Min mening er at:
Bygging er den første kostnaden av rekkverk, som det virker som det er overfokusert på her hor Statens vegvesen, det som ikke har vært oppe ennå, her i denne debatten er vedlikeholdsproblematikk. Det er nevnt som et av problemene i en av de rapportene jeg har lenket til lengre oppe; Wirerekkverk har kortere tid mellom når feil oppstår, i den perioden har de ofte svært mangelfull eller direkte fareøkende funksjon. Noe som vil muligens kunne kreve en umiddelbar reparasjon/ utbedring. Neppe noen spesielt god måte å starte dagen på med å vase seg inn i en kvast av wire og kaldvalsede profiler (resultatet av nattens plunder etter at en lastebil har tråklet seg igjennom)... uansett om en kjører bil eller MC...
Et betongrekkverk som velter/ flyttes, vil ofte lett kunne fjernes som en hindring, reparasjon kan komme senere; ingen spesielt økt fare for trafikanter.
Gammeldagse jernrekkverk; vel, de henger oppe selv om et par stolper er hugd av og selv om de er bøyd inn; heller ingen spesielt økt fare for trafikanter.
Det var det tekniske, mine tanker om vedlikehold...
Ellers:
Dersom MC-fører benytter det som finnes av skinndrakt med skåler, nakke og ryggbeskyttelse, hansker og hjelm:
Ved krasj, i lav vinkel mot et wirerekkverk, så vil sannsynligvis minst en arm/ bein hektes i wire, og dermed så ledes føreren videre til neste stolpe, hvor demontering starter, sammen med ganske høye g-krefter i den avrivningsprosessen, eller han/ hun, treffer stålprofilen i stolpen direkte...
Ved krasj, i lav vinkel mot betongdelere, så er sjanse for at noe av kroppen treffer i de nedre dreneringshullene rimelig liten, fører vil derfor oftest fortsette å skli langs betongskiller til farten blir så redusert at han/ hun muligens vil begynne å slå salto, dersom fører er bevisst, så vil det være en stor sannsynlighet for at saltomortaler kan unngåes. farten vil uansett være så redusert at skadeomfanget _kan_ være mulig å overleve... Så, ved betongskillere, så vil jeg tro at det er en viss sjanse for å unngå den utgangen som jeg regner for ca 100% ved wirerekkverk, mest fordi en ikke legger inn objekter som knuser/ kutter eller øker g-kreftene ved oppbremsing til over det akseptable. (jeg har selv gått ned i omkring 110 km/t, og jeg _gikk_ ifra stedet, noen brannsår, mange blåmerker, en komplett oppbrukt kjøredress og en nokså oppbrukt sykkel... og nokså blakk..., så, ja, jeg tror det er mulig å overleve mot bedre designede rekkverk, om marginene er på riktig side, det mener jeg de klart ikke er, dersom en bevisst (og imot bedre vitende) legger inn kaldvalsede profiler og wire).
Det siste er det "etiske" her; er det 100% ok å utsette en gruppe for en beviselig øket skaderisiko, for å skjerme en annen gruppe for skadevirkningen av det som i hovedsak er den sistnevnte gruppens egne feil? Eller for å sette det helt på spissen (og muligens på feil jorde):
Alle vet at motorsyklister har en økt risiko for skader ved uhell, sammenliknet med bilister.
Alle vet at røykere har en økt risiko for endel sykdommer, sammenliknet med ikke-røykere.
Er det derfor ok, for å spare penger, å utelukke røykere fra generelle hjerte og lunge undersøkelser, siden disse allikevel har, og bør vite det, en høyere risiko for denne typen sykdommer/ problemer? Altså; en vil jo kunne spare en masse penger og kan derfor gi en mye bedre og grundigere undersøkelse på den gjenværende gruppen som en velger ut....?
Og ellers, Siw Tyldum, Statens vegvesen, snakker forhåpentligvis mot bedre vitende når hun sier at hun ikke er kjent med at denne typen ulykker har skjedd. Da er hun i tilfelle farlig faglig uinteressert...? Interesserte kan sjekke disse lenkene:
http://www.motorcycleguidelines.org.uk/ ... report.PDF (henviser til mange andre rapporter)
http://www.righttoride.co.uk/virtuallib ... report.pdf
http://nmcu.org/files/Torbjoern%20overlevde%20wir... (1 kvestet og uføretrygded)
http://www.motorcycleguidelines.org.uk/furniture/... (3-4 kvestede og 1 drept).
http://www.wsdot.wa.gov/maintenance/bar ... arysville/ (funker helt klart for lukkede kjøretøy opp til en viss størrelse)
http://www.umcinc.com.au/uploads/Guard%20Rails/wi...
Beklager lang førstepost.... men dette engasjerer meg litt.... (har ikke surret rundt på MC diskusjonsforum siden, jeg var i en eller annen "BAR" på nettet, husker ikke hva det het (no.alt.motorsykler?), men telenor kuttet visstnok ut den delen, slik de tydligvis også gjør med andre saker nå også for tiden...).
mvh
Knut S