RuneMC's blogg - Sesongen 2023
Re: RuneMC's blogg
Fra Oslo blir det nødvendigvis litt E18 til Drammen og E134 til Hokksund og avkjøring Vestfossen hvis du skal inn mot Lurdalen fra Darbu.
https://goo.gl/maps/MUiL8FtVVqQ2
Alternativt kan du droppe Lurdalen oppover og erstatte med Sollihøgda - Sylling - Vikersund - Åmot - Bingen - Lyngdal - Lampeland (eller Flesberg hvis du vil korte inn litt) også et fint stykke vei
https://goo.gl/maps/sktgEyEFvmP2
En annen variasjonsmulighet i Jondalen er å ta veien her: https://goo.gl/maps/6pZ7ufdyExQ2 (Skiltet gratis for MC sist jeg kjørte, men det er 3 år siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=5 ... 65#p173415
Du kommer ut litt nord for Lampeland https://goo.gl/maps/6xyhtAmEqRS2
https://goo.gl/maps/MUiL8FtVVqQ2
Alternativt kan du droppe Lurdalen oppover og erstatte med Sollihøgda - Sylling - Vikersund - Åmot - Bingen - Lyngdal - Lampeland (eller Flesberg hvis du vil korte inn litt) også et fint stykke vei
https://goo.gl/maps/sktgEyEFvmP2
En annen variasjonsmulighet i Jondalen er å ta veien her: https://goo.gl/maps/6pZ7ufdyExQ2 (Skiltet gratis for MC sist jeg kjørte, men det er 3 år siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=5 ... 65#p173415
Du kommer ut litt nord for Lampeland https://goo.gl/maps/6xyhtAmEqRS2
Re: RuneMC's blogg
Jeg hadde nok heller fortsatt på E18 til Sande, tatt av der og kjørt over Hanekleiva, langs Eikeren og til Darbu. Der er Åssideveien mot Skollenborg også morsom [emoji106]
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: RuneMC's blogg
Bare asfaltveier eller noe grus også? Ser ut som en fin runde!RuneMC wrote:Fra Oslo blir det nødvendigvis litt E18 til Drammen og E134 til Hokksund og avkjøring Vestfossen hvis du skal inn mot Lurdalen fra Darbu.
https://goo.gl/maps/MUiL8FtVVqQ2
Alternativt kan du droppe Lurdalen oppover og erstatte med Sollihøgda - Sylling - Vikersund - Åmot - Bingen - Lyngdal - Lampeland (eller Flesberg hvis du vil korte inn litt) også et fint stykke vei
https://goo.gl/maps/sktgEyEFvmP2
En annen variasjonsmulighet i Jondalen er å ta veien her: https://goo.gl/maps/6pZ7ufdyExQ2 (Skiltet gratis for MC sist jeg kjørte, men det er 3 år siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=5 ... 65#p173415
Du kommer ut litt nord for Lampeland https://goo.gl/maps/6xyhtAmEqRS2
Re: RuneMC's blogg
Lurdalen er bare fine asfalten.
Alternativet Bingen til Lyngdal har et parti med 10 km fin grusvei. Litt strøsand på asfalten mellom der grusveien slutter og til Lyngdal (5km ca?) før det er flottte asfaltveier fra Lyngdal til Lampeland.
Alternativet Bingen til Lyngdal har et parti med 10 km fin grusvei. Litt strøsand på asfalten mellom der grusveien slutter og til Lyngdal (5km ca?) før det er flottte asfaltveier fra Lyngdal til Lampeland.
Re: RuneMC's blogg
Har funnet ut at Africa Twin'en er litt Jekyll & Hyde. Tilsynes snill som et lam der den putrer i lav fart. Lyden (om det er eksoslyden eller sluringen fra automatclutchen skal være usagt...) får stadig hoder til å snu seg på nærliggende gangveier. Ganske artig
Samtidig blir både lyd og gasspådrag noe helt annet man kjapt OG bestemt vrir gassrullen det som går. Morsom "rakettmodus".
