Page 277 of 320

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 14:31
by Elolz
Det er jo langt i fra alltid at det ender med dødsfall, men personskadene kan bli store. Vi ser jo intervjuer fra fagfolk (brannmenn/politi/ambulanse) som rykker ut til ulykkessteder, og det virker ikke som det er noe kjekt syn de møter... avrevne armer og ben som har satt seg fast i wiren etc :(

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 14:37
by tshansen
Det korrekte bildet er at wire rekkverk er langt farligere enn noe annet!

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 15:00
by jhn
LordShaft wrote:Det korrekte bildet er at wire rekkverk er langt farligere enn noe annet!
Du virker veldig overbevist i motsetning til div faginstanser og andre synsere, men snakker du om trafikanter generelt, eller motorsyklister spesielt?
Jeg synes man har en smule sterke meninger basert på forholdsvis svake fakta

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 15:09
by ashland
jhn wrote:
LordShaft wrote:Det korrekte bildet er at wire rekkverk er langt farligere enn noe annet!
Du virker veldig overbevist i motsetning til div faginstanser og andre synsere, men snakker du om trafikanter generelt, eller motorsyklister spesielt?
Jeg synes man har en smule sterke meninger basert på forholdsvis svake fakta
Ta en titt nederst på denne siden.
Både lastebiler og personbiler kommer seg gjennom wire rekkverk. Ved sist Stortingsvalg var alle partier enige om att sikkerhet i trafikken også skal gjelde oss motorsyklister. Ja - wire rekkverkene er billigere å sette opp, men koster mer i vedlikehold, da går vinninga opp i spinninga... Hva er det da igjen å diskutere?

http://nmcu.org/stortingsvalget-hvilke- ... rerekkverk

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 16:27
by mekkern
Er ikke bra for bilister heller...
http://www.aftenposten.no/norge/42-arin ... 2738b.html
her ble den omkommende ledet rett i traileren av wirerekkverket pga at traileren dro dette med seg tværs over E18...

problemet er heller ikke wiren per se..
men alle de skarpe stolpene som holder denne-noen steder er det dog brukt rør men disse danner en så trang åpning at det fjærner kroppsdeler effektivt...
Grunnen til denne "fetishen" som SVV har er investeringskostnader(billig å sette opp).Men hos flere andre har det dannet seg en tro på at dette kan enkelt benyttes som midtleder bare dette igjen hadde blitt lov.Sannheten er at hvis wirerekkverk skal settes opp forsvarlig er dette den midtledertypen som trenger størst separasjon mot motgående kontra stålskinner/jersystein grunnet mykheten/ettergivenheten slik at man ikke treffer motgående kjøretøy.De har heller ingen effekt for tyngre kjøretøy da disse valser rett gjennom pga høyde på bla.hjulene/mutterkassa og vekt.

Dette har jeg også sett ved selvsyn flere ganger.

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 16:39
by tshansen
Hva med de to svenske brannmennene som mistet livet pga en slik wire på et trafikkuhell mellom en bil og lastebil? [emoji848] det var et stort stykke om nettopp dette i ett av tidsskriftene våres! Skal hente ut litt essensen av de senere! Om noen fagfolk og eksperter ikke har greie på virkeligheten, de bruker tall og dødsulykker til sin fordel uten å nødvendigvis fortelle hele sannheten! Ja så er de på bærtur!

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 17:26
by jhn
LordShaft wrote:Hva med de to svenske brannmennene som mistet livet pga en slik wire på et trafikkuhell mellom en bil og lastebil? [emoji848] det var et stort stykke om nettopp dette i ett av tidsskriftene våres! Skal hente ut litt essensen av de senere! Om noen fagfolk og eksperter ikke har greie på virkeligheten, de bruker tall og dødsulykker til sin fordel uten å nødvendigvis fortelle hele sannheten! Ja så er de på bærtur!
Bare av nysgjerrighet ... om vi ser på de svenske tallene, hvordan mener du de skal tolkes?
Her er noen som har et annet syn på eggdelerne
http://www.aftenposten.no/norge/Motorve ... 4726b.html

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 17:37
by mekkern
jhn wrote:
Her er noen som har et annet syn på eggdelerne
http://www.aftenposten.no/norge/Motorve ... 4726b.html
Så du mener seriøst at man skal sammenligne en moderne 4 felts motorvei med en gammel svingete 2 feltsvei som hadde 80km/t (og restene av denne veien i dag har 60 grense)???

og det skal tale til wire`ns fordel?

Ja mange måter å benytte tall på ja...

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 17:42
by hakhap
Sist jeg leste så er Sverige på vei bortifra wirerekke etter mange års diskusjon og kamp fra flere forskjellige organisasjoner.

misspelled with auto correct

Edit lenke
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=281708

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 18:21
by jhn
mekkern wrote:
jhn wrote:
Her er noen som har et annet syn på eggdelerne
http://www.aftenposten.no/norge/Motorve ... 4726b.html
Så du mener seriøst at man skal sammenligne en moderne 4 felts motorvei med en gammel svingete 2 feltsvei som hadde 80km/t (og restene av denne veien i dag har 60 grense)???

og det skal tale til wire`ns fordel?

Ja mange måter å benytte tall på ja...
Nei, det gjør jeg ikke nødvendigvis ... i mitt første innlegg i denne saken sa jeg at jeg ikke har sterke meninger om dette, fordi jeg ikke vet nok.

