense. Eller som min kjørelærer på bil sa engang i tiden: "Noen ganger er gangfart den eneste rette farten."
Et cruiseskip bød seg fram som motiv der det kom inn fjorden...
Det var ca da jeg ble obs på fossen oppe til høyre... Jeg hadde kommet på akkurat rett tidspunkt til at sollyset laget regnbue av vanndråpene og vanntåken fra denne fossen. Klokken var 09:28 og datoen var 17 August, så da har dere en viss mulighet til å time deres ankomst for å se dette fenomenet.
"Closeup" av Regnbuefossen (aner ikke om den heter det, men den er herved døpt det av meg)
Stort cruiseskip blir lite mot høye fjellvegger
I Ørnesvingen var det en smule trafikk-kaos. Der var nemlig alle bussene og bobilene jeg ikke hadde møtt, men jeg fikk nå skviset meg inn på en liten plass i overkant av parkeringen og tatt et bilde eller to.
Ørnesvingen
Cruiseskipet hadde kommet seg lenger inn mot Geiranger og nå så det plutselig ikke så lite ut lenger, målt opp mot størrelsen på Geiranger sentrum...
Farvel til Geiranger for denne gang!
Videre mot Eidsdal, ferge og Trollstigen.
Artig "tagg" til høyre på fjellet her...
Det gikk radig mot Eidsdal. Igjen veldig lite trafikk, og i Eidsdal ble det bare noen minutter å vente på fergen til Linge.
Vel parkert på fergen. Hodene til et fransk par på hver sin MC parkert bak min. De snakket ikke så mye... Får vel lære meg fransk
Tror fergebilletten var 52,- for MC. Ellers kom jeg i prat med en kar som var i funderinger på Africa Twin selv. Han hadde kjørt med en som en kamerat hadde, så jeg ga litt erfaringer fra mitt korte eierskap. Litt rykkete på lavt turtall/gass var jeg enig i - men noe er nok trening, skal veldig lite gass til før den sparker fra. Dog kan nok Honda forfine dette ved f.eks. oppdatering av firmware. Ellers begge enige om hvor lettmanøvrert den var og jeg fortalte litt om DCT'n og alle modusene til denne. Bl.a. at for bratte nedoverbakker a la Geiranger og Trollstigen så kan det lønne seg å sette den i Manuell og rulle igjennom svingene istedenfor at den girer ned og motorbremser så fort bremsen "touches".
Sånn sett gikk fergeturen raskt med litt prat og en tur opp på dekk for å ta et par foto.
Mot Linge fergekai
Da vi la til kai i Linge tenkte jeg det kunne være lurt å proviantere litt i Valldal og samtidig la alskens biler fra fergen få et godt forsprang så jeg kunne få veien mer eller mindre for meg selv igjen. I Valldal spot'et jeg en ny Bunnpris butikk så kjørte bort til den, parkerte (veldig mye ledige plasser), tok av hjelm, ørepropper og hansker og gikk mot inngangsdøra... argh... der var det lapp om at de åpnet 21ste August. Så da ble det på med hjelm etc igjen og noen hundre meter bortover til Spar'en hvor iste, iskaffe, spekeskinke og litt sjokolade ble innkjøpt. (Hadde stadig en god del polarbrød og tubeost igjen).
Sist jeg kjørte Trollstigen så var det motsatt retning. Da fikk jeg ikke den helt store følelsen av at det var bratt... noe det samme nå, men litt mer luftig føltes det å se og kjøre nedover.
Ned Trollstigen
Et kjapt blikk bakover... (Dessverre er ikke kameraet like bra i motlys)
...og mot en foss som jeg ikke har tenkt å døpe
Jaja, noen små trafikale vent ble det når folk absolutt skal kjøre sånne brede campingvogner og store kassebiler (med sykler bakpå som stikker en halvmeter ut fra siden) på smale veier...
Men ellers var trafikken lett
I bunnen av Trollstigen tok jeg igjen og passerte det franske MC-paret fra ferga. Ser en nøye på bildet over tror jeg det er de to MC'ene som ligger og trykker rett bak bussen...
Ferdig med Trollstigen for denne gang. Blikk tilbake.
Vips var jeg nede på savannen rett før E136, der bobiler rauter blant gyllent korn...
Neste og siste etappe denne dagen blir Åndalsnes - Aursjøvegen - Dovre
Har dere forresten lagt merke til at jeg var ganske heldig med været ?
Jeg hadde lyst, men var veldig i tvil om jeg skulle ta Dalsnibba denne gangen fordi det ville ta endel tid ekstra i et dagsprogram som var langt nok.
Videre var det fortsatt tidlig på dagen og sikkert mye skygger nede i Geiranger ennå, så det gjorde utslaget. Dalsnibba får jeg besøke igjen en annen gang.