Her igår kveld kjørte jeg litt igjennom Drammen og da var det en Audi ved siden av i tofelts'en (Kreftings gt) som skulle gi på i Lyskryssene. Jeg vred bare litt og slo den i hver lyskryssduell - dvs jeg gadd ikke øke til mer en 50 pga nærområdet til politihuset, så den dro jo ifra på siste strekket i 70+ og forsvant retning Gulskogen, mens jeg krysset elva og cruiset tilbake. Det gjelder å ikke la seg trekke opp for lett
Ellers på Torsdag kveld ble det en aftentur via Eikeren, Hanekleiva og Østbygda
Her et bilde fra Eidsfoss
Idag ble det dels litt shopping på Liertoppen og i Asker og på BT i Mjøndalen.
Sistnevnte hadde lange bilkøer, så her kom igjen egenskapen med å kunne gli forbi køen uten å trenge mye bredde til sin rett igjen.
Innerslange til bakhjulet og noen dekkspaker kjøpt inn - så da bør jeg være godt rustet til dekkskifte.
TKC-70'ene er kommet også, så lurer litt på om jeg skal bytte før tiden slik at originaldekkene blir reservedekk... får se an litt
Videre ble det en "liten" tur rundt Hurumlandet idag. Begynte å kjøre innover en ny grusvei - Grønsandveien - som muligens går til værradaren ?
Men et lite stykke inn på veien så var det en jente på en hest foran. Hesten virket skvetten og i og med at grusveien er smal, så valgte jeg å utsette utforskningen til en annen gang, og snudde. Fin utsikt ned til Drøbak når jeg kjørte tilbake.
Da fikk det bli en tur langs vante grusveien fra Tofte til Klokkarstua istedet hvor jeg igjen aktiverte G og A/M knappene.
I tillegg prøvde jeg et lite stykke å slå av ABS'en, men fant ut at bakenden da sklir for mye sideveis til at jeg var komfortabel med det ift mitt ferdighetsnivå - men nå synes jeg jo det er brukbar effekt av bakbremsen selv med ABS. Litt fart på grusvei føles tryggere enn med forrige sykkel, pluss automat gjør det jo lekende lett i forhold til fartsvariasjoner.
Imorgen får jeg se om jeg tar en litt lengre tur etter innfallsmetoden. Yr ser ihvertfall lovende ut
Samtidig blir både lyd og gasspådrag noe helt annet man kjapt OG bestemt vrir gassrullen det som går. Morsom "rakettmodus".
Her igår kveld kjørte jeg litt igjennom Drammen og da var det en Audi ved siden av i tofelts'en (Kreftings gt) som skulle gi på i Lyskryssene. Jeg vred bare litt og slo den i hver lyskryssduell - dvs jeg gadd ikke øke til mer en 50 pga nærområdet til politihuset, så den dro jo ifra på siste strekket i 70+ og forsvant retning Gulskogen, mens jeg krysset elva og cruiset tilbake. Det gjelder å ikke la seg trekke opp for lett
Ellers på Torsdag kveld ble det en aftentur via Eikeren, Hanekleiva og Østbygda
Her et bilde fra Eidsfoss
Idag ble det dels litt shopping på Liertoppen og i Asker og på BT i Mjøndalen.
Sistnevnte hadde lange bilkøer, så her kom igjen egenskapen med å kunne gli forbi køen uten å trenge mye bredde til sin rett igjen.
Innerslange til bakhjulet og noen dekkspaker kjøpt inn - så da bør jeg være godt rustet til dekkskifte.
TKC-70'ene er kommet også, så lurer litt på om jeg skal bytte før tiden slik at originaldekkene blir reservedekk... får se an litt
Videre ble det en "liten" tur rundt Hurumlandet idag. Begynte å kjøre innover en ny grusvei - Grønsandveien - som muligens går til værradaren ?
Men et lite stykke inn på veien så var det en jente på en hest foran. Hesten virket skvetten og i og med at grusveien er smal, så valgte jeg å utsette utforskningen til en annen gang, og snudde. Fin utsikt ned til Drøbak når jeg kjørte tilbake.
Da fikk det bli en tur langs vante grusveien fra Tofte til Klokkarstua istedet hvor jeg igjen aktiverte G og A/M knappene.
