Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord_Epic »

Lord Erik wrote:Hm, så jeg ikke deg spise TO softis på torget i går Epic? ;-)

Jeg vet at NMCU har vært ganske hardt ute mot wirerekkverk før, så jeg tviler ikke på at de er farlig for motorsyklister. De trenger ikke nødvendigvis dele noen i to for å være farlig, men syntes at de som uttaler seg i media kan legge vekk overdrivelsene om at de fungerer som en eggdeler (dersom det faktisk ikke er tilfellet).
La oss bare ha en ting klinkende klart IS gjelder ikke, det er rett og slett et tempraturregulerende hjelpemiddel :roll: :)

Jarle wrote:http://nmcu.org/files/Torbjoern%20overl ... verket.pdf

Hørtes ikke mye godt ut...
Må ikke tro at jeg er noe forkjemper for wire rekkverk, bare aldri sett de tror jeg, eller hørt så mye om de for den skaks skyld. Med andre ord rein nysgjerrighet fra min side i denne saken.

Hadde det vert noe bedre i den saken om han hadde truffet en annen type tror dere ? kommer vi opp i høy nok fart så er stoppen ganske jævlig nesten uansett vil jeg tro.
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Sandman1
Posts: 11
Joined: 11 Jun 2011 13:47
MC: XRV750 Stolt gammel gnager

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Sandman1 »

"Is gjelder ikke"? Mener å ha hørt at dersom en spiser is litt kjapt, så brukes minst 25% av energien i isen opp til å gjenopprette normal kroppstemperatur, så ja; IS er JA mat...
Sandman1
Posts: 11
Joined: 11 Jun 2011 13:47
MC: XRV750 Stolt gammel gnager

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Sandman1 »

Min mening er at:
Bygging er den første kostnaden av rekkverk, som det virker som det er overfokusert på her hor Statens vegvesen, det som ikke har vært oppe ennå, her i denne debatten er vedlikeholdsproblematikk. Det er nevnt som et av problemene i en av de rapportene jeg har lenket til lengre oppe; Wirerekkverk har kortere tid mellom når feil oppstår, i den perioden har de ofte svært mangelfull eller direkte fareøkende funksjon. Noe som vil muligens kunne kreve en umiddelbar reparasjon/ utbedring. Neppe noen spesielt god måte å starte dagen på med å vase seg inn i en kvast av wire og kaldvalsede profiler (resultatet av nattens plunder etter at en lastebil har tråklet seg igjennom)... uansett om en kjører bil eller MC...

Et betongrekkverk som velter/ flyttes, vil ofte lett kunne fjernes som en hindring, reparasjon kan komme senere; ingen spesielt økt fare for trafikanter.

Gammeldagse jernrekkverk; vel, de henger oppe selv om et par stolper er hugd av og selv om de er bøyd inn; heller ingen spesielt økt fare for trafikanter.

Det var det tekniske, mine tanker om vedlikehold...

Ellers:

Dersom MC-fører benytter det som finnes av skinndrakt med skåler, nakke og ryggbeskyttelse, hansker og hjelm:

Ved krasj, i lav vinkel mot et wirerekkverk, så vil sannsynligvis minst en arm/ bein hektes i wire, og dermed så ledes føreren videre til neste stolpe, hvor demontering starter, sammen med ganske høye g-krefter i den avrivningsprosessen, eller han/ hun, treffer stålprofilen i stolpen direkte...

Ved krasj, i lav vinkel mot betongdelere, så er sjanse for at noe av kroppen treffer i de nedre dreneringshullene rimelig liten, fører vil derfor oftest fortsette å skli langs betongskiller til farten blir så redusert at han/ hun muligens vil begynne å slå salto, dersom fører er bevisst, så vil det være en stor sannsynlighet for at saltomortaler kan unngåes. farten vil uansett være så redusert at skadeomfanget _kan_ være mulig å overleve... Så, ved betongskillere, så vil jeg tro at det er en viss sjanse for å unngå den utgangen som jeg regner for ca 100% ved wirerekkverk, mest fordi en ikke legger inn objekter som knuser/ kutter eller øker g-kreftene ved oppbremsing til over det akseptable. (jeg har selv gått ned i omkring 110 km/t, og jeg _gikk_ ifra stedet, noen brannsår, mange blåmerker, en komplett oppbrukt kjøredress og en nokså oppbrukt sykkel... og nokså blakk..., så, ja, jeg tror det er mulig å overleve mot bedre designede rekkverk, om marginene er på riktig side, det mener jeg de klart ikke er, dersom en bevisst (og imot bedre vitende) legger inn kaldvalsede profiler og wire).

Det siste er det "etiske" her; er det 100% ok å utsette en gruppe for en beviselig øket skaderisiko, for å skjerme en annen gruppe for skadevirkningen av det som i hovedsak er den sistnevnte gruppens egne feil? Eller for å sette det helt på spissen (og muligens på feil jorde):

Alle vet at motorsyklister har en økt risiko for skader ved uhell, sammenliknet med bilister.

Alle vet at røykere har en økt risiko for endel sykdommer, sammenliknet med ikke-røykere.