Rett før man kan ta av til bomveien opp til Dalsnibba.
Så jeg freste videre mot Geiranger
Veien begynner å sno seg nedover mot Geiranger
No ser eg atter slike fjell og daler...
Det var ganske så lange skygger ennå, så sånn sett tor jeg det var like greit å droppe Dalsnibba - for mye som ligger i skjul i skyggene ennå på den avstanden.
Lite trafikk, hvilket passet meg perfekt
Kanskje kommer bølgen?
Selvkomponert postkort fra Geiranger...
Som vanlig var det nok av turister på vandring i gatene i Geiranger. Fra hotellene og nedover og fra havnen på vei oppover for å skaffe seg et utsiktspunkt for foto - så det kan av og til minne om rene gågaten. Et av de få stedene hvor 30 faktisk er en fornuftig fartsgrense. Eller som min kjørelærer på bil sa engang i tiden: "Noen ganger er gangfart den eneste rette farten."
Et cruiseskip bød seg fram som motiv der det kom inn fjorden...
Det var ca da jeg ble obs på fossen oppe til høyre... Jeg hadde kommet på akkurat rett tidspunkt til at sollyset laget regnbue av vanndråpene og vanntåken fra denne fossen. Klokken var 09:28 og datoen var 17 August, så da har dere en viss mulighet til å time deres ankomst for å se dette fenomenet.
"Closeup" av Regnbuefossen (aner ikke om den heter det, men den er herved døpt det av meg)
Stort cruiseskip blir lite mot høye fjellvegger
I Ørnesvingen var det en smule trafikk-kaos. Der var nemlig alle bussene og bobilene jeg ikke hadde møtt, men jeg fikk nå skviset meg inn på en liten plass i overkant av parkeringen og tatt et bilde eller to.
Ørnesvingen
Cruiseskipet hadde kommet seg lenger inn mot Geiranger og nå så det plutselig ikke så lite ut lenger, målt opp mot størrelsen på Geiranger sentrum...
Farvel til Geiranger for denne gang!
Videre mot Eidsdal, ferge og Trollstigen.
Artig "tagg" til høyre på fjellet her...
Det gikk radig mot Eidsdal. Igjen veldig lite trafikk, og i Eidsdal ble det bare noen minutter å vente på fergen til Linge.
Vel parkert på fergen. Hodene til et fransk par på hver sin MC parkert bak min. De snakket ikke så mye... Får vel lære meg fransk
Tror fergebilletten var 52,- for MC. Ellers kom jeg i prat med en kar som var i funderinger på Africa Twin selv. Han hadde kjørt med en som en kamerat hadde, så jeg ga litt erfaringer fra mitt korte eierskap. Litt rykkete på lavt turtall/gass var jeg enig i - men noe er nok trening, skal veldig lite gass til før den sparker fra. Dog kan nok Honda forfine dette ved f.eks. oppdatering av firmware. Ellers begge enige om hvor lettmanøvrert den var og jeg fortalte litt om DCT'n og alle modusene til denne. Bl.a. at for bratte nedoverbakker a la Geiranger og Trollstigen så kan det lønne seg å sette den i Manuell og rulle igjennom svingene istedenfor at den girer ned og motorbremser så fort bremsen "touches".
Sånn sett gikk fergeturen raskt med litt prat og en tur opp på dekk for å ta et par foto.
Mot Linge fergekai
Da vi la til kai i Linge tenkte jeg det kunne være lurt å proviantere litt i Valldal og samtidig la alskens biler fra fergen få et godt forsprang så jeg kunne få veien mer eller mindre for meg selv igjen. I Valldal spot'et jeg en ny Bunnpris butikk så kjørte bort til den, parkerte (veldig mye ledige plasser), tok av hjelm, ørepropper og hansker og gikk mot inngangsdøra... argh... der var det lapp om at de åpnet 21ste August. Så da ble det på med hjelm etc igjen og noen hundre meter bortover til Spar'en hvor iste, iskaffe, spekeskinke og litt sjokolade ble innkjøpt. (Hadde stadig en god del polarbrød og tubeost igjen).
Sist jeg kjørte Trollstigen så var det motsatt retning. Da fikk jeg ikke den helt store følelsen av at det var bratt... noe det samme nå, men litt mer luftig føltes det å se og kjøre nedover.
Ned Trollstigen
Et kjapt blikk bakover... (Dessverre er ikke kameraet like bra i motlys)
...og mot en foss som jeg ikke har tenkt å døpe
Jaja, noen små trafikale vent ble det når folk absolutt skal kjøre sånne brede campingvogner og store kassebiler (med sykler bakpå som stikker en halvmeter ut fra siden) på smale veier...
Men ellers var trafikken lett
I bunnen av Trollstigen tok jeg igjen og passerte det franske MC-paret fra ferga. Ser en nøye på bildet over tror jeg det er de to MC'ene som ligger og trykker rett bak bussen...
