1.hjelp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Men i fall man da velger å fjerne hjelmen, og nakken er skadet, hvordan bør man da legge pasienten? Altså det er kanskje ikke bra å snu for mye på vedkommende så man uroer nakken, mener jeg ???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Jalmar wrote:Men i fall man da velger å fjerne hjelmen, og nakken er skadet, hvordan bør man da legge pasienten? Altså det er kanskje ikke bra å snu for mye på vedkommende så man uroer nakken, mener jeg ???
Hvis man først har tatt av hjelmen bør man vel la personen ligge så urørt som mulig, for og ikke gjøre eventuelle nakkeskader værre?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Husker min mor fortalte meg at det kom inn en kar på legeformidlingen der hun jobbet en dag. Han hadde kræsja med sykkel..
De kom med ham med hjelmen på fordi de ikke turte ta den av i frykt for nakkeskade.. De skulle ta røntgen først.
Han var bevisst og hadde ikke vondt i verken nakke eller hode.
Da de tok av ham hjelmen falt skallen hans fra hverandre.
Han døde ganske umiddelbart.

SÅNT er skremmende!

Hjelmen holdt hodet hans sammen. Han visste ikke engang at det var skadet!

Skummelt.

:( :smt009
Death Is The Road To Awe.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Åh i svarte... :shock: Sånt er bare helt uvirkelig. Klarer ikke forestille meg det :(
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

:shock: Uff, slikt er ekkelt....

Tenk at du reiser deg opp etter du har tryna og drar av deg hjelmen, og tar med deg øvre del av hodet! Hvor vondt kan det gå ann å få? :?

Du dør vel nesten momentant, men... urk
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Spank wrote:
Jalmar wrote: Jeg har hørt tidligere at man ikke skulle ta hjelmen av en motorsyklist etter en ulykke. Er dette riktig? Og i så fall, hvordan skal man da kunne ordne med frie luftveier hvis personen har helhjelm?
Man skal kanskje ikke ta av hjelmen hvis det har skjedd et nakke brudd. Men det er 'bedre' å la ham dø av nakke skader, enn ved å bli kvalt. Det er jo tross alt en større sjanse for at han/hun overlever hvis en tar av hjelmen.
Sikkert noen uenige, men dette er bare min personlige mening.
lærte at jeg skulle ta av hjelmen, det er ufattelig stor prosent som dør bare pga at ingen gidder å hjelpe eller at noen er for redde for å bevege noen...
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Flottings, ser her at folket engasjerer seg i førstehjelp... jeg er imponert. Men nå har vi to tråder om samme emne ( :shock: flere som kan sakene sine her), vi fortsetter derfor diskusjonen i den andre tråden...
nemlig her

:D
Locked