Oppkjøring tung MC

Prat om tung MC.
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Oppkjøring tung MC

Post by YamahaYZF600R »

Hadde kjøretime med skolen i dag. Øvde oss på banen. Alt gikk helt supert helt til nødmanøver-øvelsen. Jeg kødda det så til, og fikk det ikke til. Jeg fikk til den første svingen til venstre når jeg tok styret til høyre, men ikke til høyre, fikk ikke dratt styret til venstre (sansene ville ikke det da jeg lå på skakke til venstre liksom....). Prøvde om igjen,og om igjen, men det samme skjedde hele tida. Kjørte i cirka 40 km/t, som er 10 km/t lavere enn det som skal til......... Håper jeg ikke er aleine her?? Noen andre som ikke fikk det til med det første? Noen tips?
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Holder på med lett-MC lappen nå. Spør om å sitte bakpå kjørelærer en gang han tar unnamøveren, det gjorde ihvertfall sånne at jeg turde å "satse" mye mer.
- Skyt her -
Sinseb
Posts: 14
Joined: 26 Feb 2006 19:23
Location: Trondheim

Post by Sinseb »

Er ikke uvanlig det. Slet også med å få hodet med på å gjennomføre unnamanøvere. Beste tipset jeg kan gi er at du tar deg god tid slik at du er ferdig med fartsøkning og giring en liten stund før du kommer til første sving. På den måten får du roet ned kroppen slik at den er klar forl en litt mer unaturlig manøver.Jeg syntes alt ble letter når jeg fikk roa ned skrotten. Lykke til :D
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Prøv utenfor kjeglene først, evt. bare annen hver kjegle, slik at ikke du trenger å ha så mye nedlegg. Da burde det bli mindre skummelt.

Problemet mitt var egentlig at jeg hadde leid motorsykkel og øvd dagen før jeg begynte å kjøre i kjøregården med lærer, så jeg gjorde det veldig bra, og kjørte ikke noe mer der før på oppkjøringen. Da hadde jeg glemt hele teknikken, og tabbet meg fullstendig ut første gangen jeg prøvde.
V4 fun
dragzyer
Posts: 55
Joined: 28 Aug 2005 14:13

Post by dragzyer »

da er vi to kosh!, og eg fekk ikkje prøve på nytt heller, men hadde lite å si, for eg var så nervøs at eg strauk anyway, ny oppkjøring i morra da: )
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

dragzyer: huff da... hva strøk du på?
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

di nye kjøre prøvene i kjøregården er jo enkle da.. (om det er likt rundt i hele landet da) di i fjor var da værre.. da man hadde tid på seg og sånnt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Post by Onsløv »

Hva går de ut på nå?

Hilsen en som tok prøvene for noen år siden...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

man skal snik kjøre mellom noen kjegler, med to stopp der du skal ha benet i bakken. og litt S sniking. (ikke tid på deg) du skal ha en bremse test med hard bremsing (ingen krav til metere) du skal kontrastyre til venstre, så til høyre, rette opp og stoppe. fart ca 40-50km/t. og du skal ta en slakk sving i ca 30kmt og inn mellom noen kjegler
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Re: Oppkjøring tung MC

Post by LemonDog »

YamahaYZF600R wrote:Hadde kjøretime med skolen i dag. Øvde oss på banen. Alt gikk helt supert helt til nødmanøver-øvelsen. Jeg kødda det så til, og fikk det ikke til. Jeg fikk til den første svingen til venstre når jeg tok styret til høyre, men ikke til høyre, fikk ikke dratt styret til venstre (sansene ville ikke det da jeg lå på skakke til venstre liksom....). Prøvde om igjen,og om igjen, men det samme skjedde hele tida. Kjørte i cirka 40 km/t, som er 10 km/t lavere enn det som skal til......... Håper jeg ikke er aleine her?? Noen andre som ikke fikk det til med det første? Noen tips?
Ikke dra i styret. Skyv det fra deg med venstre hånd når du skal svinge til venstre, og skyv med høyre når du skal til høyre. Det føles mye mer naturlig, og det er bare og tørre å prøve det første gangen, så går det greit.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Man både dytter og drar når man svinger. Man dytter på ene holka, og drar i den andre :)
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Post by LemonDog »

Gixxerman wrote:Man både dytter og drar når man svinger. Man dytter på ene holka, og drar i den andre :)
Jo, men når man skal lære seg dette, så tror jeg det er best å begynne med og bare skyve den ene holka. Det holder lenge når man bare kjører i 50.
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

Skal man holde styret slik lenge, eller bare littegrann? et nykk?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har ikke noe med lengde/varighet å gjøre. Du må bare få sykkelen nok unna hinderet, og når du føler du har nok vinkel til å unnvike hinderet, så holder du bare denne vinkelen til du er forbi. Kommer hinderet fort, så må man selvsagt nykke til så sykkelen endrer kursen raskt.

Har selv aldri hatt noe problemer med dette, så for meg tenker jeg bare at jeg enten skal til høyre eller venstre, det skjer bare automatisk. Ofte det er stener eller objekter som har falt av andre kjøretøyer som ligger midt i veibanen i en sving, som jeg har måttet unnvike, og det går så fint atte.
Du må ikke komme til gjenstanden, og så prøve å tenke hvilken side du skal dytte/dra styret til, det må bare skje. Prøv heller å tenke på at det er lettere å unnvike hinderet på innsiden om du ligger i en høyresving f.eks. Det er enklere óg går kjappere, og gi sykkelen mer nedlegg, enn å måtte rette opp sykkelen.
Nihilist
Posts: 2
Joined: 14 Jul 2006 22:54

Post by Nihilist »

bare raskt rykk for å utføre unnamanøveren, å holde lenge går ikke uten å spise asfalt
"Pre-regulation destroyer-class solid fuel recoil booster", Please
Post Reply