Ferdig med Trollstigen for denne gang. Blikk tilbake.
Vips var jeg nede på savannen rett før E136, der bobiler rauter blant gyllent korn...
Neste og siste etappe denne dagen blir Åndalsnes - Aursjøvegen - Dovre
Har dere forresten lagt merke til at jeg var ganske heldig med været ?
Last edited by RuneMC on 23 Aug 2016 18:25, edited 1 time in total.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe2:Geiranger og Trollstigen
Meget bra skrevet og herlige bilder IGJEN, RuneMC
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe2:Geiranger og Trollstigen
Heldig med været? Så du mener at dette er bedre enn en måned med pissregn?
Herlig lesing nok en gang Rune, å utrolig flotte bilder. Gleder meg til neste del
Herlig lesing nok en gang Rune, å utrolig flotte bilder. Gleder meg til neste del
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe2:Geiranger og Trollstigen
Nei, her har du jo bommet helt på været. Du får jo ikke den genuine opplevelsen av vestlandet i sånt vær.
RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe3:Åndalsnes - Aursjøvegen - Dovre
@Snikkern & LordShaft: Ja, dere kan jo egentlig være glad at været vanligvis er så vått, ellers hadde jo vi østlendinger flyttet vestover i hopetall - sånn natur i kombinasjon med godvær er jo rett og slett uslåelig
I Åndalsnes tanket jeg først og kjørte deretter et par runder i sentrum for å kikke og det var jo endel spesielle hus, men framfor alt mange turister som strømmet ut fra et kjempemessig cruiseskip. Jeg fant ut at det var like greit å kjøre videre og kom til en fin grusplass med noen rasteplass-bord.
God temperatur og idyllisk utsikt, så her ble det en god pause med mat og drikke
Videre rundt Isfjorden fikk jeg tatt bilde av cruiseskipet Britannia fra P&O Cruises - komplett med fjordsmog-generator. Åndalsnes sentrum i bakgrunnen blir liten. 143 000 tonn iflg rederiets sider - dvs med 4324 passasjerer og 1398 offiserer/mannskap (5722 totalt) så betyr det nærmere 25 tonn per person
En liten obelisk langs veien fenget interessen nok til å stoppe og ta foto av. Kjekt med foto til dette, trenger ikke bruke så lang tid der og da, men lese når man kommer hjem.
Neste bildene husker jeg ikke helt hvor ble tatt, men det var ihvertfall på vei mot Eresfjord
Sira/Eresfjord kirke, Eresfjord
Etterhvert kom jeg fram til Eikesdalsvatnet - like god som noen fjord med høye fjell på begge sider
Eikesdalsvatnet
Vakkert...
En innsjø like flott som noen fjord
Det var rett og slett en visuell nytelse å kjøre nedover langs Eikesdalsvatnet
Ord blir overflødige...
Avslutningen på Eikesdalsvatnet med en campingplass blant trærne
...og vri hodet/kameraet litt oppover langs motsatt side (tatt fra samme sted som forrige)
Enda litt lenger ned Eikesdalen trigget bålbrenning blant trærne fotografen til nok et bilde
Men så mine damer og herrer Aursjøvegen - gratis for MC (!)
De så heftigere ut i virkeligheten de skrå skjærene i fjellsiden
Jeg var klar og MC'n var klar, nå skulle endelig Aursjøvegen kjøres
Det var litt artig - og dumt jeg ikke tok bilde av det - men en av de nederste strekkene var det noen rustne gjerdestolper som stod igjen etter et tidligere gjerde. Jaja, tenkte jeg, der blir det kort prosess hvis man faller og blir spiddet
Jeg synes klart at oppstigningen her slo Trollstigen selv om foto er dårlig til å gjengi høydefølelsen og hvor bratt det er ned på utsiden av veien.
Det ble raskt god utsikt
Fruktbar jord i bunnen av dalen og steile fjellsider
Veien oppover var helt grei grusvei uten større utfordringer
Enda litt høyere over dalen
Det var en stein med inskripsjoner her også
Africa Twin does the Aursjøvegen
På høyfjellet flatet veien naturlig ut og framstod like grei som Jotunheimvegen
Noen innfødte var det langs veien
Der jeg kom fra. Tatt rett før den første demningen
En liten forsmak av høstfarger ved demningen
Sol, fint vær og 20+
Klokken var nå blitt 15:20 og jeg fant ut at det var tid for litt mer mat og drikke på denne fine plassen
Prisen for beste rasteplass 2016?
