Beskyttelse fra Biltema

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Galilee »

Tror jeg stoler LITT mer på testen fra SHARP enn den fra teknisk institutt.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by tshansen »

Ja det gjør nok jeg også, men hvordan kan Sharp finne så store mangler hos enkelte hjelmer, hvor andre gir de mye høyere score? Er det påvirket på noen som helst måte? Er ikke testen totalt uavhengig?

Se prisen på en schuberth hjelm som bare får to stjerner, kontra en "billig" hjelm som får 5 stjerner!? Hvem kan en stole på når det kommer til når det gjelder tester av hjelm...for ikke å snakke om alt annet kjøreutstyr? :-k

For de som lurer på hva Sharp er. les her: http://sharp.direct.gov.uk/about-sharp/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Galilee »

LordShaft wrote: men hvordan kan Sharp finne så store mangler hos enkelte hjelmer, hvor andre gir de mye høyere score? Er det påvirket på noen som helst måte? Er ikke testen totalt uavhengig?
SHARP er uavhengig, det er ikke sikkert andre tester er det.... Mange tester er utført av organsisasjoner som lever av bla. annonseinntekter fra nettopp hjelmprodusenter. Ellers må en bare lese test spesifikasjonene for hver test for å finne ut hvordan de evt. er gjort forskjellig.
Se prisen på en schuberth hjelm som bare får to stjerner, kontra en "billig" hjelm som får 5 stjerner!? Hvem kan en stole på når det kommer til når det gjelder tester av hjelm...for ikke å snakke om alt annet kjøreutstyr? :-k
Jeg for min del tror SHARP er den som er mest til å stole på.
Det ER ikke dyrt å støpe ei glassfiberbøtte og fore den med isopor. Jeg tror man får gode og sikre hjelmer for rundt 1000-lappen. Når man betalere mer så er det ANDRE ting man betaler for enn sikkerhet.
Når DET er sagt, så er testen omtrent som Euro NCAP. Den tester kun sikkerhetsaspekted ved akkurat de sammenstøtene som er oppgitt som testpunkt. En hjelm kan god være sikrere i andre sammenstøt, men komme dårlig ut, fordi dette ikke testes.
Komfort og passform er ikke vurdert i det hele tatt. Jeg lever i den troen at jo bedre en hjelm passer akkurat MITT hode, jo mer sikker vil den være. Jo mer komfortabel hjelmen er, jo mindre vil den distrahere meg når jeg kjører, så dette er også et sikkerhetsaspekt.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by tshansen »

Veldig gode poeng du kommer med galilee! Jeg må si meg helt enig med deg.. Jeg også stoler nok mye mere på SHARP enn de andre testene som er gjort :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Eivind
Posts: 35
Joined: 26 Jun 2009 09:22
MC: CB 500

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Eivind »

Hehe, engasjerte visst folk dette her! Som nevnt innledningsvis har jeg kjøpt klær fra Bullfighter, dvs. jakken kom aldri, men har kjøpt bukse og ryggskinne. Etter litt bruk synes jeg faktisk ikke buksa virker noe bedre enn Biltemas. Knebeskytterene vrir seg på innsiden av knærne når jeg sitter på sykkelen. Utrolig irriterende, føles latterlig og ikke særlig sikkert heller. Ved nærmere ettersyn så jeg at beskytterne kun sitter i ei lomme i innerforet, og lar seg bevege helt fritt. Lurte på om jeg skulle prøve å sy foret, og dermed beskytterne, fast i ytterstoffet.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Lord Erik »

Tja, buksen din kan bli vanskelig å vaske da... Nå er det ikke all bukser som kan vaskes uansett, men dersom den kan det så ville jeg hatt den muligheten.
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by knutk »

Med hensyn til SHAPs test av hjelmer.