Er det derfor ok, for å spare penger, å utelukke røykere fra generelle hjerte og lunge undersøkelser, siden disse allikevel har, og bør vite det, en høyere risiko for denne typen sykdommer/ problemer? Altså; en vil jo kunne spare en masse penger og kan derfor gi en mye bedre og grundigere undersøkelse på den gjenværende gruppen som en velger ut....?

Og ellers, Siw Tyldum, Statens vegvesen, snakker forhåpentligvis mot bedre vitende når hun sier at hun ikke er kjent med at denne typen ulykker har skjedd. Da er hun i tilfelle farlig faglig uinteressert...? Interesserte kan sjekke disse lenkene:

http://www.motorcycleguidelines.org.uk/ ... report.PDF (henviser til mange andre rapporter)

http://www.righttoride.co.uk/virtuallib ... report.pdf

http://nmcu.org/files/Torbjoern%20overlevde%20wir... (1 kvestet og uføretrygded)

http://www.motorcycleguidelines.org.uk/furniture/... (3-4 kvestede og 1 drept).

http://www.wsdot.wa.gov/maintenance/bar ... arysville/ (funker helt klart for lukkede kjøretøy opp til en viss størrelse)

http://www.umcinc.com.au/uploads/Guard%20Rails/wi...

Beklager lang førstepost.... men dette engasjerer meg litt.... (har ikke surret rundt på MC diskusjonsforum siden, jeg var i en eller annen "BAR" på nettet, husker ikke hva det het (no.alt.motorsykler?), men telenor kuttet visstnok ut den delen, slik de tydligvis også gjør med andre saker nå også for tiden...).

mvh
Knut S
Sandman1
Posts: 11
Joined: 11 Jun 2011 13:47
MC: XRV750 Stolt gammel gnager

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Sandman1 »

Lord_Epic wrote:Hadde det vert noe bedre i den saken om han hadde truffet en annen type tror dere ? kommer vi opp i høy nok fart så er stoppen ganske jævlig nesten uansett vil jeg tro.
Betongskillere vil en oftest sli langs, og redusere farten gradvis, med litt flaks (/dyktighet?). Wire vil ofte kunne lede en inn mot en forholdsvis skarpkantet stolpe, med en bråstopp.... Detter fører til store kontaktspenninger, med mulighet for knusninger/ brudd/ avrivninger, i denne prosessen så vil en også kunne oppleve høyere g-krefter enn det en kan regne med gir en mulighet for å overleve. Dagens trestolper/ W-metallprofiler gir en noe bedre mulighet til å komme unna med noe mindre skadeomfang (større radius på stolpe fører til mindre, eller "bedre" fordelt kontaktspenning). Men det er jo også noen rapporter som viser at motorsyklister kiles fast innunder disse...

Beste er nok å satse på å unngå å gå i autovern/ skillere, men en bør ikke akseptere at de velger en design som virker optimalisert med tanke på å kunne påføre en gruppe trafikanter et skadeomfang som virker så maksimert som mulig...
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord_Epic »

Sandman1 wrote:"Is gjelder ikke"? Mener å ha hørt at dersom en spiser is litt kjapt, så brukes minst 25% av energien i isen opp til å gjenopprette normal kroppstemperatur, så ja; IS er JA mat...
Alt jeg spiser, spiser jeg fort, så denne likte jeg. tror jeg skal ha meg litt is med en gang ;)
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord Erik »

Hehe, ikke helt dum den tankegangen, men jeg tror jeg aner en logisk brist. Du tar utgangspunkt i at Epic er i et miljø som er så kaldt at kroppen må gå aktivt inn for å holde varmen. Når man spiser is er det derimot som regel ganske varmt ute. Spesielt når Epic står i en varm og svart skinndress på torget. Kroppen hans trenger derfor ikke bruke energi på å varme seg opp i det hele tatt. ;-)
Sandman1
Posts: 11
Joined: 11 Jun 2011 13:47
MC: XRV750 Stolt gammel gnager

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Sandman1 »

Lord Erik wrote:... men jeg tror jeg aner en logisk brist. Du tar utgangspunkt i at Epic er i et miljø som er så kaldt at kroppen må gå aktivt inn for å holde varmen.
mmnnnjjjaaaaa...... kroppens kjernetemperatur blir nok forsøkt regulert så nær opptin ca 37 grader som mulig, dersom vi i denne kjernen tilfører et kaldere område, så vil nok noe av denne energien også komme ifra isen og forbrenning av denne.... og muligens ennå mere ifra skinndressen, en overgang til hvit/ sølvfarget kjøre dress er vel muligens utelukket...? Jeg antar at dersom en legger innpå MYE is, så blir effekten ifra kjøredressen redusert med en tilsvarende brøk..

mye is er derfor ok altså... :-# (min 100% objektive oppfatning)
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord_Epic »

Det var varmt, isen var kald give me a FUCKING break :)
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Sandman1
Posts: 11
Joined: 11 Jun 2011 13:47
MC: XRV750 Stolt gammel gnager

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Sandman1 »