Mens jeg spiste, så begynte jeg å fundere på hva alt pratet om løsgrus var. Dette var jo like enkelt som Jotunheimvegen. Tunnellen på vei opp var også helt grei, bortsett fra at den var mørk - men der lagde LED lyset vei i vellinga. Det var en brå sving inne i der, men ikke kombinert med noen særlig stigning, så der graderer jeg tunnelen fra Aurlandsvangen mot Hol (Fv50) som mer utfordrende/spennende.
Men det gikk da til slutt et lys opp for meg når veien plutselig skiftet karatker og så slik ut (og mere til enkelte partier) den andre halvparten ca av turen.
Aha, ja dette var litt andre boller!
Forhjulet hodt stødig kurs. Kjente selvfølgelig at det var ruglete - mens bakhjulet danset cha-cha-cha
Tipper TKC80 eller Anakee Wild hadde vært midt i blinken for slik grov grus
Fint var det lell...
Etter en demning som var så lik den første at jeg lurte på om jeg hadde kjørt i ring - hadde det ikke vært for den grove grusen - begynte det så smått å gå litt nedover.
Det var noen biler som kjørte langs veien, og fant ut at det var lurt å ikke ligge for tett, ellers er sand- og støvfilter anbefalt.
Like greit å ta en fotopause i ny og ne for å la det bli avstand.
Fotopause
I de litt brattere nedoverbakkene kunne de jo spart seg denne grove grusen, men neida...
Litt fint nedover denne siden også
Endelig over på snillere grusvei. Det er helt greit når grusdosen er oppfylt for en dag...
Grønt vann
Jungel vibber...
Med et idyllisk gårdstun var turen om Aursjøvegen over
Etter en kort tur var jeg inne i Sunndalsøra ca kl 17 hvor jeg booket kveldens overnatting, som ble Toftemo Turiststasjon på Dovre.
Jeg kjørte 70 ned til Oppdal hvor jeg handlet litt og så var det strake veien over Hjerkinn til Dombås. Det er ikke verdens mest spennende rute - og jeg var igrunnen fornøyd med dagens fotofangst fra Gamle Strynefjellsveg, Geiranger, Trollstigen og Aursjøvegen
På Dombås kom jeg fram litt etter kl 19 og tok en kebabtallerken på Jafs der. Sen middag, men det smakte. Derfra var det bare et kort stykke ned Vestsidevegen til Toftemo Turiststasjon.
I Åndalsnes tanket jeg først og kjørte deretter et par runder i sentrum for å kikke og det var jo endel spesielle hus, men framfor alt mange turister som strømmet ut fra et kjempemessig cruiseskip. Jeg fant ut at det var like greit å kjøre videre og kom til en fin grusplass med noen rasteplass-bord.
God temperatur og idyllisk utsikt, så her ble det en god pause med mat og drikke
Videre rundt Isfjorden fikk jeg tatt bilde av cruiseskipet Britannia fra P&O Cruises - komplett med fjordsmog-generator. Åndalsnes sentrum i bakgrunnen blir liten. 143 000 tonn iflg rederiets sider - dvs med 4324 passasjerer og 1398 offiserer/mannskap (5722 totalt) så betyr det nærmere 25 tonn per person
En liten obelisk langs veien fenget interessen nok til å stoppe og ta foto av. Kjekt med foto til dette, trenger ikke bruke så lang tid der og da, men lese når man kommer hjem.
Neste bildene husker jeg ikke helt hvor ble tatt, men det var ihvertfall på vei mot Eresfjord
Sira/Eresfjord kirke, Eresfjord
Etterhvert kom jeg fram til Eikesdalsvatnet - like god som noen fjord med høye fjell på begge sider
Eikesdalsvatnet
Vakkert...
En innsjø like flott som noen fjord
Det var rett og slett en visuell nytelse å kjøre nedover langs Eikesdalsvatnet
Ord blir overflødige...
Avslutningen på Eikesdalsvatnet med en campingplass blant trærne
...og vri hodet/kameraet litt oppover langs motsatt side (tatt fra samme sted som forrige)
Enda litt lenger ned Eikesdalen trigget bålbrenning blant trærne fotografen til nok et bilde
Men så mine damer og herrer Aursjøvegen - gratis for MC (!)
De så heftigere ut i virkeligheten de skrå skjærene i fjellsiden
Jeg var klar og MC'n var klar, nå skulle endelig Aursjøvegen kjøres
Det var litt artig - og dumt jeg ikke tok bilde av det - men en av de nederste strekkene var det noen rustne gjerdestolper som stod igjen etter et tidligere gjerde. Jaja, tenkte jeg, der blir det kort prosess hvis man faller og blir spiddet
Jeg synes klart at oppstigningen her slo Trollstigen selv om foto er dårlig til å gjengi høydefølelsen og hvor bratt det er ned på utsiden av veien.