Jeg beit meg merke i hva denne ambulansesjåføren sa:
"Midtdeleren fanger opp hjulene og holder bilen fast
Veien ble veldig bra, konstaterer ambulansesjåfør Andresen.
– Vi ser hvordan wiren i midtdeleren på E6 er veldig effektiv. Den tar tak i forstillingen på bilene, tvinner seg rundt hjulene, og sørger for at bilen enten blir stanset der og da eller havner rett ved ulykkesstedet. Vi ser også at wiren ikke fungerer som en «eggdeler», som motorsyklister har fryktet."

Poenget mitt er at jeg er ikke overbevist om at wire er utelukkende negativt, og når man ser at heller ikke alle fagfolk er helt enige, så blir det litt arogant av oss legfolk å konkludere så bastant.

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 18:36
by mekkern
jhn wrote:Vi ser også at wiren ikke fungerer som en «eggdeler», som motorsyklister har fryktet."
På en "rett vei" så er jo ikke problemet størst heller for oss mc kjørere...

At personbiler river med seg store mengder wire og stopper sier ikke at det er "bedre" enn tradisjonelt autoværn-ikke har det noen "restbeskyttelse" frem til reparasjon heller-hvilket ofte tar en stund...

Når de roper om å benytte denne wiren som midtleder på eksisterende vei så fortelles det ikke at veien må utvides med flere meter i tillegg-pga innbøying.(er det fattet vedtak med å montere så leverer de endringsmelding om tilleggsbevilgning)

Når man setter seg inn i dokumentasjonen som følger monteringen av wire så ser en at dette ikke er egnet som midtdeler på de fleste eksisterende riks/fylkesveier/eller kommunale..
Men ut mot terreng i sving er det sikkert "billig" men bare til første snøfall-da utjevnes kostnadene mot tradisjonelt raskt-sett bort i fra at lastebiler ikke holdes på plass.

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 20:17
by jhn
Dette var jo litt artig ... selv den største klimaskeptiker viser seg å egentlig ha vært en hysteriker i ca en mannsalder.
Dette kan vel neppe påstås å være en del av den globale sammensvergelse styrt av avgiftskåte politikere
Tro om det finnes flere sånne?
https://www.nrk.no/norge/video-avslorer ... 1.13403448

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 22:13
by RuneMC
Hmm :-k ligner ikke steinen i denne nyheten https://www.nrk.no/urix/livet-pa-jorden ... 1.13403034
litt på den røde steinen jeg fotograferte på Lomsjøvegen ifjor? :)

Image

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 01 Mar 2017 23:20
by Jompa
jhn wrote:Dette var jo litt artig ... selv den største klimaskeptiker viser seg å egentlig ha vært en hysteriker i ca en mannsalder.
Dette kan vel neppe påstås å være en del av den globale sammensvergelse styrt av avgiftskåte politikere
Tro om det finnes flere sånne?
https://www.nrk.no/norge/video-avslorer ... 1.13403448
Et globalt konsern som Shell hadde allerede ii 1986 ansatte som kunne mere enn å bore hull i jorda, og enda flere som kunne bortforklare det alle etterhvert vet, eller tviler på.
Hva er rart med det..
Nå tar vel ikke Shell akkurat på seg skylda for klimaemdringene i filmen?

Sammensvergelsen av avgiftskåte politikere lever i sin egen verden, uavhengig av Shell og andre oljeselskaper.
Dobbeltmoralen dyrkes til stadig nye høyder, hva syns du f eks om politikere som gjør hva de kan for å øke bilavgiftene for oss nordmenn samtidig som det skal legges bedre til rette for mere turisme, med båt og fly.

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 02 Mar 2017 00:27
by jhn
Jompa wrote:
jhn wrote:Dette var jo litt artig ... selv den største klimaskeptiker viser seg å egentlig ha vært en hysteriker i ca en mannsalder.
Dette kan vel neppe påstås å være en del av den globale sammensvergelse styrt av avgiftskåte politikere
Tro om det finnes flere sånne?
https://www.nrk.no/norge/video-avslorer ... 1.13403448
Et globalt konsern som Shell hadde allerede ii 1986 ansatte som kunne mere enn å bore hull i jorda, og enda flere som kunne bortforklare det alle etterhvert vet, eller tviler på.
Hva er rart med det..
Nå tar vel ikke Shell akkurat på seg skylda for klimaemdringene i filmen?

Sammensvergelsen av avgiftskåte politikere lever i sin egen verden, uavhengig av Shell og andre oljeselskaper.
Dobbeltmoralen dyrkes til stadig nye høyder, hva syns du f eks om politikere som gjør hva de kan for å øke bilavgiftene for oss nordmenn samtidig som det skal legges bedre til rette for mere turisme, med båt og fly.
Ikke noe rart med det ... men at Shell har brukt mye tid og penger på å overbevise verden om det motsatte av hva de selv tror, gjør jo noe med troverdigheten deres. Synes du ikke? Det styrker i alle fall ikke skeptikernes sak.

Ang avgifter, så må jeg bare være ærlig å si de plager meg ikke nevneverdig ... politikerne har så mange andre mer eller mindre gode grunner til å skattelegge alt vi foretar oss.
I det store bildet er det jo noen ganske få kroner som er begrunnet med miljø, og om de kronene får oss til å forurense mindre er det vel bare positivt ... uavhengig av hva man mener om global oppvarming.
Og når man har et par biler, en snøscooter eller to, en atv og en mc, og klassifiseres som lavtlønnet, så tyder det på at det samla avgiftsnivået er til å leve godt med for de fleste av oss.