Nye skilt

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Skiltene på bil MÅ vel ha en reflekserende bakgrunn?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

ja.. men det har også disse "falske" skiltene..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

RH racing wrote:ja..nettop.. i følge kjøretøyforskiftene står det ikke noe om at et skilt skal ha denne typen font og norsk flagg på skiltet.. kun strl på skilt, farge og plassering ;)
Det står inte vilken font det ska vara, men det står att det är Vegdirektoratet som ska fastsätta den.

"Vegdirektoratet fastsetter platekvalitet, utforming av plate, utforming av tegn og plassering av tegn på de enkelte kjennemerker."

Jag förutsätter att Vegdirektoratet då har fastsatt just detta, men att det inte nödvändigtvis står i kjøretøyforskriften vad gällande krav är. Med det sagt så blir det ju så att alla skyltar som inte ser ut EXAKT så som Vegdirektoratet har fastsatt, blir olagliga.

När det gäller nationalitetsmärke så står det att det KAN vara där, men det är inget krav. Om man ska ha en skylt med nationalitetsmärke, står det uttryckligen att den måste vara levererad av den producent som Statens vegvesen använder, men för andra skyltar har jag inte sett att det ställs krav på vem som producerar dem.

En annan intressant sak angående storlek är följande:
Motorcyklar får ha skylt som är "lite, smalt" eller "lite, høyt" (varav det sista är det vanligaste). Kraven på storlek på dessa typer skiljer sig beroende på mc'n registreringsdatum. På alla fordon registrerade 2002 eller senare gäller exakta mått, men om mc'n är registrerad innan 2002 så är kravet på t.ex. "lite, smalt", att det ska vara 8 cm högt och MAX 34 cm brett. Man borde ju då (om man har en gammal hoj) kunna uppfylla storlekskravet med en skylt som är t.ex. 8x12 cm. Problemet är väl att samtidigt uppfylla alla andra krav, som utformning och placering av tecken (vilka kanske inte får plats på en så liten skylt).

P.S. Jag kör med miniskylt. :twisted:
User avatar
Acehole
Posts: 111
Joined: 22 Mar 2006 16:54
MC: Kawasaki Versys
Location: Asker

Post by Acehole »

Man kan velge bort blått felt med norsk flagg om man vil - helt lovelig - fra Biltilsynet.
Merkelig dette, jeg var positiv til de nye skiltne da jeg hørte om det, men når jeg så de i bruk så det bare teit ut.
Virker som noe er "feil" i forhold til andre lands skilt av samme type.
Er en drøss med Polske og Latviske biler som kjører rund her og på de skiltene passer det med blått merke og flagg - de norske ser bare stygge ut.
Men, vi venner oss vel til det også.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Jeg gleder meg i hvert fall til jeg får skilt på min nye sykkel. Det skiltet vil vise at jeg kjører en norskregistrert sykkel og at Norge ligger i Europa. Det er ikke noe EU-skilt selv om det likner.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jeg synes de nye skiltene er fine jeg, er stolt over landet mitt og har derfor ikke noen problemer med å ha det på bilen min :wink: :roll:
Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Noen som har bilde av sykkel med nytt skilt? Hvor ille ser det ut?

Må ha nytt skilt på både sykkelen og bilen når de skal på veien.. Bilen er blå, så det går sikkert greit,men vil ikke ha på sykkelen!
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

Var på tilsynet på risløkka i Oslo i dag, og skulle ha nye skilt, du får spørsmål om du vil ha med eller uten flagg.. Så man kan velge... 8)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

$_p wrote:Var på tilsynet på risløkka i Oslo i dag, og skulle ha nye skilt, du får spørsmål om du vil ha med eller uten flagg.. Så man kan velge... 8)
Genialt! Må vel snart innom dit en tur selv.. Regner med det var til sykkel? Har man samme valget til bilskilt?
User avatar
Acehole
Posts: 111
Joined: 22 Mar 2006 16:54
MC: Kawasaki Versys
Location: Asker

Post by Acehole »

Acehole wrote:Man kan velge bort blått felt med norsk flagg om man vil - helt lovelig - fra Biltilsynet.
Ja, på alt :roll:
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

demons wrote:
$_p wrote:Var på tilsynet på risløkka i Oslo i dag, og skulle ha nye skilt, du får spørsmål om du vil ha med eller uten flagg.. Så man kan velge... 8)
Genialt! Må vel snart innom dit en tur selv.. Regner med det var til sykkel? Har man samme valget til bilskilt?
Ja spurte om dette var på begge deler og det var det :)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

legger her ut et bilde av den nye typen skilt.. se skjokoladen som ligger ved siden av så ser dere strl...

dette er orginal skilt...

Image
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Og mindre kan det bli!
Mykje unødvendig tull som kan kuttes vekk der ja. :)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

Enig der ja...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Gorgeous
Posts: 1772
Joined: 06 Feb 2007 20:54
MC: Suzuki DR-Z 400 SM
Location: Her

Post by Gorgeous »

Jeg får helt fnatt av at det ikke er midtstilt!! *rive seg i håret*
Vet noen hvor mange cm det forrige skiltet var i høyde og bredde?

http://www.tmolson.se/prodecal/product_ ... ucts_id=81
Team PINK
Image
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
Post Reply