Page 2 of 2

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 09 Aug 2021 22:12
by Bikeridr
Tekumseh wrote: 09 Aug 2021 21:58 Det blir PKK på traktorer ihvertfall fra oktober: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... ykontroll/

Er jo noe med at den også må prøvekjøres i forbindelse med PKK, er nok ikke alle som er så keen på å slippe "en fremmed" ut på veien med sykkelen. Det er ihvertfall ingen som får låne min sykkel, og med "ingen" mener jeg INGEN! ;-)

https://besikta.se/sa-funkar-det/besiktningens-steg/mc/
Sååeh..
Du skal altså kjøpe flett ny sykkel hvert 4. år heretter? ;-)

Spøk til side; her har du nok ingen forbanna valg, dessverre. De har EU-kontroll her i Latvia også og har hatt det så lenge jeg har bodd her. Dog er det kun CSDD ("biltilsynet") som foretar kontroll. Ingen andre. På sykkel er det annethvert år og den "prøvekjøringen" er ca 2 minutter på egen kjøregård for å sjekke bremser/kast og at eksosanlegg ikke bråker for mye.

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 10 Aug 2021 02:12
by hakhap
Bikeridr wrote: 09 Aug 2021 22:12 Sååeh..
Du skal altså kjøpe flett ny sykkel hvert 4. år heretter? ;-)

Spøk til side; her har du nok ingen forbanna valg, dessverre. De har EU-kontroll her i Latvia også og har hatt det så lenge jeg har bodd her. Dog er det kun CSDD ("biltilsynet") som foretar kontroll. Ingen andre. På sykkel er det annethvert år og den "prøvekjøringen" er ca 2 minutter på egen kjøregård for å sjekke bremser/kast og at eksosanlegg ikke bråker for mye.
Er ikke uhørt med kontrollanter som tryner med sykler i Sverige under denne testen, men så er det og privatisert i Sverige hvor da ikke alle er like vant med å kjøre motorsykler.....

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 10 Aug 2021 08:05
by Tekumseh
Bikeridr wrote: 09 Aug 2021 22:12
Tekumseh wrote: 09 Aug 2021 21:58 ...Er jo noe med at den også må prøvekjøres i forbindelse med PKK, er nok ikke alle som er så keen på å slippe "en fremmed" ut på veien med sykkelen. Det er ihvertfall ingen som får låne min sykkel, og med "ingen" mener jeg INGEN! ;-)
Sååeh..
Du skal altså kjøpe flett ny sykkel hvert 4. år heretter? ;-)

Spøk til side; her har du nok ingen forbanna valg, dessverre. De har EU-kontroll her i Latvia også og har hatt det så lenge jeg har bodd her. Dog er det kun CSDD ("biltilsynet") som foretar kontroll. Ingen andre. På sykkel er det annethvert år og den "prøvekjøringen" er ca 2 minutter på egen kjøregård for å sjekke bremser/kast og at eksosanlegg ikke bråker for mye.
Ser den, det er jo litt samme for de som må på verksted å få noe fixa deretter prøvekjørt. Men har hørt om på dekkverksted at "endelig får jeg prøve draget i en GSX-R, det kommer en i morgen å skal ha nytt bakdekk."

Jeg skal nok klare meg med den 41 år gamle jeg har jeg i noen år til, mener og tror den hadde passert EU med glans også.. :-)
hakhap wrote: 10 Aug 2021 02:12
Er ikke uhørt med kontrollanter som tryner med sykler i Sverige under denne testen, men så er det og privatisert i Sverige hvor da ikke alle er like vant med å kjøre motorsykler.....
Det er dette jeg har hørt om, men da gjelder vel forsikringa for firmaet da heldigvis. Men det er noe med ekte japansk lakk fra den tia det var sterk lakk, mot ny vannbasert gugge også...

Jaja, man må lete argumenter om man er mot noe, relevant eller ikke spiller ingen rolle så lenge man engasjerer noen (Har sett mye nyheter siste tia opp mot Stortingsvalget..)

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 10 Aug 2021 08:38
by knutk
Tekumseh wrote: 10 Aug 2021 08:05 ..............
Jeg skal nok klare meg med den 41 år gamle jeg har jeg i noen år til, mener og tror den hadde passert EU med glans også.. :-)
..................
Litt usikker på om det også gjelder for MC. Men veterankjøretøy kan registreres som historisk kjøretøy (eller noe slikt) hvor da EU kontroll utgår...