I tillegg prøvde jeg et lite stykke å slå av ABS'en, men fant ut at bakenden da sklir for mye sideveis til at jeg var komfortabel med det ift mitt ferdighetsnivå - men nå synes jeg jo det er brukbar effekt av bakbremsen selv med ABS. Litt fart på grusvei føles tryggere enn med forrige sykkel, pluss automat gjør det jo lekende lett i forhold til fartsvariasjoner.
Imorgen får jeg se om jeg tar en litt lengre tur etter innfallsmetoden. Yr ser ihvertfall lovende ut
Last edited by RuneMC on 07 Jul 2016 17:49, edited 1 time in total.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: RuneMC's blogg
Kjekt å lese at sykkelen innfrir, lyden er helt rå!
Re: RuneMC's blogg
Jeg sliter med å kjenne at ABS'en er der til tider jeg! Jeg merker det såklart når jeg virkelig trykker ned bakbremsen, men det er akkurat som den jobber helt ubemerket i bakgrunnen, for når du slår den av, ja det er da en merker hvor mye hjelp en får hele veien. Uten å kunne sammenligne med noe andre sykler, så har jeg lest på nettet at dette Bosch systemet er helt suverent på denne måten
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: RuneMC's blogg
@Lordshaft - ja, er nok bedre denne ABS'en enn på V-Strom'en. Prøvde litt forhjulsbrems på fingrus idag og den bremser ganske så bra før man kjenner rugle-vibreringen siste biten.
Igår hadde jeg egentlig tenkt meg en litt lengre tur men når det blåser såpass mye og kjølig at hendene blir kalde tross forede hansker og ditto føttene som vanligvis klarer seg fint med tynne ullsokker, så snudde jeg nesen hjemover etterhvert. MC-kjøring skal primært være gøy og komfortabelt.
Men kom meg da halvveis opp Randsfjorden før jeg snudde. På høyde med Lomsjøvegen som jeg hadde en liten plan om å kjøre, men så ut som om det var strødd litt grov ny grus som gjorde at jeg heller venter til jeg får på TKC-70 dekkene (eller crashbars som også beskytter motoren).
Rasteplassen rett i nærheten av Lomsjøvegen
Utsikten andre veien - sørover Randsfjorden
Det sier litt om tempen at jeg ikke ble noe varmere av å sitte i sola med full kjøredress.
Uansett - vestsiden av Randsfjorden var som den pleier - dvs litt humpete og dårlig asfalt men veldig lite trafikk.
På veien tilbake tok jeg over til Ådal og nedover Sperrillen før jeg skiftet til Vestre Ådal - ca 50% veien hadde fått ny fin asfalt, men ellers var det skikkelig dårlig og endel strøsand her og der, som jeg husket fra før. Lønner seg bl.a. å ta det litt sakte før en liten bro.
Det er vår! - lysgrønne bjørk blant gran
Sollihøgda-Sylling så er det blitt trafikklys halvveis pga veiarbeide som ser ut til å ta hele sesongen og vel så det. Fikk tatt innersvingen på de to bilene foran meg så da ble det til en forandring OK. Ellers er det blitt ganske tragisk hvis man havner litt bak en rekke biler som kjører 40-60 i svingene i 80-sonen
Idag la jeg ambisjonene litt under og tok en fin runde Sylling-Vikersund-Åmot-Bingen-Lyngdal i Numedal-Lampeland- Svene-Lurdalsveien-Darbu-Drammen-Hjem.
Idag var vel tempen nær perfekt
Tror også jeg endelig har knekt koden for 180 grader sving i krypfart på gårdsplassen - som jeg hadde innøvd med V-Strom'en.
Vanlig clutch/motor - må man gi gass for å få litt turtall og forsiktig fjære clutch så det går i passe fart.
Ustoppelig DCT-motor med lokomotivkrefter som svarer med kraftig rykk hvis man er gir minste for mye gass - not so easy...
