Borg - 2022
I dag prøvde jeg F 800 ST.
Har jo FZ6-S'en som første valg å sjekker sykler opp mot denne...
FZ6'en kommer i to utgaver i år, men den ene blir vel strengt tatt fjordårets modell med redusert antall hester og en snillere pris.
Speedometer på billigeste modell ___ Speedometer på dyreste modell
........../..........
BMW'en er jo 40 k dyrere og ville jo da sette litt høyere krav til denne og ut i fra bruksområdet så er det jo en del forskjeller.
Positivt med F'en
* Rolig god gange
* Varmeholker, ABS orginalt.
* BMW
* God touringsykkel
* Ser bra ut (finere i virkligheten enn på bilder hvor den virker litt "kantet")
* Meget gode/oversiktlige instrumenter
Negativt
* Hadde et håp om et bedre bunndrag siden det var 800 ccm
* Orginal vindskjermen er for lav så alt treffer brystkassa og oppover
* Reimdrift i stede for kjede... har ikke helt vent meg til tanken
Tror jeg setter FZ6'en hakket høyere fordi jeg nå godt kan tenke meg en turtallssykkel... Men ser for meg at BMW'en vil være et godt alternativ om 5 år.. Men har ikke bestemt meg ennå...
Tja, Noe som har noen formeninger om 800'en. Den var vel først leveringsklar på høsten i fjord så det er vel ikke så mange som har rukket å kjøre noe særlig med den. Har ikke hørt om noen her på forumet som har en slik.
Har jo FZ6-S'en som første valg å sjekker sykler opp mot denne...
FZ6'en kommer i to utgaver i år, men den ene blir vel strengt tatt fjordårets modell med redusert antall hester og en snillere pris.
Speedometer på billigeste modell ___ Speedometer på dyreste modell
........../..........
BMW'en er jo 40 k dyrere og ville jo da sette litt høyere krav til denne og ut i fra bruksområdet så er det jo en del forskjeller.
Positivt med F'en
* Rolig god gange
* Varmeholker, ABS orginalt.
* BMW
* God touringsykkel
* Ser bra ut (finere i virkligheten enn på bilder hvor den virker litt "kantet")
* Meget gode/oversiktlige instrumenter
Negativt
* Hadde et håp om et bedre bunndrag siden det var 800 ccm
* Orginal vindskjermen er for lav så alt treffer brystkassa og oppover
* Reimdrift i stede for kjede... har ikke helt vent meg til tanken
Tror jeg setter FZ6'en hakket høyere fordi jeg nå godt kan tenke meg en turtallssykkel... Men ser for meg at BMW'en vil være et godt alternativ om 5 år.. Men har ikke bestemt meg ennå...
Tja, Noe som har noen formeninger om 800'en. Den var vel først leveringsklar på høsten i fjord så det er vel ikke så mange som har rukket å kjøre noe særlig med den. Har ikke hørt om noen her på forumet som har en slik.
No har jeg ikke såtte meg så veldig inn i disse to sykklene som du sier. Men jeg her helt klart mere fan av Fz6'ern
Du får jo også mere kåpe på denne, da blir den drit snobbete. Tror nesten du bare må følge hjerte ditt når det kommer til valget mellom disse syklene! Blir nok ikke skuffet uansett.
Remdrift er jo MYE mindre vedlikehold enn kjede.Men har aldri kjørt dette selv.
Du får jo også mere kåpe på denne, da blir den drit snobbete. Tror nesten du bare må følge hjerte ditt når det kommer til valget mellom disse syklene! Blir nok ikke skuffet uansett.
Remdrift er jo MYE mindre vedlikehold enn kjede.Men har aldri kjørt dette selv.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Om jeg kan få si noe må det bli at BMW har en 2-sylindret motor med 360 graders tenningrekkefølge ("vanlig" paralelltwin/rekke-2). Og en nyutviklet patent på hvordan rådene er festet til veivakselen for å minske vibrasjonene som følger med den tenningsrekkefølgen.
Yamaha har en 2-sylindret motor med 270 graders tenningsrekkefølge. Den er også er en rekke-2,men som takket være tenningsrekkefølgen "oppfører" seg som en 90 graders V-twin.
Så selv om motorene er like å se på, vil de føles veldig forskjellige.
Ut fra det jeg har lest om disse syklene virker det som at BMW-motoren vil ha en "behageligere" motorgange i hele turtallsregisteret enn Yamahaen. Jeg kjenner godt til hvordan en 90 graders V-twin oppfører seg.
Det hele kan summeres slik; Skal en like en sykkel med en gang en kjører den, eller skal en godta litt særegenheter og venne seg til den? Det blir dette som kalles karakter. Det er både på godt og vondt.
Yamaha har en 2-sylindret motor med 270 graders tenningsrekkefølge. Den er også er en rekke-2,men som takket være tenningsrekkefølgen "oppfører" seg som en 90 graders V-twin.
Så selv om motorene er like å se på, vil de føles veldig forskjellige.
Ut fra det jeg har lest om disse syklene virker det som at BMW-motoren vil ha en "behageligere" motorgange i hele turtallsregisteret enn Yamahaen. Jeg kjenner godt til hvordan en 90 graders V-twin oppfører seg.
Det hele kan summeres slik; Skal en like en sykkel med en gang en kjører den, eller skal en godta litt særegenheter og venne seg til den? Det blir dette som kalles karakter. Det er både på godt og vondt.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Ja, ut fra det jeg har lest på forum'er er de fleste som har FZ6 fornøyd. Men har heller ikke lest om så mange som har vært misfornøyd med en nyere BMW el TDM hellerBanditbiker wrote:Jeg har eid en FZ6. Kjøpte splitter ny i 2004, det var da de nye modellene kom.
Kjempesykkel på alle måter, men det var HD som var målet mitt, og derfor ble det slik. (eller dvs, nå har 2 hd'er )
Er vel litt enig med Shaft, tror ikke jeg blir misfornøyd uansett...
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Det er vanskelig å velge "riktig sykkel". Valg av sykkel har mye med følelser å gjøre, og det er ikke alltid så lett å styre disse følelsene. Lite rasjonelle er disse følelsene ofte også.
Velg det som DU har lyst på og som passer DEG. Hva andre måtte tenke, mene og tro er lite relevant.
Så lenge du koser deg med den sykkelen du har, så gi beng i hva andre drar opp av testresultater, datasheets, utskrifter fra kjøring i benk osv.
Lykke til med et godt valg, uansett hva det måtte bli.
Velg det som DU har lyst på og som passer DEG. Hva andre måtte tenke, mene og tro er lite relevant.
Så lenge du koser deg med den sykkelen du har, så gi beng i hva andre drar opp av testresultater, datasheets, utskrifter fra kjøring i benk osv.
Lykke til med et godt valg, uansett hva det måtte bli.