Raklelyden på Ducatier, et mål eller en feil?
- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
risle..rasle..rakle...
Sånn er det bare..
jo, det kan nok tenkes at enkelte clutcher begynner rakle litt etterhvert.
Enten på grunn av at lamellene er slitt og dermed for mye plass å bevege seg på(når man holde clutchen inne)... eller at låsesporene er slitte.
Mulig at de blander sammen ting som de har "hørt" av mc gutta på pølseboden...
Men, på enkelte sykler(med tørrclutch) så er dette som nevnt en medfødt "skavank".
Er vel harley panhead(?) som har en veldig markant og spesiell raslelyd fra clutchen, selv om alle de gamle harleyene rasler litt..
Synes alltfor åpne eksosanlegg blir dumt.. man kan like gjerne stikke øra inn i eksosporten! Bedre med litt demping/ motstand slik at man får litt dyp rumling istedenfor smellene fra eksosen.
...selv kjemper jeg mot tikking fra mekaniske løftere og støy fra rustfrie ventiler med harde fjærer..
er litt begrenset hva jeg får gjort...det er jo bare slik det er.
Skal bytte kammer til vinteren, så da får jeg se om jeg legger på "coating" for å dempe støy og gjøre sliteflatene glattere og mere holdbare.
Sånn er det bare..
jo, det kan nok tenkes at enkelte clutcher begynner rakle litt etterhvert.
Enten på grunn av at lamellene er slitt og dermed for mye plass å bevege seg på(når man holde clutchen inne)... eller at låsesporene er slitte.
Mulig at de blander sammen ting som de har "hørt" av mc gutta på pølseboden...
Men, på enkelte sykler(med tørrclutch) så er dette som nevnt en medfødt "skavank".
Er vel harley panhead(?) som har en veldig markant og spesiell raslelyd fra clutchen, selv om alle de gamle harleyene rasler litt..
Synes alltfor åpne eksosanlegg blir dumt.. man kan like gjerne stikke øra inn i eksosporten! Bedre med litt demping/ motstand slik at man får litt dyp rumling istedenfor smellene fra eksosen.
...selv kjemper jeg mot tikking fra mekaniske løftere og støy fra rustfrie ventiler med harde fjærer..
er litt begrenset hva jeg får gjort...det er jo bare slik det er.
Skal bytte kammer til vinteren, så da får jeg se om jeg legger på "coating" for å dempe støy og gjøre sliteflatene glattere og mere holdbare.
- Guido Brasletti
- Posts: 108
- Joined: 19 May 2005 00:03
Re: Raklelyden på Ducatier, et mål eller en feil?
Joda, jeg har det, har bl.a en sykkel med Amal GP 1.5 tommers forgasser, uten noen som helst form for filter (bare "tut") i forøvrig ganske race-trim. Det er ikke det at jeg ikke har hørt lyden, jeg skjønner bare ikke hva som er så rått med den...pelsen wrote: tja, da har du ikke hørt skikkelig innsugslyd. Jeg har en classic racingsykkel som er rimelig hardt trimmet. Når den maskinen kommer på kam høres det ut som at motoren revner. Helt rå lyd, og det er bare meg som hører den.
Ellers er jeg enig med indianeren med at ALFOR åpne eksosanlegg ikke er det tøffeste. Såpass med demping at det rumler ved lave turtall er morsomt - men det skal høres godt når man nærmer seg rødmerkingen, mener nå jeg (Og så kan det gjerne "kvitre" litt når man slipper opp gassen også da - en sjarmerende egenskap på en av mine sykler. Har forøvrig ikke så mange som det kan høres ut som da, bare 2,5...)
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
mmm..ja.. samme på min...MC-fantom wrote:Buldringen fra mine originale rør er dritfin.
Men(!!), det er for det meste de som kommer bak som får nyte lyden..
Originalpotta slutter helt bak på sykkelen, og man "kjører" fra lyden..
Igjen sitter man med lyden fra ventilmekanismen og ventilslamringen..
Finnes dobble (og tidsriktige) dobble potter som kanskje gir mere lyd til meg.. det bråker mere enn nok allerede, så jeg ønsker ikke ha høyere støynivå generellt.
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Da har du ikke skjønt hva som må til; MER GASS! Ordentlig snorking fra innsug kombinert med den sprø klangen i et karbonanlegg overdøver enhver tørrclutch!Furre wrote:For noen kanskje, men for meg, og sikkert mange andre trekker dette sterkt ned 'den vidundelige lyden' av ducati, gromm brommelyd, men når clutchen itilleg bråker mister den glansen, syntes nå jeg.ChristR wrote:Den lyden er bare musikk......
Take it from short experience!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
-
- Posts: 105
- Joined: 30 Apr 2005 10:09
- Location: Sandnes
eeeeeeh ja :oops: hehe, var litt trøtt i går. off flaut for megcoolfantaman wrote:Veeeeel, med gixxer snakker da jeg om Suzuki GSX-R ikke honda, selv om det er et fantastisk merkeAprilia_RS_2001 wrote:Joa:P har egentlig ikke peiling på honda kvalitet, men sies å være bra noe jeg og tror på. men holder meg til aprilia i 2år til jeg men da tok jeg kvelden. ha en forsatt god kveld/nattGriffin wrote: Først vent seg på Honda kvalitet så er det vanskelig å venne seg av med det vet du...
- Lykkeliten
- Posts: 159
- Joined: 27 Apr 2005 12:55
- Location: Kristiansand
At det sikkert er vel og bra for enkelte med null lyder, men for andre så gir "ulydene" et særpreg som man bare må ha med seg hver gang man er ute på tur. Hadde det på 250'n også og jeg syntes det er skikkelig kult og jeg smiler når jeg får fremprovosert en bra symfoni *Ratata blap blap klank BLAM BLAM*Tumbleweed wrote:Meaning?Gixxerman wrote:Perfection is nothing. Imperfection is something.
T'Weed