Men idag fikk jeg det til som jeg hadde tenkt ut: To fingre på bremsehendel og slure litt på bremsen mens jeg gir bittelitt gass - suksess! MC'n beveger seg i kontrollerbar krypfart uten å bykse fram fordi jeg gir litt for mye gass. Ikke helt intuitivt når man er vant til å måtte ha litt turtall på MC-motor'n for at den ikke skal kveles, men slik er det altså denne ustoppelige DCT motor'n må temmes fra stillstand til krypfart.
Praktiserte litt mer stående kjøring og giring opp og ned med hendlene på grusveien fra Bingen til Litmovatnet idag. DCT er bare GULL! Haha! Null stress med clutch og girfot. 3.dje giret holder forsåvidt om man vil bare bruke ett gir, men noen rette strekk er det jo greit å vippe opp i 4-5 for å sette fart med stil Bremse opp litt, no problem, vippe ned et gir eller to og motorbremsen gir passe myk oppbremsing.
Grusvei + Africa Twin DCT =
Forøvrig til de som vurderer å kjøpe Africa Twin så husk:
- Kun TriColor versjonen har gullfelger
- Kun DCT versjonen har LED lykter
Veien ned mot Lyngdal i Numedal, endel strøsand på denne fortsatt, men fra Lyngdal mot Lampeland er det bare flotte veiene!
Avslutningsvis tok jeg via Lurdalsveien som var like fin som vanlig - et herlig stykke "Flåklypa Grand Prix"-vei
Hadde forresten Givi skjermen i nederste pos idag og det gir brukbar skjerming opp til ca 70km/t og ikke veldig aggressivt i 90 heller. Fordelen er mer luft til hjelmen, så tipper dette kan bli sommerposisjonen for alt unntatt lengre strekk på motorveien. Justering opp tar under et halvt minutt på en busslomme. Ned kan gjøres i fart hvis man har litt rutine (løsne låsehendler, klaps på toppen av skjermen, lukke låsehendler)
Igår hadde jeg egentlig tenkt meg en litt lengre tur men når det blåser såpass mye og kjølig at hendene blir kalde tross forede hansker og ditto føttene som vanligvis klarer seg fint med tynne ullsokker, så snudde jeg nesen hjemover etterhvert. MC-kjøring skal primært være gøy og komfortabelt.
Men kom meg da halvveis opp Randsfjorden før jeg snudde. På høyde med Lomsjøvegen som jeg hadde en liten plan om å kjøre, men så ut som om det var strødd litt grov ny grus som gjorde at jeg heller venter til jeg får på TKC-70 dekkene (eller crashbars som også beskytter motoren).
Rasteplassen rett i nærheten av Lomsjøvegen
Utsikten andre veien - sørover Randsfjorden
Det sier litt om tempen at jeg ikke ble noe varmere av å sitte i sola med full kjøredress.
Uansett - vestsiden av Randsfjorden var som den pleier - dvs litt humpete og dårlig asfalt men veldig lite trafikk.
På veien tilbake tok jeg over til Ådal og nedover Sperrillen før jeg skiftet til Vestre Ådal - ca 50% veien hadde fått ny fin asfalt, men ellers var det skikkelig dårlig og endel strøsand her og der, som jeg husket fra før. Lønner seg bl.a. å ta det litt sakte før en liten bro.
Det er vår! - lysgrønne bjørk blant gran
Sollihøgda-Sylling så er det blitt trafikklys halvveis pga veiarbeide som ser ut til å ta hele sesongen og vel så det. Fikk tatt innersvingen på de to bilene foran meg så da ble det til en forandring OK. Ellers er det blitt ganske tragisk hvis man havner litt bak en rekke biler som kjører 40-60 i svingene i 80-sonen
Idag la jeg ambisjonene litt under og tok en fin runde Sylling-Vikersund-Åmot-Bingen-Lyngdal i Numedal-Lampeland- Svene-Lurdalsveien-Darbu-Drammen-Hjem.
Idag var vel tempen nær perfekt
Tror også jeg endelig har knekt koden for 180 grader sving i krypfart på gårdsplassen - som jeg hadde innøvd med V-Strom'en.
Vanlig clutch/motor - må man gi gass for å få litt turtall og forsiktig fjære clutch så det går i passe fart.