Det ble raskt god utsikt
Fruktbar jord i bunnen av dalen og steile fjellsider
Veien oppover var helt grei grusvei uten større utfordringer
Enda litt høyere over dalen
Det var en stein med inskripsjoner her også
Africa Twin does the Aursjøvegen
På høyfjellet flatet veien naturlig ut og framstod like grei som Jotunheimvegen
Noen innfødte var det langs veien
Der jeg kom fra. Tatt rett før den første demningen
En liten forsmak av høstfarger ved demningen
Sol, fint vær og 20+
Klokken var nå blitt 15:20 og jeg fant ut at det var tid for litt mer mat og drikke på denne fine plassen
Prisen for beste rasteplass 2016?
Mens jeg spiste, så begynte jeg å fundere på hva alt pratet om løsgrus var. Dette var jo like enkelt som Jotunheimvegen. Tunnellen på vei opp var også helt grei, bortsett fra at den var mørk - men der lagde LED lyset vei i vellinga. Det var en brå sving inne i der, men ikke kombinert med noen særlig stigning, så der graderer jeg tunnelen fra Aurlandsvangen mot Hol (Fv50) som mer utfordrende/spennende.
Men det gikk da til slutt et lys opp for meg når veien plutselig skiftet karatker og så slik ut (og mere til enkelte partier) den andre halvparten ca av turen.
Aha, ja dette var litt andre boller!
Forhjulet hodt stødig kurs. Kjente selvfølgelig at det var ruglete - mens bakhjulet danset cha-cha-cha
Tipper TKC80 eller Anakee Wild hadde vært midt i blinken for slik grov grus
Fint var det lell...
Etter en demning som var så lik den første at jeg lurte på om jeg hadde kjørt i ring - hadde det ikke vært for den grove grusen - begynte det så smått å gå litt nedover.
Det var noen biler som kjørte langs veien, og fant ut at det var lurt å ikke ligge for tett, ellers er sand- og støvfilter anbefalt.
Like greit å ta en fotopause i ny og ne for å la det bli avstand.
Fotopause
I de litt brattere nedoverbakkene kunne de jo spart seg denne grove grusen, men neida...
Litt fint nedover denne siden også
Endelig over på snillere grusvei. Det er helt greit når grusdosen er oppfylt for en dag...
Grønt vann
Jungel vibber...
Med et idyllisk gårdstun var turen om Aursjøvegen over
Etter en kort tur var jeg inne i Sunndalsøra ca kl 17 hvor jeg booket kveldens overnatting, som ble Toftemo Turiststasjon på Dovre.
Jeg kjørte 70 ned til Oppdal hvor jeg handlet litt og så var det strake veien over Hjerkinn til Dombås. Det er ikke verdens mest spennende rute - og jeg var igrunnen fornøyd med dagens fotofangst fra Gamle Strynefjellsveg, Geiranger, Trollstigen og Aursjøvegen
På Dombås kom jeg fram litt etter kl 19 og tok en kebabtallerken på Jafs der. Sen middag, men det smakte. Derfra var det bare et kort stykke ned Vestsidevegen til Toftemo Turiststasjon.
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe3:Åndalsnes - Aursjøvegen - Dovre
Bra levert som alltid Rune!!
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe3:Åndalsnes - Aursjøvegen - Dovre
Siden du nevner grus Rune. På engelsk bruker de utrykket "loose over hard pack". Det er skumle greier som selv gode dekk har vanskelig for å takle. Det er nemlig ikke friksjonen mellom dekk og grus eller sand som er dårlig, men friksjonen derfra og ned til det harde underlaget. Jeg er (fremdeles) en nybegynner på grus og for gammel og redd til å kunne bli spesialist, men inntrykket er at man ofte må kjøre en stund på en veistrekning før man vet hvor godt grep man har. Om det er tørt eller fuktig kan trolig også ha betydning, så man bør alltid føle seg litt frem. Grov grus kan forresten være gøy når det øverste laget hviler på flere like lag under. Da ligger toppgrusen forholdsvis støtt, så man sklir ikke plutselig ut. Men er det grovt nok kan sykkelen danse ganske heftig avgårde. Det er kanskje ikke noe å forsøke å sladde på, men gøy likevel. Men tjukke gruslag kan noen ganger også være helt ustyrlig, særlig på tråsykkel. Og bruk av forbrems er det verste man gjør. På offroad motorsykler er det generelle rådet å heller gi litt gass for å holde forhjulet lett og høyt. Ikke meningen å forurense tråden din men det er tross alt særlig gruskjøring som gjør - eller kan gjøre - den lille forskjellen mellom oss og folk med store touringsykler. Min venn på en rt1200 henger forresten foreløpig forbausende godt med. Det sier vel mest om meg.
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe3:Åndalsnes - Aursjøvegen - Dovre
Takk for enda et suverent stykke med ord og bilder til morrakaffen Rune Pga den grusen, er det mange som anbefaler å kjøre turen motsatt vei. Men det kan jo være en utfordring for mange det også.
