ATWindsor wrote:Sånn som det er nå må man nesten bare spekulere og kjøpe etter merke om man ønsker noe sikkert, noen mer vitenskaplige tester hadde vært supert...
Når det gjelder skinnkvalitet har jeg inntrykk av at man stort sett må stole på produsenten, og at det er vanskelig å teste ut over hvor tykt skinnet er. Man kan måle dempning i de ulike beskytterne. Eller blir det stort sett subjektive tester av komfort, passform, praktiske detaljer etc.
MC Avisa
MC Avisa hadde en kjøpeguide i juli 2005. Siden det sikkert er vanskelig å holde på annonsører om man slakter denne type produkter, er det sjelden rangeringer i norske tidsskrifter på samme måte som en del utenlandske blader. Flere eller kanskje de fleste modellene i den kjøpeguiden er sikkert avløst av 2006-modeller.
For en del dresser nevnes det at de har god passform. Alpinestars Sphere, Arlen Ness, Dainese M4, Clover Eurotour, MTech S-Evo1, Spyke Cyber, Spidi X-blade.
Det er flere dresser som får litt negativ omtale pga for lite strekk og elastiske områder som gir litt lite bevegelsesfrihet. Arlen Ness, Axo Psycho, Bering Radical, Berik 2468, IXS Trophy bl.a.
Motorrad
Motorrad hadde en sammenligningstest i nummer 7 2006 av todelte dresser i prisområdet €680-789 (det de kaller øvre middelklasse av kjøreutstyr), hvor de går mer metodisk til verks med målinger og rangeringer i kjent tysk stil.
Ved testing av støtdemping er slagstyrken 50kN og grenseverdi for godkjenning er 35kN ifølge CE-reglene. Harro kommer best ut (ca 15kN), de fleste ligger rundt 20-25kN, og Spyke har over 30kN (og 36.3 på knebeskytter) og kommer dårligst ut på det feltet.
Alle dressene har beskyttelse for skuldre, albue og kne. Alpinestars har leggbeskytter.
Arlen Ness, Berik, Büse, Harro og Ixs har lomme for å legge inn ryggbeskytter. Büse, Harro og Ixs har lomme for å legge inn hoftebeskytter. Alle har dobbelt lag skinn i rumpa. Alpinestars har dobbelt lag skinn på albue, og Alpinestars og Büse har dobbelt lag skinn på kne.
Kun Büse har uttagbart innerfor. Alle har strekkområder i skinn og tekstil, utenom Suomy som kun har i tekstil.
Arlen Ness og Harro har to ytterlommer. Alle har 2 innerlommer, utenom Spyke som har 1 innerlomme.
De fleste dressene er laget i Øst-Europa (typisk Romania og Ukraina), og scorer 12-17 av 20 poeng på kvalitet/håndtverk. Enkelte blir laget i Kina (Suomy bl.a. som scorer 9 av 20).
På sikkerhet scorer de fleste rundt 14-15 av 30. Harro på topp med 20, og Spyke på bunn med 10 poeng. Uten at det er nevnt i testen, vil jeg anta at sikkerhet er noe en dyrere dress til 15000 vil score bedre på, da den er laget for høyere hastigheter på bane. For å få toppscore måtte man også inkludert ryggbeskyttelse i dressen, men dette er noe mange vil ha separat.
På passform er Alpinestars og Dainese overlegne med 25 og 26 av 30 poeng, og blir nevnt spesielt i teksten. De andre ligger mellom 15 og 20.
På komfort scorer Alpinestars og Dainese 19 av 20, Harro og Büse 18 av 20, og resten fra 8 til 14.
Totalkarakterene er sehr gut (S), gut, (M), befriedigend (G), ausreichend (Ng - dårligste ståkarakter), mangelhaft (Lg).
Rangeringen er som følger:
Alpinestars TX1 (76 - M)
Harro Viper TK 9 (75 - M)
Dainese Flanker (74 - M)
Büse Motegi (72 - M)
M-Tech S.Fire (66 - G)
Ixs Maverik (63 - G)
Arlen Ness LS2-1790-AN (61 - G)
Spyke Race Hunter (53 - Ng)
Berik LS2-3213-BK (51 - Ng)
Suomy XFCT 03 (47 - Lg)
Dressene som får M er anbefalte.
Selv har jeg en todelt Dainese Flanker som jeg er veldig fornøyd med så langt (har bare kjørt noen hundre kilometer).