Ustoppelig DCT-motor med lokomotivkrefter som svarer med kraftig rykk hvis man er gir minste for mye gass - not so easy...
Men idag fikk jeg det til som jeg hadde tenkt ut: To fingre på bremsehendel og slure litt på bremsen mens jeg gir bittelitt gass - suksess! MC'n beveger seg i kontrollerbar krypfart uten å bykse fram fordi jeg gir litt for mye gass. Ikke helt intuitivt når man er vant til å måtte ha litt turtall på MC-motor'n for at den ikke skal kveles, men slik er det altså denne ustoppelige DCT motor'n må temmes fra stillstand til krypfart.
Praktiserte litt mer stående kjøring og giring opp og ned med hendlene på grusveien fra Bingen til Litmovatnet idag. DCT er bare GULL! Haha! Null stress med clutch og girfot. 3.dje giret holder forsåvidt om man vil bare bruke ett gir, men noen rette strekk er det jo greit å vippe opp i 4-5 for å sette fart med stil Bremse opp litt, no problem, vippe ned et gir eller to og motorbremsen gir passe myk oppbremsing.
Grusvei + Africa Twin DCT =
Forøvrig til de som vurderer å kjøpe Africa Twin så husk:
- Kun TriColor versjonen har gullfelger
- Kun DCT versjonen har LED lykter
Veien ned mot Lyngdal i Numedal, endel strøsand på denne fortsatt, men fra Lyngdal mot Lampeland er det bare flotte veiene!
Avslutningsvis tok jeg via Lurdalsveien som var like fin som vanlig - et herlig stykke "Flåklypa Grand Prix"-vei
Hadde forresten Givi skjermen i nederste pos idag og det gir brukbar skjerming opp til ca 70km/t og ikke veldig aggressivt i 90 heller. Fordelen er mer luft til hjelmen, så tipper dette kan bli sommerposisjonen for alt unntatt lengre strekk på motorveien. Justering opp tar under et halvt minutt på en busslomme. Ned kan gjøres i fart hvis man har litt rutine (løsne låsehendler, klaps på toppen av skjermen, lukke låsehendler)
Last edited by RuneMC on 16 May 2016 22:34, edited 1 time in total.
Re: RuneMC's blogg
Kjekk lesing og fantastiske bilder Rune [emoji106] dette kan du [emoji56]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: RuneMC's blogg
Takk for svar lenger oppi her
- quattrokim
- Posts: 823
- Joined: 06 Oct 2015 08:38
- MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R - Location: Frekhaug, Hordaland
Re: RuneMC's blogg
Jo mer eg leser her jo meir får eg lyst på Africa Twin med DCT kasse. På tide å levere lottokupongen skjønner eg.
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
- Johnnykn
- Posts: 179
- Joined: 01 Feb 2016 13:21
- MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod
Re: RuneMC's blogg
Samme her. Og hva tror du jeg skal prøve kjøre på torsdag
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Sent fra min D6503 via Tapatalk
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: RuneMC's blogg
Jeg har nevnt det før og nevner det igjen, Rune leverer noen fantastiske bilder i sine flotte tur-referater.. Og jeg må si, jeg liker stuket på den AT
Re: RuneMC's blogg
Flotte bilder Rune!
Re: RuneMC's blogg
Så bra! Da kommer et 17. Mai bilde av AT'n også.
Idag ble det en heelt rolig runde rundt Hurum med passelig dekorert AT.
Monterte først flaggene litt lenger opp, men da skjulte det blinklysene kom jeg på... men ganske vellykket denne plasseringen også. Flaggene syntes nok ikke det samme der nederste hjørne så ut som det hadde vært i krigen av å blafre mot MC'n - men det så jeg først når jeg kom hjem igjen.
Idag ble det en heelt rolig runde rundt Hurum med passelig dekorert AT.
Monterte først flaggene litt lenger opp, men da skjulte det blinklysene kom jeg på... men ganske vellykket denne plasseringen også. Flaggene syntes nok ikke det samme der nederste hjørne så ut som det hadde vært i krigen av å blafre mot MC'n - men det så jeg først når jeg kom hjem igjen.