Jeg hadde meg en god cha-cha-cha selv oppi der hehe
Jeg hadde meg en god cha-cha-cha selv oppi der hehe
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe3:Åndalsnes - Aursjøvegen - Dovre
Jeg er nok mer forsiktig enn jeg kan gi inntrykk av - spesielt i svinger er det langt ned i hastiget - men noe er jo akkurat det Jantomas nevner at det kan være type hardt underlag som et gruslag ruller på. Spesielt for tunge sykler krever det da i min bok at man prøver seg fram forsiktig - for det er ikke mulig å holde igjen 240kg som vil i bakken
Ellers litt slapp til å kjøre noe særlig denne uken pga sjukt mye jobb pluss mye kø hjemover (nå er jo favorittomkjøringen Skaret-Sylling stengt også) og litt lite inspirerende vær. Jeg har nok også vært litt "mett" av å kjøre etter turen forrige uke.
MC'n bikket forresten 21K idag, så da er det nok på tide å bestille 24K storservice - der sa nemlig Monsterbike jeg måtte bestille litt god tid i forveien pga bl.a. pakninger som måtte bestilles opp fra Belgia.
Skulle jeg kjørt Aursjøvegen igjen tror jeg at jeg ville valgt samme retning - fint med den skarpeste stigningen til å begynne med, da det blir mer naturlig å ta endel stopp oppover og la det synke inn hvor bratt det er på utsiden av veien - og generelt se på den flotte utsikten.
Ellers litt slapp til å kjøre noe særlig denne uken pga sjukt mye jobb pluss mye kø hjemover (nå er jo favorittomkjøringen Skaret-Sylling stengt også) og litt lite inspirerende vær. Jeg har nok også vært litt "mett" av å kjøre etter turen forrige uke.
MC'n bikket forresten 21K idag, så da er det nok på tide å bestille 24K storservice - der sa nemlig Monsterbike jeg måtte bestille litt god tid i forveien pga bl.a. pakninger som måtte bestilles opp fra Belgia.
Skulle jeg kjørt Aursjøvegen igjen tror jeg at jeg ville valgt samme retning - fint med den skarpeste stigningen til å begynne med, da det blir mer naturlig å ta endel stopp oppover og la det synke inn hvor bratt det er på utsiden av veien - og generelt se på den flotte utsikten.
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 3: Dovre og hjem...
Litt forsinket 3.dje og siste dag som ble fra Toftemo Turiststasjon på Dovre og hjem... via Peer Gynt Vegen.
Været var flott når jeg startet om morgenen, denne gangen etter en helt ålreit frokost (selv om den manglet speilegg og bacon, som jeg håper booking.com snart definerer som et søkekriterie) sånn ca i 8-tiden.
Ganske friskt denne morgenen også, men litt varme i holkene fikset den. Jeg hadde ikke kjørt særlig sørover før det var et tydelig værskille
Skyer sørover, sol nordover
Ved Sel kirke tok jeg av E6'n for å sjekke ut paralellveien på andre siden av elva (Fv435). Ikke veldig spennende vei, men man slipper ihvertfall tungtrafikken på E6 og kan ofte være eneste kjøretøy på veien - ganske så avslappende m.a.o. Ved Otta fortsatte veien i Skifervegen/Fv418...
Tror det var litt nedover den at det var litt finere utsikt til grønn og fin Gudbrandsdalslågen.
Gudbrandsdalslågen
Jeg holdt veien nedover til Sjoa der det ble en liten pit-stop med tanking og Kiwi handling før kartet ble konferert. Retning Fefor/Gålå ble det da og litt lenger opp i bakkene kom bekreftelsen på at det var riktig vei for å komme innpå Peer Gynt Vegen.
Det var fortsatt endel skyer, men nå begynte det å bli litt mer oppklarning jo lenger sør jeg kjørte
Snill grusvei uten mye grus...
Peer Gynt Vegen er forresten bomvei, men gratis for MC. Slikt setter vi alltid pris på
Lokalt dyreliv
Ikke helt Vestlandet, men hver plass sin sjarm
Ca midtveis er det en fin rasteplass med ganske vid utsikt hvor det passet å ta en liten pause.
Her passet det også med en liten fotostopp...
Litt lenger fram var det noen kalver i aksjon, men disse holdt seg ganske rolige og kikket bare på meg når jeg kjørte forbi, men det er jo alltid litt ekstra spenning...
Legg forresten merke til hvor presist det var etterfylt grus i pottehull i veien.
Det viste seg å være to ungdommer med spader tett fulgt av en bulldoser med en skuffe grus.
Karene fylte alle pottehullene med grus fra skuffa mens bulldoseren fulgte etter... en grei sommerjobb med mye frisk luft
Helt annet landskap og andre farger enn der vest. Heter jo at forandring fryder, men rangerer det nok endel under foregående dager....
