skinnjakke, god nok beskyttelse?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
inunf
Posts: 4920
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Jeg er aktiv langrennsløper, og kan forteller dere at superundertøy (syntetisk altså) fungerer kjempebra. Det kommer selvfølgelig an på hvilken type det er og hvem som har laget det, men superundertøy holder deg like varm som ullundertøy. Dessuten kan du kjøpe superundertøy som er vindtett i front. Selv om ull isolerer kjempebra, så er det ikke akkurat vindtett. Så min konklusjon er at superundertøy fungerer MINST like bra som ullundertøy, selv når det er vått.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Delvis egen erfaring og delvis fra ymse publikasjoner og andres erfaringer som tilflytt meg opp gjennom årene. Såkallt "Superundertøy" ble markedsført lenge som at det var ull overlegent på alle områder. Men etterhvert fant man at når det gjaldt transort av svette bort fra kroppen og evne til å isolere i fuktig tilstand var dårligere enn ull. Men som Inunf sier så er det forskjell på fabrikat og bruksområde.
Last edited by Ragnhild on 17 Apr 2006 01:05, edited 1 time in total.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Syntetisk undertøy, om enn aldri så teknisk, klarer vel neppe å holde en varm selv om man er våt, slik som ull?

Driver også med hestekrefter som går på fire bein, og i forbindelse med trening av dem, er ulldekken det ultimate med tanke på at hesten ikke skal bli kald når den er ferdig med å svette, og om man da ikke har anledning til å bytte til tørt dekken. Fleece o.l. trekker ut fuktighet, men blir fort kaldt når det er vått...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Post Reply