Uventet resultat på test av Schubert. S og R hjelmene er relativt nye helhjelmer, mens C2, som får mye bedre score er en åpningshjelm som er ute av produksjon.
Etter å ha studert alle de nevnte modeller ville jeg forventet at resultatet ble omvendt av hva tabellen viser.
Kan ikke si noe om testen som sådan, men tror nok at vi her, som ellers, bør anvende litt sunn skepsis når vi leser dem.
Finner det underlig at Schuberts Flaggskip helhjelmen S1 er mye dårligere med hensyn til sikkerhet enn deres nå utgåtte åpningshjelm C2.
Ser også at BMWs åpningshjelm, system-5 får full pott. Den er konstruert og bygget av Schubert for BMW..

Skulle ikke forundre meg om Schubert, i likhet med andre produsenter, faktisk tester litt selv også før de sender hjelmene på markedet :-)
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by 916 »

Sharp testen er veldig omdiskutert i Storbrittania. Har lest flere artikler i engelske mc-magasiner om dette. Det som går igjen er at de mener punktene som blir belastet ikke er de som er mest utsatt når man går overende. Testen tar heller ikke hensyn til comfort/støydempning etc., som også er viktig for sikkerheten.
Paddington
Posts: 20
Joined: 22 May 2009 15:07
MC: KTM 690 SMC
Location: Bærum

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Paddington »

Kjøpte ett par bullfighter hansker i sommer mens jeg tok lappen, og etter bare et par kjøretimer merket jeg at den begynte å åpne seg i sømmen på en av fingerne på venstre hanske.
En kollega merket samme tendens på hanskene sine.
Kommer ikke til å stole på Bullfighter hansker igjen...
MaxMekker
Posts: 20
Joined: 17 Aug 2009 21:44
MC: XVS650 DragStar 1997
XV535 Virago 1990
Location: Skien
Contact:

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by MaxMekker »

Kjærringa sin Biltema sin kjøredress leverte jeg til Fretex, kjøpte ny Lindstrand STR dress til ho også.
Den har kanon god passform selv etter lengretids bruk.

Gamle Halvarson dressen min lever enda selv om den er 8 år gamel og sikkert passert 100.000km.
Det som gjorde att jeg bytta ut de gamle dressene var glidlåser til bukselomma tok kvelden og brant hull i jakkeermet på varm potte :-s
Runar Holm

ATV Turbilder
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by RuneMC »

Erfaring med tekstil så langt. Jakke (F16) og ditto bukse fra Bullfighter. Vanntett og vindtett, veldig tett i varmt vær da den ikke puster særlig, så da blir jeg personlig altfor svett. Når gradestokken beveger seg under 20 begynner det å bli passelig. Beskyttelsen i albuer er sånn nogenlunde på plass (skulle muligens kjøpt XL istedenfor XXL) mens beskyttelsen i bukse kankskje er hakket mer vandrende. Igjen kan dette være pga at jeg som førstegangskjøper kjøpte litt for stort.

Etter den erfaringen kjøpte jeg meg Dainese tekstilbukse og "mesh" jakke i sommer (netting hele front og rygg) - en helt annen passform og beskyttelsen i knær, albuer/skuldre sitter som støpt. Buksa trekker til seg litt mer vann i regn, men uten at det går helt igjennom. Har også (for de virkelig varme dagene) lufteluke man kan åpne over knærne - og puster jevnt over bedre. Jakka er knall når solen steker og det er varmt i lufta. Mesh er nok mindre sikkert enn både vanlig tekstil og skinn, men allikevel mye bedre enn T-skjorte og joggesko som man ser flust av om sommeren.

Veksler nå mellom de to settene avhengig av vær
- kjølig morgen/pendling Bullfighter jakke + Dainese bukser.
- skikkelig regnvær Bullfighter jakke og bukse
- Godvær (20+) Dainese mesh jakke og bukse

Kjøpte forresten også en annen über-luftig mesh-bukse i sommer, uten å prøve, fra nett-butikk (Bering Orion bukse). Totalt bomkjøp, dårlig passform (for smal over lårene) - passer muligens noen kropper men ikke min. Stoffet virket også hakket dårligere enn Dainese's. Jaja, man lærer, ikke kjøp uten å prøve...
Post Reply