En liten videosnutt på noen sekunder... av meg på Africa Twin'en... jeg får begynne i det små
[youtube-iframe]rolB4uhdDx4[/youtube-iframe]
Litt fint stedvis...
Fra Skeikampen ble det et stykke asfalt ned mot Forset. Dvs litt nedover så jeg det var en grusvei som het Øverbygdsveien og tenkte den kunne være grei å variere med.
Igjen en grusvei med lite grus - men ihvertfall litt utsikt
Som synes hadde værdamene endelig våknet og leverte sol som lovet
Fra Forset går Fv204 med noen ganske artige og tallrike svinger oppover til man igjen er oppe i litt under 1000m
Litt asfalt i begynnelsen
Bra utsikt enkelte steder
Etterhvert går veien over til grusvei og etterhvert kommer man til et kryss ( https://goo.gl/maps/R9aYwGk7cES2 ) der det går an å kjøre sørover mot Dokka. Like i nærheten er det en idyllisk dam med rasteplass - så da ble det en litt sen lunch her
Det går også an å fortsette et stykke og ta en annen vei (Bakkebygda) sørover til Nord Torpa. Den kjørte jeg med V-Strom'en for noen år siden og synes å huske den var ganske fin (litt mer grus enn Peer Gynt vegen) - men det er mer hvis man vil ta en skikkelig rundtur i dette området.
Siste bilde blir fra Vest-Torpa og Ullsjøen
Ullsjøen
Etter det ble det faktisk ikke flere bilder selv om det ble vestsiden av Randsfjorden nedover (litt grus der også) før jeg skar over til Vikersund for å ta Tyrifjorden rundt til Sylling og hjem.
Alt i alt en finfin tredagers tur med eksemplarisk vær og flott natur. Det gjør godt med en slik tur
Været var flott når jeg startet om morgenen, denne gangen etter en helt ålreit frokost (selv om den manglet speilegg og bacon, som jeg håper booking.com snart definerer som et søkekriterie) sånn ca i 8-tiden.
Ganske friskt denne morgenen også, men litt varme i holkene fikset den. Jeg hadde ikke kjørt særlig sørover før det var et tydelig værskille
Skyer sørover, sol nordover
Ved Sel kirke tok jeg av E6'n for å sjekke ut paralellveien på andre siden av elva (Fv435). Ikke veldig spennende vei, men man slipper ihvertfall tungtrafikken på E6 og kan ofte være eneste kjøretøy på veien - ganske så avslappende m.a.o. Ved Otta fortsatte veien i Skifervegen/Fv418...
Tror det var litt nedover den at det var litt finere utsikt til grønn og fin Gudbrandsdalslågen.
Gudbrandsdalslågen
Jeg holdt veien nedover til Sjoa der det ble en liten pit-stop med tanking og Kiwi handling før kartet ble konferert. Retning Fefor/Gålå ble det da og litt lenger opp i bakkene kom bekreftelsen på at det var riktig vei for å komme innpå Peer Gynt Vegen.
Det var fortsatt endel skyer, men nå begynte det å bli litt mer oppklarning jo lenger sør jeg kjørte
Snill grusvei uten mye grus...
Peer Gynt Vegen er forresten bomvei, men gratis for MC. Slikt setter vi alltid pris på
Lokalt dyreliv
Ikke helt Vestlandet, men hver plass sin sjarm
Ca midtveis er det en fin rasteplass med ganske vid utsikt hvor det passet å ta en liten pause.
Her passet det også med en liten fotostopp...
Litt lenger fram var det noen kalver i aksjon, men disse holdt seg ganske rolige og kikket bare på meg når jeg kjørte forbi, men det er jo alltid litt ekstra spenning...
Legg forresten merke til hvor presist det var etterfylt grus i pottehull i veien.
Det viste seg å være to ungdommer med spader tett fulgt av en bulldoser med en skuffe grus.
Karene fylte alle pottehullene med grus fra skuffa mens bulldoseren fulgte etter... en grei sommerjobb med mye frisk luft
Helt annet landskap og andre farger enn der vest. Heter jo at forandring fryder, men rangerer det nok endel under foregående dager....
En liten videosnutt på noen sekunder... av meg på Africa Twin'en... jeg får begynne i det små
[youtube-iframe]rolB4uhdDx4[/youtube-iframe]
Litt fint stedvis...
Fra Skeikampen ble det et stykke asfalt ned mot Forset. Dvs litt nedover så jeg det var en grusvei som het Øverbygdsveien og tenkte den kunne være grei å variere med.