KristianW wrote:....
Men noen ord kan jeg komme med:
Hvis man har så dårlig kompetanse til å kjøre motorsykkel at man får angst for å kjøre i rekkverket, så burde man ikke kjøre i det hele tatt.
Siw Tyldum, hovedtillitsvalgt for ingeniørene i Statens vegvesen
Utrolig at en hovedtillitsvalgt i Statens Vegvesen kan komme med en slik uttalelse.....
Hersketeknikk.... Underforstått; alle som blir bekymret når de kjører forbi en konstruksjon som virker optimalisert med tanke på knusning og vevsskader behersker antakelig ikke det aktuelle kjøretøy tilstrekkelig, virker å være holdningen. (forresten; hvor mange her inne har ikke ved forbikjøring opplevd at den bilen en kjører forbi OGSÅ legger seg ut for å kjøre forbi? Legg til den typen jernskrammel på venstre side, så blir det morro, en skal være en særdeles kald fisk for ikke å bli stresset i en slik situasjon..).

Aftenposten skriver også:
" følge Siw Tyldum, som er hovedtillitsvalgt for ingeniørene i Statens vegvesen, er det argumentet rett og slett en myte. Hun sier hun ikke har hørt om noen slike ulykker i noen land hvor det er wirerekkverk."

Jeg håper hun er feilsitert, om det stemmer, så virker det i tilfelle som at det har kommet inn en farlig faglig likegyldighet i denne prosessen. Jeg brukte 15 minutter på å grave frem noen av disse ulykkene... Det å betegne et mulig problem som en myte skyver hele saken inn i tåkeheimen, og er også en del av en hersketeknikk. Og det virker også som at dersom en ikke har minst 10 års erfaring som sensor på MC, så veit en ikke nok til å kunne uttale seg..?

Men ellers; Langeland bør moderere sine uttalelser noe, jeg har ikke funnet noen som har blitt skivet opp; Armer, bein og hode, ja... I enkelte tilfelle(r?) mere enn en hovedkomponent også, men ikke oppskivning. Det bør holde med å legge frem at det er funnet i rapporter, en økning av skadeomfang på wirerekkverk kontra betongskillere. Rene tall. Og så legge til at de skadene vi snakker om er av slik og slik art... Det er faktisk ganske så skremmende lesning der inne i de rapportene...

Etisk, så synes jeg det er betenkelig å legge inn en type beskyttelse som skal skjerme en hovedgruppe for konsekvensene av egne feil, når denne beskyttelsen slik dagens utforming er, vil føre til en økning av skadeomfang og dødsfall for en annen (og i denne henseende, ganske så uskyldig) gruppe... Spesielt når det legges frem som et spørsmål om kostnad. DET er en, etter min mening helt feil problempresentasjon. Prøv å bruke den tankegangen på andre områder i samfunnet...?
:-k
Sandman1
Posts: 11
Joined: 11 Jun 2011 13:47
MC: XRV750 Stolt gammel gnager

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Sandman1 »

Lord_Epic wrote:Det var varmt, isen var kald give me a FUCKING break :)
Unnskyld, ikke min mening å egle noen opp....

Men, en spiser antakelig ikk nok is, sånn generelt, altså...

Is til folket!

(Eller for å sitere min lille sønn (da han var 4-5 år gammel, litt veslevoksen der, helt sant); "Man kan ikke bare leve på kake, man må også ha iskrem"... Det var da jeg skjønte at vi iallefall hadde truffet sånn nogenlunde på de første årene av barneoppdragelsen).
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord Erik »

Haha, sikkert fremtidens Fedon Lindberg han. ;-)
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by bzzlink »

Mye mulig at det er værre å treffe et wirerekkverk.

Men i skadeomfanget som var beskrevet i detalj i artikkelen det ble linket til, hvordan tror du det hadde blitt dersom Torbjørn hadde havnet over i motsatt kjørefelt og truffet en bil/vogntog ?

Alt tilsier at denne debatten blir imellom wirerekkverk, eller ikke rekkverk i det hele tatt. (imellom kjørefeltene ikke ut mot grøfta)
Hva velger man da?

Betongmidtdeler er fint det, problemet er bare at de folka vi har drevet å valgt inn på stortinget siden krigen, tenker 3 år frem i tid når de bygger veier. (jeg vet det egentlig er 15år, men de bruker for lave prognoser på trafikkvekst, så det er 3år som blir reelt) Dette fører til at veiene er for smale til å sette opp noe annet enn wirerekkverk.

Svenskene derimot velger veibredde med tanke på at veien skal holde i 60år etter ferdigstillelse. Her i Norge er det 15. Kjempesmart.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ToreLo »

Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Onsløv »

ToreLo wrote:NSB-sjefen velger MC til jobb
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 147289.ece
Ja, for togene går vel ikke :lol:
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Swellpretty »

Deauville00 wrote:
ToreLo wrote:NSB-sjefen velger MC til jobb
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 147289.ece
Ja, for togene går vel ikke :lol:
Jovisst går togene! :D
Det som er festlig, er å se hvor mange passasjerer som blir frustrerte og forbanna på NSB når de ikke rekker toget sitt, som er 3 minutter forsinka \:D/
Post Reply