Der er riktig nok noen klausuler knyttet til bruken av slike, men i praksis vil det ikke være et problem..

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 10 Aug 2021 11:15
by Tekumseh
knutk wrote: 10 Aug 2021 08:38
Tekumseh wrote: 10 Aug 2021 08:05 ..............
Jeg skal nok klare meg med den 41 år gamle jeg har jeg i noen år til, mener og tror den hadde passert EU med glans også.. :-)
..................
Litt usikker på om det også gjelder for MC. Men veterankjøretøy kan registreres som historisk kjøretøy (eller noe slikt) hvor da EU kontroll utgår...

Der er riktig nok noen klausuler knyttet til bruken av slike, men i praksis vil det ikke være et problem..
OK, det er på samme grunnlag man da også får "veteranforsikring" vil jeg tro. Var noe prat om det da jeg skulle skilte på Tempo-mopeden igjen etter 23 år. :-)

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 10 Aug 2021 12:15
by Domino
Hvis dette trer i kraft må jeg vel plukke av de nye LED-blinklysene bak på sykkelen. Eventuelt erstatte dem med E(CE?)-merkede blinklys.

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 10 Aug 2021 13:02
by pelsen
Tekumseh wrote: 10 Aug 2021 11:15
knutk wrote: 10 Aug 2021 08:38
Tekumseh wrote: 10 Aug 2021 08:05 ..............
Jeg skal nok klare meg med den 41 år gamle jeg har jeg i noen år til, mener og tror den hadde passert EU med glans også.. :-)
..................
Litt usikker på om det også gjelder for MC. Men veterankjøretøy kan registreres som historisk kjøretøy (eller noe slikt) hvor da EU kontroll utgår...

Der er riktig nok noen klausuler knyttet til bruken av slike, men i praksis vil det ikke være et problem..
OK, det er på samme grunnlag man da også får "veteranforsikring" vil jeg tro. Var noe prat om det da jeg skulle skilte på Tempo-mopeden igjen etter 23 år. :-)
Veteranforsikring kan man vel få når den er blitt 30år gammel.
På bil tror jeg det er slik at når den er registert som "bevaringsverdig" slipper den PKK etter fyllte 50 år. Min TVR har nettopp vært på PKK, den er registrert som 73 modell og bevaringsverdig. Den har nå 5 års intervall på PKK, neste er i 2026. Siden den da er fyllt 50 år antar jeg at det blir den siste turen til PKK. "Bevaringsverdig" ble den da jeg importerte den, f.eks kunne den da godkjennes uten sideblinklys.
Jeg har sett at mottorsykler også har fått status bevaringsverdig når de er bruktimportert.

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 10 Aug 2021 23:36
by RuneMC
Ja, veteran blir nok samme regler. Bare å avregistrere MC'n og putte den i møllposen til den er gammel nok :D
Men fra spøk til revolver så er det jo et ganske liberalt regelverk for "modding" av MC mener jeg... så lenge basis funksjonene er på plass (blinker som det skal osv)

MEN, for de som har kjøpt brukt MC med "effektpotte". Viktig å få med original potte - der skal det helst stemme med vognkortet for alle som er nyere enn 2003. (Ca da det begynte å stå dB verdi i vognkortet) For eldre MC og når det ikke står i vognkortet mener jeg det skal være maks 100 dB

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Posted: 11 Aug 2021 00:10
by mekkern
Nei... man må også skille på forbikjøringsstøy og standstøy. På standstøy har noen modeller faktisk 108Db i vognkort selv om forbikjøringsstøy er max 85Db...så mange ligger godt over på standstøy.
På min gamle cbr er det ikke registrert noe som helst og fikk beskjed fra SVV at skulle da ikke støye mer enn nødvendig-hvilket var en subjektiv bedømmelse.
men støybegrensningene med tallfesting begynte rundt 1970-da med nasjonale verdier og siden med "eu krav" fra rundt 1979. https://op.europa.eu/en/publication-det ... anguage-en
og etter dette blir det strengere og strengere..