Igjen en grusvei med lite grus - men ihvertfall litt utsikt
Som synes hadde værdamene endelig våknet og leverte sol som lovet
Fra Forset går Fv204 med noen ganske artige og tallrike svinger oppover til man igjen er oppe i litt under 1000m
Litt asfalt i begynnelsen
Bra utsikt enkelte steder
Etterhvert går veien over til grusvei og etterhvert kommer man til et kryss ( https://goo.gl/maps/R9aYwGk7cES2 ) der det går an å kjøre sørover mot Dokka. Like i nærheten er det en idyllisk dam med rasteplass - så da ble det en litt sen lunch her
Det går også an å fortsette et stykke og ta en annen vei (Bakkebygda) sørover til Nord Torpa. Den kjørte jeg med V-Strom'en for noen år siden og synes å huske den var ganske fin (litt mer grus enn Peer Gynt vegen) - men det er mer hvis man vil ta en skikkelig rundtur i dette området.
Siste bilde blir fra Vest-Torpa og Ullsjøen
Ullsjøen
Etter det ble det faktisk ikke flere bilder selv om det ble vestsiden av Randsfjorden nedover (litt grus der også) før jeg skar over til Vikersund for å ta Tyrifjorden rundt til Sylling og hjem.
Alt i alt en finfin tredagers tur med eksemplarisk vær og flott natur. Det gjør godt med en slik tur
Last edited by RuneMC on 30 Aug 2016 23:43, edited 1 time in total.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9236
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 3: Dovre og hjem...
Mulig jeg har nevnt det før, men du produserer noen nydelige bilder RuneMc
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Palma
- Posts: 4765
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 3: Dovre og hjem...
Fyyy flate syyykt fine bilder du tar !!!
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 3: Dovre og hjem...
En herlig start på dagen! [emoji106]
Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 3: Dovre og hjem...
Frokosten er redda
Knallbilder som alltid
Knallbilder som alltid
Re: RuneMC's blogg
Takk igjen for hyggelige kommentarer.
Idag ble "biken" kjørt over Drammensbroen til Monsterbike og passerte 24087 km underveis idet jeg kikket ned på speedometeret i gråværet.
Parkerte ved siden av verkstedporten rett før 8 og fikk en leiesykkel til 250,- mens min er til service (spesialpris for de som har service på sykkelen).
Skal bli spennende å få sluttsummen på en slik storservice som er beregnet å ta hele dagen , men uansett må jeg si at det første 24K har flydd forbi uten noen problem av noe slag.
Motoren virker knapt innkjørt
Bremser, støtdempere og annet kjennes like fine ut som nye
Oljen var blitt ganske mørk - men så er jo intervallet på 12K brukbart langt. Har ikke måttet etterfylle en dråpe så langt
Tipper man kunne klart seg med f.eks. oljebytte hver 10K (dvs gå litt ned bare for å være ekstra snill m/motor) og storservice hver 50K - det er ihvertfall inntrykket mitt.
Leiesykkelen, en Kawa Versys 1000, bekreftet igjen at Africa Twin er mye mer opplevelse for pengene. (AT DCT er en sykkel som ikke vil la deg bli uberørt, men kan nok tenke meg at meningene vil sprike i begge retninger)
Ellers satt manuell giring fortsatt overraskende godt selv etter nesten en hel sesong med automat.
Verre var det med ombyttingen av blink- og horn-knapp - nå har jeg endelig vent meg til AT'n så da ble det et utilsiktet bært på noen skolelever
Idag ble "biken" kjørt over Drammensbroen til Monsterbike og passerte 24087 km underveis idet jeg kikket ned på speedometeret i gråværet.
Parkerte ved siden av verkstedporten rett før 8 og fikk en leiesykkel til 250,- mens min er til service (spesialpris for de som har service på sykkelen).
Skal bli spennende å få sluttsummen på en slik storservice som er beregnet å ta hele dagen , men uansett må jeg si at det første 24K har flydd forbi uten noen problem av noe slag.
Motoren virker knapt innkjørt
Bremser, støtdempere og annet kjennes like fine ut som nye
Oljen var blitt ganske mørk - men så er jo intervallet på 12K brukbart langt. Har ikke måttet etterfylle en dråpe så langt
Tipper man kunne klart seg med f.eks. oljebytte hver 10K (dvs gå litt ned bare for å være ekstra snill m/motor) og storservice hver 50K - det er ihvertfall inntrykket mitt.
Leiesykkelen, en Kawa Versys 1000, bekreftet igjen at Africa Twin er mye mer opplevelse for pengene. (AT DCT er en sykkel som ikke vil la deg bli uberørt, men kan nok tenke meg at meningene vil sprike i begge retninger)
Ellers satt manuell giring fortsatt overraskende godt selv etter nesten en hel sesong med automat.
Verre var det med ombyttingen av blink- og horn-knapp - nå har jeg endelig vent meg til AT'n så da ble det et utilsiktet bært på noen skolelever