Nok en gang om valg...

Prat om tung MC.
Post Reply
TKB
Posts: 14
Joined: 17 May 2006 12:12

Nok en gang om valg...

Post by TKB »

Hei!

Er helt fersk som mcfører og har ikke engang fått lappen ennå. Men den kommer iløpet av kort tid nå forhåpentligvis. Har sett litt rundt i enkelte magasin samt nett , men er en smule usikker på hva jeg burde velge / se etter av sykkel.

Har sett en del på Honda CBR600 og syns denne sykkelen er fin å se på samt at den virker som en god sykkel. Dette var/er sykkelen jeg kunne tenkt meg. Alternativet var Gsx600F, men denne falt ikke helt i smak pga utseende. Forsikringa på gsx600f var derimot halvparten i forhold til CBR600.


Men etter å ha lest litt mer et eller annet sted ble sykkel med kåpe frarådet pga det var dyrt å fixe ved evt velt. Naken sykkel ble anbefalt som første sykkel. Har så sett litt på en Honda CB500. Noe annet kanskje men uansett. Sykkelen (-96) har gått noe langt (??) 93000km og prisen 29000.

Hadde satt pris på noen meninger
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

<Heisann ;)

No er jeg forholdsvis fersk selv.
Men jeg har kjørt en del CB500. dette er en veldig god sykkel, den har 58 hk noe som igjen er veldig sprekt. jeg ble veldig overrasket over hvor godt denne sykkelen gikk. Den er lettkjørt og velidig grei startsykkel.
Jeg er selv 198 høy og sitter veldig komfortabelt på denne sykkelen.

Men at det er noe dyrere å velte med kåpe vet jeg ikke helt. dette blir dyrt uansett.

93000km er igrunn ikke så veldig langt med tanke på at det er en 10 år gammel sykkel. her er det viktig at servicer er blitt fulgt og at sykkelen ikke har vært skadet! Prisen hørtes ikke så gale ut!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
TKB
Posts: 14
Joined: 17 May 2006 12:12

Post by TKB »

Jeg regner med at en velt blir dyrt uansett. Kan også hende at jeg har lest feil, men mener det sto dette. Uansett regner jeg med at en ikke velter så ofte...syns det var litt rart.
Uansett har jeg fortsatt ei god stund på å lete. Skal ikke se bort ifra at det likevel blir en cbr600 tross forsikringa. Greier nok begge to men kunne vært greit å spart på noe. Andre planer i ferien koster også nok :)

Takk for svar. Fikk det jeg ville:)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

for å si det enkelt: alle R sykkler er storsett dyre å forsikre.. me ett tips kan jo være en gammlere sykkel, hadde en kawa ZXR750r tidligere. 1992 mod.. den betalte jeg kun 7500,- på i året.. del kasko.. har undersøkt på en 2000 mod R6 nå.. kommer på 15000,- del kasko og 25000,- full kasko og 43000,- superkasko..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Poenget med mye plast er at det knekker. Fomler man og sykkelen går i bakken i 0 km/t blir det fort knekte kåpedeler. En naken sykkel får kanskje noen riper...

Er man forsiktig og parkerer med omhu osv, går det nok bra :)

Og "fomlevelt" unngås mye lettere om man har en sykkel der man får plantet begge beina godt i bakken når den står i ro....Er nok en del som slurver der ;)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Den Røde Fare wrote:Poenget med mye plast er at det knekker. Fomler man og sykkelen går i bakken i 0 km/t blir det fort knekte kåpedeler. En naken sykkel får kanskje noen riper...

Er man forsiktig og parkerer med omhu osv, går det nok bra :)

Og "fomlevelt" unngås mye lettere om man har en sykkel der man får plantet begge beina godt i bakken når den står i ro....Er nok en del som slurver der ;)
Er kanskje ikke helt representativt, men jeg har en scooter som har godt i bakken noen ganger, om som regel har det endt med riper. Så sånn sett er ikke plst nødvendigvis så dyrt (om du bare bryr deg lite nok om at plasten ser stygg ut....)

AtW
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Post by Magnalf »

Eneste Honda sliter med er kamkjedestrammeren (på rekke 4`erne ihvertfall), som er en enkel og liten del. Ellers "går de evig" :)
Road Rider c" ,)
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

[quote="ATWindsorEr kanskje ikke helt representativt, men jeg har en scooter som har godt i bakken noen ganger, om som regel har det endt med riper. Så sånn sett er ikke plst nødvendigvis så dyrt (om du bare bryr deg lite nok om at plasten ser stygg ut....)

AtW[/quote]

En 50 kubikks scooter veier nok en del mindre enn en 600 og oppover...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Den Røde Fare wrote:[quote="ATWindsorEr kanskje ikke helt representativt, men jeg har en scooter som har godt i bakken noen ganger, om som regel har det endt med riper. Så sånn sett er ikke plst nødvendigvis så dyrt (om du bare bryr deg lite nok om at plasten ser stygg ut....)

AtW
En 50 kubikks scooter veier nok en del mindre enn en 600 og oppover...[/quote]

Spørs vel litt på sykkelen, men en GSXR-1000 veier under 170 kg, og scooteren min veier 106 kg eller noe, det er ihvertfall ikke helt enorme forskjeller, men det har jo litt og si, pluss at MCer gjerne har litt annen form også.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

LordShaft wrote:... den har 58 hk noe som igjen er veldig sprekt. Jeg ble veldig overrasket over hvor godt denne sykkelen gikk.
Alt er relativt :)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Veldig sprek er no å ta litt i :D
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
TKB
Posts: 14
Joined: 17 May 2006 12:12

Post by TKB »

Takker for svar. Fortsatt usikker på hva det blir, men har ennå ei god stund å tenke. Tror uansett jeg vil føle at sykkelen er rask nok. Tidligere erfaring er fra moped for 14 år siden.

Tok teorien i dag og skal ha mine første kjøretimer senere i dag :)
Post Reply